Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma: 24th
Tunnus: 24TH
Kuvaus
TERVEYDENHOITAJAKOULUTUKSEN PERUSTA
Terveydenhoitaja on terveydenhoitajatyön, perusterveydenhuollon, kansanterveystyön ja terveyden edistämisen asiantuntija, joka toteuttaa ja kehittää perhekeskeistä terveydenhoitajatyötä itsenäisesti ja moniammatillisessa työyhteisössä. Osaamisessa korostuu terveyden edistäminen elämänkulun eri vaiheissa ja terveyden edistämisen työmenetelmien hallinta. Terveydenhoitajakoulutus mahdollistaa laaja-alaisen osaamisen kaikilta terveydenhoitajatyön asiantuntija-alueilta sekä genomitiedon hyödyntämisen asiakkaiden terveyden edistämisessä.
Terveydenhoitajatutkinnon laajuus on 240 opintopistettä ja kesto neljä vuotta. Koulutuksen aikana suoritetaan ensin sairaanhoitajaopinnot ja sen jälkeen terveydenhoitajaopinnot. Opiskelija saa opintojen päätteeksi sairaanhoitajan ja terveydenhoitajan tutkintotodistuksen. Sosiaali- ja terveysalan lupavalvontavirasto laillistaa terveydenhoitajan tutkinnon suorittaneet sairaanhoitajaksi ja terveydenhoitajaksi.
Terveydenhoitajakoulutuksen arvoperustana on ihmisarvon ja yksilön kunnioittaminen,
luottamuksellisuus, vastuullisuus ja korkeatasoinen ammatillinen toiminta. Terveydenhoitajatyötä ohjaa terveydenhoitajan eettiset suositukset. Terveydenhoitaja osaa tukea ihmistä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä ja ylläpitämisessä, sekä hoitaa sairastunutta kokonaisvaltaisesti. Terveydenhoitaja on terveyden edistämisen asiantuntija, joka toteuttaa ja kehittää työtään itsenäisesti ja moniammatillisessa yhteistyössä. Terveydenhoitaja edistää ja ylläpitää yksilöiden, perheiden ja yhteisöjen, väestön ja ympäristön terveyttä. Keskeistä terveydenhoitajan työssä on ihmisen osallistaminen oman terveytensä ylläpitämiseen ja edistämiseen. Työssä korostuvat itsenäinen päätöksenteko ja hyvät vuorovaikutustaidot.
Terveydenhoitajatyön ammattiopinnoissa opiskelijan ammatillisuus vahvistuu ja erityisesti terveyttä edistävä osaaminen syvenee ja laajenee. Opiskelija osaa terveydenhoitajana tehdä eettisesti kestäviä, näyttöön perustuvia päätöksiä ja toimia ammatillisesti.
Terveydenhoitaja voi työskennellä monenlaisissa perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon ja kolmannen sektorin tehtävissä sekä yksityisenä ammatin harjoittajana. Koulutus avaa väylän myös kansainvälisiin tehtäviin. Terveydenhoitaja voi toimia myös erilaisissa suunnittelu- ja kehittämistehtävissä.
Opiskelijalla on mahdollisuus tutkintoonsa sisältyen syventää osaamistaan osallistumalla englanninkieliseen opetukseen kotimaassa tai kansainvälisessä vaihdossa sekä muissa kansainvälisesti toteutetuissa opinnoissa. Tämän lisäksi opiskelija voi tehdä ohjattuja harjoitteluja kansainvälisessä vaihdossa.
TERVEYDENHOITAJAKOULUTUKSEN PEDAGOGINEN PERUSTA
Terveydenhoitajakoulutuksen pedagoginen perusta pohjaa TAMKin pedagogisiin periaatteisiin, jotka ovat oppimislähtöisyys, yhteisöllisyys ja osallistuvuus, kestävä tulevaisuus ja työelämän kehittämisasiantuntijuus sekä digitaalisuus ja kansainvälisyys.
