Yrkessvenska i vården, skriftlig (1op)
Opintojakson tunnus: 7K00GH86
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 1 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson keskeinen tavoite on, että opiskelija 
•	ymmärtää ruotsin kielen taidon, vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen osana ammattitaitoa
•	tiedostaa oman roolinsa terveysalan ja hoitotyön viestijänä potilastilanteissa.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
•	osaa potilaan haastattelussa kirjata tämän terveydentilaan liittyviä tietoja hoidon onnistumiseksi
•	osaa ohjeistaa potilaita/asiakkaita kirjallisesti keskeisissä hoito-ohjeissa ja toimenpiteissä 
•	ymmärtää ja osaa hyödyntää hoitotyöhön liittyviä artikkeleita 
•	pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksi käyttäen
•	saavuttaa ammattikorkeakoululainsäädännön edellyttämän, oman alan työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen kirjallisen taidon (Valtionhallinnon kielitutkinto, Eurooppalaisen viitekehyksen taso B1 = tyydyttävät tiedot -> arvosanat 1-3, B2 = hyvät tiedot -> arvosanat 4-5).
                    
Sisältö
•	potilashaastattelun kirjaaminen
•	potilasohjaus kirjallisesti omalla erityisalalla: sairaalaosastolla/kentällä/kohteessa/terveydenhuoltoalan yksikössä (sairaanhoitaja, ensihoitaja, kätilö, terveydenhoitaja)
•	keskeinen hoitotyön/erityisalakohtainen sanasto
•	keskeinen anatomian sanasto
•	autenttiset oman ammattialan tekstit
                    
Esitietovaatimukset
Lähtötaso: Lukion ruotsin oppimäärä tai vastaava taso Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1.
Tee ruotsin lähtötasotesti ja suorita tarvittaessa valmentavat opinnot ennen opintojakson alkua.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
•	opiskelija osaa kirjoittaa pääosin ymmärrettävästi ja lyhyesti harjoittelustaan ja työkokemuksestaan
•	pystyy viestimään pääosin ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa
•	pystyy antamaan yksinkertaisia, kirjallisia ohjeita potilaille/asiakkaille
•	osaa raportoida ja kirjata lyhyesti asiakkaan/potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla
•	osaa käyttää auttavasti hoitotyön/erityisalan perussanastoa
•	käyttää yksinkertaisia kieliopin perusrakenteita
•	ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä helppolukuisista hoitotyön ammattijulkaisuista
•	on edistynyt opintojakson aikana omat lähtökohdat huomioon ottaen.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
•	opiskelija osaa kirjoittaa selkeästi harjoittelustaan ja työkokemuksestaan ja osaamisestaan
•	pystyy viestimään selkeästi keskeisissä moniammatillisissa vuorovaikutustilanteissa 
•	osaa antaa kirjallisia yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa potilasohjaustilanteissa
•	osaa raportoida ja kirjata selkeästi ja ymmärrettävästi asiakkaan/potilaan tilasta
•	osaa käyttää keskeistä hoitotyön sanastoa ja käsitteitä
•	käyttää kieliopin rakenteita pääosin oikein
•	ymmärtää pääasiat hoitotyön ammattijulkaisuista ilman apuvälineitä
•	osaa tarvittaessa ilmaista asian toisin sanoin
•	työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
•	opiskelija osaa kirjoittaa sujuvasti ja monipuolisesti harjoittelustaan, työkokemuksestaan ja osaamisestaan
•	pystyy viestimään taitavasti vaativissakin moniammatillisissa vuorovaikutustilanteissa
•	ohjaa asiakkaita kirjallisesti taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan
•	osaa raportoida ja kirjata sujuvasti ja monipuolisesti asiakkaan/potilaan tilasta
•	osaa käyttää vaativaakin hoitotyön sanastoa ja käsitteitä
•	pystyy sujuvasti selittämään asiat toisin sanoin
•	käyttää taitavasti ja täsmällisesti alan sanastoa sekä oman erikoisalansa termistöä
•	käyttää kieliopin rakenteita sujuvasti
•	työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi
•	pystyy hyödyntämään suhteellisen vaativiakin hoitotyön artikkeleita ja muita alan ammattijulkaisuja oman työnsä kehittämisessä.
                    
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
•	hylätty kirjallinen tentti
•	sisältötavoitteet jäävät saavuttamatta: huomattavia puutteita rakenteissa, oikeakielisyydessä, terveydenhoitoalan ja hoitotyön terminologian tuottamisessa ja viestin perille saamisessa
•	laiminlyönnit tehtävien palauttamisessa ja/tai poissaolokäytäntöjen noudattamattomuus.