Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistäminen ja ohjausosaaminenLaajuus (4 op)

Tunnus: 7K00GH75

Laajuus

4 op

Osaamistavoitteet

Opintojaksolla perehdytään kokonaisvaltaisesti terveyden edistämisen näkökulmaan hoitotyössä sekä harjaannutaan asiakkaan ohjaamisessa.

Opintojakson jakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää kokonaisvaltaisen terveyden ja toimintakyvyn edistämisen osana hoitotyötä
• ymmärtää hoitotyön ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
• ymmärtää terveyden edistämisen eri tasot
• kykenee havainnoimaan terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita ja ymmärtää niiden merkityksen yksilölle ja yhteisöille
• osaa vahvistaa yksilön sitoutumista ja itsehoitoa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
• osaa käyttää ja arvioida tilanteeseen sopivia ohjausmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa ja huomioi asiakkaiden ja heidän läheistensä monimuotoisuuden vuorovaikutuksessa
• osaa hyödyntää ja arvioida digitaalisia mahdollisuuksia ohjauksessa ja terveyden edistämisessä.

Sisältö

• terveyden ja toimintakyvyn kokonaisvaltainen edistäminen
• ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat hoitotyössä
• terveyden edistämisen eri tasot ja terveyden tasa-arvon vahvistaminen
• terveyttä, mielenterveyttä ja toimintakykyä tukevat voimavarat ja niiden edistäminen
• sairauksien ja riippuvuuksien riskitekijät, ehkäisy ja varhainen puuttuminen
• omien tunteiden ja asenteiden yhteys ammatilliseen toimintaan ja vuorovaikutukseen ohjaustyössä
• hoitotyön ohjausprosessi ja sen arviointi erilaisissa hoitotyön tilanteissa
• erilaiset työmenetelmät ohjauksen tukena kuten strukturoidut terveyskyselyt, mini-interventio, valmentavat ohjausmenetelmät, teach-back -menetelmä
• digitaalinen ohjaus ja viestintä hoitotyössä ja terveyden edistämisessä.

Esitietovaatimukset

Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• tietää miten havainnoida ja edistää kokonaisvaltaiseen terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja yhteisöjen näkökulmasta
• ymmärtää pääpiirteittäin hoitotyön ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
• tietää miten vahvistaa yksilön sitoutumista ja itsehoitoa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
• osaa käyttää tilanteeseen sopivia ohjausmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden asiakkaat ja heidän läheisensä
• osaa hyödyntää digitaalisia mahdollisuuksia hoitotyön ohjauksessa ja terveyden edistämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
• osaa kuvata kokonaisvaltaiseen terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita ja niiden merkityksiä yksilön ja yhteisöjen näkökulmasta
• ymmärtää hoitotyön ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
• osaa vahvistaa yksilön sitoutumista ja itsehoitoa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
• osaa käyttää ja arvioida tilanteeseen sopivia ohjausmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden asiakkaat ja heidän läheisensä
• osaa hyödyntää ja arvioida asiakaslähtöisesti digitaalisia mahdollisuuksia hoitotyön ohjauksessa ja terveyden edistämisessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
• osaa kuvata ja analysoida monipuolisesti kokonaisvaltaiseen terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita ja niiden merkityksiä yksilön ja yhteisöjen näkökulmasta
• ymmärtää laaja-alaisesti hoitotyön ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
• osaa vahvistaa monipuolisesti yksilön sitoutumista ja itsehoitoa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
• osaa soveltaa ja arvioida tilanteeseen sopivia ohjausmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden yksilöllisesti asiakkaiden ja heidän läheistensä monimuotoisuuden
• osaa soveltaa ja arvioida perustellen ja asiakaslähtöisesti digitaalisia mahdollisuuksia hoitotyön ohjauksessa ja terveyden edistämisessä.

Ilmoittautumisaika

11.11.2024 - 23.03.2025

Ajoitus

31.03.2025 - 01.06.2025

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Nisula
  • Anna Aikasalo
Vastuuhenkilö

Marjo Tienari

Ryhmät
  • 24SH2B
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 24SH2B

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla perehdytään kokonaisvaltaisesti terveyden edistämisen näkökulmaan hoitotyössä sekä harjaannutaan asiakkaan ohjaamisessa.

