Koululaisen ja perheen terveydenhoitajatyöLaajuus (3 op)
Tunnus: 7K00GJ08
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla opiskelijan osaaminen syvenee kouluikäisen lapsen ja nuoren sekä hänen perheensä terveydenhoitajatyöstä.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida koululaisen kasvun ja kehityksen seurantaa yhteistyössä koululaisen ja hänen perheensä kanssa
• osaa ohjata ja tukea koululaista terveyttä edistäviin valintoihin
• osaa ohjata ja tukea perhettä koululaisen vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä
• osaa arvioida koululaisen ja hänen perheensä erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen yhteistyössä koululaisen ja hänen perheensä kanssa
• osaa ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa koululaisten turvallista kasvuyhteisöä ja -ympäristöä
Sisältö
• Perhehoitotyö koululaisen terveydenhoitajatyössä
• Oppilaiden määräaikaiset terveystarkastukset
• Koululaisen terveysneuvonta (yksilö- ja ryhmätasolla)
• Opiskeluhuolto osana terveydenhoitajatyötä
• Kouluyhteisön hyvinvoinnin edistäminen
• Oppilaitosympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden monialainen tarkastus
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla tulee olla suoritettuna sairaanhoitajavaiheen opintoja 135 op, osallistuminen sairaanhoitaja -opintojen vaiheessa lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyön opintojaksolle sekä osallistuminen terveydenhoitajatyön perusteet opintojaksolle.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija:
• tietää koululaisten määräaikaisten terveystarkastusten keskeiset sisällöt ja osaa arvioida koululaisen kasvuun ja kehitykseen vaikuttavia tekijöitä
• osaa tunnistaa koululaisen terveyden edistämisen tarpeita ja tuntee koululaisen ohjauksen perusteet
• ymmärtää perheen merkityksen koululaisen hyvinvoinnin tukijana
• tunnistaa koululaisen ja hänen perheensä erityistuen tarpeen
• tunnistaa kasvuyhteisön ja -ympäristön merkityksen koululaisen hyvinvoinnin kannalta
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
• hallitsee koululaisten määräaikaisten terveystarkastusten sisällöt ja huomioi perheen seurannan toteuttamisessa
• osaa käyttää tutkittua tietoa koululaisen ohjaamisen tukena ja osaa perustella terveellisiä valintoja
• osaa tukea vanhempia koululaisen hyvinvoinnin edistämisessä
• osaa tukea koululaista ja perhettä erityistuen tarpeessa
• osaa edistää yhteistyössä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa koululaisen turvallista kasvuympäristöä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija:
• osaa tarkastella koululaisen ja perheen tilannetta kokonaisvaltaisesti ja osoittaa valmiuksia koululaisen ja perheen yksilölliseen tukemiseen
• hallitsee koululaisen yksilöllisen ohjaamisen terveyttä edistävissä valinnoissa
• osaa ohjata yksilöllisesti vanhempia koululaisen hyvinvoinnin edistämisessä
• osaa ohjata yksilöllisesti koululaista ja perhettä erityistarpeissa ja osoittaa valmiuksia erityistarpeiden seurannassa ja jatkohoidossa
• osaa ylläpitää yhteistyössä perheiden ja muiden toimijoiden kanssa koululaisen turvallista kasvuympäristöä