Terveydenhoitajakoulutus perustuu vahvasti oppimislähtöisyyteen, jossa yhdistyvät monipuolinen opetus ja joustavat kehittymisen mahdollisuudet. Koulutuksen aikana hyödynnetään laajasti työelämälähtöisiä oppimisympäristöjä osaamisperustaisesti. Opiskelijan on mahdollista opiskella monipuolisilla menetelmillä, jolloin opiskeluprosessissa tuetaan opiskelijan omaa osallistuutta ja toimijuutta. Terveydenhoitajakoulutuksessa opiskelijalla on mahdollista hyödyntää aiemmin tai opintojen aikana hankittua osaamista osaksi opintojaan.
Hoitotyön opetusta toteutetaan monipuolisilla tavoilla erilaisissa oppimisympäristöissä. Pedagogisia menetelmiä ovat muun muassa lähiopetus, pienryhmäopetus, monimuoto-opetus, hybridi-opetus, aikataulutettu tai ajankohtaan sitomaton verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, simulaatiot, taitopajat ja ohjatut harjoittelut. Opetusta toteutetaan myös moniammatillisissä tiimeissä.
Terveydenhoitajakoulutuksen pedagogiikka keskittyy vahvasti yhdessä oppimiseen, jossa painottuvat yhteisöllisyys ja osallistavuus. Keskiössä on opiskelijaryhmän yhteisöllisen ja tiedollisen työskentelyn tukeminen. Opetuksessa keskitytään yhdessä pohdittuihin, eettisesti kestäviin ratkaisuihin. Toiminta sekä oppimisympäristöt tukevat moninaisuutta ja saavutettavuutta yhdenvertaisesti.
Kestävällä kehityksellä osana tulevaisuuden korkeakoulutusta tarkoitamme oppimista, joka muuttaa olemassaolon perusteita, ymmärrystämme ja käsityksiämme ihmisen ja luonnon keskinäisestä riippuvuudesta, ihmisyydestä, hyvinvoinnin tekijöistä sekä talouden roolista globaalissa yhteiskunnassa ja yhteisössä.
Terveydenhoitajakoulutuksessa toimitaan aktiivisesti yhteistyössä työelämän kanssa. Tyäelämän kanssa käytävä vuoropuhelu mahdollistaa koulutuksen vastaamisen työelämän muuttuviin ja kehittyviin osaamistarpeisiin monialaisesti. Hoitotyön opiskelijalla on tärkeä rooli työelämän kehittämistyössä jo opintojen aikana. Opiskelija pystyy reflektoimaan oppimaansa, kehittymään terveydenhoitajana ja kehittämään hoitotyötä monipuolisesti jo opintojen aikana.
OSAAMISEN KEHITTYMINEN OPINTOJEN AIKANA
Terveydenhoitajaopiskelijan osaaminen rakentuu syventyen ja opinnot on jäsennetty kolmeen vaiheeseen. Opintoja suoritetaan noin 60 opintopistettä vuodessa. Terveydenhoitajakoulutus toteutuu suomenkielisenä kokopäiväopiskeluna, jossa osa opinnoista toteutetaan monialaisesti. Terveydenhoitajakoulutus sisältää 15 opintopistettä sosiaali- ja terveysalan yhteisiä opintoja. Osa opinnoista voidaan toteuttaa myös englanninkielisenä ja erilaisissa hankkeissa ja projekteissa.
Alkuvaiheen opintojen eli ensimmäisen lukukauden jälkeen terveydenhoitajaopiskelija osaa sairaanhoitajan ammatin perusteet. Opiskelija osaa noudattaa omassa toiminnassaan terveydenhuoltoa koskevaa lainsäädäntöä ja hoitotyön eettisiä ohjeita. Opiskelija osaa tarkkailla ihmisen peruselintoimintoja ja tunnistaa potilaan hoitotyön tarpeita ja osaa käyttää turvallisesti tilanteeseen sopivia hoitotyön auttamismenetelmiä. Opiskelija osaa toteuttaa lääkehoitoa turvallisesti ja hallitsee lääkelaskut sekä osaa toteuttaa ikääntyneiden hoitotyötä. Opiskelija osaa ottaa huomioon moninaisuuden opiskelu- ja työyhteisössä. Opiskelija tietää genomitiedon perusteet.
