Anatomia ja fysiologia 2Laajuus (2 op)
Tunnus: 7K00GH70
Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opintojakson tavoitteena on kehittää perusosaamista ruuansulatuselimistön, virtsanerityselimistön, hermoston ja ihon rakenteesta ja toiminnasta.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan
• osaa virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan, elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon
• osaa hermoston rakenteen ja toiminnan
• osaa ihon rakenteen ja sen päätehtävät.
Sisältö
• ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta
• virtsanerityselimistön rakenne ja toiminta, elimistön nestetasapaino ja happo-emästasapaino
• hermoston rakenne ja toiminta
• iho ja sen päätehtävät
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
• tietää ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan pääpiirteissään
• tietää virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan perusteet, osaa elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon periaatteet
• tietää hermoston rakenteen ja toiminnan perusteet
• tietää ihon rakenteen ja sen päätehtävät.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
• osaa ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan
• osaa virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan, elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon
• osaa hermoston rakenteen ja toiminnan
• osaa ihon rakenteen ja sen päätehtävät
• osaa kuvata ihmisen elimistön toimintojen suhdetta toisiinsa ja soveltaa oppimaansa tietoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
• ymmärtää ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan syvällisesti
• ymmärtää virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan, ymmärtää elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon merkityksen elimistön toiminnassa
• ymmärtää hermoston rakenteen ja toiminnan laaja-alaisesti
• ymmärtää ihon rakenteen ja sen päätehtävät
• osaa soveltaa tietojaan, osoittaa kokonaisuuksien hallintaa sekä yhdistää teoreettisen osaamisen ammatilliseen kontekstiin.
Ilmoittautumisaika
28.02.2025 - 31.03.2025
Ajoitus
31.03.2025 - 01.06.2025
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Ensihoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Timo Sarajärvi
Vastuuhenkilö
Timo Sarajärvi
Ryhmät
-
24EHEnsihoitajan tutkinto-ohjelma, 24EH
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson tavoitteena on kehittää perusosaamista ruuansulatuselimistön, virtsanerityselimistön, hermoston ja ihon rakenteesta ja toiminnasta.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan
• osaa virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan, elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon
• osaa hermoston rakenteen ja toiminnan
• osaa ihon rakenteen ja sen päätehtävät.
Sisältö (OJ)
• ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta
• virtsanerityselimistön rakenne ja toiminta, elimistön nestetasapaino ja happo-emästasapaino
• hermoston rakenne ja toiminta
• iho ja sen päätehtävät
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
• tietää ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan pääpiirteissään
• tietää virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan perusteet, osaa elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon periaatteet
• tietää hermoston rakenteen ja toiminnan perusteet
• tietää ihon rakenteen ja sen päätehtävät.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
• osaa ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan
• osaa virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan, elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon
• osaa hermoston rakenteen ja toiminnan
• osaa ihon rakenteen ja sen päätehtävät
• osaa kuvata ihmisen elimistön toimintojen suhdetta toisiinsa ja soveltaa oppimaansa tietoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
• ymmärtää ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan syvällisesti
• ymmärtää virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan, ymmärtää elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon merkityksen elimistön toiminnassa
• ymmärtää hermoston rakenteen ja toiminnan laaja-alaisesti
• ymmärtää ihon rakenteen ja sen päätehtävät
• osaa soveltaa tietojaan, osoittaa kokonaisuuksien hallintaa sekä yhdistää teoreettisen osaamisen ammatilliseen kontekstiin.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Anatomian ja fysiologian tentti tehdään Examissa viikolla 17 (ma-pe).
Uusinta 1: viikolla 19 (ma-pe, Exam)
Uusinta 2: viikolla 21 (ma-pe, Exam)
Opiskelijalla on kaksi uusintamahdollisuutta. Tentti tehdään oman toteutusnumerolinkin kautta.
Opiskelijalla on oikeus korottaa hyväksyttyä arvosanaa yhden kerran ja korottaminen tapahtuu toteutuksen uusintaviikkoina. Arvosanan korotus tapahtuu Examissa ja ilmoittautuminen vähintään kaksi viikkoa ennen korotusjakson alkua toteutuksen opettajalle sähköpostitse.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Anatomian ja fysiologian arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella. Arviointi 0-5. Arvosana 1 edellyttää 50% maksimipisteistä.
Tavoitteet:
-Opiskelija tuntee ihmisen elinjärjestelmien rakenteen ja toiminnan sekä osaa muodostaa kuvan ihmisestä fyysisenä toiminnallisena kokonaisuutena.
-Hän tuntee anatomian ja fysiologian keskeisimmät termit.
-Opiskelija osaa soveltaa edellä mainittua tietoa sekä opiskellessaan että toteuttaessaan hoitotyötä.
-Opiskelija oppii käyttämään hyödyksi eri lähteitä tiedonhankinnassa sekä omatoimisesti että yhdessä opiskelijatovereidensa kanssa.
-Opiskelija oppii käyttämään tehokkaasti itsenäiseen opiskeluun tarkoitettua aikaa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, itsenäinen opiskelu, mahdollinen pienryhmätyöskentely, kotitehtävät.
Oppimateriaalit
Kirjat, verkkomateriaali, verkkosovellukset
Suositellut kirjat.
Valitse näistä yksi tai useampi:
1. Bjålie, J.G. Haug, E. Sand, O. Sjaastad O.V. & Toverud, K.C. IHMINEN. FYSIOLOGIA JA ANATOMIA. Juva WSOY
2. Leppäluoto Juhani – Kettunen Raimo – Rintamäki Hannu – Vakkuri Olli. ANATOMIA JA FYSIOLOGIA. RAKENTEESTA TOIMINTAAN. WSOY.
3. Tortora G.J. & Derrickson B.H. Principles of anatomy and physiology. Wiley-Blackwell
Andorin kautta löytyy e-kirjana (2020)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op:n kurssi edellyttää opiskelijalta 54 h työtä.
Lisätietoja opiskelijoille
Ensimmäisellä tunnilla käydään läpi orientaatioasiat, joten läsnäolo orientaatiossa on erittäin suositeltavaa. Mikäli joudut olemaan poissa orientaatiosta, selvitä itse kurssin asiat samalla toteutuksella olevalta kurssitoverilta.
Anatomian ja fysiologian osuus sisältää lähipetusta ja opiskelijan itsenäistä työtä. Lähiopetus on suunniteltu siten, että tunneilla käydään läpi opiskelijan ennalta opiskelema aihealue. Oppimisen edellytyksenä on se, että opiskelija perehtyy tunnin aiheeseen etukäteen mm. opiskelemalla aihepiiriä kirjasta ja tekemällä mahdollisia tehtäviä. Lähiopetuksessa paneudutaan tärkeimpiin ja vaikeimpiin asioihin pohtien, kysellen ja keskustellen.
HUOMAA! Etäopetus on etäopetusta ja lähiopetus on lähiopetusta. Lähiopetusta ei voi seurata etäyhteydellä.
Sisällöt ja sisältökohtaiset tavoitteet:
-ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa ruuansulatuselimistön osat sekä niiden rakenteen. Hän osaa selittää ravintoaineiden pilkkoutumisen, imeytymisen, kuljetuksen ja varastoinnin. Opiskelija tuntee maksan toiminnan. Opiskelija tietää autonomisen hermoston ja hormonien vaikutuksen ruuansulatuselimistön toimintaan.
-virtsanerityselimistön rakenne ja toiminta, elimistön nestetasapaino, happo-emästasapaino: Opiskelija tunnistaa virtsanerityselimistön osat ja tuntee niiden rakenteen. Hän osaa selittää nefronin toiminnan sekä ymmärtää virtsanerityksen merkityksen neste- ja elektrolyyttitasapainolle sekä pH:lle. Opiskelija tuntee elimistön nestetilavuudet ja nestekierron.
-hermoston rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa hermosolun toiminnan. Opiskelija osaa selittää mitä keskushermosto, ääreishermosto ja autonominen hermosto ovat. Opiskelija ymmärtää hermoston merkityksen ihmisen ja hänen ympäristönsä välisessä vuorovaikutuksessa, aistitiedon keräämisessä, käsittelyssä ja motorisen vasteen synnyssä sekä elimistön säätelytoiminnassa. Opiskelija tunnistaa aivojen pääosat, aivokalvot sekä tuntee aivoselkäydinnesteen synnyn, kierron ja merkityksen.
-Iho opiskellaan kokonaan itsenäisesti. Opiskelija osaa ihon rakenteen ja merkityksen lämmönsäätelyssä, nestetasapainon ylläpidossa sekä elimistön fysikaalisessa ja immunologisessa puolustuksessa ja aistinelimenä. Hän tietää ihon osuuden erityksessä ja D-vitamiinisynteesissä.
Ilmoittautumisaika
01.01.2025 - 17.03.2025
Ajoitus
24.03.2025 - 04.05.2025
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Sairaanhoitaja,hoitotyö Virtuaalihenkilö
Ryhmät
-
24ASH2BSairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson tavoitteena on kehittää perusosaamista ruuansulatuselimistön, virtsanerityselimistön, hermoston ja ihon rakenteesta ja toiminnasta.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan
• osaa virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan, elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon
• osaa hermoston rakenteen ja toiminnan
• osaa ihon rakenteen ja sen päätehtävät.
