Siirry suoraan sisältöön

Minä ja sinä matkalla sosionomiksi (4 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00EL24-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2022 - 31.08.2022

Ajoitus

15.08.2022 - 23.05.2023

Laajuus

4 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

75 % Lähiopetus, 25 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 95

Koulutus

  • Sosionomin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Piia Roos
  • Jussi Kemmo
  • Tuija Laakso
  • Anssi-Pekka Udd
  • Eeva-Mari Miettinen

Vastuuhenkilö

Tuija Laakso

Ryhmät

  • 22SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida omaa identiteettiään yleisesti ja suhteessa sosiaalialan arvoihin, eettisiin periaatteisiin ja työhön
- osaa analysoida omia lähtökohtiaan ja aktiivisuuttaan itseohjautuvana toimijana ja oppijana
- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa toimia ja analysoida itseään ryhmän jäsenenä ja asiakkaiden kohtaajana.

Sisältö (OJ)

- Oma elämänhistoria, minäkuva ja identiteetti, ammatillinen kasvu, sosiaalialan kompetenssit, sosiaalityön arvot, etiikka ja ihmiskäsitys
- Itseohjautuva oppija, sosiokonstruktivistinen oppiminen, aktiivinen toimijuus, itsensä hyväksyminen, sisäinen motivaatio
- Itsearviointi- ja reflektiotaidot, toisten näkemysten kuunteleminen, arvostaminen ja huomioiminen osana omaa ajattelua, palautteen vastaanottaminen ja antaminen
- Yhteistoiminnallisuus, ryhmädynamiikka, vuorovaikutustaidot ihmisen ja asiakkaan kohtaamisessa

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:

Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen osalta yleisellä ja kuvailevalla tasolla

Hyväksytty:

Opiskelija reflektoi kasvuaan ja osaamistaan opintojakson sisältöjen kautta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Portfolioiden esittäminen omassa pienryhmässä toukokuussa 2023. Tarkat päivät sovitaan alkuvuodesta lukujärjestysten tekemisen yhteydessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvionti perustuu koko vuoden ammatillisen kasvun kokoavan portfolion arviointiin. Tarkemmat portfolion ohjeet ja hyväksytyn sisällön vaatimukset löydettävissä 22SOn kotisivun "Ammatillisen kasvun osiosta"! Hyväksytty portfolio sisältää kuitenkin vähintään arviointikriteerin 3 tason. Itse sisällön lisäksi keskeisessä roolissa on sen esittäminen ja vertaispalautteen antaminen toukokuussa 2023.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää lisäksi aktiivista sekä PAKOLLISTA osallistumista ja läsnäoloa pienryhmän omilla kerroilla. Etälinkkejä ei anneta poissaoleville ja opetuskerrat toteutetaan lähes poikkeuksestta LÄHIOPETUKSENA, ellei koronatilanne tms. muuta edellytä.

VAIN pakollisten poissaolojen, kuten sairastumisten, ulkopuolella olevat poissaolot tulee KORVATA. Myös sähköisen opintojaksopalautteen antaminen toukokuussa 2023 on edellytys merkinnän saamiselle.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- pienryhmätyöskentely
- yhteistoiminnallinen oppiminen
- prosessipäiväkirjatyöskentely
- portfoliotyöskentely

Opintojakso perustuu sosiaalialan opetussuunnitelman mukaiseen OSALLISTAVAAN ja DIALOGISEEN pedagogiikkaan. Tämä tarkoittaa konkreettisesti opiskelijoiden jatkuvaa kuuntelemista, kasvavaa osallisuutta oppimisprosessin eri vaiheisiin sekä opiskelijoiden ja opettajien yhteistoiminnallista toimintatapaa. Opetuksessa korostetaan myös kokemusperäistä oppimista, jossa opiskelijoiden ja opettajien kokemukset sekä niiden työstäminen toimivat ammatillisen kasvun perustana.

