Siirry suoraan sisältöön

Minä ja sinä matkalla sosionomiksiLaajuus (4 op)

Tunnus: 7S00EL24

Laajuus

4 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa analysoida omaa identiteettiään yleisesti ja suhteessa sosiaalialan arvoihin, eettisiin periaatteisiin ja työhön
- osaa analysoida omia lähtökohtiaan ja aktiivisuuttaan itseohjautuvana toimijana ja oppijana
- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa toimia ja analysoida itseään ryhmän jäsenenä ja asiakkaiden kohtaajana.

Sisältö

- Oma elämänhistoria, minäkuva ja identiteetti, ammatillinen kasvu, sosiaalialan kompetenssit, sosiaalityön arvot, etiikka ja ihmiskäsitys
- Itseohjautuva oppija, sosiokonstruktivistinen oppiminen, aktiivinen toimijuus, itsensä hyväksyminen, sisäinen motivaatio
- Itsearviointi- ja reflektiotaidot, toisten näkemysten kuunteleminen, arvostaminen ja huomioiminen osana omaa ajattelua, palautteen vastaanottaminen ja antaminen
- Yhteistoiminnallisuus, ryhmädynamiikka, vuorovaikutustaidot ihmisen ja asiakkaan kohtaamisessa

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty:

Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen osalta yleisellä ja kuvailevalla tasolla

Hyväksytty:

Opiskelija reflektoi kasvuaan ja osaamistaan opintojakson sisältöjen kautta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 29.04.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.12.2024

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Juha Santala
  • Minna Putous
Vastuuhenkilö

Minna Putous

Ryhmät
  • 24ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida omaa identiteettiään yleisesti ja suhteessa sosiaalialan arvoihin, eettisiin periaatteisiin ja työhön
- osaa analysoida omia lähtökohtiaan ja aktiivisuuttaan itseohjautuvana toimijana ja oppijana
- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa toimia ja analysoida itseään ryhmän jäsenenä ja asiakkaiden kohtaajana.

Sisältö (OJ)

- Oma elämänhistoria, minäkuva ja identiteetti, ammatillinen kasvu, sosiaalialan kompetenssit, sosiaalityön arvot, etiikka ja ihmiskäsitys
- Itseohjautuva oppija, sosiokonstruktivistinen oppiminen, aktiivinen toimijuus, itsensä hyväksyminen, sisäinen motivaatio
- Itsearviointi- ja reflektiotaidot, toisten näkemysten kuunteleminen, arvostaminen ja huomioiminen osana omaa ajattelua, palautteen vastaanottaminen ja antaminen
- Yhteistoiminnallisuus, ryhmädynamiikka, vuorovaikutustaidot ihmisen ja asiakkaan kohtaamisessa

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:

Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen osalta yleisellä ja kuvailevalla tasolla

Hyväksytty:

Opiskelija reflektoi kasvuaan ja osaamistaan opintojakson sisältöjen kautta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen

Aika ja paikka

Kokonaisuus kestää koko vuoden 2023.
15.01.2024 10.00 - 16.00 Ryhmäytyminen ja opiskelun perustiedot, totsu, moodle,
19.01.2024 12.30 - 15.45 Valokuvatehtävä, identiteetti (R1 ja R2)
25.01.202413.00 - 16.00 Perehdytys, allekirjoitus sposteihinAmk, yliopisto ja sosiaalityö, OPS, kompetenssit, miten meillä opiskelillaan /verkko/etä/lähi

8.03.2024 13.00 - 16.00 kieli-info klo 12.30 - 13 . + vaarankarikot , Voimaeläin + videot , 13 - 14, Teoreettinen reflektio, Harjoittelu ja siellä oppiminen, pienryhmissä ennakkotehtävän reflektio ryhmissä R1 ja R2 14.30 - 15.30
5.04.202 Klo 12.30-- 13, Opiskelijapalaute klo 13-13.30 sopu + tamk. 14.15 - 14-45 45, harjoitteluinfo 15-15.45
7.05.2024 12.30 -15.45 Opiskelijapalaute, 22aso opiskelija, rikostaustaote, leirikoulun suunnittelu , vapaavalintaisten ohjeistus + norsupallo?
Teemoja syksyllä 2024:
12.-13.9 leirikoulu, portfolion ohjeistus; Miksi valitsin tämän ammatin, sovellunko alalle, mitä työntekijältä odotetaan?
lokakuu: Hyvä elämä: mitä se on, mikä sinulle on hyvää elämää, mikä on hyvää elämää syrjäytetylle huono-osaiselle.
Tavoite: opiskelija ei aseta omia ihanteita ja tavoitteita auttamisen tavoitteiksi + joulujuhlaohjelma
Joulukuu: portfoliot

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kokonaisuuden hyväksytysti suorittaminen vaatii
a)osallistumista tunneille, poissaoloista annetaan korvaava tehtävä.
b) ammatillisen kasvun portfolion tekemistä ja portfolion esittämissen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Keskustelu/dialogi
Päiväkirjasta portfolioksi prosessi
Valokuvatyöskentely
Kotiryhmät

