Terveyden edistäminen ja ohjausosaaminen (4op)
Opintojakson tunnus: 7K00GH75
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 4 op
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla perehdytään kokonaisvaltaisesti terveyden edistämisen näkökulmaan hoitotyössä sekä harjaannutaan asiakkaan ohjaamisessa.
Opintojakson jakson suoritettuaan opiskelija
•	ymmärtää kokonaisvaltaisen terveyden ja toimintakyvyn edistämisen osana hoitotyötä 
•	ymmärtää hoitotyön ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat 
•	ymmärtää terveyden edistämisen eri tasot 
•	kykenee havainnoimaan terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita ja ymmärtää niiden merkityksen yksilölle ja yhteisöille 
•	osaa vahvistaa yksilön sitoutumista ja itsehoitoa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä 
•	osaa käyttää ja arvioida tilanteeseen sopivia ohjausmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa ja huomioi asiakkaiden ja heidän läheistensä monimuotoisuuden vuorovaikutuksessa 
•	osaa hyödyntää ja arvioida digitaalisia mahdollisuuksia ohjauksessa ja terveyden edistämisessä.
                    
Sisältö
•	terveyden ja toimintakyvyn kokonaisvaltainen edistäminen 
•	ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat hoitotyössä 
•	terveyden edistämisen eri tasot ja terveyden tasa-arvon vahvistaminen 
•	terveyttä, mielenterveyttä ja toimintakykyä tukevat voimavarat ja niiden edistäminen 
•	sairauksien ja riippuvuuksien riskitekijät, ehkäisy ja varhainen puuttuminen 
•	omien tunteiden ja asenteiden yhteys ammatilliseen toimintaan ja vuorovaikutukseen ohjaustyössä 
•	hoitotyön ohjausprosessi ja sen arviointi erilaisissa hoitotyön tilanteissa 
•	erilaiset työmenetelmät ohjauksen tukena kuten strukturoidut terveyskyselyt, mini-interventio, valmentavat ohjausmenetelmät, teach-back -menetelmä 
•	digitaalinen ohjaus ja viestintä hoitotyössä ja terveyden edistämisessä.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija 
•	tietää miten havainnoida ja edistää kokonaisvaltaiseen terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja yhteisöjen näkökulmasta 
•	ymmärtää pääpiirteittäin hoitotyön ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat 
•	tietää miten vahvistaa yksilön sitoutumista ja itsehoitoa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
•	osaa käyttää tilanteeseen sopivia ohjausmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden asiakkaat ja heidän läheisensä
•	osaa hyödyntää digitaalisia mahdollisuuksia hoitotyön ohjauksessa ja terveyden edistämisessä.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija 
•	osaa kuvata kokonaisvaltaiseen terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita ja niiden merkityksiä yksilön ja yhteisöjen näkökulmasta
•	ymmärtää hoitotyön ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
•	osaa vahvistaa yksilön sitoutumista ja itsehoitoa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
•	osaa käyttää ja arvioida tilanteeseen sopivia ohjausmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden asiakkaat ja heidän läheisensä
•	osaa hyödyntää ja arvioida asiakaslähtöisesti digitaalisia mahdollisuuksia hoitotyön ohjauksessa ja terveyden edistämisessä.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija 
•	osaa kuvata ja analysoida monipuolisesti kokonaisvaltaiseen terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita ja niiden merkityksiä yksilön ja yhteisöjen näkökulmasta
•	ymmärtää laaja-alaisesti hoitotyön ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
•	osaa vahvistaa monipuolisesti yksilön sitoutumista ja itsehoitoa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
•	osaa soveltaa ja arvioida tilanteeseen sopivia ohjausmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden yksilöllisesti asiakkaiden ja heidän läheistensä monimuotoisuuden 
•	osaa soveltaa ja arvioida perustellen ja asiakaslähtöisesti digitaalisia mahdollisuuksia hoitotyön ohjauksessa ja terveyden edistämisessä.