Sosiaalialan ammatilliset työmenetelmät IILaajuus (5 op)
Tunnus: 7S00EL58
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
-osaa arvioida eri asiakasryhmien palvelutarpeita sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan palveluprosessin
- osaa soveltaa perusteltuja menetelmiä vaativissa elämäntilanteissa olevien yksilöiden, perheiden, ryhmien ja yhteisöjen ohjauksessa ja kuntoutuksessa
- Osaa soveltaa dokumentoinnin periaatteita asiakastyössä
- osaa jäsentää asiakastyömenetelmien vaikuttavuutta selvittävien tutkimusten tuloksia ja hyödyntää tietoa omassa toiminnassaan
- osaa soveltaa palveluohjauksen sekä moniammatillisen verkostotyön menetelmiä aidoissa tilanteissa
- osaa soveltaa ja hyödyntää digitalisaatiota asiakkaitten ja yhteisöjen osallisuutta edistäen.
Sisältö
- Palvelutarpeen arviointi, asiakassuunnitelmat
- Traumatisoituneen ihmisen tunnistaminen, kohtaaminen ja tukeminen
- Motivoiva haastattelu, ratkaisukeskeinen ohjaus, uusien näkökulmien ja toimintarakenteiden koettelu ohjauskeskustelussa
- Palveluohjaus
- Sosiaalialan tietojärjestelmä asiakastyön dokumentoinnissa
- Perheenjäsenten keskinäisten suhteiden tukeminen
- Moniammatillisuus ja verkostotyön menetelmät, kokemusasiantuntijuus
- Etsivä, jalkautuva ja yhteisöllinen työote
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- osaa tunnistaa ja määritellä peruskäsitteistön. Osaaminen on kuvailevaa ja toteavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- jäsentää keskeisten käsitteiden ja ilmiöiden välisiä suhteita
- osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti
- reflektoi omaa kokemustaan ja oppimistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita
- yhdistää ja analysoi tietoa ammatilliseen kontekstiin
- osoittaa oman ajattelunsa sekä sosiaalialan ammatillisen kentän perusteltua ja kehittävää osaamista
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty (0)
Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain. Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista ja/tai virheellistä. Suhde tietoon on lainaava.
Ilmoittautumisaika
17.12.2024 - 31.01.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 30.05.2025
Laajuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Putous
- Tuija Landström
Vastuuhenkilö
Minna Putous
Ryhmät
-
24ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
-osaa arvioida eri asiakasryhmien palvelutarpeita sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan palveluprosessin
- osaa soveltaa perusteltuja menetelmiä vaativissa elämäntilanteissa olevien yksilöiden, perheiden, ryhmien ja yhteisöjen ohjauksessa ja kuntoutuksessa
- Osaa soveltaa dokumentoinnin periaatteita asiakastyössä
- osaa jäsentää asiakastyömenetelmien vaikuttavuutta selvittävien tutkimusten tuloksia ja hyödyntää tietoa omassa toiminnassaan
- osaa soveltaa palveluohjauksen sekä moniammatillisen verkostotyön menetelmiä aidoissa tilanteissa
- osaa soveltaa ja hyödyntää digitalisaatiota asiakkaitten ja yhteisöjen osallisuutta edistäen.
Sisältö (OJ)
- Palvelutarpeen arviointi, asiakassuunnitelmat
- Traumatisoituneen ihmisen tunnistaminen, kohtaaminen ja tukeminen
- Motivoiva haastattelu, ratkaisukeskeinen ohjaus, uusien näkökulmien ja toimintarakenteiden koettelu ohjauskeskustelussa
- Palveluohjaus
- Sosiaalialan tietojärjestelmä asiakastyön dokumentoinnissa
- Perheenjäsenten keskinäisten suhteiden tukeminen
- Moniammatillisuus ja verkostotyön menetelmät, kokemusasiantuntijuus
- Etsivä, jalkautuva ja yhteisöllinen työote
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- osaa tunnistaa ja määritellä peruskäsitteistön. Osaaminen on kuvailevaa ja toteavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- jäsentää keskeisten käsitteiden ja ilmiöiden välisiä suhteita
- osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti
- reflektoi omaa kokemustaan ja oppimistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita
- yhdistää ja analysoi tietoa ammatilliseen kontekstiin
- osoittaa oman ajattelunsa sekä sosiaalialan ammatillisen kentän perusteltua ja kehittävää osaamista
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty (0)
Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain. Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista ja/tai virheellistä. Suhde tietoon on lainaava.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ryhmätentti Moodlessa VKO 16
- Särkelä, A. (2001). Välittäminen ammattina.