Oppimateriaalit

AMMATILLISEN KASVUN TEEMAT
OMA IDENTITEETTI
Kuka minä olen, ennen oppimista on tehtävä omat käsitykset näkyviksi - kehitymme lähtökohtamme tuntevasta näkemykselliseksi ja vahvan oman asenteen omaavaksi. On tunnettava hyväksyttävä itsensä, vahvuutensa ja heikkoutensa sekä elämäntarinansa, jotta voi kohdata asiakkaan ja hänen elämänsä.
REFLEKTIIVISYYS
Oppimisen, ammatillisen kasvun ja työssä kehittymisen sekä laadukkaan asiakastyön edellytys on kyky analysoida ja tarkastella kriittisesti asioita eri tasoilla - kehitymme itsereflektion taidoista yhteiskuntatason kriittiseen ja vapauttavaan asenteeseen...
ITSEOHJAUTUVUUS
Itseohjautuva oppija tuntee itsensä ja omaa monia kasvuun sekä ammatillisuuteen liittyviä perusominaisuuksia ja taitoja - kehitymme ohjatuista toimijoista itseohjautuviksi yksilöiksi. Esim. Millainen oppija olen, olenko aktiivinen, tunnenko itseni ja mikä motivoi minua sisäisesti tähän vaativaan ammattiin?
VUOROVAIKUTUS
Sosionomin vahvin ja keskeisin osaamisalue sekä asiakastyön ydin - kehitymme ryhmän jäsenestä verkostotyön tekijäksi. Esim. Millainen olen omassa opiskelijaryhmässäni ja opiskelijayhteisösä?
AMMATTIETIIKKA
Sosiaalialan työn perusta ja lähtökohta - kehitymme oman eettisyyden tiedostamisesta eettisyyden edistämiseen ja eettisten epäkohtien korjaamiseen yhteiskunnallisesti...
SOSIONOMIN AMMATTI-IDENTITEETTI
Arvioimme vähitellen ja yksilöllisesti etenevää kasvuamme sosiaalialan ammattilaiseksi eli sosionomiksi - kehitymme sosionomi yksilöstä sosionomi kehittäjiksi ja vaikuttajiksi.
Kuka minä olen, ennen oppimista on tehtävä omat käsitykset näkyviksi - kehitymme lähtökohtamme tuntevasta näkemykselliseksi ja vahvan oman asenteen omaavaksi. On tunnettava hyväksyttävä itsensä, vahvuutensa ja heikkoutensa sekä elämäntarinansa, jotta voi kohdata asiakkaan ja hänen elämänsä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

9 x 3 h = 27 Lähiopetus
Itasenäinen = 53 tuntia

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Lisätietoja opiskelijoille

Tämän opintojakson informaatio löytyy 24ason kotisivuilta moodlesta

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei esitä port-foliota, ei osallistu tunneille eikä tee korvaavia tehtäviä.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kokonaisuuden hyväksytysti suorittaminen vaatii osallistumista tunneille ja ammatillisen kasvun portfolion tekemistä ja portfolion esittämisen

Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 30.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 31.05.2024

Laajuus

4 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

75 % Lähiopetus, 25 % Etäopetus

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 107

Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Petteri Väkiparta
  • Tuija Laakso
  • Jaana Kokkinen
  • Eeva-Mari Miettinen
  • Hanna-Kaisa Korpikoski
Vastuuhenkilö

Hanna-Kaisa Korpikoski

Ryhmät
  • 23SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida omaa identiteettiään yleisesti ja suhteessa sosiaalialan arvoihin, eettisiin periaatteisiin ja työhön
- osaa analysoida omia lähtökohtiaan ja aktiivisuuttaan itseohjautuvana toimijana ja oppijana
- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa toimia ja analysoida itseään ryhmän jäsenenä ja asiakkaiden kohtaajana.

Sisältö (OJ)

- Oma elämänhistoria, minäkuva ja identiteetti, ammatillinen kasvu, sosiaalialan kompetenssit, sosiaalityön arvot, etiikka ja ihmiskäsitys
- Itseohjautuva oppija, sosiokonstruktivistinen oppiminen, aktiivinen toimijuus, itsensä hyväksyminen, sisäinen motivaatio
- Itsearviointi- ja reflektiotaidot, toisten näkemysten kuunteleminen, arvostaminen ja huomioiminen osana omaa ajattelua, palautteen vastaanottaminen ja antaminen
- Yhteistoiminnallisuus, ryhmädynamiikka, vuorovaikutustaidot ihmisen ja asiakkaan kohtaamisessa

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:

Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen osalta yleisellä ja kuvailevalla tasolla

Hyväksytty:

Opiskelija reflektoi kasvuaan ja osaamistaan opintojakson sisältöjen kautta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Välireflektion ja syksyn koosteen esittäminen omassa tutorryhmässä joulukuussa 2023. Portfolioiden esittäminen omassa tutorryhmässä keväällä 2024. Tarkat päivät sovitaan alkuvuodesta lukujärjestysten tekemisen yhteydessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvionti perustuu koko vuoden ammatillisen kasvun kokoavan portfolion arviointiin. Tarkemmat portfolion ohjeet ja hyväksytyn sisällön vaatimukset löydettävissä 23SOn kotisivun "Ammatillisen kasvun osiosta"! Hyväksytty portfolio sisältää kuitenkin vähintään arviointikriteerin 3 tason. Itse sisällön lisäksi keskeisessä roolissa on sen esittäminen ja vertaispalautteen antaminen toukokuussa 2024.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää lisäksi aktiivista sekä PAKOLLISTA osallistumista ja läsnäoloa pienryhmän omilla kerroilla. Opetuskerrat toteutetaan lähes poikkeuksestta LÄHIOPETUKSENA.