Sisältö (OJ)
• ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta
• virtsanerityselimistön rakenne ja toiminta, elimistön nestetasapaino ja happo-emästasapaino
• hermoston rakenne ja toiminta
• iho ja sen päätehtävät
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
• tietää ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan pääpiirteissään
• tietää virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan perusteet, osaa elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon periaatteet
• tietää hermoston rakenteen ja toiminnan perusteet
• tietää ihon rakenteen ja sen päätehtävät.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
• osaa ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan
• osaa virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan, elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon
• osaa hermoston rakenteen ja toiminnan
• osaa ihon rakenteen ja sen päätehtävät
• osaa kuvata ihmisen elimistön toimintojen suhdetta toisiinsa ja soveltaa oppimaansa tietoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
• ymmärtää ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan syvällisesti
• ymmärtää virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan, ymmärtää elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon merkityksen elimistön toiminnassa
• ymmärtää hermoston rakenteen ja toiminnan laaja-alaisesti
• ymmärtää ihon rakenteen ja sen päätehtävät
• osaa soveltaa tietojaan, osoittaa kokonaisuuksien hallintaa sekä yhdistää teoreettisen osaamisen ammatilliseen kontekstiin.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Anatomian ja fysiologian tentti tehdään Examissa viikolla 15(ma-pe).
Uusinta 1: viikolla 18(ma-pe, Exam)
Uusinta 2: viikolla 20(ma-pe, Exam)
Opiskelijalla on kaksi uusintamahdollisuutta. Tentti tehdään oman toteutusnumerolinkin kautta.
Opiskelijalla on oikeus korottaa hyväksyttyä arvosanaa yhden kerran ja korottaminen tapahtuu toteutuksen uusintaviikkoina. Arvosanan korotus tapahtuu Examissa ja ilmoittautuminen vähintään kaksi viikkoa ennen korotusjakson alkua toteutuksen opettajalle sähköpostitse.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Anatomian ja fysiologian arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella. Arviointi 0-5. Arvosana 1 edellyttää 50% maksimipisteistä.
Tavoitteet:
-Opiskelija tuntee ihmisen elinjärjestelmien rakenteen ja toiminnan sekä osaa muodostaa kuvan ihmisestä fyysisenä toiminnallisena kokonaisuutena.
-Hän tuntee anatomian ja fysiologian keskeisimmät termit.
-Opiskelija osaa soveltaa edellä mainittua tietoa sekä opiskellessaan että toteuttaessaan hoitotyötä.
-Opiskelija oppii käyttämään hyödyksi eri lähteitä tiedonhankinnassa sekä omatoimisesti että yhdessä opiskelijatovereidensa kanssa.
-Opiskelija oppii käyttämään tehokkaasti itsenäiseen opiskeluun tarkoitettua aikaa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, itsenäinen opiskelu, mahdollinen pienryhmätyöskentely, kotitehtävät
Oppimateriaalit
Kirjat, verkkomateriaali, verkkosovellukset
Suositellut kirjat.
Valitse näistä yksi tai useampi:
1. Bjålie, J.G. Haug, E. Sand, O. Sjaastad O.V. & Toverud, K.C. IHMINEN. FYSIOLOGIA JA ANATOMIA. Juva WSOY
2. Leppäluoto Juhani – Kettunen Raimo – Rintamäki Hannu – Vakkuri Olli. ANATOMIA JA FYSIOLOGIA. RAKENTEESTA TOIMINTAAN. WSOY.
3. Tortora G.J. & Derrickson B.H. Principles of anatomy and physiology. Wiley-Blackwell
Andorin kautta löytyy e-kirjana (2020)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op:n kurssi edellyttää opiskelijalta 54 h työtä.
Lisätietoja opiskelijoille
Ensimmäisellä tunnilla käydään läpi orientaatioasiat, joten läsnäolo orientaatiossa on erittäin suositeltavaa. Mikäli joudut olemaan poissa orientaatiosta, selvitä itse kurssin asiat samalla toteutuksella olevalta kurssitoverilta.
Anatomian ja fysiologian osuus sisältää lähipetusta ja opiskelijan itsenäistä työtä. Lähiopetus on suunniteltu siten, että tunneilla käydään läpi opiskelijan ennalta opiskelema aihealue. Oppimisen edellytyksenä on se, että opiskelija perehtyy tunnin aiheeseen etukäteen mm. opiskelemalla aihepiiriä kirjasta ja tekemällä mahdollisia tehtäviä. Lähiopetuksessa paneudutaan tärkeimpiin ja vaikeimpiin asioihin pohtien, kysellen ja keskustellen.
HUOMAA! Etäopetus on etäopetusta ja lähiopetus on lähiopetusta. Lähiopetusta ei voi seurata etäyhteydellä.
Sisällöt ja sisältökohtaiset tavoitteet:
-ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa ruuansulatuselimistön osat sekä niiden rakenteen. Hän osaa selittää ravintoaineiden pilkkoutumisen, imeytymisen, kuljetuksen ja varastoinnin. Opiskelija tuntee maksan toiminnan. Opiskelija tietää autonomisen hermoston ja hormonien vaikutuksen ruuansulatuselimistön toimintaan.
-virtsanerityselimistön rakenne ja toiminta, elimistön nestetasapaino, happo-emästasapaino: Opiskelija tunnistaa virtsanerityselimistön osat ja tuntee niiden rakenteen. Hän osaa selittää nefronin toiminnan sekä ymmärtää virtsanerityksen merkityksen neste- ja elektrolyyttitasapainolle sekä pH:lle. Opiskelija tuntee elimistön nestetilavuudet ja nestekierron.
-hermoston rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa hermosolun toiminnan. Opiskelija osaa selittää mitä keskushermosto, ääreishermosto ja autonominen hermosto ovat. Opiskelija ymmärtää hermoston merkityksen ihmisen ja hänen ympäristönsä välisessä vuorovaikutuksessa, aistitiedon keräämisessä, käsittelyssä ja motorisen vasteen synnyssä sekä elimistön säätelytoiminnassa. Opiskelija tunnistaa aivojen pääosat, aivokalvot sekä tuntee aivoselkäydinnesteen synnyn, kierron ja merkityksen.
-Iho opiskellaan kokonaan itsenäisesti. Opiskelija osaa ihon rakenteen ja merkityksen lämmönsäätelyssä, nestetasapainon ylläpidossa sekä elimistön fysikaalisessa ja immunologisessa puolustuksessa ja aistinelimenä. Hän tietää ihon osuuden erityksessä ja D-vitamiinisynteesissä.
Ilmoittautumisaika
04.01.2025 - 03.03.2025
Ajoitus
03.02.2025 - 06.04.2025
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 65
Koulutus
- Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
- Kätilön tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Timo Sarajärvi
Vastuuhenkilö
Timo Sarajärvi
Ryhmät
-
24THTerveydenhoitajan tutkinto-ohjelma, 24TH
-
24KLKätilön tutkinto-ohjelma, 24KL
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson tavoitteena on kehittää perusosaamista ruuansulatuselimistön, virtsanerityselimistön, hermoston ja ihon rakenteesta ja toiminnasta.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan
• osaa virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan, elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon
• osaa hermoston rakenteen ja toiminnan
• osaa ihon rakenteen ja sen päätehtävät.
Sisältö (OJ)
• ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta
• virtsanerityselimistön rakenne ja toiminta, elimistön nestetasapaino ja happo-emästasapaino
• hermoston rakenne ja toiminta
• iho ja sen päätehtävät
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
• tietää ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan pääpiirteissään
• tietää virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan perusteet, osaa elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon periaatteet
• tietää hermoston rakenteen ja toiminnan perusteet
• tietää ihon rakenteen ja sen päätehtävät.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
• osaa ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan
• osaa virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan, elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon
• osaa hermoston rakenteen ja toiminnan
• osaa ihon rakenteen ja sen päätehtävät
• osaa kuvata ihmisen elimistön toimintojen suhdetta toisiinsa ja soveltaa oppimaansa tietoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
• ymmärtää ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan syvällisesti
• ymmärtää virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan, ymmärtää elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon merkityksen elimistön toiminnassa
• ymmärtää hermoston rakenteen ja toiminnan laaja-alaisesti
• ymmärtää ihon rakenteen ja sen päätehtävät
• osaa soveltaa tietojaan, osoittaa kokonaisuuksien hallintaa sekä yhdistää teoreettisen osaamisen ammatilliseen kontekstiin.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Anatomian ja fysiologian tentti tehdään Examissa viikolla 14 (ma-pe).
Uusinta 1: viikolla 19 (ma-pe, Exam)
Uusinta 2: viikolla 21 (ma-pe, Exam)
Opiskelijalla on kaksi uusintamahdollisuutta. Tentti tehdään oman toteutusnumerolinkin kautta.
