Minä ja sinä matkalla sosionomiksi (4 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL24-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.12.2022
Laajuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Putous
- Juha Santala
Vastuuhenkilö
Juha Santala
Ryhmät
-
22ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- osaa analysoida omaa identiteettiään yleisesti ja suhteessa sosiaalialan arvoihin, eettisiin periaatteisiin ja työhön
- osaa analysoida omia lähtökohtiaan ja aktiivisuuttaan itseohjautuvana toimijana ja oppijana
- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa toimia ja analysoida itseään ryhmän jäsenenä ja asiakkaiden kohtaajana.
Sisältö (OJ)
- Oma elämänhistoria, minäkuva ja identiteetti, ammatillinen kasvu, sosiaalialan kompetenssit, sosiaalityön arvot, etiikka ja ihmiskäsitys
- Itseohjautuva oppija, sosiokonstruktivistinen oppiminen, aktiivinen toimijuus, itsensä hyväksyminen, sisäinen motivaatio
- Itsearviointi- ja reflektiotaidot, toisten näkemysten kuunteleminen, arvostaminen ja huomioiminen osana omaa ajattelua, palautteen vastaanottaminen ja antaminen
- Yhteistoiminnallisuus, ryhmädynamiikka, vuorovaikutustaidot ihmisen ja asiakkaan kohtaamisessa
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty:
Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen osalta yleisellä ja kuvailevalla tasolla
Hyväksytty:
Opiskelija reflektoi kasvuaan ja osaamistaan opintojakson sisältöjen kautta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen
Aika ja paikka
Kokonaisuus kestää koko vuoden 2022.
17.1 Ryhmäytyminen ja opiskelun perustiedot, totsu, moodle,
18.1 Valokuvatehtävä, identiteetti (R1 ja R2)
28.1 Vastauksia voimakirjan kysymyksiiin, amk, yliopisto ja sosiaalityö, OPS, kompetenssit, Mitä on ammatillinen kasvu (Uddin power ja kaavio , totsu)
11.3. Asiantuntijuus. Mitä on reflektio? Ensin yhdessä koko ryhmä ja sen jälkeen pienryhmissä + harjoittelu + Oppiminen ja sen reflektio. sopu ry.
5.4 Teoreettinen reflektio, Itseohjautuvuus, miten pärjään suoritusyhteiskunnassa.
13.5. 20aso opiskelijoiden puheenvuoro, Sopu, harjoittelu, leiirikoulun suunnittelu , vapaavalintausten ohjeistus+ oma-identiteetti ja ammatti-identiteetti. Omat arvot ja ammatin arvot
Teemoja syksyllä 2022:
15.9 + 19.9 leirikoulu, port-folion ohjeistus; Miksi valitsin tämän ammatin, sovellunko alalle, mitä työntekijältä odotetaan?
lokakuu: Jukka Tukia. Hyvä elämä: mitä se on, mikä sinulle on hyvää elämää, mikä on hyvää elämää syrjäytetylle huono-osaiselle. Tarpeiden diktatuuri: Tavoite: opiskelija ei aseta omia ihanteita ja tavoitteita auttamisen tavoitteiksi + joulujuhlaohjelma
Joulukuu: port-foliot + joulujuhla
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kokonaisuuden hyväksytysti suorittaminen vaatii
a)osallistumista tunneille,
b) ammatillisen kasvun portfolion tekemistä ja portfolion esittämisen joulukuussa 2021.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/hylätty
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Keskustelu/dialogi
Päiväkirjasta portfolioksi prosessi
Valokuvatyöskentely
Kotiryhmät
Oppimateriaalit
AMMATILLISEN KASVUN TEEMAT
OMA IDENTITEETTI
Kuka minä olen, ennen oppimista on tehtävä omat käsitykset näkyviksi - kehitymme lähtökohtamme tuntevasta näkemykselliseksi ja vahvan oman asenteen omaavaksi. On tunnettava hyväksyttävä itsensä, vahvuutensa ja heikkoutensa sekä elämäntarinansa, jotta voi kohdata asiakkaan ja hänen elämänsä.
REFLEKTIIVISYYS
Oppimisen, ammatillisen kasvun ja työssä kehittymisen sekä laadukkaan asiakastyön edellytys on kyky analysoida ja tarkastella kriittisesti asioita eri tasoilla - kehitymme itsereflektion taidoista yhteiskuntatason kriittiseen ja vapauttavaan asenteeseen...
ITSEOHJAUTUVUUS
Itseohjautuva oppija tuntee itsensä ja omaa monia kasvuun sekä ammatillisuuteen liittyviä perusominaisuuksia ja taitoja - kehitymme ohjatuista toimijoista itseohjautuviksi yksilöiksi. Esim. Millainen oppija olen, olenko aktiivinen, tunnenko itseni ja mikä motivoi minua sisäisesti tähän vaativaan ammattiin?
VUOROVAIKUTUS
Sosionomin vahvin ja keskeisin osaamisalue sekä asiakastyön ydin - kehitymme ryhmän jäsenestä verkostotyön tekijäksi. Esim. Millainen olen omassa opiskelijaryhmässäni ja opiskelijayhteisösä?
AMMATTIETIIKKA
Sosiaalialan työn perusta ja lähtökohta - kehitymme oman eettisyyden tiedostamisesta eettisyyden edistämiseen ja eettisten epäkohtien korjaamiseen yhteiskunnallisesti...
SOSIONOMIN AMMATTI-IDENTITEETTI
Arvioimme vähitellen ja yksilöllisesti etenevää kasvuamme sosiaalialan ammattilaiseksi eli sosionomiksi - kehitymme sosionomi yksilöstä sosionomi kehittäjiksi ja vaikuttajiksi.
Kuka minä olen, ennen oppimista on tehtävä omat käsitykset näkyviksi - kehitymme lähtökohtamme tuntevasta näkemykselliseksi ja vahvan oman asenteen omaavaksi. On tunnettava hyväksyttävä itsensä, vahvuutensa ja heikkoutensa sekä elämäntarinansa, jotta voi kohdata asiakkaan ja hänen elämänsä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
9 x 3 h = 27 Lähiopetus
Itasenäinen = 53 tuntia
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Kokonaisuuden hyväksytysti suorittaminen vaatii osallistumista tunneille ja ammatillisen kasvun portfolion tekemistä ja portfolion esittämisen joulukuussa 2021.