VAIN pakollisten poissaolojen, kuten sairastumisten, ulkopuolella olevat poissaolot tulee KORVATA. Myös sähköisen opintojaksopalautteen antaminen toukokuussa 2024 on edellytys merkinnän saamiselle.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- pienryhmätyöskentely
- yhteistoiminnallinen oppiminen
- prosessipäiväkirjatyöskentely
- portfoliotyöskentely

Opintojakso perustuu sosiaalialan opetussuunnitelman mukaiseen OSALLISTAVAAN ja DIALOGISEEN pedagogiikkaan. Tämä tarkoittaa konkreettisesti opiskelijoiden jatkuvaa kuuntelemista, kasvavaa osallisuutta oppimisprosessin eri vaiheisiin sekä opiskelijoiden ja opettajien yhteistoiminnallista toimintatapaa. Opetuksessa korostetaan myös kokemusperäistä oppimista, jossa opiskelijoiden ja opettajien kokemukset sekä niiden työstäminen toimivat ammatillisen kasvun perustana.

Oppimateriaalit

PORTFOLIO-ORIENTAATIONA JA JOHDATUKSENA AMMATILLISEN KASVUN PROSESSIIN:
Heikkinen, M. 2009. Portfolio ammatillisen kasvun tukena. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) Sosionomilta eivät hommat lopu. Ammattikäytäntöjen kehittäminen haasteena sosionomi (AMK)-tukinnoissa. Kemi-Tornion AMK. Raportteja ja tutkimuksia 1/2009, 95-109.

Muu kirjallisuus opintojakson aikana, jonka lisäksi opiskelija voi käyttää itse opintojaksoon sopivaa kirjallisuutta.

Ammatillisen kasvun materiaalit ja tehtävät löytyvät 23SOn oman MOODLE-kotisivun "Ammatillisen kasvun -osiosta"

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

KOKONAISUUS: 108 h
LÄHIKERRAT: 80 h
ITSENÄINEN TYÖSKENTELY: 28 h
- prosessipäiväkirja
- valmistautuminen lähikerroille/itsenäiset tehtävät
- portfolioprosessi: välireflektio, lopputuotos, esitys ja vertaispalautteen antaminen

Sisällön jaksotus

SYKSY 2023
21.8. Aloitus ja orientaatio 4 h
7.-8.9. C ja D ryhmän leirikoulu 16h
21.9.-22.9. A ja B ryhmän leirikoulu 16h
3.10. 4h Minä ryhmän jäsenenä (ryhmien itsenäinen kerta)
24.10. 4h Syksyn opintojen herättämää
13.11. 8h Järjestöpäivä (its.)
22.11. 2. vuosikurssin kohtaaminen 4h
13.12. 4h Välireflektio ja joulujuhla 4h
---------------------------------------------------------------
KEVÄT 2024
9.1. klo 13-16 4h harjoittelun tavoitteet ja tunnelmat
8.3. klo 9-12 4h oman ryhmän kerta
19.3. 4h klo 13-15 opiskelijafoorumi, nykyinen palauteporinat
2.5 klo 13-16 ja 3.5. klo 9-16: 12h portfoliot

OPINTOJAKSON LÄPÄISEVÄT AMMATILLISEN KASVUN TEEMAT:
Oma identiteetti
Sosionomin ammatti-identiteetti
Reflektiivisyys
Itseohjautuvuus
Vuorovaikutus
Ammattietiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso on yksilö- mutta myös ryhmäprosessi, jonka vuoksi valinnaisia suoritustapoja ei lähtökohtaisesti ole. Pakollinen läsnäolo lähikerroilla.

Paljon opintoja nopeuttavilla keskustelu oman tutoropettajan kanssa suoritustavoista!

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso liittyy kaikkiin vuoden opintojaksoihin, jolloin 1. vuoden osalta ammatillisen kasvun teemoja tarkastellaan suhteessa syksyn opintoihin.

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso toteutetaan aikavälillä elokuu 2023-toukokuu 2024 koko vuoden oppimista jäsentävänä ja kokoavana prosessina.

Opintojakso koskee koko vuosikurssia 23SO ja toteutetaan käytännössä ryhmissä A, B, C ja D.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

HYVÄKSYTTY:
- osallistuu lähikerroille aktiivisesti
- suorittaa lähikerroille annetut tehtävät
- esittelee hyväksytyn ammatillisen kasvun portfolion keväällä 2024 ja antaa vertaispalautetta

HYLÄTTY:
- ei osallistu lähikerroille tai tee tarvittavia tehtäviä
- vuoden kokoava portfolio ei täytä ammatillisen reflektion tarvittavaa tasoa, eikä opiskelija osallistu ryhmän yhteiseen lopetukseen

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 30.03.2023

Ajoitus

16.01.2023 - 11.12.2023

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Juha Santala
  • Minna Putous
  • Eeva-Mari Miettinen
Vastuuhenkilö

Minna Putous

Ryhmät
  • 23ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida omaa identiteettiään yleisesti ja suhteessa sosiaalialan arvoihin, eettisiin periaatteisiin ja työhön
- osaa analysoida omia lähtökohtiaan ja aktiivisuuttaan itseohjautuvana toimijana ja oppijana
- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa toimia ja analysoida itseään ryhmän jäsenenä ja asiakkaiden kohtaajana.