Opiskelijalla on oikeus korottaa hyväksyttyä arvosanaa yhden kerran ja korottaminen tapahtuu toteutuksen uusintaviikkoina. Arvosanan korotus tapahtuu Examissa ja ilmoittautuminen vähintään kaksi viikkoa ennen korotusjakson alkua toteutuksen opettajalle sähköpostitse.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Anatomian ja fysiologian arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella. Arviointi 0-5. Arvosana 1 edellyttää 50% maksimipisteistä.
Tavoitteet:
-Opiskelija tuntee ihmisen elinjärjestelmien rakenteen ja toiminnan sekä osaa muodostaa kuvan ihmisestä fyysisenä toiminnallisena kokonaisuutena.
-Hän tuntee anatomian ja fysiologian keskeisimmät termit.
-Opiskelija osaa soveltaa edellä mainittua tietoa sekä opiskellessaan että toteuttaessaan hoitotyötä.
-Opiskelija oppii käyttämään hyödyksi eri lähteitä tiedonhankinnassa sekä omatoimisesti että yhdessä opiskelijatovereidensa kanssa.
-Opiskelija oppii käyttämään tehokkaasti itsenäiseen opiskeluun tarkoitettua aikaa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, itsenäinen opiskelu, mahdollinen pienryhmätyöskentely, kotitehtävät.
Oppimateriaalit
Kirjat, verkkomateriaali, verkkosovellukset
Suositellut kirjat.
Valitse näistä yksi tai useampi:
1. Bjålie, J.G. Haug, E. Sand, O. Sjaastad O.V. & Toverud, K.C. IHMINEN. FYSIOLOGIA JA ANATOMIA. Juva WSOY
2. Leppäluoto Juhani – Kettunen Raimo – Rintamäki Hannu – Vakkuri Olli. ANATOMIA JA FYSIOLOGIA. RAKENTEESTA TOIMINTAAN. WSOY.
3. Tortora G.J. & Derrickson B.H. Principles of anatomy and physiology. Wiley-Blackwell
Andorin kautta löytyy e-kirjana (2020)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op:n kurssi edellyttää opiskelijalta 54 h työtä.
Lisätietoja opiskelijoille
Ensimmäisellä tunnilla käydään läpi orientaatioasiat, joten läsnäolo orientaatiossa on erittäin suositeltavaa. Mikäli joudut olemaan poissa orientaatiosta, selvitä itse kurssin asiat samalla toteutuksella olevalta kurssitoverilta.
Anatomian ja fysiologian osuus sisältää lähipetusta ja opiskelijan itsenäistä työtä. Lähiopetus on suunniteltu siten, että tunneilla käydään läpi opiskelijan ennalta opiskelema aihealue. Oppimisen edellytyksenä on se, että opiskelija perehtyy tunnin aiheeseen etukäteen mm. opiskelemalla aihepiiriä kirjasta ja tekemällä mahdollisia tehtäviä. Lähiopetuksessa paneudutaan tärkeimpiin ja vaikeimpiin asioihin pohtien, kysellen ja keskustellen.
HUOMAA! Etäopetus on etäopetusta ja lähiopetus on lähiopetusta. Lähiopetusta ei voi seurata etäyhteydellä.
Sisällöt ja sisältökohtaiset tavoitteet:
-ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa ruuansulatuselimistön osat sekä niiden rakenteen. Hän osaa selittää ravintoaineiden pilkkoutumisen, imeytymisen, kuljetuksen ja varastoinnin. Opiskelija tuntee maksan toiminnan. Opiskelija tietää autonomisen hermoston ja hormonien vaikutuksen ruuansulatuselimistön toimintaan.
-virtsanerityselimistön rakenne ja toiminta, elimistön nestetasapaino, happo-emästasapaino: Opiskelija tunnistaa virtsanerityselimistön osat ja tuntee niiden rakenteen. Hän osaa selittää nefronin toiminnan sekä ymmärtää virtsanerityksen merkityksen neste- ja elektrolyyttitasapainolle sekä pH:lle. Opiskelija tuntee elimistön nestetilavuudet ja nestekierron.
-hermoston rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa hermosolun toiminnan. Opiskelija osaa selittää mitä keskushermosto, ääreishermosto ja autonominen hermosto ovat. Opiskelija ymmärtää hermoston merkityksen ihmisen ja hänen ympäristönsä välisessä vuorovaikutuksessa, aistitiedon keräämisessä, käsittelyssä ja motorisen vasteen synnyssä sekä elimistön säätelytoiminnassa. Opiskelija tunnistaa aivojen pääosat, aivokalvot sekä tuntee aivoselkäydinnesteen synnyn, kierron ja merkityksen.
-Iho opiskellaan kokonaan itsenäisesti. Opiskelija osaa ihon rakenteen ja merkityksen lämmönsäätelyssä, nestetasapainon ylläpidossa sekä elimistön fysikaalisessa ja immunologisessa puolustuksessa ja aistinelimenä. Hän tietää ihon osuuden erityksessä ja D-vitamiinisynteesissä.
Ilmoittautumisaika
28.11.2024 - 07.01.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 16.03.2025
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Riika Riihelä
Ryhmät
-
24ASH2ASairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson tavoitteena on kehittää perusosaamista ruuansulatuselimistön, virtsanerityselimistön, hermoston ja ihon rakenteesta ja toiminnasta.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan
• osaa virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan, elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon
• osaa hermoston rakenteen ja toiminnan
• osaa ihon rakenteen ja sen päätehtävät.
Sisältö (OJ)
• ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta
• virtsanerityselimistön rakenne ja toiminta, elimistön nestetasapaino ja happo-emästasapaino
• hermoston rakenne ja toiminta
• iho ja sen päätehtävät
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
• tietää ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan pääpiirteissään
• tietää virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan perusteet, osaa elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon periaatteet
• tietää hermoston rakenteen ja toiminnan perusteet
• tietää ihon rakenteen ja sen päätehtävät.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
• osaa ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan
• osaa virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan, elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon
• osaa hermoston rakenteen ja toiminnan
• osaa ihon rakenteen ja sen päätehtävät
• osaa kuvata ihmisen elimistön toimintojen suhdetta toisiinsa ja soveltaa oppimaansa tietoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
• ymmärtää ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan syvällisesti
• ymmärtää virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan, ymmärtää elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon merkityksen elimistön toiminnassa
• ymmärtää hermoston rakenteen ja toiminnan laaja-alaisesti
• ymmärtää ihon rakenteen ja sen päätehtävät
• osaa soveltaa tietojaan, osoittaa kokonaisuuksien hallintaa sekä yhdistää teoreettisen osaamisen ammatilliseen kontekstiin.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Anatomian ja fysiologian tentti tehdään Examissa viikolla 6(ma-pe).
Uusinta 1: viikolla 8(ma-pe, Exam)
Uusinta 2: viikolla 11(ma-pe, Exam)
Opiskelijalla on kaksi uusintamahdollisuutta. Tentti tehdään oman toteutusnumerolinkin kautta.
Opiskelijalla on oikeus korottaa hyväksyttyä arvosanaa yhden kerran ja korottaminen tapahtuu toteutuksen uusintaviikkoina. Arvosanan korotus tapahtuu Examissa ja ilmoittautuminen vähintään kaksi viikkoa ennen korotusjakson alkua toteutuksen opettajalle sähköpostitse.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Anatomian ja fysiologian arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella. Arviointi 0-5. Arvosana 1 edellyttää 50% maksimipisteistä.
Tavoitteet:
-Opiskelija tuntee ihmisen elinjärjestelmien rakenteen ja toiminnan sekä osaa muodostaa kuvan ihmisestä fyysisenä toiminnallisena kokonaisuutena.
-Hän tuntee anatomian ja fysiologian keskeisimmät termit.
-Opiskelija osaa soveltaa edellä mainittua tietoa sekä opiskellessaan että toteuttaessaan hoitotyötä.
-Opiskelija oppii käyttämään hyödyksi eri lähteitä tiedonhankinnassa sekä omatoimisesti että yhdessä opiskelijatovereidensa kanssa.
-Opiskelija oppii käyttämään tehokkaasti itsenäiseen opiskeluun tarkoitettua aikaa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, itsenäinen opiskelu, mahdollinen pienryhmätyöskentely, kotitehtävät
Oppimateriaalit
Kirjat, verkkomateriaali, verkkosovellukset
Suositellut kirjat.
Valitse näistä yksi tai useampi:
1. Bjålie, J.G. Haug, E. Sand, O. Sjaastad O.V. & Toverud, K.C. IHMINEN. FYSIOLOGIA JA ANATOMIA. Juva WSOY
2. Leppäluoto Juhani – Kettunen Raimo – Rintamäki Hannu – Vakkuri Olli. ANATOMIA JA FYSIOLOGIA. RAKENTEESTA TOIMINTAAN. WSOY.
3. Tortora G.J. & Derrickson B.H. Principles of anatomy and physiology. Wiley-Blackwell
Andorin kautta löytyy e-kirjana (2020)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op:n kurssi edellyttää opiskelijalta 54 h työtä.
