Skip to main content

Becoming a Bachelor of Social Services (4 cr)

Code: 7S00EL24-3007

General information


Enrolment period
01.12.2021 - 16.01.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2022 - 20.05.2022
Implementation has ended.
Credits
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Social Services
Campus
TAMK Main Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Henri Rikander
Sanna Keskikuru
Jussi Kemmo
Vesa Joutsen
Minna Nurminen
Person in charge
Minna Nurminen
Course
7S00EL24

Objectives (course unit)

Student
- is able to analyze one's own identity in general and in relation to social values, ethical principles and work
- is able to analyze one's own starting points and activity as a self-directed actor and learner
- can reflect alone and with others

Content (course unit)

- My life history, self-image and identity, professional growth, social competencies, social work values, ethics and human perception - -
- Self-directed learner, socio-constructivist learning, active agency, self-acceptance, intrinsic motivation
- Self-assessment and reflection skills, listening, appreciating and respecting others' views as part of one's own thinking, receiving and giving feedback
- Collaboration, group dynamics, interaction skills in meeting people and customers

Assessment criteria, pass/fail (course unit)

Abandoned:
The student examines his / her own knowledge and growth regarding the content of the course at a general and descriptive level

Admitted:
The student reflects on his / her growth and knowledge through the contents of the course, substantiating and theorising

Exam schedules

Portfolioiden esittäminen omassa pienryhmässä toukokuussa 2022. Tarkat päivät sovitaan alkuvuodesta lukujärjestysten tekemisen yhteydessä.

Evaluation methods and criteria

Opintojakson arvionti perustuu koko vuoden ammatillisen kasvun kokoavan portfolion arviointiin. Tarkemmat portfolion ohjeet ja hyväksytyn sisällön vaatimukset löydettävissä 20SOn kotisivun "Ammatillisen kasvun osiosta"! Hyväksytty portfolio sisältää kuitenkin vähintään arviointikriteerin 3-4 tason. Itse sisällön lisäksi keskeisessä roolissa on sen esittäminen ja vertaispalautteen antaminen toukokuussa 2022.

Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää lisäksi hyvin tärkeää ja aktiivista sekä PAKOLLISTA osallistumista ja läsnäoloa ryhmäohjauskerroilla. Pakollisten poissaolojen osalta tulee KORVAUSTEHTÄVÄT. Myös sähköisen opintojaksopalautteen antaminen toukokuussa 2022 on edellytys merkinnän saamiselle.

Assessment scale

Pass/Fail

Teaching methods

- pienryhmätyöskentely
- yhteistoiminnallinen oppiminen
- prosessipäiväkirjatyöskentely
- portfoliotyöskentely

Opintojakso perustuu sosiaalialan opetussuunnitelman mukaiseen OSALLISTAVAAN ja DIALOGISEEN pedagogiikkaan. Tämä tarkoittaa konkreettisesti opiskelijoiden jatkuvaa kuuntelemista, kasvavaa osallisuutta oppimisprosessin eri vaiheisiin sekä opiskelijoiden ja opettajien yhteistoiminnallista toimintatapaa. Opetuksessa korostetaan myös kokemusperäistä oppimista, jossa opiskelijoiden ja opettajien kokemukset sekä niiden työstäminen toimivat ammatillisen kasvun perustana.

Learning materials

PORTFOLIO-ORIENTAATIONA JA JOHDATUKSENA AMMATILLISEN KASVUN PROSESSIIN:
Heikkinen, M. 2009. Portfolio ammatillisen kasvun tukena. Teoksessa Viinamäki, L. (toim.) Sosionomilta eivät hommat lopu. Ammattikäytäntöjen kehittäminen haasteena sosionomi (AMK)-tukinnoissa. Kemi-Tornion AMK. Raportteja ja tutkimuksia 1/2009, 95-109.

Muu kirjallisuus opintojakson aikana, jonka lisäksi opiskelija voi käyttää itse opintojaksoon sopivaa kirjallisuutta.

Ammatillisen kasvun materiaalit ja tehtävät löytyvät 21SOn oman MOODLE-kotisivun "Ammatillisen kasvun -osiosta"!

Student workload

KOKONAISUUS: 108 h
PIENRYHMÄKERRAT: 47 h
ITSENÄINEN TYÖSKENTELY: 61 h
- prosessipäiväkirja
- tehtävät
- portfolion tekeminen

Content scheduling

...JA NÄIN MATKA ETENEE:

26.8. Aloitus ja orientaatio 4 h
17.9 pienryhmät 4 h - sosionomeja kentältä, ammatillisen kasvun teemat
29.9. pienryhmät 4 h - ikäihmisten kohtaamisen herättämää
27.10. pienryhmät 4 h -
16.11. pienryhmät 4 h - 2. vuosikurssin kohtaaminen
8.12. pienryhmät 4 h - syksyn yhteenvetoa
16.12 JOULUJUHLA 3 h

= 27 h
---
5.1. pienryhmät 4 h - harjoittelun tavoitteet ja tunnelmat
8.3. pienryhmät 4 h - ryhmän kerta - tekemistä yhdessä
.4. pienryhmät 4 h - teema auki
18.-19.5. 8 h pienryhmät ja koko ryhmä? - portfoliot ja kevätjuhla
= 20 h

OPINTOJAKSON LÄPÄISEVÄT AMMATILLISEN KASVUN TEEMAT:
Oma identiteetti
Sosionomin ammatti-identiteetti
Reflektiivisyys
Itseohjautuvuus
Vuorovaikutus
Ammattietiikka

Completion alternatives

Opintojakso on yksilö- mutta myös ryhmäprosessi, jonka vuoksi valinnaisia suoritustapoja ei lähtökohtaisesti ole. Nopeuttajilla keskustelu oman tutoropettajan kanssa suoritustavoista!

Practical training and working life cooperation

Opintojakso liittyy kaikkiin vuoden opintojaksoihin, jolloin 1. vuoden osalta ammatillisen kasvun teemoja tarkastellaan suhteessa syksyn Iköihmisten toimintatakyky ja kevään harjoitteluun.

Further information

Opintojakso toteutetaan aikavälillä elokuu 2021-toukokuu 2022 koko vuoden oppimista jäsentävänä ja kokoavana prosessina.

Opintojakso koskee koko vuosikurssia 21SO ja toteutetaan käytännössä ryhmissä A, B, C ja D.

Assessment criteria - pass/fail (Not in use, Look at the Assessment criteria above)

HYVÄKSYTTY:
- osallistuu lähikerroille aktiivisesti
- suorittaa lähikerroille annetut tehtävät
- esittelee hyväksytyn ammatillisen kasvun portfolion keväällä 2022 ja antaa vertaispalautetta

Go back to top of page