Sisältö (OJ)

- Oma elämänhistoria, minäkuva ja identiteetti, ammatillinen kasvu, sosiaalialan kompetenssit, sosiaalityön arvot, etiikka ja ihmiskäsitys
- Itseohjautuva oppija, sosiokonstruktivistinen oppiminen, aktiivinen toimijuus, itsensä hyväksyminen, sisäinen motivaatio
- Itsearviointi- ja reflektiotaidot, toisten näkemysten kuunteleminen, arvostaminen ja huomioiminen osana omaa ajattelua, palautteen vastaanottaminen ja antaminen
- Yhteistoiminnallisuus, ryhmädynamiikka, vuorovaikutustaidot ihmisen ja asiakkaan kohtaamisessa

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:

Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen osalta yleisellä ja kuvailevalla tasolla

Hyväksytty:

Opiskelija reflektoi kasvuaan ja osaamistaan opintojakson sisältöjen kautta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen

Aika ja paikka

Kokonaisuus kestää koko vuoden 2023.
16.01.2023 10.00 - 16.00 Ryhmäytyminen ja opiskelun perustiedot, totsu, moodle,
17.1 Perehdytys TAMKin järjestelmiin(tutor opiskelijat)
20.01.2023 13.00 - 16.00 Valokuvatehtävä, identiteetti (R1 ja R2)
27.01.2023 13.00 - 16.00 Amk, yliopisto ja sosiaalityö, OPS, kompetenssit, miten meillä opiskelillaan /verkko/etä/lähi Mitä on ammatillinen kasvu (Uddin power ja kaavio , totsu). Viikkojen reflektio (tutor -opiskelijat), allekirjoitus sposteihin

10.03.2023 13.00 - 16.00 Tamko (Elli Korhonen) ja Sopu (Eli Törmä ja Miikka Kuusela) klo 13.00-13.30. Voimaeläin + vaarankarikot Asiantuntijuus, Ensin yhdessä koko ryhmä ja sen jälkeen pienryhmissä + Ennakkotehtävän reflektio ryhmissä R1 ja R2 .
06.04.2023 13.00 - 16.00 klo 13 Ketko: opiskelutaidot, Klo 14 Kv-info, Teoreettinen reflektio, Harjoittelu ja siellä oppiminen
04.05.2023 13.00 - 16.00 rikostaustaote, leirikoulun suunnittelu , vapaavalintaisten ohjeistus + oma-identiteetti ja ammatti-identiteetti. Omat arvot ja ammatin arvot.
Teemoja syksyllä 2022:
15.9 + 19.9 leirikoulu, portfolion ohjeistus; Miksi valitsin tämän ammatin, sovellunko alalle, mitä työntekijältä odotetaan?
lokakuu: Tutor opiskelijoiden puheenvuoro,Hyvä elämä: mitä se on, mikä sinulle on hyvää elämää, mikä on hyvää elämää syrjäytetylle huono-osaiselle.
Tavoite: opiskelija ei aseta omia ihanteita ja tavoitteita auttamisen tavoitteiksi + joulujuhlaohjelma
Joulukuu: portfoliot + joulujuhla

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kokonaisuuden hyväksytysti suorittaminen vaatii
a)osallistumista tunneille, poissaoloista annetaan korvaava tehtävä.
b) ammatillisen kasvun portfolion tekemistä ja portfolion esittämissen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Keskustelu/dialogi
Päiväkirjasta portfolioksi prosessi
Valokuvatyöskentely
Kotiryhmät

Oppimateriaalit

AMMATILLISEN KASVUN TEEMAT
OMA IDENTITEETTI
Kuka minä olen, ennen oppimista on tehtävä omat käsitykset näkyviksi - kehitymme lähtökohtamme tuntevasta näkemykselliseksi ja vahvan oman asenteen omaavaksi. On tunnettava hyväksyttävä itsensä, vahvuutensa ja heikkoutensa sekä elämäntarinansa, jotta voi kohdata asiakkaan ja hänen elämänsä.
REFLEKTIIVISYYS
Oppimisen, ammatillisen kasvun ja työssä kehittymisen sekä laadukkaan asiakastyön edellytys on kyky analysoida ja tarkastella kriittisesti asioita eri tasoilla - kehitymme itsereflektion taidoista yhteiskuntatason kriittiseen ja vapauttavaan asenteeseen...
ITSEOHJAUTUVUUS
Itseohjautuva oppija tuntee itsensä ja omaa monia kasvuun sekä ammatillisuuteen liittyviä perusominaisuuksia ja taitoja - kehitymme ohjatuista toimijoista itseohjautuviksi yksilöiksi. Esim. Millainen oppija olen, olenko aktiivinen, tunnenko itseni ja mikä motivoi minua sisäisesti tähän vaativaan ammattiin?
VUOROVAIKUTUS
Sosionomin vahvin ja keskeisin osaamisalue sekä asiakastyön ydin - kehitymme ryhmän jäsenestä verkostotyön tekijäksi. Esim. Millainen olen omassa opiskelijaryhmässäni ja opiskelijayhteisösä?
AMMATTIETIIKKA
Sosiaalialan työn perusta ja lähtökohta - kehitymme oman eettisyyden tiedostamisesta eettisyyden edistämiseen ja eettisten epäkohtien korjaamiseen yhteiskunnallisesti...
SOSIONOMIN AMMATTI-IDENTITEETTI
Arvioimme vähitellen ja yksilöllisesti etenevää kasvuamme sosiaalialan ammattilaiseksi eli sosionomiksi - kehitymme sosionomi yksilöstä sosionomi kehittäjiksi ja vaikuttajiksi.
Kuka minä olen, ennen oppimista on tehtävä omat käsitykset näkyviksi - kehitymme lähtökohtamme tuntevasta näkemykselliseksi ja vahvan oman asenteen omaavaksi. On tunnettava hyväksyttävä itsensä, vahvuutensa ja heikkoutensa sekä elämäntarinansa, jotta voi kohdata asiakkaan ja hänen elämänsä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