Lisätietoja opiskelijoille
Ensimmäisellä tunnilla käydään läpi orientaatioasiat, joten läsnäolo orientaatiossa on erittäin suositeltavaa. Mikäli joudut olemaan poissa orientaatiosta, selvitä itse kurssin asiat samalla toteutuksella olevalta kurssitoverilta.
Anatomian ja fysiologian osuus sisältää lähipetusta ja opiskelijan itsenäistä työtä. Lähiopetus on suunniteltu siten, että tunneilla käydään läpi opiskelijan ennalta opiskelema aihealue. Oppimisen edellytyksenä on se, että opiskelija perehtyy tunnin aiheeseen etukäteen mm. opiskelemalla aihepiiriä kirjasta ja tekemällä mahdollisia tehtäviä. Lähiopetuksessa paneudutaan tärkeimpiin ja vaikeimpiin asioihin pohtien, kysellen ja keskustellen.
HUOMAA! Etäopetus on etäopetusta ja lähiopetus on lähiopetusta. Lähiopetusta ei voi seurata etäyhteydellä.
Sisällöt ja sisältökohtaiset tavoitteet:
-ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa ruuansulatuselimistön osat sekä niiden rakenteen. Hän osaa selittää ravintoaineiden pilkkoutumisen, imeytymisen, kuljetuksen ja varastoinnin. Opiskelija tuntee maksan toiminnan. Opiskelija tietää autonomisen hermoston ja hormonien vaikutuksen ruuansulatuselimistön toimintaan.
-virtsanerityselimistön rakenne ja toiminta, elimistön nestetasapaino, happo-emästasapaino: Opiskelija tunnistaa virtsanerityselimistön osat ja tuntee niiden rakenteen. Hän osaa selittää nefronin toiminnan sekä ymmärtää virtsanerityksen merkityksen neste- ja elektrolyyttitasapainolle sekä pH:lle. Opiskelija tuntee elimistön nestetilavuudet ja nestekierron.
-hermoston rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa hermosolun toiminnan. Opiskelija osaa selittää mitä keskushermosto, ääreishermosto ja autonominen hermosto ovat. Opiskelija ymmärtää hermoston merkityksen ihmisen ja hänen ympäristönsä välisessä vuorovaikutuksessa, aistitiedon keräämisessä, käsittelyssä ja motorisen vasteen synnyssä sekä elimistön säätelytoiminnassa. Opiskelija tunnistaa aivojen pääosat, aivokalvot sekä tuntee aivoselkäydinnesteen synnyn, kierron ja merkityksen.
-Iho opiskellaan kokonaan itsenäisesti. Opiskelija osaa ihon rakenteen ja merkityksen lämmönsäätelyssä, nestetasapainon ylläpidossa sekä elimistön fysikaalisessa ja immunologisessa puolustuksessa ja aistinelimenä. Hän tietää ihon osuuden erityksessä ja D-vitamiinisynteesissä.
Ilmoittautumisaika
28.11.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 09.03.2025
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 52
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Riika Riihelä
Ryhmät
-
24ASH2CLSairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 24ASH2CL
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson tavoitteena on kehittää perusosaamista ruuansulatuselimistön, virtsanerityselimistön, hermoston ja ihon rakenteesta ja toiminnasta.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan
• osaa virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan, elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon
• osaa hermoston rakenteen ja toiminnan
• osaa ihon rakenteen ja sen päätehtävät.
Sisältö (OJ)
• ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta
• virtsanerityselimistön rakenne ja toiminta, elimistön nestetasapaino ja happo-emästasapaino
• hermoston rakenne ja toiminta
• iho ja sen päätehtävät
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
• tietää ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan pääpiirteissään
• tietää virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan perusteet, osaa elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon periaatteet
• tietää hermoston rakenteen ja toiminnan perusteet
• tietää ihon rakenteen ja sen päätehtävät.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
• osaa ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan
• osaa virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan, elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon
• osaa hermoston rakenteen ja toiminnan
• osaa ihon rakenteen ja sen päätehtävät
• osaa kuvata ihmisen elimistön toimintojen suhdetta toisiinsa ja soveltaa oppimaansa tietoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
• ymmärtää ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan syvällisesti
• ymmärtää virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan, ymmärtää elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon merkityksen elimistön toiminnassa
• ymmärtää hermoston rakenteen ja toiminnan laaja-alaisesti
• ymmärtää ihon rakenteen ja sen päätehtävät
• osaa soveltaa tietojaan, osoittaa kokonaisuuksien hallintaa sekä yhdistää teoreettisen osaamisen ammatilliseen kontekstiin.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Anatomian ja fysiologian tentti tehdään Examissa viikolla 8(ma-pe).
Uusinta 1: viikolla 11(ma-pe, Exam)
Uusinta 2: viikolla 13(ma-pe, Exam)
Opiskelijalla on kaksi uusintamahdollisuutta. Tentti tehdään oman toteutusnumerolinkin kautta.
Opiskelijalla on oikeus korottaa hyväksyttyä arvosanaa yhden kerran ja korottaminen tapahtuu toteutuksen uusintaviikkoina. Arvosanan korotus tapahtuu Examissa ja ilmoittautuminen vähintään kaksi viikkoa ennen korotusjakson alkua toteutuksen opettajalle sähköpostitse.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Anatomian ja fysiologian arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella. Arviointi 0-5. Arvosana 1 edellyttää 50% maksimipisteistä.
Tavoitteet:
-Opiskelija tuntee ihmisen elinjärjestelmien rakenteen ja toiminnan sekä osaa muodostaa kuvan ihmisestä fyysisenä toiminnallisena kokonaisuutena.
-Hän tuntee anatomian ja fysiologian keskeisimmät termit.
-Opiskelija osaa soveltaa edellä mainittua tietoa sekä opiskellessaan että toteuttaessaan hoitotyötä.
-Opiskelija oppii käyttämään hyödyksi eri lähteitä tiedonhankinnassa sekä omatoimisesti että yhdessä opiskelijatovereidensa kanssa.
-Opiskelija oppii käyttämään tehokkaasti itsenäiseen opiskeluun tarkoitettua aikaa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, itsenäinen opiskelu, mahdollinen pienryhmätyöskentely, kotitehtävät
Oppimateriaalit
Kirjat, verkkomateriaali, verkkosovellukset
Suositellut kirjat.
Valitse näistä yksi tai useampi:
1. Bjålie, J.G. Haug, E. Sand, O. Sjaastad O.V. & Toverud, K.C. IHMINEN. FYSIOLOGIA JA ANATOMIA. Juva WSOY
2. Leppäluoto Juhani – Kettunen Raimo – Rintamäki Hannu – Vakkuri Olli. ANATOMIA JA FYSIOLOGIA. RAKENTEESTA TOIMINTAAN. WSOY.
3. Tortora G.J. & Derrickson B.H. Principles of anatomy and physiology. Wiley-Blackwell
Andorin kautta löytyy e-kirjana (2020)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op:n kurssi edellyttää opiskelijalta 54 h työtä.
Lisätietoja opiskelijoille
Ensimmäisellä tunnilla käydään läpi orientaatioasiat, joten läsnäolo orientaatiossa on erittäin suositeltavaa. Mikäli joudut olemaan poissa orientaatiosta, selvitä itse kurssin asiat samalla toteutuksella olevalta kurssitoverilta.
Anatomian ja fysiologian osuus sisältää lähipetusta ja opiskelijan itsenäistä työtä. Lähiopetus on suunniteltu siten, että tunneilla käydään läpi opiskelijan ennalta opiskelema aihealue. Oppimisen edellytyksenä on se, että opiskelija perehtyy tunnin aiheeseen etukäteen mm. opiskelemalla aihepiiriä kirjasta ja tekemällä mahdollisia tehtäviä. Lähiopetuksessa paneudutaan tärkeimpiin ja vaikeimpiin asioihin pohtien, kysellen ja keskustellen.
HUOMAA! Etäopetus on etäopetusta ja lähiopetus on lähiopetusta. Lähiopetusta ei voi seurata etäyhteydellä.
Sisällöt ja sisältökohtaiset tavoitteet:
-ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa ruuansulatuselimistön osat sekä niiden rakenteen. Hän osaa selittää ravintoaineiden pilkkoutumisen, imeytymisen, kuljetuksen ja varastoinnin. Opiskelija tuntee maksan toiminnan. Opiskelija tietää autonomisen hermoston ja hormonien vaikutuksen ruuansulatuselimistön toimintaan.
-virtsanerityselimistön rakenne ja toiminta, elimistön nestetasapaino, happo-emästasapaino: Opiskelija tunnistaa virtsanerityselimistön osat ja tuntee niiden rakenteen. Hän osaa selittää nefronin toiminnan sekä ymmärtää virtsanerityksen merkityksen neste- ja elektrolyyttitasapainolle sekä pH:lle. Opiskelija tuntee elimistön nestetilavuudet ja nestekierron.