Ohjauskeskustelutehtävä: KESKEN: TARKISTETAAN PÄIVÄT!
- Ohjauskeskustelutehtävän palautus suljettuun omaan ryhmän keskusteluryhmään 21.4. mennessä.
- Oman ryhmän ohjauskeskusteluiden vertaisarviointi moodlen ohjeiden mukaan suljetuissa ryhmissä 26.4. mennessä.
- Liitä ohjauskeskustelutehtävän loppuun kaikilta saamasi palautteet ja oma yhteenvetosi oppimastasi. Palautaa tämä KOKO ohjauskeskustelutehtävä sille tarkoitettuun palautuskansioon 1.5. mennessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Ryhmätentti (arviointi: 0-5)
- Opetuskerrat pakollisia (Kaikki poissaolot korvataan)
- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä (Hyväksytty/Hylätty, kiitettävä korottaa arvosanaa)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- luennot, etätyöskentely
- flipped learning, ennakkotehtävät
- työelämäyhteys, autenttiset oppimisympäristöt
- harjoitukset, aktivoivat tehtävät
- yhteistoiminnallinen oppiminen, ryhmätyöskentely
- reflektointi
- kirjallisuus
Oppimateriaalit
Ryhmätentti:
- Särkelä, A. (2001). Välittäminen ammattina.
Ohjauskeskustelutehtävää varten:
-De Jong, P., Berg, I.K., Furman, B. & Mattila, A. 2012. Ratkaisukeskeisen terapian oppikirja. Helsinki: Lyhytterapiainsituutti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työtuntimäärä: 135h
- Opetuskerrat: 33 h
- Ennakkotehtävät opetuskerroille 10h
- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä ja siihen valmistautuminen 65h
- Ryhmätentti, kirjallisuus 27h
Sisällön jaksotus
VKO4
LÄHI koko ryhmä 4 t Aloitus + dialoginen ohjauskeskustelu (Minna, Tuija)
VKO 8
LÄHI, 4 t, R2 Ryhmädynamiikka II (Tuija) ja R1 Tuen tarpeen arviointi (Minna)
LÄHI, 4 t, R1 Ryhmädynamiikka II (Tuija) ja R2 Tuen tarpeen arviointi (Minna)
Koko ryhmä, 4 t Dialoginen verkostotyö (Tuija)
Koko ryhmä, 4 t, Sosiaalinen verkostokartta (Minna)
VKO 12
LÄHI, 4 t, R1 Näkökulman vaihtaminen / R2 traumatisoituminen
LÄHI, 4 t, R2 Näkökulman vaihtaminen / R1 Traumatisoituminen
VKO 16
LÄHI Koko ryhmä 4 t: Välireflektio + pariharjoitukset (oltava ennen tenttiä)
ETÄ, 4 t, Ryhmätentti Moodlessa (etä)
Ohjauskeskustelutehtävän palautus suljettuun omaan ryhmän keskusteluryhmään 21.4. (TARKISTA AIKA) mennessä.
VKO 20
ETÄ Tenttipalaute 1 t (Minna ja Tuija) ja yksilölliset ohjauskeskustelupalautteet zoomissa (3 t)
ETÄ, Koko päivä,Yksilölliset ohjauskeskustelupalautteet zoomissa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ohjauskeskustelutehtävä on linkitetty työelämään.
