Lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyö (5op)
Opintojakson tunnus: 7K00GH77
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
Osaamistavoitteet
Opintojakso antaa valmiudet lasten ja nuorten sekä vammaisen hoitotyön perusosaamiseen. 
Opintojakson jakson suoritettuaan opiskelija 
•	tietää lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen vaiheet ja vanhemman roolit eri kehitysvaiheissa
•	tietää lasten ja vammaisten hoitotyön periaatteet ja osaa toimia eettisten periaatteiden mukaisesti
•	tunnistaa ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteet eri-ikäisten lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyössä 
•	osaa arvioida hoidon tarpeen, suunnitella ja toteuttaa lapsen ja perheen hoitotyötä sekä ohjata näyttöön perustuvaa tietoa ja genomitietoa käyttäen 
•	osaa soveltaa tietojaan keskeisimmistä lasten ja nuorten sairauksista ja ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen lasten hoitotyössä
•	osaa lasten ja nuorten hoitotyössä käytettävät keskeisimmät toimenpiteet ja menetelmät 
•	tietää vammaisen hoitotyön erityispiirteet ja ymmärtää toimintakyvyn tukemisen ja kuntoutuksen merkityksen vammaisen henkilön ja perheen elämässä.
                    
Sisältö
•	lapsen ja nuoren kasvu, kehitys, kasvatus ja päivittäinen hoito
•	vanhemmuuden tukeminen, lapsen ja perheen hyvinvointiin liittyvät riskitekijät
•	lasta, nuorta ja vammaista koskevat keskeisimmät hoitotyön periaatteet ja vammaisen oikeudet
•	lapsen, nuoren ja perheen hoidon tarpeen arviointi ja hoitoprosessi
•	vuorovaikutus, leikki ja kommunikointimenetelmät lapsen, nuoren, vammaisen ja perheen kanssa hoitotyön eri tilanteissa
•	lasten tavallisimmat sairaudet ja vammautumisen syyt
•	tavallisimmat sairaan lapsen tutkimukset ja hoitotoimenpiteet
•	lasten lääke- ja nestehoidon perusteet
•	eettisyys lasten ja vammaisten hoitotyössä
•	geenitiedon merkitys lapsen ja perheen hoitotyössä.
                    
Esitietovaatimukset
Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson Lääkehoito ja lääkelaskut. Osallistunut Laskimonsisäinen nestehoito ja kliiniset laboratoriotutkimukset toteutukselle.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija 
•	tunnistaa eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoitamisen pääpiirteet sekä perheen tukemismuodot 
•	tunnistaa lapsen ja vammaisen ihmisen perusoikeudet 
•	tunnistaa perheen tuen ja ohjauksen tarpeen lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa ja niihin liittyvissä riskitekijöissä
•	tunnistaa eettisten ja lasten hoitotyön periaatteiden merkityksen hoitotyössä 
•	tunnistaa lasten hoitotyön prosessin ja tunnistaa näyttöön perustuvan tiedon tärkeäksi lasten ja perheiden hoitotyössä
•	tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyössä 
•	tunnistaa lasten ja nuorten keskeisimpiä sairauksia ja ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen lasten hoitotyössä
•	tunnistaa hätätilanteet ja osaa toimia niissä ohjatusti
•	suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tunnistaa lasten lääke- ja nestehoidon perusteita
•	harjaantuu lasten ja nuorten hoitotyössä käytettävissä tavallisimmissa toimenpiteissä ja menetelmissä
•	tunnistaa vammaisen hoitotyön erityispiirteet ja ymmärtää toimintakyvyn tukemisen ja kuntoutuksen merkityksen vammaisen henkilön ja perheen elämässä
•	tunnistaa geenitiedon merkityksen lapsen ja perheen hoitotyössä.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija 
•	tietää eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoitamisen pääpiirteet sekä perheen tukemismuodot  
•	tietää lapsen ja vammaisen ihmisen perusoikeudet 
•	tunnistaa perheen tuen ja ohjauksen tarpeen lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa ja niihin liittyvissä riskitekijöissä
•	tunnistaa eettisten ja lasten hoitotyön periaatteiden hoitotyössä 
•	tietää lasten hoitotyön prosessin ja ymmärtää näyttöön perustuvan tiedon tärkeäksi lasten ja perheiden hoitotyössä
•	tunnistaa omat vuorovaikutustaitonsa lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyössä 
•	tietää lasten ja nuorten keskeisimpiä sairauksia ja ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen lasten hoitotyössä
•	tietää miten toimia hätätilanteissa ja pystyy toimimaan niissä ohjatusti
•	suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja tietää lasten lääke- ja nestehoidon perusteita
•	harjaantuu lasten ja nuorten hoitotyössä käytettävissä tavallisimmissa toimenpiteissä ja menetelmissä
•	tietää vammaisen hoitotyön erityispiirteet ja ymmärtää toimintakyvyn tukemisen ja kuntoutuksen merkityksen vammaisen henkilön ja perheen elämässä
•	tunnistaa geenitiedon merkityksen lapsen ja perheen hoitotyössä.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija 
•	tietää eri-ikäisen lapsen kasvun, kehityksen ja hoitamisen pääpiirteet sekä perheen tukemismuodot 
•	tietää lapsen ja vammaisen ihmisen perusoikeudet 
•	ymmärtää perheen tuen ja ohjauksen tarpeen lapsen ja nuoren kasvatuksessa ja terveellisissä elämäntavoissa ja niihin liittyvissä riskitekijöissä
•	ymmärtää eettisten ja lasten hoitotyön periaatteiden merkityksen moniammatillisessa hoitotyössä 
•	osaa lasten hoitotyön prosessin ja osaa soveltaa näyttöön perustuvan tietoa lasten ja perheiden hoitotyössä
•	osaa kehittää omia vuorovaikutustaitojansa lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyössä 
•	osaa soveltaa lasten ja nuorten keskeisimpiä sairauksia ja ymmärtää moniammatillisen yhteistyön merkityksen lasten hoitotyössä
•	osaa toimia hätätilanteissa ohjatusti
•	suoriutuu virheettömästi lääkelaskuista ja hallitsee lasten lääke- ja nestehoidon perusteita
•	harjaantuu lasten ja nuorten hoitotyössä käytettävissä tavallisimmissa toimenpiteissä ja menetelmissä
•	osaa soveltaa tietojansa vammaisen hoitotyön erityispiirteistä ja ymmärtää toimintakyvyn tukemisen ja kuntoutuksen merkityksen vammaisen henkilön ja perheen elämässä
•	ymmärtää geenitiedon merkityksen lapsen ja perheen hoitotyössä.