-hermoston rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa hermosolun toiminnan. Opiskelija osaa selittää mitä keskushermosto, ääreishermosto ja autonominen hermosto ovat. Opiskelija ymmärtää hermoston merkityksen ihmisen ja hänen ympäristönsä välisessä vuorovaikutuksessa, aistitiedon keräämisessä, käsittelyssä ja motorisen vasteen synnyssä sekä elimistön säätelytoiminnassa. Opiskelija tunnistaa aivojen pääosat, aivokalvot sekä tuntee aivoselkäydinnesteen synnyn, kierron ja merkityksen.
-Iho opiskellaan kokonaan itsenäisesti. Opiskelija osaa ihon rakenteen ja merkityksen lämmönsäätelyssä, nestetasapainon ylläpidossa sekä elimistön fysikaalisessa ja immunologisessa puolustuksessa ja aistinelimenä. Hän tietää ihon osuuden erityksessä ja D-vitamiinisynteesissä.
Ilmoittautumisaika
28.11.2024 - 12.01.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 16.03.2025
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Riika Riihelä
Ryhmät
-
24ASH2DLSairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 24ASH2DL
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson tavoitteena on kehittää perusosaamista ruuansulatuselimistön, virtsanerityselimistön, hermoston ja ihon rakenteesta ja toiminnasta.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan
• osaa virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan, elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon
• osaa hermoston rakenteen ja toiminnan
• osaa ihon rakenteen ja sen päätehtävät.
Sisältö (OJ)
• ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta
• virtsanerityselimistön rakenne ja toiminta, elimistön nestetasapaino ja happo-emästasapaino
• hermoston rakenne ja toiminta
• iho ja sen päätehtävät
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
• tietää ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan pääpiirteissään
• tietää virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan perusteet, osaa elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon periaatteet
• tietää hermoston rakenteen ja toiminnan perusteet
• tietää ihon rakenteen ja sen päätehtävät.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
• osaa ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan
• osaa virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan, elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon
• osaa hermoston rakenteen ja toiminnan
• osaa ihon rakenteen ja sen päätehtävät
• osaa kuvata ihmisen elimistön toimintojen suhdetta toisiinsa ja soveltaa oppimaansa tietoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
• ymmärtää ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan syvällisesti
• ymmärtää virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan, ymmärtää elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon merkityksen elimistön toiminnassa
• ymmärtää hermoston rakenteen ja toiminnan laaja-alaisesti
• ymmärtää ihon rakenteen ja sen päätehtävät
• osaa soveltaa tietojaan, osoittaa kokonaisuuksien hallintaa sekä yhdistää teoreettisen osaamisen ammatilliseen kontekstiin.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Anatomian ja fysiologian tentti tehdään Examissa viikolla 6(ma-pe).
Uusinta 1: viikolla 8(ma-pe, Exam)
Uusinta 2: viikolla 11(ma-pe, Exam)
Opiskelijalla on kaksi uusintamahdollisuutta. Tentti tehdään oman toteutusnumerolinkin kautta.
Opiskelijalla on oikeus korottaa hyväksyttyä arvosanaa yhden kerran ja korottaminen tapahtuu toteutuksen uusintaviikkoina. Arvosanan korotus tapahtuu Examissa ja ilmoittautuminen vähintään kaksi viikkoa ennen korotusjakson alkua toteutuksen opettajalle sähköpostitse.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Anatomian ja fysiologian arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella. Arviointi 0-5. Arvosana 1 edellyttää 50% maksimipisteistä.
Tavoitteet:
-Opiskelija tuntee ihmisen elinjärjestelmien rakenteen ja toiminnan sekä osaa muodostaa kuvan ihmisestä fyysisenä toiminnallisena kokonaisuutena.
-Hän tuntee anatomian ja fysiologian keskeisimmät termit.
-Opiskelija osaa soveltaa edellä mainittua tietoa sekä opiskellessaan että toteuttaessaan hoitotyötä.
-Opiskelija oppii käyttämään hyödyksi eri lähteitä tiedonhankinnassa sekä omatoimisesti että yhdessä opiskelijatovereidensa kanssa.
-Opiskelija oppii käyttämään tehokkaasti itsenäiseen opiskeluun tarkoitettua aikaa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, itsenäinen opiskelu, mahdollinen pienryhmätyöskentely, kotitehtävät
Oppimateriaalit
Kirjat, verkkomateriaali, verkkosovellukset
Suositellut kirjat.
Valitse näistä yksi tai useampi:
1. Bjålie, J.G. Haug, E. Sand, O. Sjaastad O.V. & Toverud, K.C. IHMINEN. FYSIOLOGIA JA ANATOMIA. Juva WSOY
2. Leppäluoto Juhani – Kettunen Raimo – Rintamäki Hannu – Vakkuri Olli. ANATOMIA JA FYSIOLOGIA. RAKENTEESTA TOIMINTAAN. WSOY.
3. Tortora G.J. & Derrickson B.H. Principles of anatomy and physiology. Wiley-Blackwell
Andorin kautta löytyy e-kirjana (2020)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op:n kurssi edellyttää opiskelijalta 54 h työtä.
Lisätietoja opiskelijoille
Ensimmäisellä tunnilla käydään läpi orientaatioasiat, joten läsnäolo orientaatiossa on erittäin suositeltavaa. Mikäli joudut olemaan poissa orientaatiosta, selvitä itse kurssin asiat samalla toteutuksella olevalta kurssitoverilta.
Anatomian ja fysiologian osuus sisältää lähipetusta ja opiskelijan itsenäistä työtä. Lähiopetus on suunniteltu siten, että tunneilla käydään läpi opiskelijan ennalta opiskelema aihealue. Oppimisen edellytyksenä on se, että opiskelija perehtyy tunnin aiheeseen etukäteen mm. opiskelemalla aihepiiriä kirjasta ja tekemällä mahdollisia tehtäviä. Lähiopetuksessa paneudutaan tärkeimpiin ja vaikeimpiin asioihin pohtien, kysellen ja keskustellen.
HUOMAA! Etäopetus on etäopetusta ja lähiopetus on lähiopetusta. Lähiopetusta ei voi seurata etäyhteydellä.
Sisällöt ja sisältökohtaiset tavoitteet:
-ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa ruuansulatuselimistön osat sekä niiden rakenteen. Hän osaa selittää ravintoaineiden pilkkoutumisen, imeytymisen, kuljetuksen ja varastoinnin. Opiskelija tuntee maksan toiminnan. Opiskelija tietää autonomisen hermoston ja hormonien vaikutuksen ruuansulatuselimistön toimintaan.
-virtsanerityselimistön rakenne ja toiminta, elimistön nestetasapaino, happo-emästasapaino: Opiskelija tunnistaa virtsanerityselimistön osat ja tuntee niiden rakenteen. Hän osaa selittää nefronin toiminnan sekä ymmärtää virtsanerityksen merkityksen neste- ja elektrolyyttitasapainolle sekä pH:lle. Opiskelija tuntee elimistön nestetilavuudet ja nestekierron.
-hermoston rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa hermosolun toiminnan. Opiskelija osaa selittää mitä keskushermosto, ääreishermosto ja autonominen hermosto ovat. Opiskelija ymmärtää hermoston merkityksen ihmisen ja hänen ympäristönsä välisessä vuorovaikutuksessa, aistitiedon keräämisessä, käsittelyssä ja motorisen vasteen synnyssä sekä elimistön säätelytoiminnassa. Opiskelija tunnistaa aivojen pääosat, aivokalvot sekä tuntee aivoselkäydinnesteen synnyn, kierron ja merkityksen.
-Iho opiskellaan kokonaan itsenäisesti. Opiskelija osaa ihon rakenteen ja merkityksen lämmönsäätelyssä, nestetasapainon ylläpidossa sekä elimistön fysikaalisessa ja immunologisessa puolustuksessa ja aistinelimenä. Hän tietää ihon osuuden erityksessä ja D-vitamiinisynteesissä.
Ilmoittautumisaika
07.12.2024 - 12.01.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 31.01.2025
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 52
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Timo Sarajärvi
Vastuuhenkilö
Timo Sarajärvi
Ryhmät
-
24SH2ASairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 24SH2A
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson tavoitteena on kehittää perusosaamista ruuansulatuselimistön, virtsanerityselimistön, hermoston ja ihon rakenteesta ja toiminnasta.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan
• osaa virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan, elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon
• osaa hermoston rakenteen ja toiminnan
• osaa ihon rakenteen ja sen päätehtävät.
Sisältö (OJ)
• ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta
• virtsanerityselimistön rakenne ja toiminta, elimistön nestetasapaino ja happo-emästasapaino
• hermoston rakenne ja toiminta
• iho ja sen päätehtävät
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
• tietää ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan pääpiirteissään
• tietää virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan perusteet, osaa elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon periaatteet
• tietää hermoston rakenteen ja toiminnan perusteet
• tietää ihon rakenteen ja sen päätehtävät.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
• osaa ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan
• osaa virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan, elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon
• osaa hermoston rakenteen ja toiminnan
• osaa ihon rakenteen ja sen päätehtävät
• osaa kuvata ihmisen elimistön toimintojen suhdetta toisiinsa ja soveltaa oppimaansa tietoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
• ymmärtää ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan syvällisesti
• ymmärtää virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan, ymmärtää elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon merkityksen elimistön toiminnassa
• ymmärtää hermoston rakenteen ja toiminnan laaja-alaisesti
• ymmärtää ihon rakenteen ja sen päätehtävät
• osaa soveltaa tietojaan, osoittaa kokonaisuuksien hallintaa sekä yhdistää teoreettisen osaamisen ammatilliseen kontekstiin.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Anatomian ja fysiologian tentti tehdään Examissa viikolla 7 (ma-pe).