Keskivaiheen opintojen eli lukukausien 2-5 aikana opiskelija kehittää kliinistä osaamistaan hoitotyön eri alueilla sekä osaa määrittää eri-ikäisten potilaiden/asiakkaiden hoitotyön tarpeita sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida näiden hoitotyötä yhteistyössä potilaiden/asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa. Opiskelija osaa tunnistaa ja ennakoida yksilön ja yhteisön terveysongelmia. Opiskelija käyttää eri tieteenalojen tietoa oman toimintansa perustana. Opiskelija osaa ohjata ja tukea potilaita/asiakkaita itsehoidossa sekä hyödyntää asiakaslähtöisiä digitaalisia sote-palveluja. Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä hoitotyön edustajana potilaan/asiakkaan edun mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida kriittisesti omaa työtään.
Kuudes, seitsemäs ja kahdeksas lukukausi koostuvat terveydenhoitajatutkinnon opinnoista. Opiskelijan hoitotyön osaaminen ja taidot vahvistuvat edelleen, mutta painopiste on terveydenhoitajatyön eri osa-alueiden itsenäisen osaamisen kehittymisessä. Opiskelija oppii toimimaan eri toimintaympäristöissä (mm. neuvolat, koulu- ja opiskeluyhteisöt, aikuisneuvonta, työterveyshuolto, järjestöt) moniammatillisissa tiimeissä ennaltaehkäisevän terveydenhoidon asiantuntijana. Opiskelija osaa tehdä eettisesti päteviä, näyttöön perustuvia päätöksiä ja toimia ammatillisesti. Opiskelija osaa toimia asiakasohjaajana asiakkaan hoitoprosessin kaikissa vaiheissa sekä kehittää terveydenhoitajatyötä sekä omaa toimintaansa. Opiskelija syventää osaamistaan terveydenhoitajatyössä opinnäytetyön ja kehittämistehtävän avulla.
Terveydenhoitajakoulutus sisältää ammattitaitoa edistävää ohjattua harjoittelua 85 opintopistettä aidossa asiakas / potilaskontakteissa erilaisissa hoitoympäristöissä. Terveydenhoitajakoulutuksen harjoittelujaksojen tulee sijoittua laaja-alaisesti hoitotyön eri osa- alueille.
Terveydenhoitajahoitajakoulutus sisältää englannin ja ruotsin kielen opintoja sekä viisi opintopistettä vapaasti valittavia opintoja. Opiskelijalla on vapaasti valittavissa opinnoissa TUNI ristiinopiskelumahdollisuus. Opiskelija voi myös laajentaa omaa osaamistaan osallistumalla opintojen aikana erilaisiin hankkeisiin.
OPINTOJEN SUORITTAMISESSA NOUDATETAAN SEURAAVIA PERIAATTEITA
Ensimmäisen ja toisen lukukauden opinnoista on suoritettava 30 op ennen kolmannelle lukukaudelle siirtymistä. Näiden 30 op tulee sisältää hyväksytty suoritus opintojaksosta lääkehoito ja lääkelaskut.
Ennen toista harjoittelua opiskelijan tulee osallistua infektioiden ehkäisy, lääkehoito ja lääkelaskut sekä hoitotyön perusosaaminen opintojaksoon. Ennen neljättä harjoittelua tulee suorittaa hyväksytysti opintojaksot infektioiden ehkäisy, lääkehoito ja lääkelaskut sekä hoitotyön perusosaaminen. Tämän lisäksi ennen ohjattuja harjoitteluita 4-9 opiskelijan tulee osallistua ohjatussa harjoittelussa toteutettavan hoitotyön alueen opintojaksoon (esim. ennen kirurgian harjoittelua tulee opiskelija osallistua kirurgisen potilaan hoitotyön opinjaksolle).