Opintojakson jakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää kokonaisvaltaisen terveyden ja toimintakyvyn edistämisen osana hoitotyötä
• ymmärtää hoitotyön ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
• ymmärtää terveyden edistämisen eri tasot
• kykenee havainnoimaan terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita ja ymmärtää niiden merkityksen yksilölle ja yhteisöille
• osaa vahvistaa yksilön sitoutumista ja itsehoitoa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
• osaa käyttää ja arvioida tilanteeseen sopivia ohjausmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa ja huomioi asiakkaiden ja heidän läheistensä monimuotoisuuden vuorovaikutuksessa
• osaa hyödyntää ja arvioida digitaalisia mahdollisuuksia ohjauksessa ja terveyden edistämisessä.

Sisältö (OJ)

• terveyden ja toimintakyvyn kokonaisvaltainen edistäminen
• ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat hoitotyössä
• terveyden edistämisen eri tasot ja terveyden tasa-arvon vahvistaminen
• terveyttä, mielenterveyttä ja toimintakykyä tukevat voimavarat ja niiden edistäminen
• sairauksien ja riippuvuuksien riskitekijät, ehkäisy ja varhainen puuttuminen
• omien tunteiden ja asenteiden yhteys ammatilliseen toimintaan ja vuorovaikutukseen ohjaustyössä
• hoitotyön ohjausprosessi ja sen arviointi erilaisissa hoitotyön tilanteissa
• erilaiset työmenetelmät ohjauksen tukena kuten strukturoidut terveyskyselyt, mini-interventio, valmentavat ohjausmenetelmät, teach-back -menetelmä
• digitaalinen ohjaus ja viestintä hoitotyössä ja terveyden edistämisessä.

Esitietovaatimukset (OJ)

Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
• tietää miten havainnoida ja edistää kokonaisvaltaiseen terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja yhteisöjen näkökulmasta
• ymmärtää pääpiirteittäin hoitotyön ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
• tietää miten vahvistaa yksilön sitoutumista ja itsehoitoa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
• osaa käyttää tilanteeseen sopivia ohjausmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden asiakkaat ja heidän läheisensä
• osaa hyödyntää digitaalisia mahdollisuuksia hoitotyön ohjauksessa ja terveyden edistämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
• osaa kuvata kokonaisvaltaiseen terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita ja niiden merkityksiä yksilön ja yhteisöjen näkökulmasta
• ymmärtää hoitotyön ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
• osaa vahvistaa yksilön sitoutumista ja itsehoitoa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
• osaa käyttää ja arvioida tilanteeseen sopivia ohjausmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden asiakkaat ja heidän läheisensä
• osaa hyödyntää ja arvioida asiakaslähtöisesti digitaalisia mahdollisuuksia hoitotyön ohjauksessa ja terveyden edistämisessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
• osaa kuvata ja analysoida monipuolisesti kokonaisvaltaiseen terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita ja niiden merkityksiä yksilön ja yhteisöjen näkökulmasta
• ymmärtää laaja-alaisesti hoitotyön ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
• osaa vahvistaa monipuolisesti yksilön sitoutumista ja itsehoitoa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
• osaa soveltaa ja arvioida tilanteeseen sopivia ohjausmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden yksilöllisesti asiakkaiden ja heidän läheistensä monimuotoisuuden
• osaa soveltaa ja arvioida perustellen ja asiakaslähtöisesti digitaalisia mahdollisuuksia hoitotyön ohjauksessa ja terveyden edistämisessä.

Aika ja paikka

Vkot 14-22

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tarkentuvat, kun lukujärjestykset julkaistaan.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tarkentuvat opintojakson orientaatioon mennessä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Luento-opetus, itsenäinen työskentely ja tehtävät, ryhmätyöt ja työpaja. Opetusmenetelmät tarkentuvat opintojakson orientaatioon mennessä.

Oppimateriaalit

Tarkentuvat opintojakson orientaatioon mennessä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tarkentuvat opintojakson orientaatioon mennessä.

Sisällön jaksotus

Terveyden edistäminen 2 op

Ohjausosaaminen 2 op

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Kansainvälisyys

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Toteutussuunnitelma tarkentuu kaikilta osin opintojakson orientaatioon mennessä.

