Minä ja sinä matkalla sosionomiksi (4 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL24-3012
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 30.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 31.05.2024
Laajuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
75 % Lähiopetus, 25 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 107
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Petteri Väkiparta
- Tuija Laakso
- Jaana Kokkinen
- Eeva-Mari Miettinen
- Hanna-Kaisa Korpikoski
Vastuuhenkilö
Hanna-Kaisa Korpikoski
Ryhmät
-
23SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida omaa identiteettiään yleisesti ja suhteessa sosiaalialan arvoihin, eettisiin periaatteisiin ja työhön
- osaa analysoida omia lähtökohtiaan ja aktiivisuuttaan itseohjautuvana toimijana ja oppijana
- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa toimia ja analysoida itseään ryhmän jäsenenä ja asiakkaiden kohtaajana.
Sisältö (OJ)
- Oma elämänhistoria, minäkuva ja identiteetti, ammatillinen kasvu, sosiaalialan kompetenssit, sosiaalityön arvot, etiikka ja ihmiskäsitys
- Itseohjautuva oppija, sosiokonstruktivistinen oppiminen, aktiivinen toimijuus, itsensä hyväksyminen, sisäinen motivaatio
- Itsearviointi- ja reflektiotaidot, toisten näkemysten kuunteleminen, arvostaminen ja huomioiminen osana omaa ajattelua, palautteen vastaanottaminen ja antaminen
- Yhteistoiminnallisuus, ryhmädynamiikka, vuorovaikutustaidot ihmisen ja asiakkaan kohtaamisessa
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty:
Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen osalta yleisellä ja kuvailevalla tasolla
Hyväksytty:
Opiskelija reflektoi kasvuaan ja osaamistaan opintojakson sisältöjen kautta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Välireflektion ja syksyn koosteen esittäminen omassa tutorryhmässä joulukuussa 2023. Portfolioiden esittäminen omassa tutorryhmässä keväällä 2024. Tarkat päivät sovitaan alkuvuodesta lukujärjestysten tekemisen yhteydessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvionti perustuu koko vuoden ammatillisen kasvun kokoavan portfolion arviointiin. Tarkemmat portfolion ohjeet ja hyväksytyn sisällön vaatimukset löydettävissä 23SOn kotisivun "Ammatillisen kasvun osiosta"! Hyväksytty portfolio sisältää kuitenkin vähintään arviointikriteerin 3 tason. Itse sisällön lisäksi keskeisessä roolissa on sen esittäminen ja vertaispalautteen antaminen toukokuussa 2024.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää lisäksi aktiivista sekä PAKOLLISTA osallistumista ja läsnäoloa pienryhmän omilla kerroilla. Opetuskerrat toteutetaan lähes poikkeuksestta LÄHIOPETUKSENA.
VAIN pakollisten poissaolojen, kuten sairastumisten, ulkopuolella olevat poissaolot tulee KORVATA. Myös sähköisen opintojaksopalautteen antaminen toukokuussa 2024 on edellytys merkinnän saamiselle.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- pienryhmätyöskentely
- yhteistoiminnallinen oppiminen
- prosessipäiväkirjatyöskentely
- portfoliotyöskentely
Opintojakso perustuu sosiaalialan opetussuunnitelman mukaiseen OSALLISTAVAAN ja DIALOGISEEN pedagogiikkaan. Tämä tarkoittaa konkreettisesti opiskelijoiden jatkuvaa kuuntelemista, kasvavaa osallisuutta oppimisprosessin eri vaiheisiin sekä opiskelijoiden ja opettajien yhteistoiminnallista toimintatapaa. Opetuksessa korostetaan myös kokemusperäistä oppimista, jossa opiskelijoiden ja opettajien kokemukset sekä niiden työstäminen toimivat ammatillisen kasvun perustana.
Oppimateriaalit
PORTFOLIO-ORIENTAATIONA JA JOHDATUKSENA AMMATILLISEN KASVUN PROSESSIIN:
Heikkinen, M. 2009. Portfolio ammatillisen kasvun tukena. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) Sosionomilta eivät hommat lopu. Ammattikäytäntöjen kehittäminen haasteena sosionomi (AMK)-tukinnoissa. Kemi-Tornion AMK. Raportteja ja tutkimuksia 1/2009, 95-109.
Muu kirjallisuus opintojakson aikana, jonka lisäksi opiskelija voi käyttää itse opintojaksoon sopivaa kirjallisuutta.
Ammatillisen kasvun materiaalit ja tehtävät löytyvät 23SOn oman MOODLE-kotisivun "Ammatillisen kasvun -osiosta"
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
KOKONAISUUS: 108 h
LÄHIKERRAT: 80 h
ITSENÄINEN TYÖSKENTELY: 28 h
- prosessipäiväkirja
- valmistautuminen lähikerroille/itsenäiset tehtävät
- portfolioprosessi: välireflektio, lopputuotos, esitys ja vertaispalautteen antaminen
Sisällön jaksotus
SYKSY 2023
21.8. Aloitus ja orientaatio 4 h
7.-8.9. C ja D ryhmän leirikoulu 16h
21.9.-22.9. A ja B ryhmän leirikoulu 16h
3.10. 4h Minä ryhmän jäsenenä (ryhmien itsenäinen kerta)
24.10. 4h Syksyn opintojen herättämää
13.11. 8h Järjestöpäivä (its.)
22.11. 2. vuosikurssin kohtaaminen 4h
13.12. 4h Välireflektio ja joulujuhla 4h
---------------------------------------------------------------
KEVÄT 2024
9.1. klo 13-16 4h harjoittelun tavoitteet ja tunnelmat
8.3. klo 9-12 4h oman ryhmän kerta
19.3. 4h klo 13-15 opiskelijafoorumi, nykyinen palauteporinat
2.5 klo 13-16 ja 3.5. klo 9-16: 12h portfoliot
OPINTOJAKSON LÄPÄISEVÄT AMMATILLISEN KASVUN TEEMAT:
Oma identiteetti
Sosionomin ammatti-identiteetti
Reflektiivisyys
Itseohjautuvuus
Vuorovaikutus
Ammattietiikka
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso on yksilö- mutta myös ryhmäprosessi, jonka vuoksi valinnaisia suoritustapoja ei lähtökohtaisesti ole. Pakollinen läsnäolo lähikerroilla.
Paljon opintoja nopeuttavilla keskustelu oman tutoropettajan kanssa suoritustavoista!
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso liittyy kaikkiin vuoden opintojaksoihin, jolloin 1. vuoden osalta ammatillisen kasvun teemoja tarkastellaan suhteessa syksyn opintoihin.
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso toteutetaan aikavälillä elokuu 2023-toukokuu 2024 koko vuoden oppimista jäsentävänä ja kokoavana prosessina.
Opintojakso koskee koko vuosikurssia 23SO ja toteutetaan käytännössä ryhmissä A, B, C ja D.
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
HYVÄKSYTTY:
- osallistuu lähikerroille aktiivisesti
- suorittaa lähikerroille annetut tehtävät
- esittelee hyväksytyn ammatillisen kasvun portfolion keväällä 2024 ja antaa vertaispalautetta
HYLÄTTY:
- ei osallistu lähikerroille tai tee tarvittavia tehtäviä
- vuoden kokoava portfolio ei täytä ammatillisen reflektion tarvittavaa tasoa, eikä opiskelija osallistu ryhmän yhteiseen lopetukseen