Opiskelijan terveydenhoitajatyöLaajuus (3 op)
Tunnus: 7K00GJ09
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla syvennytään opiskelijan terveydenhoitajatyöhön.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida opiskelijan terveyden, hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn seurantaa yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa hänen läheistensä kanssa
• osaa ohjata ja tukea opiskelijaa tarvelähtöisesti terveyttä edistäviin valintoihin, elämänhallintaan ja opiskelukyvyn ylläpitämiseen
• osaa vastata opiskelijoiden yleisimpiin sairaanhoidollisiin tarpeisiin
• osaa arvioida opiskelijan erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa monialaisen opiskeluhuoltoryhmän kanssa
• osaa ylläpitää ja edistää yhteistyössä opiskelijoiden, heidän läheistensä ja muiden toimijoiden kanssa opiskeluympäristön terveellisyyttä ja hyvinvointia
Sisältö
• Opiskelijoiden määräaikaiset terveystarkastukset
• Opiskelijan terveysohjaus yksilö- ja ryhmätasolla
• Opiskelijan opiskelukyvyn arviointi ja tukeminen
• Opiskelijoiden yleisimmät terveysongelmat
• Opiskelijoiden mielenterveyshäiriöiden ja päihdeongelmien varhainen toteaminen, hoito ja jatkohoitoon ohjaus
• Opiskelijan seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen
• Opiskeluhuolto osana terveydenhoitajatyötä
• Opiskeluympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden monialainen tarkastus
• Oppilaitosyhteisön hyvinvoinnin edistäminen
Esitietovaatimukset
Opiskelijalla tulee olla suoritettuna sairaanhoitajavaiheen opintoja 135 op, osallistuminen sairaanhoitaja -opintojen vaiheessa lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyön opintojaksolle sekä osallistuminen terveydenhoitajatyön perusteet opintojaksolle.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
• osaa toteuttaa opiskelijan terveyden, hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn seurantaa yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa hänen läheistensä kanssa
• osaa tunnistaa opiskelijan terveyden edistämisen tarpeita ja tuntee opiskelijan ohjauksen perusteet
• ymmärtää opiskelukyvyn merkityksen opiskelijan hyvinvoinnin kannalta
• tietää opiskelijoiden yleisimmät sairaanhoidolliset tarpeet
• osaa tunnistaa opiskelijan erityistuen tarpeen
• tunnistaa kasvuyhteisön ja -ympäristön merkityksen opiskelijan hyvinvoinnin kannalta
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida opiskelijan terveyden, hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn seurantaa yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa hänen läheistensä kanssa
• osaa käyttää tutkittua tietoa opiskelijan ohjaamisen tukena ja osaa perustella terveyttä ja elämänhallintaa tukevia valintoja
• osaa ohjata opiskelijaa opiskelukyvyn ylläpitämisessä
• osaa vastata opiskelijoiden yleisimpiin sairaanhoidollisiin tarpeisiin ja ohjata tarvittaessa jatkohoitoon
• osaa tukea opiskelijaa erityistuen tarpeessa yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa monialaisen opiskeluhuoltoryhmän kanssa
• osaa edistää yhteistyössä opiskelijoiden, heidän läheistensä ja muiden toimijoiden kanssa opiskeluympäristön terveellisyyttä ja hyvinvointia
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida opiskelijan yksilöllistä terveyden, hyvinvoinnin ja opiskelukyvyn seurantaa yhteistyössä opiskelijan ja tarvittaessa hänen läheistensä kanssa
• hallitsee yksilöllisen ohjauksen opiskelijan terveyttä ja elämänhallintaa edistävissä valinnoissa
• osaa tukea opiskelijaa opiskelukyvyn ylläpitämisessä
• osaa vastata opiskelijoiden yleisimpiin sairaanhoidollisiin tarpeisiin yksilöllisesti ja ohjata tarvittaessa jatkohoitoon
• osaa ohjata opiskelijaa erityistarpeissa ja osoittaa valmiuksia erityistarpeiden seurannassa ja jatkohoidossa
• osaa ylläpitää yhteistyössä opiskelijoiden, heidän läheistensä ja muiden toimijoiden kanssa opiskeluympäristön terveellisyyttä ja hyvinvointia