Ilmoittautumisaika

04.12.2024 - 26.02.2025

Ajoitus

03.03.2025 - 04.05.2025

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 39

Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Lotta Jämiä
  • Ilona Jylhäsalo
Vastuuhenkilö

Ilona Jylhäsalo

Ryhmät
  • 24SH2D
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 24SH2D

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla perehdytään kokonaisvaltaisesti terveyden edistämisen näkökulmaan hoitotyössä sekä harjaannutaan asiakkaan ohjaamisessa.

Opintojakson jakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää kokonaisvaltaisen terveyden ja toimintakyvyn edistämisen osana hoitotyötä
• ymmärtää hoitotyön ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
• ymmärtää terveyden edistämisen eri tasot
• kykenee havainnoimaan terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita ja ymmärtää niiden merkityksen yksilölle ja yhteisöille
• osaa vahvistaa yksilön sitoutumista ja itsehoitoa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
• osaa käyttää ja arvioida tilanteeseen sopivia ohjausmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa ja huomioi asiakkaiden ja heidän läheistensä monimuotoisuuden vuorovaikutuksessa
• osaa hyödyntää ja arvioida digitaalisia mahdollisuuksia ohjauksessa ja terveyden edistämisessä.

Sisältö (OJ)

• terveyden ja toimintakyvyn kokonaisvaltainen edistäminen
• ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat hoitotyössä
• terveyden edistämisen eri tasot ja terveyden tasa-arvon vahvistaminen
• terveyttä, mielenterveyttä ja toimintakykyä tukevat voimavarat ja niiden edistäminen
• sairauksien ja riippuvuuksien riskitekijät, ehkäisy ja varhainen puuttuminen
• omien tunteiden ja asenteiden yhteys ammatilliseen toimintaan ja vuorovaikutukseen ohjaustyössä
• hoitotyön ohjausprosessi ja sen arviointi erilaisissa hoitotyön tilanteissa
• erilaiset työmenetelmät ohjauksen tukena kuten strukturoidut terveyskyselyt, mini-interventio, valmentavat ohjausmenetelmät, teach-back -menetelmä
• digitaalinen ohjaus ja viestintä hoitotyössä ja terveyden edistämisessä.

Esitietovaatimukset (OJ)

Ensimmäisen vuoden opinnoista 30 op suoritettuna, sisältäen opintojakson lääkehoito ja lääkelaskut.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija
• tietää miten havainnoida ja edistää kokonaisvaltaiseen terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita yksilön ja yhteisöjen näkökulmasta
• ymmärtää pääpiirteittäin hoitotyön ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
• tietää miten vahvistaa yksilön sitoutumista ja itsehoitoa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
• osaa käyttää tilanteeseen sopivia ohjausmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden asiakkaat ja heidän läheisensä
• osaa hyödyntää digitaalisia mahdollisuuksia hoitotyön ohjauksessa ja terveyden edistämisessä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija
• osaa kuvata kokonaisvaltaiseen terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita ja niiden merkityksiä yksilön ja yhteisöjen näkökulmasta
• ymmärtää hoitotyön ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
• osaa vahvistaa yksilön sitoutumista ja itsehoitoa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
• osaa käyttää ja arvioida tilanteeseen sopivia ohjausmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden asiakkaat ja heidän läheisensä
• osaa hyödyntää ja arvioida asiakaslähtöisesti digitaalisia mahdollisuuksia hoitotyön ohjauksessa ja terveyden edistämisessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija
• osaa kuvata ja analysoida monipuolisesti kokonaisvaltaiseen terveyteen ja toimintakykyyn liittyviä asioita ja niiden merkityksiä yksilön ja yhteisöjen näkökulmasta
• ymmärtää laaja-alaisesti hoitotyön ohjauksen filosofiset, eettiset ja pedagogiset lähtökohdat
• osaa vahvistaa monipuolisesti yksilön sitoutumista ja itsehoitoa terveyden ja toimintakyvyn edistämisessä
• osaa soveltaa ja arvioida tilanteeseen sopivia ohjausmenetelmiä hoitotyön eri konteksteissa huomioiden yksilöllisesti asiakkaiden ja heidän läheistensä monimuotoisuuden
• osaa soveltaa ja arvioida perustellen ja asiakaslähtöisesti digitaalisia mahdollisuuksia hoitotyön ohjauksessa ja terveyden edistämisessä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Toteutussuunnitelma täydentyy orientaatioon mennessä!