9 x 3 h = 27 Lähiopetus
Itasenäinen = 53 tuntia

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei esitä port-foliota, ei osallistu tunneille eikä tee korvaavia tehtäviä.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kokonaisuuden hyväksytysti suorittaminen vaatii osallistumista tunneille ja ammatillisen kasvun portfolion tekemistä ja portfolion esittämisen

Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 31.08.2022

Ajoitus

15.08.2022 - 23.05.2023

Laajuus

4 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

75 % Lähiopetus, 25 % Etäopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 95

Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Piia Roos
  • Jussi Kemmo
  • Tuija Laakso
  • Anssi-Pekka Udd
  • Eeva-Mari Miettinen
Vastuuhenkilö

Tuija Laakso

Ryhmät
  • 22SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida omaa identiteettiään yleisesti ja suhteessa sosiaalialan arvoihin, eettisiin periaatteisiin ja työhön
- osaa analysoida omia lähtökohtiaan ja aktiivisuuttaan itseohjautuvana toimijana ja oppijana
- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa toimia ja analysoida itseään ryhmän jäsenenä ja asiakkaiden kohtaajana.

Sisältö (OJ)

- Oma elämänhistoria, minäkuva ja identiteetti, ammatillinen kasvu, sosiaalialan kompetenssit, sosiaalityön arvot, etiikka ja ihmiskäsitys
- Itseohjautuva oppija, sosiokonstruktivistinen oppiminen, aktiivinen toimijuus, itsensä hyväksyminen, sisäinen motivaatio
- Itsearviointi- ja reflektiotaidot, toisten näkemysten kuunteleminen, arvostaminen ja huomioiminen osana omaa ajattelua, palautteen vastaanottaminen ja antaminen
- Yhteistoiminnallisuus, ryhmädynamiikka, vuorovaikutustaidot ihmisen ja asiakkaan kohtaamisessa

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:

Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen osalta yleisellä ja kuvailevalla tasolla

Hyväksytty:

Opiskelija reflektoi kasvuaan ja osaamistaan opintojakson sisältöjen kautta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Portfolioiden esittäminen omassa pienryhmässä toukokuussa 2023. Tarkat päivät sovitaan alkuvuodesta lukujärjestysten tekemisen yhteydessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvionti perustuu koko vuoden ammatillisen kasvun kokoavan portfolion arviointiin. Tarkemmat portfolion ohjeet ja hyväksytyn sisällön vaatimukset löydettävissä 22SOn kotisivun "Ammatillisen kasvun osiosta"! Hyväksytty portfolio sisältää kuitenkin vähintään arviointikriteerin 3 tason. Itse sisällön lisäksi keskeisessä roolissa on sen esittäminen ja vertaispalautteen antaminen toukokuussa 2023.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää lisäksi aktiivista sekä PAKOLLISTA osallistumista ja läsnäoloa pienryhmän omilla kerroilla. Etälinkkejä ei anneta poissaoleville ja opetuskerrat toteutetaan lähes poikkeuksestta LÄHIOPETUKSENA, ellei koronatilanne tms. muuta edellytä.

VAIN pakollisten poissaolojen, kuten sairastumisten, ulkopuolella olevat poissaolot tulee KORVATA. Myös sähköisen opintojaksopalautteen antaminen toukokuussa 2023 on edellytys merkinnän saamiselle.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- pienryhmätyöskentely
- yhteistoiminnallinen oppiminen
- prosessipäiväkirjatyöskentely
- portfoliotyöskentely

Opintojakso perustuu sosiaalialan opetussuunnitelman mukaiseen OSALLISTAVAAN ja DIALOGISEEN pedagogiikkaan. Tämä tarkoittaa konkreettisesti opiskelijoiden jatkuvaa kuuntelemista, kasvavaa osallisuutta oppimisprosessin eri vaiheisiin sekä opiskelijoiden ja opettajien yhteistoiminnallista toimintatapaa. Opetuksessa korostetaan myös kokemusperäistä oppimista, jossa opiskelijoiden ja opettajien kokemukset sekä niiden työstäminen toimivat ammatillisen kasvun perustana.

Oppimateriaalit

PORTFOLIO-ORIENTAATIONA JA JOHDATUKSENA AMMATILLISEN KASVUN PROSESSIIN:
Heikkinen, M. 2009. Portfolio ammatillisen kasvun tukena. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) Sosionomilta eivät hommat lopu. Ammattikäytäntöjen kehittäminen haasteena sosionomi (AMK)-tukinnoissa. Kemi-Tornion AMK. Raportteja ja tutkimuksia 1/2009, 95-109.

Muu kirjallisuus opintojakson aikana, jonka lisäksi opiskelija voi käyttää itse opintojaksoon sopivaa kirjallisuutta.

