Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistäminen ja ohjausosaaminen (4 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00GH75-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 23.03.2025

Ajoitus

31.03.2025 - 01.06.2025

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 45

Koulutus

  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Sanna Nisula
  • Anna Aikasalo

Vastuuhenkilö

Marjo Tienari

Ryhmät

  • 24SH2B
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 24SH2B

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla perehdytään kokonaisvaltaisesti terveyden edistämisen näkökulmaan hoitotyössä sekä harjaannutaan asiakkaan ohjaamisessa.

Opintojakson jakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää kokonaisvaltaisen terveyden ja toimintakyvyn edistämisen osana hoitotyötä
• ymmärtää hoitotyön ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
• ymmärtää terveyden edistämisen eri tasot
• kykenee havainnoimaan terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita ja ymmärtää niiden merkityksen yksilölle ja yhteisöille
• osaa vahvistaa yksilön sitoutumista ja itsehoitoa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
• osaa käyttää ja arvioida tilanteeseen sopivia ohjausmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa ja huomioi asiakkaiden ja heidän läheistensä monimuotoisuuden vuorovaikutuksessa
• osaa hyödyntää ja arvioida digitaalisia mahdollisuuksia ohjauksessa ja terveyden edistämisessä.

Sisältö (OJ)

• terveyden ja toimintakyvyn kokonaisvaltainen edistäminen
• ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat hoitotyössä
• terveyden edistämisen eri tasot ja terveyden tasa-arvon vahvistaminen
• terveyttä, mielenterveyttä ja toimintakykyä tukevat voimavarat ja niiden edistäminen
• sairauksien ja riippuvuuksien riskitekijät, ehkäisy ja varhainen puuttuminen
• omien tunteiden ja asenteiden yhteys ammatilliseen toimintaan ja vuorovaikutukseen ohjaustyössä
• hoitotyön ohjausprosessi ja sen arviointi erilaisissa hoitotyön tilanteissa
• erilaiset työmenetelmät ohjauksen tukena kuten strukturoidut terveyskyselyt, mini-interventio, valmentavat ohjausmenetelmät, teach-back -menetelmä
• digitaalinen ohjaus ja viestintä hoitotyössä ja terveyden edistämisessä.

Esitietovaatimukset (OJ)

Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
• tietää miten havainnoida ja edistää kokonaisvaltaiseen terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja yhteisöjen näkökulmasta
• ymmärtää pääpiirteittäin hoitotyön ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
• tietää miten vahvistaa yksilön sitoutumista ja itsehoitoa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
• osaa käyttää tilanteeseen sopivia ohjausmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden asiakkaat ja heidän läheisensä
• osaa hyödyntää digitaalisia mahdollisuuksia hoitotyön ohjauksessa ja terveyden edistämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
• osaa kuvata kokonaisvaltaiseen terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita ja niiden merkityksiä yksilön ja yhteisöjen näkökulmasta
• ymmärtää hoitotyön ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
• osaa vahvistaa yksilön sitoutumista ja itsehoitoa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
• osaa käyttää ja arvioida tilanteeseen sopivia ohjausmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden asiakkaat ja heidän läheisensä
• osaa hyödyntää ja arvioida asiakaslähtöisesti digitaalisia mahdollisuuksia hoitotyön ohjauksessa ja terveyden edistämisessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
• osaa kuvata ja analysoida monipuolisesti kokonaisvaltaiseen terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita ja niiden merkityksiä yksilön ja yhteisöjen näkökulmasta
• ymmärtää laaja-alaisesti hoitotyön ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
• osaa vahvistaa monipuolisesti yksilön sitoutumista ja itsehoitoa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
• osaa soveltaa ja arvioida tilanteeseen sopivia ohjausmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden yksilöllisesti asiakkaiden ja heidän läheistensä monimuotoisuuden
• osaa soveltaa ja arvioida perustellen ja asiakaslähtöisesti digitaalisia mahdollisuuksia hoitotyön ohjauksessa ja terveyden edistämisessä.

Aika ja paikka

Vkot 14-22

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentti (kesto 55min) Examissa viikolla 21

Uusinta 1 viikolla 23

Uusinta 2 viikolla 32

Arvosanaan 1 vaaditaan 50% tentin kokonaispisteistä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

OSA 1: Itsenäinen verkkokurssi. Arvioidaan Hyväksytty/Hylätty. Suoritusmerkinnän saa palauttamalla todistuksen moodleen.

OSA 2: Menetelmätyöpaja. Arvioidaan Hyväksytty/Hylätty.100% läsnäolo ja aktiivinen osallistuminen.
-Työpajaan pitää olla lunttilappu tehtynä, ilman sitä ei voi osallistua. Minimipituus A4 -yksipuolisena.
-Työpajaan saa ottaa mukaan tietokoneen, lunttilappu voi olla joko sähköinen tai paperille kirjattu

OSA 3: Tentti. Arvioidaan numeerisesti 0-5. Arvosanaan 1 vaaditaan 50% tentin kokonaispisteistä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luento-opetus, itsenäinen työskentely ja tehtävät, ryhmätyöt ja työpaja. Opetusmenetelmät tarkentuvat opintojakson orientaatioon mennessä.

Oppimateriaalit

Tenttikirjallisuus:

Vänskä, K., Lahtinen-Väänänen, S, Kettunen, T. & Mäkelä, J. 2011. Onnistuuko ohjaus? Sosiaali- ja terveysalan ohjaustyössä kehittyminen. Edita: Helsinki.



Patja K., Absetz P., Rautava P. 2022. Terveyden edistäminen. Kustannusyhtiö Duodecim.
Kirjan seuraavat kappaleet kuuluvat tenttialueeseen:
I Johdatus terveyden edistämiseen
osat 1 ja 2
II Terveyden moniulotteisuus
osat 4 -12
III Terveyttä määrittäviä tekijöitä
osat 13-18 + 20
IV Terveyden edistämisen suunnittelu
osa 22
V Terveyden edistämisen toimijat
osat 30-36
VI Terveyden edistämisen käytännön keinoja
osat 41-43



Itsenäisenä verkkokurssina:

Mielenterveyden edistäminen
Mielenterveyden edistämisen verkkokurssilla tutustutaan perustietoihin mielenterveyden edistämisestä. Kurssi koostuu neljästä pääkokonaisuudesta:
Kurssista yleisesti: oleelliset käsitteet mielenterveyden edistämisestä
Keskeisiä lähtökohtia mielenterveyden edistämisessä: suojaavat ja riskitekijät, työtä ohjaavat strategiat ja lait, mielenterveyden edistämisen osaaminen.
Käytännön tiedot ja taidot mielenterveyden edistämisessä: mielenterveystaidot, vuorovaikutus ja kohtaaminen, arviointi ja mittaaminen, työkaluja.
Ikäryhmät mielenterveyden edistämisessä: lapset ja nuoret, työikäiset ja ikääntyneet mielenterveyden edistämisessä.
Verkkokurssista vaaditaan todistus. Todistuksen saa vain silloin kun on käynyt kaikki osa-alueet ja tentin hyväksytysti läpi. Todistuksen palautus moodlen.

https://verkkokoulut.thl.fi/login/index.php
Kirjaudu sivustoon | Verkkokoulut

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4 x 27 h = 108 h. Tästä orientaatio 2h, luennot 12h ja menetelmätyöpaja 6h= 20h. Itsenäiseen opiskeluun käytettävä aika on 88h.

Sisällön jaksotus

OSA 1: Itsenäinen verkkokurssi
OSA 2: Menetelmätyöpaja
OSA 3: Tentti

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Kansainvälisyys

Ei ole.