Terveydenhoitajakoulutuksen ohjattujen harjoittelujen 2-9 harjoittelupaikkoja valitessa huomioidaan harjoittelujen sijoittuminen laaja-alaisesti hoitotyön eri alueille. Harjoitteluja tehdään eri-ikäisten potilaiden parissa perusterveydenhuollossa, erikoissairaanhoidossa, vuodeosastolla ja avoterveydenhuollossa, julkisessa ja yksityisessä terveydenhuollossa sekä kolmannella sektorilla, huolehtien somatiikan ja mielenterveys- ja päihdehoitotyön osaamisen kehittymisestä.
Ennen opinnäytetyön aloittamista opiskelijan tulee olla osallistunut opintojaksoon tiedonlukutaito sekä suorittanut ohjatut harjoittelut 1-4.
Terveydenhoitajatyön ammattiopintojen alkaessa opiskelijalla tulee olla suoritettuna 135 op. Näihin tulee sisältyä sairaanhoitajavaiheen kliiniset opinnot ja anatomia ja fysiologia.
Osaamistavoitteet
Opiskelija omaa perustiedot ja -taidot terveydenhoitajatyöstä ja tietää, mistä hakea ja miten soveltaa oman alan näyttöön perustuvan tiedon. Opiskelija hallitsee kansansairauksien ennaltaehkäisyn ja hoitamisen periaatteet sekä yhteisöterveydenhoidon ja mm tartuntatautien ennaltaehkäisyn ja rokottamisen periaatteet ja käytännöt.
Opiskelija tunnistaa omat valmiutensa ottaa vastuuta eri työtehtävissä. Opiskelija omaa perustaidot mm. toteuttaa elintapaohjausta monipuolisin menetelmin, toteuttaa eri ikäisten asiakkaiden terveystarkastuksia ja ohjata asiakkaita asiakaslähtöisiä ja yksilöllisiä toimintatapoja hyödyntäen.
Opiskelija tunnistaa oman roolinsa terveydenhoitajana työyhteisössä ja työyhteisön kehittämisessä, omaa hyvät yhteistyötaidot ja eettisesti korkeatasoisen tavan tehdä työtä.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
TAMKin terveydenhoitajakoulutuksen opetussuunnitelma on tehty perustuen näyttöön perustuvaan tietoon, kansallisiin ja kansainvälisiin suosituksiin. Terveydenhoitajakoulutuksen neuvottelukunta on ollut mukana opetussuunnitelmatyössä antamalla kommentteja opetussuunnitelman sisällöstä ja rakenteesta.
Lisätiedot
Opetussuunnitelma on hyväksytty xx.x.xxxx korkeakouluneuvostossa.