Uusinta 1: viikolla 9 (ma-pe, Exam)
Uusinta 2: viikolla 11 (ma-pe, Exam)
Opiskelijalla on kaksi uusintamahdollisuutta. Tentti tehdään oman toteutusnumerolinkin kautta.
Opiskelijalla on oikeus korottaa hyväksyttyä arvosanaa yhden kerran ja korottaminen tapahtuu toteutuksen uusintaviikkoina. Arvosanan korotus tapahtuu Examissa ja ilmoittautuminen vähintään kaksi viikkoa ennen korotusjakson alkua toteutuksen opettajalle sähköpostitse.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Anatomian ja fysiologian arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella. Arviointi 0-5. Arvosana 1 edellyttää 50% maksimipisteistä.
Tavoitteet:
-Opiskelija tuntee ihmisen elinjärjestelmien rakenteen ja toiminnan sekä osaa muodostaa kuvan ihmisestä fyysisenä toiminnallisena kokonaisuutena.
-Hän tuntee anatomian ja fysiologian keskeisimmät termit.
-Opiskelija osaa soveltaa edellä mainittua tietoa sekä opiskellessaan että toteuttaessaan hoitotyötä.
-Opiskelija oppii käyttämään hyödyksi eri lähteitä tiedonhankinnassa sekä omatoimisesti että yhdessä opiskelijatovereidensa kanssa.
-Opiskelija oppii käyttämään tehokkaasti itsenäiseen opiskeluun tarkoitettua aikaa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, itsenäinen opiskelu, mahdollinen pienryhmätyöskentely, kotitehtävät.
Oppimateriaalit
Kirjat, verkkomateriaali, verkkosovellukset
Suositellut kirjat.
Valitse näistä yksi tai useampi:
1. Bjålie, J.G. Haug, E. Sand, O. Sjaastad O.V. & Toverud, K.C. IHMINEN. FYSIOLOGIA JA ANATOMIA. Juva WSOY
2. Leppäluoto Juhani – Kettunen Raimo – Rintamäki Hannu – Vakkuri Olli. ANATOMIA JA FYSIOLOGIA. RAKENTEESTA TOIMINTAAN. WSOY.
3. Tortora G.J. & Derrickson B.H. Principles of anatomy and physiology. Wiley-Blackwell
Andorin kautta löytyy e-kirjana (2020)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op:n kurssi edellyttää opiskelijalta 54 h työtä.
Lisätietoja opiskelijoille
Ensimmäisellä tunnilla käydään läpi orientaatioasiat, joten läsnäolo orientaatiossa on erittäin suositeltavaa. Mikäli joudut olemaan poissa orientaatiosta, selvitä itse kurssin asiat samalla toteutuksella olevalta kurssitoverilta.
Anatomian ja fysiologian osuus sisältää lähipetusta ja opiskelijan itsenäistä työtä. Lähiopetus on suunniteltu siten, että tunneilla käydään läpi opiskelijan ennalta opiskelema aihealue. Oppimisen edellytyksenä on se, että opiskelija perehtyy tunnin aiheeseen etukäteen mm. opiskelemalla aihepiiriä kirjasta ja tekemällä mahdollisia tehtäviä. Lähiopetuksessa paneudutaan tärkeimpiin ja vaikeimpiin asioihin pohtien, kysellen ja keskustellen.
HUOMAA! Etäopetus on etäopetusta ja lähiopetus on lähiopetusta. Lähiopetusta ei voi seurata etäyhteydellä.
Sisällöt ja sisältökohtaiset tavoitteet:
-ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa ruuansulatuselimistön osat sekä niiden rakenteen. Hän osaa selittää ravintoaineiden pilkkoutumisen, imeytymisen, kuljetuksen ja varastoinnin. Opiskelija tuntee maksan toiminnan. Opiskelija tietää autonomisen hermoston ja hormonien vaikutuksen ruuansulatuselimistön toimintaan.
-virtsanerityselimistön rakenne ja toiminta, elimistön nestetasapaino, happo-emästasapaino: Opiskelija tunnistaa virtsanerityselimistön osat ja tuntee niiden rakenteen. Hän osaa selittää nefronin toiminnan sekä ymmärtää virtsanerityksen merkityksen neste- ja elektrolyyttitasapainolle sekä pH:lle. Opiskelija tuntee elimistön nestetilavuudet ja nestekierron.
-hermoston rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa hermosolun toiminnan. Opiskelija osaa selittää mitä keskushermosto, ääreishermosto ja autonominen hermosto ovat. Opiskelija ymmärtää hermoston merkityksen ihmisen ja hänen ympäristönsä välisessä vuorovaikutuksessa, aistitiedon keräämisessä, käsittelyssä ja motorisen vasteen synnyssä sekä elimistön säätelytoiminnassa. Opiskelija tunnistaa aivojen pääosat, aivokalvot sekä tuntee aivoselkäydinnesteen synnyn, kierron ja merkityksen.
-Iho opiskellaan kokonaan itsenäisesti. Opiskelija osaa ihon rakenteen ja merkityksen lämmönsäätelyssä, nestetasapainon ylläpidossa sekä elimistön fysikaalisessa ja immunologisessa puolustuksessa ja aistinelimenä. Hän tietää ihon osuuden erityksessä ja D-vitamiinisynteesissä.
Ilmoittautumisaika
07.12.2024 - 07.01.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 23.02.2025
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Timo Sarajärvi
Vastuuhenkilö
Timo Sarajärvi
Ryhmät
-
24SH2BSairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 24SH2B
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson tavoitteena on kehittää perusosaamista ruuansulatuselimistön, virtsanerityselimistön, hermoston ja ihon rakenteesta ja toiminnasta.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan
• osaa virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan, elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon
• osaa hermoston rakenteen ja toiminnan
• osaa ihon rakenteen ja sen päätehtävät.
Sisältö (OJ)
• ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta
• virtsanerityselimistön rakenne ja toiminta, elimistön nestetasapaino ja happo-emästasapaino
• hermoston rakenne ja toiminta
• iho ja sen päätehtävät
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
• tietää ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan pääpiirteissään
• tietää virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan perusteet, osaa elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon periaatteet
• tietää hermoston rakenteen ja toiminnan perusteet
• tietää ihon rakenteen ja sen päätehtävät.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
• osaa ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan
• osaa virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan, elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon
• osaa hermoston rakenteen ja toiminnan
• osaa ihon rakenteen ja sen päätehtävät
• osaa kuvata ihmisen elimistön toimintojen suhdetta toisiinsa ja soveltaa oppimaansa tietoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
• ymmärtää ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan syvällisesti
• ymmärtää virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan, ymmärtää elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon merkityksen elimistön toiminnassa
• ymmärtää hermoston rakenteen ja toiminnan laaja-alaisesti
• ymmärtää ihon rakenteen ja sen päätehtävät
• osaa soveltaa tietojaan, osoittaa kokonaisuuksien hallintaa sekä yhdistää teoreettisen osaamisen ammatilliseen kontekstiin.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Anatomian ja fysiologian tentti tehdään Examissa viikolla 6 (ma-pe).
Uusinta 1: viikolla 8 (ma-pe, Exam)
Uusinta 2: viikolla 11 (ma-pe, Exam)
Opiskelijalla on kaksi uusintamahdollisuutta. Tentti tehdään oman toteutusnumerolinkin kautta.
Opiskelijalla on oikeus korottaa hyväksyttyä arvosanaa yhden kerran ja korottaminen tapahtuu toteutuksen uusintaviikkoina. Arvosanan korotus tapahtuu Examissa ja ilmoittautuminen vähintään kaksi viikkoa ennen korotusjakson alkua toteutuksen opettajalle sähköpostitse.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Anatomian ja fysiologian arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella. Arviointi 0-5. Arvosana 1 edellyttää 50% maksimipisteistä.
Tavoitteet:
-Opiskelija tuntee ihmisen elinjärjestelmien rakenteen ja toiminnan sekä osaa muodostaa kuvan ihmisestä fyysisenä toiminnallisena kokonaisuutena.
-Hän tuntee anatomian ja fysiologian keskeisimmät termit.
-Opiskelija osaa soveltaa edellä mainittua tietoa sekä opiskellessaan että toteuttaessaan hoitotyötä.
-Opiskelija oppii käyttämään hyödyksi eri lähteitä tiedonhankinnassa sekä omatoimisesti että yhdessä opiskelijatovereidensa kanssa.