Oppimateriaalit

PORTFOLIO-ORIENTAATIONA JA JOHDATUKSENA AMMATILLISEN KASVUN PROSESSIIN:
Heikkinen, M. 2009. Portfolio ammatillisen kasvun tukena. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) Sosionomilta eivät hommat lopu. Ammattikäytäntöjen kehittäminen haasteena sosionomi (AMK)-tukinnoissa. Kemi-Tornion AMK. Raportteja ja tutkimuksia 1/2009, 95-109.

Muu kirjallisuus opintojakson aikana, jonka lisäksi opiskelija voi käyttää itse opintojaksoon sopivaa kirjallisuutta.

Ammatillisen kasvun materiaalit ja tehtävät löytyvät 22SOn oman MOODLE-kotisivun "Ammatillisen kasvun -osiosta"! AVAIN: 22SORULES

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

KOKONAISUUS: 108 h
PIENRYHMÄKERRAT: 60 h
ITSENÄINEN TYÖSKENTELY: 48 h
- prosessipäiväkirja
- valmistautuminen lähikerroille/itsenäiset tehtävät
- portfolioprosessi: välireflektio, lopputuotos, esitys ja vertaispalautteen antaminen

Sisällön jaksotus

18.8. Aloitus ja orientaatio 4 h
22.8. pienryhmät 4 h - "oma ryhmämme"
12.9. pienryhmät 4 h - sosionomeja kentältä/ammatillisen kasvun teemat
6.10. pienryhmät 4 h - "Jotakin itsestä muille"
24.10. pienryhmät 4 h - ikäihmisten kohtaamisen herättämää
8.12. pienryhmät 4 h - 2. vuosikurssin kohtaaminen
15.12. YHTEISÖN JOULUJUHLA 4 h
---
9.1.: pienryhmät 4 h - harjoittelun tavoitteet ja tunnelmat
26.1.: 4 h vuotuinen sosionomipäivä
7.3. 4 h Opiskelijafoorumi
9.3.: pienryhmät 4 h - koko vuosikurssin yhteinen päivä
12.4.: pienryhmät 4 h - ryhmä ja toisten kanssa työskentely
15.-17.5.: pienryhmät 16 - portfoliot ja kevätjuhla

OPINTOJAKSON LÄPÄISEVÄT AMMATILLISEN KASVUN TEEMAT:
Oma identiteetti
Sosionomin ammatti-identiteetti
Reflektiivisyys
Itseohjautuvuus
Vuorovaikutus
Ammattietiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso on yksilö- mutta myös ryhmäprosessi, jonka vuoksi valinnaisia suoritustapoja ei lähtökohtaisesti ole.

Paljon opintoja nopeuttavilla keskustelu oman tutoropettajan kanssa suoritustavoista!

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso liittyy kaikkiin vuoden opintojaksoihin, jolloin 1. vuoden osalta ammatillisen kasvun teemoja tarkastellaan suhteessa syksyn Ikäihmisten kohtaamiseen ja toimintatakykyyn liittyvään -opintojaksoon ja kevään harjoitteluun.

Kansainvälisyys

-

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso toteutetaan aikavälillä elokuu 2022-toukokuu 2023 koko vuoden oppimista jäsentävänä ja kokoavana prosessina.

Opintojakso koskee koko vuosikurssia 22SO ja toteutetaan käytännössä ryhmissä A, B, C ja D.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

HYVÄKSYTTY:
- osallistuu lähikerroille aktiivisesti
- suorittaa lähikerroille annetut tehtävät
- esittelee hyväksytyn ammatillisen kasvun portfolion keväällä 2023 ja antaa vertaispalautetta

HYLÄTTY:
- ei osallistu lähikerroille tai tee tarvittavia tehtäviä
- vuoden kokoava portfolio ei täytä ammatillisen reflektion tarvittavaa tasoa, eikä opiskelija osallistu ryhmän yhteiseen lopetukseen