Opetussuunnitelmassa on huomioitu Suomen terveyspoliittiset ohjelmat ja tulevaisuuden haasteet sekä TAMKin strategia. Lisäksi opetussuunnitelmassa otettu huomioon terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetun lain (559/1994) ja asetuksen (564/1994) säädösten toteutuminen, sairaanhoitajan ammatillisen osaamisen kansallinen määrittely, terveydenhoitajan ammatilliset osaamisvaatimukset, ammattikorkeakoulujen rehtorineuvoston kompetenssiluokitukset, Tampereen korkeakouluyhteisön yhteisen kompetenssit ja tutkintojen kansallinen viitekehys (NQF). Opetussuunnitelman kehittämisessä on huomioitu myös sosiaali- ja terveysalan kehittämisen erilaiset raportit, mm. OKM:n osaamisella soteen hankkeen raportit. Koulutus täyttää Euroopan unionin direktiivin (2013/55/EU) vaatimukset ammattipätevyyden tunnistamisesta.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2024-2025 | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 | Syksy 2024 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | Kevät 2026 | Syksy 2026 | Kevät 2027 | Syksy 2027 | Kevät 2028 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 | 3. / 2027 | 4. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2027 | 3. / 2028 | 4. / 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
24TH-1001 |
Sosiaali- ja terveysalan yhteiset ammattiopinnot
(Valitaan kaikki ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH56 | Minä ja me matkalla sosiaali- ja terveysalan ammattilaisiksi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH57 | Asiakaslähtöisesti kehittyvät sosiaali- ja terveyspalvelut | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH58 | Moniammatillinen kehittäminen ja johtaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
24TH-1002 |
Sairaanhoitajan ammatin perusteet
(Valitaan kaikki ) |
19 | ||||||||||||||||||||||||||||
NN00GU79 | Opintojen ohjaus | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH60 | Genomitieto hoitotyössä | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH61 | Hoitotyön perusosaaminen | 9 | 9 | 9 | 4.5 | 4.5 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH62 | Lääkehoito ja lääkelaskut | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH63 | Infektioiden ehkäisy | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH64 | Anatomia ja fysiologia 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
24TH-1003 |
Kokonaisvaltainen hoitotyö
(Valitaan kaikki ) |
19 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH65 | Laskimonsisäinen nestehoito ja kliiniset laboratoriotutkimukset | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH66 | Hoitotyön dokumentointi | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH67 | Sisätauteja sairastavan ja palliatiivisen potilaan hoitotyö | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH68 | Farmakologia | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH69 | Luonnontieteelliset ja lääketieteelliset opinnot 1 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH70 | Anatomia ja fysiologia 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
24TH-1004 |
Operatiivinen hoitotyö
(Valitaan kaikki ) |
19 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH71 | Kirurginen hoitotyö | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH72 | Perioperatiivinen hoitotyö | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH73 | Luonnontieteelliset ja lääketieteelliset opinnot 2 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH74 | Anatomia ja fysiologia 3 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH75 | Terveyden edistäminen ja ohjausosaaminen | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH76 | Tiedonlukutaito | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
24TH-1005 |
Perhehoitotyö
(Valitaan kaikki ) |
22 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH77 | Lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyö | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH79 | Mielenterveys- ja päihdehoitotyö | 7 | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH80 | Ikääntyneiden hoitotyö | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||
7K00GH81 | Hoitotyön osaamisen kehittyminen | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GQ25 | Lisääntymisterveys ja gynekologinen hoitotyö ja imetysohjaus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
24TH-1006 |
Hoitotyö muuttuvissa toimintaympäristöissä
(Valitaan kaikki ) |