-Opiskelija oppii käyttämään tehokkaasti itsenäiseen opiskeluun tarkoitettua aikaa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, itsenäinen opiskelu, mahdollinen pienryhmätyöskentely, kotitehtävät
Oppimateriaalit
Kirjat, verkkomateriaali, verkkosovellukset
Suositellut kirjat.
Valitse näistä yksi tai useampi:
1. Bjålie, J.G. Haug, E. Sand, O. Sjaastad O.V. & Toverud, K.C. IHMINEN. FYSIOLOGIA JA ANATOMIA. Juva WSOY
2. Leppäluoto Juhani – Kettunen Raimo – Rintamäki Hannu – Vakkuri Olli. ANATOMIA JA FYSIOLOGIA. RAKENTEESTA TOIMINTAAN. WSOY.
3. Tortora G.J. & Derrickson B.H. Principles of anatomy and physiology. Wiley-Blackwell
Andorin kautta löytyy e-kirjana (2020)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op:n kurssi edellyttää opiskelijalta 54 h työtä.
Lisätietoja opiskelijoille
Ensimmäisellä tunnilla käydään läpi orientaatioasiat, joten läsnäolo orientaatiossa on erittäin suositeltavaa. Mikäli joudut olemaan poissa orientaatiosta, selvitä itse kurssin asiat samalla toteutuksella olevalta kurssitoverilta.
Anatomian ja fysiologian osuus sisältää lähipetusta ja opiskelijan itsenäistä työtä. Lähiopetus on suunniteltu siten, että tunneilla käydään läpi opiskelijan ennalta opiskelema aihealue. Oppimisen edellytyksenä on se, että opiskelija perehtyy tunnin aiheeseen etukäteen mm. opiskelemalla aihepiiriä kirjasta ja tekemällä mahdollisia tehtäviä. Lähiopetuksessa paneudutaan tärkeimpiin ja vaikeimpiin asioihin pohtien, kysellen ja keskustellen.
HUOMAA! Etäopetus on etäopetusta ja lähiopetus on lähiopetusta. Lähiopetusta ei voi seurata etäyhteydellä.
Sisällöt ja sisältökohtaiset tavoitteet:
-ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa ruuansulatuselimistön osat sekä niiden rakenteen. Hän osaa selittää ravintoaineiden pilkkoutumisen, imeytymisen, kuljetuksen ja varastoinnin. Opiskelija tuntee maksan toiminnan. Opiskelija tietää autonomisen hermoston ja hormonien vaikutuksen ruuansulatuselimistön toimintaan.
-virtsanerityselimistön rakenne ja toiminta, elimistön nestetasapaino, happo-emästasapaino: Opiskelija tunnistaa virtsanerityselimistön osat ja tuntee niiden rakenteen. Hän osaa selittää nefronin toiminnan sekä ymmärtää virtsanerityksen merkityksen neste- ja elektrolyyttitasapainolle sekä pH:lle. Opiskelija tuntee elimistön nestetilavuudet ja nestekierron.
-hermoston rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa hermosolun toiminnan. Opiskelija osaa selittää mitä keskushermosto, ääreishermosto ja autonominen hermosto ovat. Opiskelija ymmärtää hermoston merkityksen ihmisen ja hänen ympäristönsä välisessä vuorovaikutuksessa, aistitiedon keräämisessä, käsittelyssä ja motorisen vasteen synnyssä sekä elimistön säätelytoiminnassa. Opiskelija tunnistaa aivojen pääosat, aivokalvot sekä tuntee aivoselkäydinnesteen synnyn, kierron ja merkityksen.
-Iho opiskellaan kokonaan itsenäisesti. Opiskelija osaa ihon rakenteen ja merkityksen lämmönsäätelyssä, nestetasapainon ylläpidossa sekä elimistön fysikaalisessa ja immunologisessa puolustuksessa ja aistinelimenä. Hän tietää ihon osuuden erityksessä ja D-vitamiinisynteesissä.
Ilmoittautumisaika
07.12.2024 - 08.01.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 23.02.2025
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Timo Sarajärvi
Vastuuhenkilö
Timo Sarajärvi
Ryhmät
-
24SH2CSairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 24SH2C
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson tavoitteena on kehittää perusosaamista ruuansulatuselimistön, virtsanerityselimistön, hermoston ja ihon rakenteesta ja toiminnasta.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan
• osaa virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan, elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon
• osaa hermoston rakenteen ja toiminnan
• osaa ihon rakenteen ja sen päätehtävät.
Sisältö (OJ)
• ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta
• virtsanerityselimistön rakenne ja toiminta, elimistön nestetasapaino ja happo-emästasapaino
• hermoston rakenne ja toiminta
• iho ja sen päätehtävät
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
• tietää ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan pääpiirteissään
• tietää virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan perusteet, osaa elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon periaatteet
• tietää hermoston rakenteen ja toiminnan perusteet
• tietää ihon rakenteen ja sen päätehtävät.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
• osaa ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan
• osaa virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan, elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon
• osaa hermoston rakenteen ja toiminnan
• osaa ihon rakenteen ja sen päätehtävät
• osaa kuvata ihmisen elimistön toimintojen suhdetta toisiinsa ja soveltaa oppimaansa tietoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
• ymmärtää ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan syvällisesti
• ymmärtää virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan, ymmärtää elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon merkityksen elimistön toiminnassa
• ymmärtää hermoston rakenteen ja toiminnan laaja-alaisesti
• ymmärtää ihon rakenteen ja sen päätehtävät
• osaa soveltaa tietojaan, osoittaa kokonaisuuksien hallintaa sekä yhdistää teoreettisen osaamisen ammatilliseen kontekstiin.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Anatomian ja fysiologian tentti tehdään Examissa viikolla 6 (ma-pe).
Uusinta 1: viikolla 8 (ma-pe, Exam)
Uusinta 2: viikolla 11 (ma-pe, Exam)
Opiskelijalla on kaksi uusintamahdollisuutta. Tentti tehdään oman toteutusnumerolinkin kautta.
Opiskelijalla on oikeus korottaa hyväksyttyä arvosanaa yhden kerran ja korottaminen tapahtuu toteutuksen uusintaviikkoina. Arvosanan korotus tapahtuu Examissa ja ilmoittautuminen vähintään kaksi viikkoa ennen korotusjakson alkua toteutuksen opettajalle sähköpostitse.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Anatomian ja fysiologian arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella. Arviointi 0-5. Arvosana 1 edellyttää 50% maksimipisteistä.
Tavoitteet:
-Opiskelija tuntee ihmisen elinjärjestelmien rakenteen ja toiminnan sekä osaa muodostaa kuvan ihmisestä fyysisenä toiminnallisena kokonaisuutena.
-Hän tuntee anatomian ja fysiologian keskeisimmät termit.
-Opiskelija osaa soveltaa edellä mainittua tietoa sekä opiskellessaan että toteuttaessaan hoitotyötä.
-Opiskelija oppii käyttämään hyödyksi eri lähteitä tiedonhankinnassa sekä omatoimisesti että yhdessä opiskelijatovereidensa kanssa.
-Opiskelija oppii käyttämään tehokkaasti itsenäiseen opiskeluun tarkoitettua aikaa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, itsenäinen opiskelu, mahdollinen pienryhmätyöskentely, kotitehtävät.
Oppimateriaalit
Kirjat, verkkomateriaali, verkkosovellukset
Suositellut kirjat.
Valitse näistä yksi tai useampi:
1. Bjålie, J.G. Haug, E. Sand, O. Sjaastad O.V. & Toverud, K.C. IHMINEN. FYSIOLOGIA JA ANATOMIA. Juva WSOY
2. Leppäluoto Juhani – Kettunen Raimo – Rintamäki Hannu – Vakkuri Olli. ANATOMIA JA FYSIOLOGIA. RAKENTEESTA TOIMINTAAN. WSOY.
3. Tortora G.J. & Derrickson B.H. Principles of anatomy and physiology. Wiley-Blackwell
Andorin kautta löytyy e-kirjana (2020)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op:n kurssi edellyttää opiskelijalta 54 h työtä.
Lisätietoja opiskelijoille
Ensimmäisellä tunnilla käydään läpi orientaatioasiat, joten läsnäolo orientaatiossa on erittäin suositeltavaa. Mikäli joudut olemaan poissa orientaatiosta, selvitä itse kurssin asiat samalla toteutuksella olevalta kurssitoverilta.
Anatomian ja fysiologian osuus sisältää lähipetusta ja opiskelijan itsenäistä työtä. Lähiopetus on suunniteltu siten, että tunneilla käydään läpi opiskelijan ennalta opiskelema aihealue. Oppimisen edellytyksenä on se, että opiskelija perehtyy tunnin aiheeseen etukäteen mm. opiskelemalla aihepiiriä kirjasta ja tekemällä mahdollisia tehtäviä. Lähiopetuksessa paneudutaan tärkeimpiin ja vaikeimpiin asioihin pohtien, kysellen ja keskustellen.
HUOMAA! Etäopetus on etäopetusta ja lähiopetus on lähiopetusta. Lähiopetusta ei voi seurata etäyhteydellä.
