Terveyden edistäminen ja ohjausosaaminen (4 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00GH75-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
11.11.2024 - 23.03.2025
Ajoitus
31.03.2025 - 01.06.2025
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sanna Nisula
- Anna Aikasalo
Vastuuhenkilö
Marjo Tienari
Ryhmät
-
24SH2BSairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 24SH2B
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla perehdytään kokonaisvaltaisesti terveyden edistämisen näkökulmaan hoitotyössä sekä harjaannutaan asiakkaan ohjaamisessa.
Opintojakson jakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää kokonaisvaltaisen terveyden ja toimintakyvyn edistämisen osana hoitotyötä
• ymmärtää hoitotyön ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
• ymmärtää terveyden edistämisen eri tasot
• kykenee havainnoimaan terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita ja ymmärtää niiden merkityksen yksilölle ja yhteisöille
• osaa vahvistaa yksilön sitoutumista ja itsehoitoa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
• osaa käyttää ja arvioida tilanteeseen sopivia ohjausmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa ja huomioi asiakkaiden ja heidän läheistensä monimuotoisuuden vuorovaikutuksessa
• osaa hyödyntää ja arvioida digitaalisia mahdollisuuksia ohjauksessa ja terveyden edistämisessä.
Sisältö (OJ)
• terveyden ja toimintakyvyn kokonaisvaltainen edistäminen
• ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat hoitotyössä
• terveyden edistämisen eri tasot ja terveyden tasa-arvon vahvistaminen
• terveyttä, mielenterveyttä ja toimintakykyä tukevat voimavarat ja niiden edistäminen
• sairauksien ja riippuvuuksien riskitekijät, ehkäisy ja varhainen puuttuminen
• omien tunteiden ja asenteiden yhteys ammatilliseen toimintaan ja vuorovaikutukseen ohjaustyössä
• hoitotyön ohjausprosessi ja sen arviointi erilaisissa hoitotyön tilanteissa
• erilaiset työmenetelmät ohjauksen tukena kuten strukturoidut terveyskyselyt, mini-interventio, valmentavat ohjausmenetelmät, teach-back -menetelmä
• digitaalinen ohjaus ja viestintä hoitotyössä ja terveyden edistämisessä.
Esitietovaatimukset (OJ)
Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
• tietää miten havainnoida ja edistää kokonaisvaltaiseen terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja yhteisöjen näkökulmasta
• ymmärtää pääpiirteittäin hoitotyön ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
• tietää miten vahvistaa yksilön sitoutumista ja itsehoitoa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
• osaa käyttää tilanteeseen sopivia ohjausmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden asiakkaat ja heidän läheisensä
• osaa hyödyntää digitaalisia mahdollisuuksia hoitotyön ohjauksessa ja terveyden edistämisessä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
• osaa kuvata kokonaisvaltaiseen terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita ja niiden merkityksiä yksilön ja yhteisöjen näkökulmasta
• ymmärtää hoitotyön ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
• osaa vahvistaa yksilön sitoutumista ja itsehoitoa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
• osaa käyttää ja arvioida tilanteeseen sopivia ohjausmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden asiakkaat ja heidän läheisensä
• osaa hyödyntää ja arvioida asiakaslähtöisesti digitaalisia mahdollisuuksia hoitotyön ohjauksessa ja terveyden edistämisessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
• osaa kuvata ja analysoida monipuolisesti kokonaisvaltaiseen terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita ja niiden merkityksiä yksilön ja yhteisöjen näkökulmasta
• ymmärtää laaja-alaisesti hoitotyön ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
• osaa vahvistaa monipuolisesti yksilön sitoutumista ja itsehoitoa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
• osaa soveltaa ja arvioida tilanteeseen sopivia ohjausmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden yksilöllisesti asiakkaiden ja heidän läheistensä monimuotoisuuden
• osaa soveltaa ja arvioida perustellen ja asiakaslähtöisesti digitaalisia mahdollisuuksia hoitotyön ohjauksessa ja terveyden edistämisessä.
Aika ja paikka
Vkot 14-22
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti (kesto 55min) Examissa viikolla 21
Uusinta 1 viikolla 23
Uusinta 2 viikolla 32
Arvosanaan 1 vaaditaan 50% tentin kokonaispisteistä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
OSA 1: Itsenäinen verkkokurssi. Arvioidaan Hyväksytty/Hylätty. Suoritusmerkinnän saa palauttamalla todistuksen moodleen.
OSA 2: Menetelmätyöpaja. Arvioidaan Hyväksytty/Hylätty.100% läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen.
-Työpajaan pitää olla lunttilappu tehtynä, ilman sitä ei voi osallistua. Minimipituus A4 -yksipuolisena.
-Työpajaan saa ottaa mukaan tietokoneen, lunttilappu voi olla joko sähköinen tai paperille kirjattu
OSA 3: Tentti. Arvioidaan numeerisesti 0-5. Arvosanaan 1 vaaditaan 50% tentin kokonaispisteistä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luento-opetus, itsenäinen työskentely ja tehtävät, ryhmätyöt ja työpaja. Opetusmenetelmät tarkentuvat opintojakson orientaatioon mennessä.
Oppimateriaalit
Tenttikirjallisuus:
Vänskä, K., Lahtinen-Väänänen, S, Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita: Helsinki.
Patja K., Absetz P., Rautava P. 2022. Terveyden edistäminen. Kustannusyhtiö Duodecim.
Kirjan seuraavat kappaleet kuuluvat tenttialueeseen:
I Johdatus terveyden edistämiseen
osat 1 ja 2
II Terveyden moniulotteisuus
osat 4 -12
III Terveyttä määrittäviä tekijöitä
osat 13-18 + 20
IV Terveyden edistämisen suunnittelu
osa 22
V Terveyden edistämisen toimijat
osat 30-36
VI Terveyden edistämisen käytännön keinoja
osat 41-43
Itsenäisenä verkkokurssina:
Mielenterveyden edistäminen
Mielenterveyden edistämisen verkkokurssilla tutustutaan perustietoihin mielenterveyden edistämisestä. Kurssi koostuu neljästä pääkokonaisuudesta:
Kurssista yleisesti: oleelliset käsitteet mielenterveyden edistämisestä
Keskeisiä lähtökohtia mielenterveyden edistämisessä: suojaavat ja riskitekijät, työtä ohjaavat strategiat ja lait, mielenterveyden edistämisen osaaminen.
Käytännön tiedot ja taidot mielenterveyden edistämisessä: mielenterveystaidot, vuorovaikutus ja kohtaaminen, arviointi ja mittaaminen, työkaluja.
Ikäryhmät mielenterveyden edistämisessä: lapset ja nuoret, työikäiset ja ikääntyneet mielenterveyden edistämisessä.
Verkkokurssista vaaditaan todistus. Todistuksen saa vain silloin kun on käynyt kaikki osa-alueet ja tentin hyväksytysti läpi. Todistuksen palautus moodlen.
https://verkkokoulut.thl.fi/login/index.php
Kirjaudu sivustoon | Verkkokoulut
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 x 27 h = 108 h. Tästä orientaatio 2h, luennot 12h ja menetelmätyöpaja 6h= 20h. Itsenäiseen opiskeluun käytettävä aika on 88h.
Sisällön jaksotus
OSA 1: Itsenäinen verkkokurssi
OSA 2: Menetelmätyöpaja
OSA 3: Tentti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
Kansainvälisyys
Ei ole.