Siirry suoraan sisältöön

Minä ja sinä matkalla sosionomiksi (4 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00EL24-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.12.2021 - 16.01.2022

Ajoitus

01.01.2022 - 20.05.2022

Laajuus

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sosionomin tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Henri Rikander
  • Sanna Keskikuru
  • Jussi Kemmo
  • Vesa Joutsen
  • Minna Nurminen

Vastuuhenkilö

Minna Nurminen

Ryhmät

  • 21SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa analysoida omaa identiteettiään yleisesti ja suhteessa sosiaalialan arvoihin, eettisiin periaatteisiin ja työhön
- osaa analysoida omia lähtökohtiaan ja aktiivisuuttaan itseohjautuvana toimijana ja oppijana
- osaa reflektoida yksin ja yhdessä muiden kanssa
- osaa toimia ja analysoida itseään ryhmän jäsenenä ja asiakkaiden kohtaajana.

Sisältö (OJ)

- Oma elämänhistoria, minäkuva ja identiteetti, ammatillinen kasvu, sosiaalialan kompetenssit, sosiaalityön arvot, etiikka ja ihmiskäsitys
- Itseohjautuva oppija, sosiokonstruktivistinen oppiminen, aktiivinen toimijuus, itsensä hyväksyminen, sisäinen motivaatio
- Itsearviointi- ja reflektiotaidot, toisten näkemysten kuunteleminen, arvostaminen ja huomioiminen osana omaa ajattelua, palautteen vastaanottaminen ja antaminen
- Yhteistoiminnallisuus, ryhmädynamiikka, vuorovaikutustaidot ihmisen ja asiakkaan kohtaamisessa

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty:

Opiskelija tarkastelee omaa osaamistaan ja kasvuaan opintojakson sisältöjen osalta yleisellä ja kuvailevalla tasolla

Hyväksytty:

Opiskelija reflektoi kasvuaan ja osaamistaan opintojakson sisältöjen kautta perustellen ja teoreettisesti jäsentäen

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Portfolioiden esittäminen omassa pienryhmässä toukokuussa 2022. Tarkat päivät sovitaan alkuvuodesta lukujärjestysten tekemisen yhteydessä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakson arvionti perustuu koko vuoden ammatillisen kasvun kokoavan portfolion arviointiin. Tarkemmat portfolion ohjeet ja hyväksytyn sisällön vaatimukset löydettävissä 20SOn kotisivun "Ammatillisen kasvun osiosta"! Hyväksytty portfolio sisältää kuitenkin vähintään arviointikriteerin 3-4 tason. Itse sisällön lisäksi keskeisessä roolissa on sen esittäminen ja vertaispalautteen antaminen toukokuussa 2022.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää lisäksi hyvin tärkeää ja aktiivista sekä PAKOLLISTA osallistumista ja läsnäoloa ryhmäohjauskerroilla. Pakollisten poissaolojen osalta tulee KORVAUSTEHTÄVÄT. Myös sähköisen opintojaksopalautteen antaminen toukokuussa 2022 on edellytys merkinnän saamiselle.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- pienryhmätyöskentely
- yhteistoiminnallinen oppiminen
- prosessipäiväkirjatyöskentely
- portfoliotyöskentely

Opintojakso perustuu sosiaalialan opetussuunnitelman mukaiseen OSALLISTAVAAN ja DIALOGISEEN pedagogiikkaan. Tämä tarkoittaa konkreettisesti opiskelijoiden jatkuvaa kuuntelemista, kasvavaa osallisuutta oppimisprosessin eri vaiheisiin sekä opiskelijoiden ja opettajien yhteistoiminnallista toimintatapaa. Opetuksessa korostetaan myös kokemusperäistä oppimista, jossa opiskelijoiden ja opettajien kokemukset sekä niiden työstäminen toimivat ammatillisen kasvun perustana.

Oppimateriaalit

PORTFOLIO-ORIENTAATIONA JA JOHDATUKSENA AMMATILLISEN KASVUN PROSESSIIN:
Heikkinen, M. 2009. Portfolio ammatillisen kasvun tukena. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) Sosionomilta eivät hommat lopu. Ammattikäytäntöjen kehittäminen haasteena sosionomi (AMK)-tukinnoissa. Kemi-Tornion AMK. Raportteja ja tutkimuksia 1/2009, 95-109.

Muu kirjallisuus opintojakson aikana, jonka lisäksi opiskelija voi käyttää itse opintojaksoon sopivaa kirjallisuutta.

Ammatillisen kasvun materiaalit ja tehtävät löytyvät 21SOn oman MOODLE-kotisivun "Ammatillisen kasvun -osiosta"!

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

KOKONAISUUS: 108 h
PIENRYHMÄKERRAT: 47 h
ITSENÄINEN TYÖSKENTELY: 61 h
- prosessipäiväkirja
- tehtävät
- portfolion tekeminen

Sisällön jaksotus

...JA NÄIN MATKA ETENEE:

26.8. Aloitus ja orientaatio 4 h
17.9 pienryhmät 4 h - sosionomeja kentältä, ammatillisen kasvun teemat
29.9. pienryhmät 4 h - ikäihmisten kohtaamisen herättämää
27.10. pienryhmät 4 h -
16.11. pienryhmät 4 h - 2. vuosikurssin kohtaaminen
8.12. pienryhmät 4 h - syksyn yhteenvetoa
16.12 JOULUJUHLA 3 h

= 27 h
---
5.1. pienryhmät 4 h - harjoittelun tavoitteet ja tunnelmat
8.3. pienryhmät 4 h - ryhmän kerta - tekemistä yhdessä
.4. pienryhmät 4 h - teema auki
18.-19.5. 8 h pienryhmät ja koko ryhmä? - portfoliot ja kevätjuhla
= 20 h

OPINTOJAKSON LÄPÄISEVÄT AMMATILLISEN KASVUN TEEMAT:
Oma identiteetti
Sosionomin ammatti-identiteetti
Reflektiivisyys
Itseohjautuvuus
Vuorovaikutus
Ammattietiikka

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso on yksilö- mutta myös ryhmäprosessi, jonka vuoksi valinnaisia suoritustapoja ei lähtökohtaisesti ole. Nopeuttajilla keskustelu oman tutoropettajan kanssa suoritustavoista!

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso liittyy kaikkiin vuoden opintojaksoihin, jolloin 1. vuoden osalta ammatillisen kasvun teemoja tarkastellaan suhteessa syksyn Iköihmisten toimintatakyky ja kevään harjoitteluun.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso toteutetaan aikavälillä elokuu 2021-toukokuu 2022 koko vuoden oppimista jäsentävänä ja kokoavana prosessina.

Opintojakso koskee koko vuosikurssia 21SO ja toteutetaan käytännössä ryhmissä A, B, C ja D.

Arviointikriteerit - hyväksytty/hylätty (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

HYVÄKSYTTY:
- osallistuu lähikerroille aktiivisesti
- suorittaa lähikerroille annetut tehtävät
- esittelee hyväksytyn ammatillisen kasvun portfolion keväällä 2022 ja antaa vertaispalautetta