Sisällöt ja sisältökohtaiset tavoitteet:
-ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa ruuansulatuselimistön osat sekä niiden rakenteen. Hän osaa selittää ravintoaineiden pilkkoutumisen, imeytymisen, kuljetuksen ja varastoinnin. Opiskelija tuntee maksan toiminnan. Opiskelija tietää autonomisen hermoston ja hormonien vaikutuksen ruuansulatuselimistön toimintaan.
-virtsanerityselimistön rakenne ja toiminta, elimistön nestetasapaino, happo-emästasapaino: Opiskelija tunnistaa virtsanerityselimistön osat ja tuntee niiden rakenteen. Hän osaa selittää nefronin toiminnan sekä ymmärtää virtsanerityksen merkityksen neste- ja elektrolyyttitasapainolle sekä pH:lle. Opiskelija tuntee elimistön nestetilavuudet ja nestekierron.
-hermoston rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa hermosolun toiminnan. Opiskelija osaa selittää mitä keskushermosto, ääreishermosto ja autonominen hermosto ovat. Opiskelija ymmärtää hermoston merkityksen ihmisen ja hänen ympäristönsä välisessä vuorovaikutuksessa, aistitiedon keräämisessä, käsittelyssä ja motorisen vasteen synnyssä sekä elimistön säätelytoiminnassa. Opiskelija tunnistaa aivojen pääosat, aivokalvot sekä tuntee aivoselkäydinnesteen synnyn, kierron ja merkityksen.
-Iho opiskellaan kokonaan itsenäisesti. Opiskelija osaa ihon rakenteen ja merkityksen lämmönsäätelyssä, nestetasapainon ylläpidossa sekä elimistön fysikaalisessa ja immunologisessa puolustuksessa ja aistinelimenä. Hän tietää ihon osuuden erityksessä ja D-vitamiinisynteesissä.
Ilmoittautumisaika
07.12.2024 - 20.01.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 23.02.2025
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Timo Sarajärvi
Vastuuhenkilö
Timo Sarajärvi
Ryhmät
-
24SH2DSairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 24SH2D
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson tavoitteena on kehittää perusosaamista ruuansulatuselimistön, virtsanerityselimistön, hermoston ja ihon rakenteesta ja toiminnasta.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan
• osaa virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan, elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon
• osaa hermoston rakenteen ja toiminnan
• osaa ihon rakenteen ja sen päätehtävät.
Sisältö (OJ)
• ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta
• virtsanerityselimistön rakenne ja toiminta, elimistön nestetasapaino ja happo-emästasapaino
• hermoston rakenne ja toiminta
• iho ja sen päätehtävät
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija
• tietää ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan pääpiirteissään
• tietää virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan perusteet, osaa elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon periaatteet
• tietää hermoston rakenteen ja toiminnan perusteet
• tietää ihon rakenteen ja sen päätehtävät.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija
• osaa ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan
• osaa virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan, elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon
• osaa hermoston rakenteen ja toiminnan
• osaa ihon rakenteen ja sen päätehtävät
• osaa kuvata ihmisen elimistön toimintojen suhdetta toisiinsa ja soveltaa oppimaansa tietoa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija
• ymmärtää ruuansulatuselimistön rakenteen ja toiminnan syvällisesti
• ymmärtää virtsanerityselimistön rakenteen ja toiminnan, ymmärtää elimistön nestetasapainon ja happo-emästasapainon merkityksen elimistön toiminnassa
• ymmärtää hermoston rakenteen ja toiminnan laaja-alaisesti
• ymmärtää ihon rakenteen ja sen päätehtävät
• osaa soveltaa tietojaan, osoittaa kokonaisuuksien hallintaa sekä yhdistää teoreettisen osaamisen ammatilliseen kontekstiin.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Anatomian ja fysiologian tentti tehdään Examissa viikolla 7 (ma-pe).
Uusinta 1: viikolla 9 (ma-pe, Exam)
Uusinta 2: viikolla 11 (ma-pe, Exam)
Opiskelijalla on kaksi uusintamahdollisuutta. Tentti tehdään oman toteutusnumerolinkin kautta.
Opiskelijalla on oikeus korottaa hyväksyttyä arvosanaa yhden kerran ja korottaminen tapahtuu toteutuksen uusintaviikkoina. Arvosanan korotus tapahtuu Examissa ja ilmoittautuminen vähintään kaksi viikkoa ennen korotusjakson alkua toteutuksen opettajalle sähköpostitse.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Anatomian ja fysiologian arviointi tapahtuu kirjallisen kuulustelun perusteella. Arviointi 0-5. Arvosana 1 edellyttää 50% maksimipisteistä.
Tavoitteet:
-Opiskelija tuntee ihmisen elinjärjestelmien rakenteen ja toiminnan sekä osaa muodostaa kuvan ihmisestä fyysisenä toiminnallisena kokonaisuutena.
-Hän tuntee anatomian ja fysiologian keskeisimmät termit.
-Opiskelija osaa soveltaa edellä mainittua tietoa sekä opiskellessaan että toteuttaessaan hoitotyötä.
-Opiskelija oppii käyttämään hyödyksi eri lähteitä tiedonhankinnassa sekä omatoimisesti että yhdessä opiskelijatovereidensa kanssa.
-Opiskelija oppii käyttämään tehokkaasti itsenäiseen opiskeluun tarkoitettua aikaa.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, itsenäinen opiskelu, mahdollinen pienryhmätyöskentely, kotitehtävät.
Oppimateriaalit
Kirjat, verkkomateriaali, verkkosovellukset
Suositellut kirjat.
Valitse näistä yksi tai useampi:
1. Bjålie, J.G. Haug, E. Sand, O. Sjaastad O.V. & Toverud, K.C. IHMINEN. FYSIOLOGIA JA ANATOMIA. Juva WSOY
2. Leppäluoto Juhani – Kettunen Raimo – Rintamäki Hannu – Vakkuri Olli. ANATOMIA JA FYSIOLOGIA. RAKENTEESTA TOIMINTAAN. WSOY.
3. Tortora G.J. & Derrickson B.H. Principles of anatomy and physiology. Wiley-Blackwell
Andorin kautta löytyy e-kirjana (2020)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
2 op:n kurssi edellyttää opiskelijalta 54 h työtä.
Lisätietoja opiskelijoille
Ensimmäisellä tunnilla käydään läpi orientaatioasiat, joten läsnäolo orientaatiossa on erittäin suositeltavaa. Mikäli joudut olemaan poissa orientaatiosta, selvitä itse kurssin asiat samalla toteutuksella olevalta kurssitoverilta.
Anatomian ja fysiologian osuus sisältää lähipetusta ja opiskelijan itsenäistä työtä. Lähiopetus on suunniteltu siten, että tunneilla käydään läpi opiskelijan ennalta opiskelema aihealue. Oppimisen edellytyksenä on se, että opiskelija perehtyy tunnin aiheeseen etukäteen mm. opiskelemalla aihepiiriä kirjasta ja tekemällä mahdollisia tehtäviä. Lähiopetuksessa paneudutaan tärkeimpiin ja vaikeimpiin asioihin pohtien, kysellen ja keskustellen.
HUOMAA! Etäopetus on etäopetusta ja lähiopetus on lähiopetusta. Lähiopetusta ei voi seurata etäyhteydellä.
Sisällöt ja sisältökohtaiset tavoitteet:
-ruuansulatuselimistön rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa ruuansulatuselimistön osat sekä niiden rakenteen. Hän osaa selittää ravintoaineiden pilkkoutumisen, imeytymisen, kuljetuksen ja varastoinnin. Opiskelija tuntee maksan toiminnan. Opiskelija tietää autonomisen hermoston ja hormonien vaikutuksen ruuansulatuselimistön toimintaan.
-virtsanerityselimistön rakenne ja toiminta, elimistön nestetasapaino, happo-emästasapaino: Opiskelija tunnistaa virtsanerityselimistön osat ja tuntee niiden rakenteen. Hän osaa selittää nefronin toiminnan sekä ymmärtää virtsanerityksen merkityksen neste- ja elektrolyyttitasapainolle sekä pH:lle. Opiskelija tuntee elimistön nestetilavuudet ja nestekierron.
-hermoston rakenne ja toiminta: Opiskelija osaa hermosolun toiminnan. Opiskelija osaa selittää mitä keskushermosto, ääreishermosto ja autonominen hermosto ovat. Opiskelija ymmärtää hermoston merkityksen ihmisen ja hänen ympäristönsä välisessä vuorovaikutuksessa, aistitiedon keräämisessä, käsittelyssä ja motorisen vasteen synnyssä sekä elimistön säätelytoiminnassa. Opiskelija tunnistaa aivojen pääosat, aivokalvot sekä tuntee aivoselkäydinnesteen synnyn, kierron ja merkityksen.
-Iho opiskellaan kokonaan itsenäisesti. Opiskelija osaa ihon rakenteen ja merkityksen lämmönsäätelyssä, nestetasapainon ylläpidossa sekä elimistön fysikaalisessa ja immunologisessa puolustuksessa ja aistinelimenä. Hän tietää ihon osuuden erityksessä ja D-vitamiinisynteesissä.