Ammatillisen kasvun materiaalit ja tehtävät löytyvät 22SOn oman MOODLE-kotisivun "Ammatillisen kasvun -osiosta"! AVAIN: 22SORULES

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

KOKONAISUUS: 108 h
PIENRYHMÄKERRAT: 60 h
ITSENÄINEN TYÖSKENTELY: 48 h
- prosessipäiväkirja
- valmistautuminen lähikerroille/itsenäiset tehtävät
- portfolioprosessi: välireflektio, lopputuotos, esitys ja vertaispalautteen antaminen

Sisällön jaksotus

18.8. Aloitus ja orientaatio 4 h
22.8. pienryhmät 4 h - "oma ryhmämme"
12.9. pienryhmät 4 h - sosionomeja kentältä/ammatillisen kasvun teemat
6.10. pienryhmät 4 h - "Jotakin itsestä muille"
24.10. pienryhmät 4 h - ikäihmisten kohtaamisen herättämää
8.12. pienryhmät 4 h - 2. vuosikurssin kohtaaminen
15.12. YHTEISÖN JOULUJUHLA 4 h
---
9.1.: pienryhmät 4 h - harjoittelun tavoitteet ja tunnelmat
26.1.: 4 h vuotuinen sosionomipäivä
7.3. 4 h Opiskelijafoorumi
9.3.: pienryhmät 4 h - koko vuosikurssin yhteinen päivä
12.4.: pienryhmät 4 h - ryhmä ja toisten kanssa työskentely
15.-17.5.: pienryhmät 16 - portfoliot ja kevätjuhla

OPINTOJAKSON LÄPÄISEVÄT AMMATILLISEN KASVUN TEEMAT:
Oma identiteetti
Sosionomin ammatti-identiteetti
Reflektiivisyys
Itseohjautuvuus
Vuorovaikutus
Ammattietiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso on yksilö- mutta myös ryhmäprosessi, jonka vuoksi valinnaisia suoritustapoja ei lähtökohtaisesti ole.

Paljon opintoja nopeuttavilla keskustelu oman tutoropettajan kanssa suoritustavoista!

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso liittyy kaikkiin vuoden opintojaksoihin, jolloin 1. vuoden osalta ammatillisen kasvun teemoja tarkastellaan suhteessa syksyn Ikäihmisten kohtaamiseen ja toimintatakykyyn liittyvään -opintojaksoon ja kevään harjoitteluun.

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso toteutetaan aikavälillä elokuu 2022-toukokuu 2023 koko vuoden oppimista jäsentävänä ja kokoavana prosessina.

Opintojakso koskee koko vuosikurssia 22SO ja toteutetaan käytännössä ryhmissä A, B, C ja D.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

HYVÄKSYTTY:
- osallistuu lähikerroille aktiivisesti
- suorittaa lähikerroille annetut tehtävät
- esittelee hyväksytyn ammatillisen kasvun portfolion keväällä 2023 ja antaa vertaispalautetta

HYLÄTTY:
- ei osallistu lähikerroille tai tee tarvittavia tehtäviä
- vuoden kokoava portfolio ei täytä ammatillisen reflektion tarvittavaa tasoa, eikä opiskelija osallistu ryhmän yhteiseen lopetukseen

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 16.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 20.05.2022

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Henri Rikander
  • Sanna Keskikuru
  • Jussi Kemmo
  • Vesa Joutsen
  • Minna Nurminen
Vastuuhenkilö

Minna Nurminen

Ryhmät
  • 21SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida omaa identiteettiään yleisesti ja suhteessa sosiaalialan arvoihin, eettisiin periaatteisiin ja työhön
- osaa analysoida omia lähtökohtiaan ja aktiivisuuttaan itseohjautuvana toimijana ja oppijana
- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa toimia ja analysoida itseään ryhmän jäsenenä ja asiakkaiden kohtaajana.

Sisältö (OJ)

- Oma elämänhistoria, minäkuva ja identiteetti, ammatillinen kasvu, sosiaalialan kompetenssit, sosiaalityön arvot, etiikka ja ihmiskäsitys
- Itseohjautuva oppija, sosiokonstruktivistinen oppiminen, aktiivinen toimijuus, itsensä hyväksyminen, sisäinen motivaatio
- Itsearviointi- ja reflektiotaidot, toisten näkemysten kuunteleminen, arvostaminen ja huomioiminen osana omaa ajattelua, palautteen vastaanottaminen ja antaminen
- Yhteistoiminnallisuus, ryhmädynamiikka, vuorovaikutustaidot ihmisen ja asiakkaan kohtaamisessa

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:

Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen osalta yleisellä ja kuvailevalla tasolla

Hyväksytty:

Opiskelija reflektoi kasvuaan ja osaamistaan opintojakson sisältöjen kautta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Portfolioiden esittäminen omassa pienryhmässä toukokuussa 2022. Tarkat päivät sovitaan alkuvuodesta lukujärjestysten tekemisen yhteydessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvionti perustuu koko vuoden ammatillisen kasvun kokoavan portfolion arviointiin. Tarkemmat portfolion ohjeet ja hyväksytyn sisällön vaatimukset löydettävissä 20SOn kotisivun "Ammatillisen kasvun osiosta"! Hyväksytty portfolio sisältää kuitenkin vähintään arviointikriteerin 3-4 tason. Itse sisällön lisäksi keskeisessä roolissa on sen esittäminen ja vertaispalautteen antaminen toukokuussa 2022.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää lisäksi hyvin tärkeää ja aktiivista sekä PAKOLLISTA osallistumista ja läsnäoloa ryhmäohjauskerroilla. Pakollisten poissaolojen osalta tulee KORVAUSTEHTÄVÄT. Myös sähköisen opintojaksopalautteen antaminen toukokuussa 2022 on edellytys merkinnän saamiselle.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- pienryhmätyöskentely
- yhteistoiminnallinen oppiminen
- prosessipäiväkirjatyöskentely
- portfoliotyöskentely

