Becoming a Bachelor of Social Services (4 cr)
Code: 7S00EL24-3012
General information
- Enrolment period
- 07.06.2023 - 30.08.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2023 - 31.05.2024
- Implementation has ended.
- Credits
- 4 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Social Services
- Campus
- TAMK Main Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 107
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Petteri Väkiparta
- Tuija Laakso
- Jaana Kokkinen
- Eeva-Mari Miettinen
- Hanna-Kaisa Korpikoski
- Person in charge
- Hanna-Kaisa Korpikoski
- Tags
- CONTACT
- Course
- 7S00EL24
Objectives (course unit)
Student
- is able to analyze one's own identity in general and in relation to social values, ethical principles and work
- is able to analyze one's own starting points and activity as a self-directed actor and learner
- can reflect alone and with others
Content (course unit)
- My life history, self-image and identity, professional growth, social competencies, social work values, ethics and human perception - -
- Self-directed learner, socio-constructivist learning, active agency, self-acceptance, intrinsic motivation
- Self-assessment and reflection skills, listening, appreciating and respecting others' views as part of one's own thinking, receiving and giving feedback
- Collaboration, group dynamics, interaction skills in meeting people and customers
Assessment criteria, pass/fail (course unit)
Abandoned:
The student examines his / her own knowledge and growth regarding the content of the course at a general and descriptive level
Admitted:
The student reflects on his / her growth and knowledge through the contents of the course, substantiating and theorising
Exam schedules
Välireflektion ja syksyn koosteen esittäminen omassa tutorryhmässä joulukuussa 2023. Portfolioiden esittäminen omassa tutorryhmässä keväällä 2024. Tarkat päivät sovitaan alkuvuodesta lukujärjestysten tekemisen yhteydessä.
Assessment methods and criteria
Opintojakson arvionti perustuu koko vuoden ammatillisen kasvun kokoavan portfolion arviointiin. Tarkemmat portfolion ohjeet ja hyväksytyn sisällön vaatimukset löydettävissä 23SOn kotisivun "Ammatillisen kasvun osiosta"! Hyväksytty portfolio sisältää kuitenkin vähintään arviointikriteerin 3 tason. Itse sisällön lisäksi keskeisessä roolissa on sen esittäminen ja vertaispalautteen antaminen toukokuussa 2024.
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää lisäksi aktiivista sekä PAKOLLISTA osallistumista ja läsnäoloa pienryhmän omilla kerroilla. Opetuskerrat toteutetaan lähes poikkeuksestta LÄHIOPETUKSENA.
VAIN pakollisten poissaolojen, kuten sairastumisten, ulkopuolella olevat poissaolot tulee KORVATA. Myös sähköisen opintojaksopalautteen antaminen toukokuussa 2024 on edellytys merkinnän saamiselle.
Assessment scale
Pass/Fail
Teaching methods
- pienryhmätyöskentely
- yhteistoiminnallinen oppiminen
- prosessipäiväkirjatyöskentely
- portfoliotyöskentely
Opintojakso perustuu sosiaalialan opetussuunnitelman mukaiseen OSALLISTAVAAN ja DIALOGISEEN pedagogiikkaan. Tämä tarkoittaa konkreettisesti opiskelijoiden jatkuvaa kuuntelemista, kasvavaa osallisuutta oppimisprosessin eri vaiheisiin sekä opiskelijoiden ja opettajien yhteistoiminnallista toimintatapaa. Opetuksessa korostetaan myös kokemusperäistä oppimista, jossa opiskelijoiden ja opettajien kokemukset sekä niiden työstäminen toimivat ammatillisen kasvun perustana.
Learning materials
PORTFOLIO-ORIENTAATIONA JA JOHDATUKSENA AMMATILLISEN KASVUN PROSESSIIN:
Heikkinen, M. 2009. Portfolio ammatillisen kasvun tukena. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) Sosionomilta eivät hommat lopu. Ammattikäytäntöjen kehittäminen haasteena sosionomi (AMK)-tukinnoissa. Kemi-Tornion AMK. Raportteja ja tutkimuksia 1/2009, 95-109.
Muu kirjallisuus opintojakson aikana, jonka lisäksi opiskelija voi käyttää itse opintojaksoon sopivaa kirjallisuutta.
Ammatillisen kasvun materiaalit ja tehtävät löytyvät 23SOn oman MOODLE-kotisivun "Ammatillisen kasvun -osiosta"
Student workload
KOKONAISUUS: 108 h
LÄHIKERRAT: 80 h
ITSENÄINEN TYÖSKENTELY: 28 h
- prosessipäiväkirja
- valmistautuminen lähikerroille/itsenäiset tehtävät
- portfolioprosessi: välireflektio, lopputuotos, esitys ja vertaispalautteen antaminen
Content scheduling
SYKSY 2023
21.8. Aloitus ja orientaatio 4 h
7.-8.9. C ja D ryhmän leirikoulu 16h
21.9.-22.9. A ja B ryhmän leirikoulu 16h
3.10. 4h Minä ryhmän jäsenenä (ryhmien itsenäinen kerta)
24.10. 4h Syksyn opintojen herättämää
13.11. 8h Järjestöpäivä (its.)
22.11. 2. vuosikurssin kohtaaminen 4h
13.12. 4h Välireflektio ja joulujuhla 4h
---------------------------------------------------------------
KEVÄT 2024
9.1. klo 13-16 4h harjoittelun tavoitteet ja tunnelmat
8.3. klo 9-12 4h oman ryhmän kerta
19.3. 4h klo 13-15 opiskelijafoorumi, nykyinen palauteporinat
2.5 klo 13-16 ja 3.5. klo 9-16: 12h portfoliot
OPINTOJAKSON LÄPÄISEVÄT AMMATILLISEN KASVUN TEEMAT:
Oma identiteetti
Sosionomin ammatti-identiteetti
Reflektiivisyys
Itseohjautuvuus
Vuorovaikutus
Ammattietiikka
Completion alternatives
Opintojakso on yksilö- mutta myös ryhmäprosessi, jonka vuoksi valinnaisia suoritustapoja ei lähtökohtaisesti ole. Pakollinen läsnäolo lähikerroilla.
Paljon opintoja nopeuttavilla keskustelu oman tutoropettajan kanssa suoritustavoista!
Practical training and working life cooperation
Opintojakso liittyy kaikkiin vuoden opintojaksoihin, jolloin 1. vuoden osalta ammatillisen kasvun teemoja tarkastellaan suhteessa syksyn opintoihin.
International connections
-
Further information
Opintojakso toteutetaan aikavälillä elokuu 2023-toukokuu 2024 koko vuoden oppimista jäsentävänä ja kokoavana prosessina.
Opintojakso koskee koko vuosikurssia 23SO ja toteutetaan käytännössä ryhmissä A, B, C ja D.
Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)
HYVÄKSYTTY:
- osallistuu lähikerroille aktiivisesti
- suorittaa lähikerroille annetut tehtävät
- esittelee hyväksytyn ammatillisen kasvun portfolion keväällä 2024 ja antaa vertaispalautetta
HYLÄTTY:
- ei osallistu lähikerroille tai tee tarvittavia tehtäviä
- vuoden kokoava portfolio ei täytä ammatillisen reflektion tarvittavaa tasoa, eikä opiskelija osallistu ryhmän yhteiseen lopetukseen