14 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH82 | Tartuntataudit ja rokottaminen | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH83 | Hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksessa | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH84 | Hoitotyön asiantuntijuuden kehittyminen | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH85 | Yrkessvenska i vården, muntlig | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH86 | Yrkessvenska i vården, skriftlig | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH87 | Professional English for Nursing and Health Care | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
24TH-1007 |
Terveydenhoitajatyön perusteet
(Valitaan kaikki ) |
10 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GJ04 | Terveydenhoitajatyön perusteet | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GJ05 | Mielenterveyden edistäminen terveydenhoitajatyössä | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GJ14 | Terveydenhoitajatyön kehittäminen ja johtaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
24TH-1008 |
Väestön ja yhteisön terveydenhoitajatyö
(Valitaan kaikki ) |
6 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GJ06 | Aikuisväestön terveydenhoitajatyö | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GJ07 | Työterveyshuollon terveydenhoitajatyö | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
24TH-1009 |
Koululaisen ja opiskelijan terveydenhoitajatyö
(Valitaan kaikki ) |
6 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GJ08 | Koululaisen ja perheen terveydenhoitajatyö | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GJ09 | Opiskelijan terveydenhoitajatyö | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
24TH-1010 |
Lapsen ja perheen terveydenhoitajatyö
(Valitaan kaikki ) |
8 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GJ10 | Lasta odottavan ja synnyttäneen perheen terveydenhoitajatyö | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GJ11 | Lääketieteelliset opinnot | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GJ12 | Lapsen ja perheen terveydenhoitajatyö | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GJ13 | Rokottaminen | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||||||
24TH-1011 |
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu
(Valitaan kaikki ) |
82 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH91 | Ohjattu harjoittelu 1 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH92 | Ohjattu harjoittelu 2 | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH93 | Ohjattu harjoittelu 3 | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH94 | Ohjattu harjoittelu 4 | 7 | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH95 | Ohjattu harjoittelu 5 | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH96 | Ohjattu harjoittelu 6 | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH97 | Ohjattu harjoittelu 7 | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GJ75 | Ohjattu harjoittelu 8 | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GH99 | Ohjattu harjoittelu 9 | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GJ15 | Ohjattu harjoittelu 10, aikuisväestön terveydenhoitajatyö/työterveyshuollon harjoittelu | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GJ16 | Ohjattu harjoittelu 11, koululaisen/opiskelijan terveydenhoitajatyö | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GJ17 | Ohjattu harjoittelu 12: Lasta odottavan, lapsen ja lapsiperheen terveydenhoitajatyö | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||
24TH-1012 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan kaikki ) |
5 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH88 | Vapaasti valittavat opinnot | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
24TH-1013 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||
NN00HA83 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
NN00HA84 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
NN00HA85 | Opinnäytetyön raportointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 240 | 60 | 63 | 63 | 54 | 29 | 31 | 31 | 32 | 35 | 28 | 26 | 28 | 14.5 | 14.5 | 15.5 | 15.5 | 15.5 | 15.5 | 16 | 16 | 17.5 | 17.5 | 14 | 14 | 13 | 13 | 14 | 14 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Todistusjäsentely - amk-tutkinto (EQF 6)
Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen asetuksen mukaisesti perus- tai ammattiopintoihin, harjoitteluun, opinnäytetyöhön tai vapaasti valittaviin opintoihin.
Euroopan neuvoston direktiivi
Yleissairaanhoitajan osaaminen 2020
Yleissairaanhoitajan osaamisvaatimukset
Ammatillisuus ja eettisyys
- Osaa työskennellä hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden mukaisesti sekä osaa arvioida niiden toteutumista päivittäisessä työskentelyssä. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Asiakaslähtöisyys