Opintojakso perustuu sosiaalialan opetussuunnitelman mukaiseen OSALLISTAVAAN ja DIALOGISEEN pedagogiikkaan. Tämä tarkoittaa konkreettisesti opiskelijoiden jatkuvaa kuuntelemista, kasvavaa osallisuutta oppimisprosessin eri vaiheisiin sekä opiskelijoiden ja opettajien yhteistoiminnallista toimintatapaa. Opetuksessa korostetaan myös kokemusperäistä oppimista, jossa opiskelijoiden ja opettajien kokemukset sekä niiden työstäminen toimivat ammatillisen kasvun perustana.

Oppimateriaalit

PORTFOLIO-ORIENTAATIONA JA JOHDATUKSENA AMMATILLISEN KASVUN PROSESSIIN:
Heikkinen, M. 2009. Portfolio ammatillisen kasvun tukena. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) Sosionomilta eivät hommat lopu. Ammattikäytäntöjen kehittäminen haasteena sosionomi (AMK)-tukinnoissa. Kemi-Tornion AMK. Raportteja ja tutkimuksia 1/2009, 95-109.

Muu kirjallisuus opintojakson aikana, jonka lisäksi opiskelija voi käyttää itse opintojaksoon sopivaa kirjallisuutta.

Ammatillisen kasvun materiaalit ja tehtävät löytyvät 21SOn oman MOODLE-kotisivun "Ammatillisen kasvun -osiosta"!

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

KOKONAISUUS: 108 h
PIENRYHMÄKERRAT: 47 h
ITSENÄINEN TYÖSKENTELY: 61 h
- prosessipäiväkirja
- tehtävät
- portfolion tekeminen

Sisällön jaksotus

...JA NÄIN MATKA ETENEE:

26.8. Aloitus ja orientaatio 4 h
17.9 pienryhmät 4 h - sosionomeja kentältä, ammatillisen kasvun teemat
29.9. pienryhmät 4 h - ikäihmisten kohtaamisen herättämää
27.10. pienryhmät 4 h -
16.11. pienryhmät 4 h - 2. vuosikurssin kohtaaminen
8.12. pienryhmät 4 h - syksyn yhteenvetoa
16.12 JOULUJUHLA 3 h

= 27 h
---
5.1. pienryhmät 4 h - harjoittelun tavoitteet ja tunnelmat
8.3. pienryhmät 4 h - ryhmän kerta - tekemistä yhdessä
.4. pienryhmät 4 h - teema auki
18.-19.5. 8 h pienryhmät ja koko ryhmä? - portfoliot ja kevätjuhla
= 20 h

OPINTOJAKSON LÄPÄISEVÄT AMMATILLISEN KASVUN TEEMAT:
Oma identiteetti
Sosionomin ammatti-identiteetti
Reflektiivisyys
Itseohjautuvuus
Vuorovaikutus
Ammattietiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso on yksilö- mutta myös ryhmäprosessi, jonka vuoksi valinnaisia suoritustapoja ei lähtökohtaisesti ole. Nopeuttajilla keskustelu oman tutoropettajan kanssa suoritustavoista!

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso liittyy kaikkiin vuoden opintojaksoihin, jolloin 1. vuoden osalta ammatillisen kasvun teemoja tarkastellaan suhteessa syksyn Iköihmisten toimintatakyky ja kevään harjoitteluun.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso toteutetaan aikavälillä elokuu 2021-toukokuu 2022 koko vuoden oppimista jäsentävänä ja kokoavana prosessina.

Opintojakso koskee koko vuosikurssia 21SO ja toteutetaan käytännössä ryhmissä A, B, C ja D.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

HYVÄKSYTTY:
- osallistuu lähikerroille aktiivisesti
- suorittaa lähikerroille annetut tehtävät
- esittelee hyväksytyn ammatillisen kasvun portfolion keväällä 2022 ja antaa vertaispalautetta

Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 31.12.2022

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Putous
  • Juha Santala
Vastuuhenkilö

Juha Santala

Ryhmät
  • 22ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida omaa identiteettiään yleisesti ja suhteessa sosiaalialan arvoihin, eettisiin periaatteisiin ja työhön
- osaa analysoida omia lähtökohtiaan ja aktiivisuuttaan itseohjautuvana toimijana ja oppijana
- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa toimia ja analysoida itseään ryhmän jäsenenä ja asiakkaiden kohtaajana.

