Yrkessvenska i vården, muntlig (2op)
Opintojakson tunnus: 7K00GH85
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 2 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson keskeinen tavoite on, että opiskelija 
•	ymmärtää ruotsin kielen taidon, vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen osana ammattitaitoa
•	tiedostaa oman roolinsa terveysalan ja hoitotyön viestijänä potilastilanteissa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
•	osaa potilaan haastattelussa kysyä tämän terveydentilaan liittyviä tietoja hoidon onnistumiseksi
•	osaa kertoa erilaisille potilaille keskeiset hoito-ohjeet, toimenpiteet ja osastorutiinit
•	pystyy kommunikoimaan ruotsin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä
•	pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksi käyttäen
•	saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen taidon (Valtionhallinnon kielitutkinto, Eurooppalaisen viitekehyksen taso B1 = tyydyttävät tiedot -> arvosanat 1-3, B2 = hyvät tiedot -> arvosanat 4-5).
                    
Sisältö
•	potilashaastattelu 
•	potilasohjaus suullisesti omalla erityisalalla: sairaalaosastolla/kentällä/kohteessa/terveydenhuoltoalan yksikössä (sairaanhoitaja, ensihoitaja, kätilö, terveydenhoitaja)
•	keskeinen hoitotyön/erityisalakohtainen sanasto
•	keskeinen anatomian sanasto
•	autenttiset oman ammattialan tekstit
                    
Esitietovaatimukset
Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärä tai vastaava taso Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1.
Tee ruotsin lähtötasotesti ja suorita tarvittaessa valmentavat opinnot ennen opintojakson alkua.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
•	opiskelija osaa kertoa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti harjoittelustaan ja työkokemuksestaan
•	pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa
•	pystyy antamaan yksinkertaisia, suullisia ohjeita potilaille/asiakkaille ja reagoimaan lyhyesti keskustelukumppanin sanomisiin 
•	osaa raportoida lyhyesti asiakkaan/potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla
•	osaa käyttää auttavasti hoitotyön/erityisalan perussanastoa.
•	käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita. 
•	ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä hoitotyöhön liittyvistä teksteistä 
•	on edistynyt opintojakson aikana omat lähtökohdat huomioon ottaen.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
•	opiskelija osaa kertoa selkeästi harjoittelustaan ja työkokemuksestaan ja osaamisestaan
•	pystyy viestimään selkeästi keskeisissä moniammatillisissa vuorovaikutustilanteissa
•	osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa potilasohjaustilanteissa ja osaa vastata tarkoituksenmukaisesti potilaan esittämiin kysymyksiin
•	osaa raportoida selkeästi ja ymmärrettävästi asiakkaan/potilaan tilasta
•	osaa käyttää keskeistä hoitotyön sanastoa ja käsitteitä 
•	käyttää kieliopin rakenteita pääosin oikein 
•	ymmärtää pääasiat hoitotyön tekstistä ilman apuvälineitä 
•	osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
•	työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
•	opiskelija osaa kertoa sujuvasti ja monipuolisesti harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
•	pystyy viestimään taitavasti vaativissakin moniammatillisissa vuorovaikutustilanteissa
•	haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan 
•	osaa raportoida sujuvasti ja monipuolisesti asiakkaan/potilaan tilasta
•	osaa käyttää vaativaakin hoitotyön sanastoa ja käsitteitä
•	pystyy sujuvasti selittämään asiat toisin sanoin
•	käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
•	käyttää kieliopin rakenteita sujuvasti
•	työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi
•	pystyy hyödyntämään vaativiakin hoitotyön artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä.
                    
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
•	hylätty suullinen tentti. 
•	sisältötavoitteet jäävät saavuttamatta: huomattavia puutteita rakenteissa, oikeakielisyydessä, terveydenhoitoalan ja hoitotyön terminologian tuottamisessa ja viestin perille saamisessa. 
•	laiminlyönnit tehtävien palauttamisessa ja/tai poissaolokäytäntöjen noudattamattomuus.