TiedonlukutaitoLaajuus (2 op)
Tunnus: 7K00GH76
Laajuus
2 op
Osaamistavoitteet
Opintojakso antaa valmiudet tieteellisen tiedon lukemiseen, arviointiin ja hyödyntämiseen hoitotyössä.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa tunnistaa, hakea, arvioida ja hyödyntää terveysalan tiedonlähteitä
• ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen hoitotyössä
• tietää tieteellisen tiedon pohjalta rakennettuja terveysalan suosituksia.
Sisältö
• tieteellisen tiedon lukutaito ja lähdekritiikki
• näyttöön perustuva toiminta hoitotyössä
• terveysalan keskeisimmät suositukset
• strukturoitu tiedonhaku ja terveysalan keskeisimmät tietokannat
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Opiskelija
• osaa perusasiat strukturoidusta tiedonhausta
• ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen hoitotyössä
• osaa arvioida hakemansa tiedon luotettavuutta
• tunnistaa tieteellisen tiedon pohjalta rakennettuja terveysalan suosituksia.
Hylätty: Opiskelija
• ei osaa strukturoidun tiedonhaun perusasioita
• ei ymmärrä näyttöön perustuvan toiminnan merkitystä hoitotyössä
• ei osaa arvioida hakemansa tiedon luotettavuutta
• ei tunnista tieteellisen tiedon pohjalta rakennettuja terveysalan suosituksia.
Ilmoittautumisaika
04.12.2024 - 02.03.2025
Ajoitus
03.03.2025 - 01.06.2025
Laajuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 39
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Lotta Markkula
- Sanna Eironen
- Päivi Lukin
Vastuuhenkilö
Sanna Eironen
Ryhmät
-
24SH2CSairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 24SH2C
Tavoitteet (OJ)
Opintojakso antaa valmiudet tieteellisen tiedon lukemiseen, arviointiin ja hyödyntämiseen hoitotyössä.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa tunnistaa, hakea, arvioida ja hyödyntää terveysalan tiedonlähteitä
• ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen hoitotyössä
• tietää tieteellisen tiedon pohjalta rakennettuja terveysalan suosituksia.
Sisältö (OJ)
• tieteellisen tiedon lukutaito ja lähdekritiikki
• näyttöön perustuva toiminta hoitotyössä
• terveysalan keskeisimmät suositukset
• strukturoitu tiedonhaku ja terveysalan keskeisimmät tietokannat
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty: Opiskelija
• osaa perusasiat strukturoidusta tiedonhausta
• ymmärtää näyttöön perustuvan toiminnan merkityksen hoitotyössä
• osaa arvioida hakemansa tiedon luotettavuutta
• tunnistaa tieteellisen tiedon pohjalta rakennettuja terveysalan suosituksia.
Hylätty: Opiskelija
• ei osaa strukturoidun tiedonhaun perusasioita
• ei ymmärrä näyttöön perustuvan toiminnan merkitystä hoitotyössä
• ei osaa arvioida hakemansa tiedon luotettavuutta
• ei tunnista tieteellisen tiedon pohjalta rakennettuja terveysalan suosituksia.
Aika ja paikka
Lukujärjestyksen mukaisesti
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus pienryhmätehtävästä.
Pienryhmätehtävän arviointikriteerit ovat tehtävänannossa, joka käydään orientaatiotunnilla läpi. Pienryhmätehtävä tulee olla suoritettu ja palautettu moodlealustalle tehtävänannon mukaisesti ja sovitussa aikataulussa. Yksi palautus pienryhmittäin riittää. Palautuksessa tulee olla tekijöiden nimet.
Kirjaston ennakkotehtävät tulee olla suoritettu. Kirjaston tietoasiantuntijan tunnilla on läsnäolovelvollisuus.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kontaktiopetusta lähi-/ etäopetuksena 14 h + orientaatiot (2 h hoitotyön opettaja + 2 h kirjoitusviestinnän opettaja).
Lisäksi läsnäolopakollinen kirjoitusviestinnän paja (2h/ opiskelija).
Itsenäistä opiskelua 34 h.
Oppimateriaalit
Kirjaston tiedonhankinnan materiaalit:
https://libguides.tuni.fi/tiedonhaun-opas, https://libguides.tuni.fi/systemaattinen-tiedonhaku
Oman tieteenalan tietokannat ja muut lähteet:
https://libguides.tuni.fi/terveystieteet
Ammattikorkeakoulun opinnäytetöiden eettiset suositukset:
https://arene.fi/julkaisut/raportit/opinnaytetoiden-eettiset-suositukset/
TENK hyvä tieteellinen käytäntö:
https://tenk.fi/fi/tiedevilppi/hyva-tieteellinen-kaytanto-htk
Hotus näyttöön perustuva toiminta:
https://hotus.fi/
Muu mahdollinen materiaali opintojakson Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
-Läsnäolopakolliset orientaatiot (2 h hoitotyön opettaja + 2 h kirjoitusviestinnän opettaja)
-Opetusta 14 h lukujärjestyksen mukaisesti: näillä tunneilla työstetään myös suoritettavaa pienryhmätehtävää. Vähintään yhdellä pienryhmätyöskentelyn workshop-tunnilla on läsnäolovelvollisuus. Pienryhmätehtävän ryhmäjako ja tehtävänanto toteutuu orientaatiotunnilla. Opetustunteihin sisältyy läsnäolopakollinen tiedonhaku opetus (2h).
-Lisäksi opiskelijan tulee osallistua yhteen kirjoitusviestinnän pajaan (2h/ opiskelija).
-Itsenäistä opiskelua 34 h
Sisällön jaksotus
- Orientaatio (läsnäolovelvollisuus sekä hoitotyön opettajan että kirjoitusviestinnän opettajan orientaatiossa)
- 1. opetus: Tieteellinen tieto; Strukturoidun tiedonhankinnan teoriaa
- 2.opetus: Kirjaston tiedonhankinnan opetus (läsnäolovelvollisuus): ennakkotehtävät kirjaston Moodlessa. Opiskelija saa orientaatiossa tarkemmat tiedot ennakkotehtävistä.
- 3. opetus: Hyvä tieteellinen käytäntö ja pienryhmätehtävän workshop
-4.opetus: Näyttöön perustuvan toiminta sosiaali- ja terveydenhuollossa ja pienryhmätehtävän workshop
-kirjoitusviestinnän pienryhmätunnit
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Katso ahotoinnin ohjeet ja ota tarvittaessa yhteyttä opintojakson vastuuopettajaan ennen opintojakson alkamista.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
-
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
- Mikäli pienryhmätehtävän palautus ja /tai tehtävän vertaisarviointi puuttuu tai osallistuminen kirjaston tietoasiantuntijan luennolle puuttuu, opiskelija ei saa toteutuksesta suoritusta.
-Pienryhmätehtävä sekä pienryhmätehtävän vertaisarviointi tulee palauttaa sovitussa aikataulussa
-Kirjaston tietoasiantuntijan luennolle on ennakkotehtäviä, jotka tulee olla tehtyinä luentoon mennessä. Poissaolo kirjaston tietoasiantuntijan luennolta tulee korvata toisessa toteutuksessa.
-Toteutussuunnitelma täydentyy orientaatiotuntiin mennessä, muutokset ovat mahdollisia!