Sisältö (OJ)

- Oma elämänhistoria, minäkuva ja identiteetti, ammatillinen kasvu, sosiaalialan kompetenssit, sosiaalityön arvot, etiikka ja ihmiskäsitys
- Itseohjautuva oppija, sosiokonstruktivistinen oppiminen, aktiivinen toimijuus, itsensä hyväksyminen, sisäinen motivaatio
- Itsearviointi- ja reflektiotaidot, toisten näkemysten kuunteleminen, arvostaminen ja huomioiminen osana omaa ajattelua, palautteen vastaanottaminen ja antaminen
- Yhteistoiminnallisuus, ryhmädynamiikka, vuorovaikutustaidot ihmisen ja asiakkaan kohtaamisessa

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:

Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen osalta yleisellä ja kuvailevalla tasolla

Hyväksytty:

Opiskelija reflektoi kasvuaan ja osaamistaan opintojakson sisältöjen kautta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen

Aika ja paikka

Kokonaisuus kestää koko vuoden 2022.

17.1 Ryhmäytyminen ja opiskelun perustiedot, totsu, moodle,
18.1 Valokuvatehtävä, identiteetti (R1 ja R2)
28.1 Vastauksia voimakirjan kysymyksiiin, amk, yliopisto ja sosiaalityö, OPS, kompetenssit, Mitä on ammatillinen kasvu (Uddin power ja kaavio , totsu)
11.3. Asiantuntijuus. Mitä on reflektio? Ensin yhdessä koko ryhmä ja sen jälkeen pienryhmissä + harjoittelu + Oppiminen ja sen reflektio. sopu ry.
5.4 Teoreettinen reflektio, Itseohjautuvuus, miten pärjään suoritusyhteiskunnassa.
13.5. 20aso opiskelijoiden puheenvuoro, Sopu, harjoittelu, leiirikoulun suunnittelu , vapaavalintausten ohjeistus+ oma-identiteetti ja ammatti-identiteetti. Omat arvot ja ammatin arvot
Teemoja syksyllä 2022:
15.9 + 19.9 leirikoulu, port-folion ohjeistus; Miksi valitsin tämän ammatin, sovellunko alalle, mitä työntekijältä odotetaan?
lokakuu: Jukka Tukia. Hyvä elämä: mitä se on, mikä sinulle on hyvää elämää, mikä on hyvää elämää syrjäytetylle huono-osaiselle. Tarpeiden diktatuuri: Tavoite: opiskelija ei aseta omia ihanteita ja tavoitteita auttamisen tavoitteiksi + joulujuhlaohjelma
Joulukuu: port-foliot + joulujuhla

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kokonaisuuden hyväksytysti suorittaminen vaatii
a)osallistumista tunneille,
b) ammatillisen kasvun portfolion tekemistä ja portfolion esittämisen joulukuussa 2021.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Keskustelu/dialogi
Päiväkirjasta portfolioksi prosessi
Valokuvatyöskentely
Kotiryhmät

Oppimateriaalit

AMMATILLISEN KASVUN TEEMAT
OMA IDENTITEETTI
Kuka minä olen, ennen oppimista on tehtävä omat käsitykset näkyviksi - kehitymme lähtökohtamme tuntevasta näkemykselliseksi ja vahvan oman asenteen omaavaksi. On tunnettava hyväksyttävä itsensä, vahvuutensa ja heikkoutensa sekä elämäntarinansa, jotta voi kohdata asiakkaan ja hänen elämänsä.
REFLEKTIIVISYYS
Oppimisen, ammatillisen kasvun ja työssä kehittymisen sekä laadukkaan asiakastyön edellytys on kyky analysoida ja tarkastella kriittisesti asioita eri tasoilla - kehitymme itsereflektion taidoista yhteiskuntatason kriittiseen ja vapauttavaan asenteeseen...
ITSEOHJAUTUVUUS
Itseohjautuva oppija tuntee itsensä ja omaa monia kasvuun sekä ammatillisuuteen liittyviä perusominaisuuksia ja taitoja - kehitymme ohjatuista toimijoista itseohjautuviksi yksilöiksi. Esim. Millainen oppija olen, olenko aktiivinen, tunnenko itseni ja mikä motivoi minua sisäisesti tähän vaativaan ammattiin?
VUOROVAIKUTUS
Sosionomin vahvin ja keskeisin osaamisalue sekä asiakastyön ydin - kehitymme ryhmän jäsenestä verkostotyön tekijäksi. Esim. Millainen olen omassa opiskelijaryhmässäni ja opiskelijayhteisösä?
AMMATTIETIIKKA
Sosiaalialan työn perusta ja lähtökohta - kehitymme oman eettisyyden tiedostamisesta eettisyyden edistämiseen ja eettisten epäkohtien korjaamiseen yhteiskunnallisesti...
SOSIONOMIN AMMATTI-IDENTITEETTI
Arvioimme vähitellen ja yksilöllisesti etenevää kasvuamme sosiaalialan ammattilaiseksi eli sosionomiksi - kehitymme sosionomi yksilöstä sosionomi kehittäjiksi ja vaikuttajiksi.
Kuka minä olen, ennen oppimista on tehtävä omat käsitykset näkyviksi - kehitymme lähtökohtamme tuntevasta näkemykselliseksi ja vahvan oman asenteen omaavaksi. On tunnettava hyväksyttävä itsensä, vahvuutensa ja heikkoutensa sekä elämäntarinansa, jotta voi kohdata asiakkaan ja hänen elämänsä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

9 x 3 h = 27 Lähiopetus
Itasenäinen = 53 tuntia

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Kokonaisuuden hyväksytysti suorittaminen vaatii osallistumista tunneille ja ammatillisen kasvun portfolion tekemistä ja portfolion esittämisen joulukuussa 2021.