- Arvostaa asiakasta/ potilasta ja kohtaa hänet oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Informaatioteknologia ja kirjaaminen
- Osaa tietojen luomisessa, käytössä, säilyttämisessä ja hävittämisessä noudattaa sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia sekä niitä ohjaavia säädöksiä. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Johtaminen ja työntekijyysosaaminen
- Osaa priorisoida työtehtäviään joustavasti tilanteen mukaan. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Kliininen hoitotyö
- Osaa vastata asiakkaan/ potilaan tarpeisiin suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla sopivan ja yksilöllisen hoidon yhteistyössä asiakkaan/ potilaan, läheisten ja muiden sosiaali- ja terveysalan ammattilaisten kanssa. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Kommunikointi ja moniammatillisuus
- Osaa viestiä ammatillisesti. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Laadun varmistus
- Arvioi hoitotyön laatua kehittääkseen asiakkaan/ potilaan hoitoa ja omaa työskentelyään. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko
- Ymmärtää sairaanhoitajan työskentelyn perustuvan näyttöön ja sitoutuu toteuttamaan sitä. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen
- Osaa arvioida asiakkaan/ potilaan tarpeet, voimavarat sekä oman vastuun ohjauksen suunnittelussa ja omahoidossa. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Potilas- ja asiakasturvallisuus
- Hallitsee potilas- ja asiakasturvallisuuden keskeisen tietoperustan |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä
- Ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat sekä ohjauksen ja valvonnan Suomessa. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Terveyden edistäminen
- Osaa soveltaa ajankohtaista terveyden edistämisen tutkimustietoa ja muuta näyttöä asiakas/potilastyössä. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Yrittäjyys ja kehittäminen
- Ymmärtää sisäisen yrittäjyyden idean ja sitoutuu noudattamaan sitä työssään. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Luokittelemattomat |
Minä ja me matkalla sosiaali- ja terveysalan ammattilaisiksi |
Asiakaslähtöisesti kehittyvät sosiaali- ja terveyspalvelut |
Moniammatillinen kehittäminen ja johtaminen |
Opintojen ohjaus |
Genomitieto hoitotyössä |
Hoitotyön perusosaaminen |
Lääkehoito ja lääkelaskut |
Infektioiden ehkäisy |
Anatomia ja fysiologia 1 |
Laskimonsisäinen nestehoito ja kliiniset laboratoriotutkimukset |
Hoitotyön dokumentointi |
Sisätauteja sairastavan ja palliatiivisen potilaan hoitotyö |
Farmakologia |
Luonnontieteelliset ja lääketieteelliset opinnot 1 |
Anatomia ja fysiologia 2 |
Kirurginen hoitotyö |
Perioperatiivinen hoitotyö |
Luonnontieteelliset ja lääketieteelliset opinnot 2 |
Anatomia ja fysiologia 3 |
Terveyden edistäminen ja ohjausosaaminen |
Tiedonlukutaito |
Lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyö |
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö |
Ikääntyneiden hoitotyö |
Hoitotyön osaamisen kehittyminen |
Lisääntymisterveys ja gynekologinen hoitotyö ja imetysohjaus |
Tartuntataudit ja rokottaminen |
Hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksessa |
Hoitotyön asiantuntijuuden kehittyminen |
Yrkessvenska i vården, muntlig |
Yrkessvenska i vården, skriftlig |
Professional English for Nursing and Health Care |
Terveydenhoitajatyön perusteet |
Mielenterveyden edistäminen terveydenhoitajatyössä |
Terveydenhoitajatyön kehittäminen ja johtaminen |
Aikuisväestön terveydenhoitajatyö |
Työterveyshuollon terveydenhoitajatyö |
Koululaisen ja perheen terveydenhoitajatyö |
Opiskelijan terveydenhoitajatyö |
Lasta odottavan ja synnyttäneen perheen terveydenhoitajatyö |
Lääketieteelliset opinnot |
Lapsen ja perheen terveydenhoitajatyö |
Rokottaminen |
Ohjattu harjoittelu 1 |
Ohjattu harjoittelu 2 |
Ohjattu harjoittelu 3 |
Ohjattu harjoittelu 4 |
Ohjattu harjoittelu 5 |
Ohjattu harjoittelu 6 |
Ohjattu harjoittelu 7 |
Ohjattu harjoittelu 8 |
Ohjattu harjoittelu 9 |
Ohjattu harjoittelu 10, aikuisväestön terveydenhoitajatyö/työterveyshuollon harjoittelu |
Ohjattu harjoittelu 11, koululaisen/opiskelijan terveydenhoitajatyö |
Ohjattu harjoittelu 12: Lasta odottavan, lapsen ja lapsiperheen terveydenhoitajatyö |
Vapaasti valittavat opinnot |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi |
Kestävyys ja vastuullisuus -jäsentely
Kestävä tulevaisuus on yksi TAMKin pedagogisista periaatteista. Kestävän tulevaisuuden tärkeitä osatekijöitä ovat ekologinen, sosiaalinen, kulttuurinen ja taloudellinen kestävyys sekä tulevaisuusorientaatio. Kaikkia näkökulmia voidaan tarkastella yksilön, toimialan, yhteiskunnan tai globaalin näkökulman mittakaavoissa.