Ilmoittautumisaika
07.06.2024 - 31.08.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Putous
- Kati Långsjö
- Jaana Kokkinen
- Hanneli Sinisalo
- Tuija Landström
Vastuuhenkilö
Minna Putous
Ryhmät
-
23SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
-osaa arvioida eri asiakasryhmien palvelutarpeita sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan palveluprosessin
- osaa soveltaa perusteltuja menetelmiä vaativissa elämäntilanteissa olevien yksilöiden, perheiden, ryhmien ja yhteisöjen ohjauksessa ja kuntoutuksessa
- Osaa soveltaa dokumentoinnin periaatteita asiakastyössä
- osaa jäsentää asiakastyömenetelmien vaikuttavuutta selvittävien tutkimusten tuloksia ja hyödyntää tietoa omassa toiminnassaan
- osaa soveltaa palveluohjauksen sekä moniammatillisen verkostotyön menetelmiä aidoissa tilanteissa
- osaa soveltaa ja hyödyntää digitalisaatiota asiakkaitten ja yhteisöjen osallisuutta edistäen.
Sisältö (OJ)
- Palvelutarpeen arviointi, asiakassuunnitelmat
- Traumatisoituneen ihmisen tunnistaminen, kohtaaminen ja tukeminen
- Motivoiva haastattelu, ratkaisukeskeinen ohjaus, uusien näkökulmien ja toimintarakenteiden koettelu ohjauskeskustelussa
- Palveluohjaus
- Sosiaalialan tietojärjestelmä asiakastyön dokumentoinnissa
- Perheenjäsenten keskinäisten suhteiden tukeminen
- Moniammatillisuus ja verkostotyön menetelmät, kokemusasiantuntijuus
- Etsivä, jalkautuva ja yhteisöllinen työote
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- osaa tunnistaa ja määritellä peruskäsitteistön. Osaaminen on kuvailevaa ja toteavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- jäsentää keskeisten käsitteiden ja ilmiöiden välisiä suhteita
- osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti
- reflektoi omaa kokemustaan ja oppimistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita
- yhdistää ja analysoi tietoa ammatilliseen kontekstiin
- osoittaa oman ajattelunsa sekä sosiaalialan ammatillisen kentän perusteltua ja kehittävää osaamista
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty (0)
Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain. Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista ja/tai virheellistä. Suhde tietoon on lainaava.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
OHJAUSKESKUSTELUTEHTÄVÄ RYHMISSÄ
- Ohjauskeskustelutehtävän palautus suljettuun omaan ryhmän keskusteluryhmään 20.10.
- Oman ryhmän ohjauskeskusteluiden vertaisarviointi moodlen ohjeiden mukaan suljetuissa ryhmissä 27.10 mennessä.
- Liitä ohjauskeskustelutehtävän loppuun kaikilta saamasi palautteet ja oma yhteenvetosi oppimastasi. Palauta tämä KOKO ohjauskeskustelutehtävä sille tarkoitettuun palautuskansioon 31.10. mennessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Läsnäolovelvoite (ota yhteys poissaolosta opetuskerran opettajaan)
- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä (0-5)
- Sosiaalihuollon kirjaamisen peruskurssi hyväksytysti suoritettuna
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- luennot
- flipped learning, ennakkotehtävät
- työelämäyhteys, autenttiset oppimisympäristöt
- harjoitukset, aktivoivat tehtävät
- yhteistoiminnallinen oppiminen, ryhmätyöskentely
- reflektointi
- kirjallisuus
Oppimateriaalit
Ohjauskeskustelutehtävää varten:
- De Jong, P., Berg, I.K. 2012. Ratkaisukeskeisen terapian oppikirja. Helsinki: Lyhytterapiainsituutti
- Särkelä, A. 2001. Välittäminen ammattina.Tampere: Vastapaino.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työtuntimäärä: 135h
- Opetuskerrat: 48h
- Ennakkotehtävät opetuskerroille 13h
- Sosiaalihuollon kirjaamisen verkkokurssi 4h
- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä ja siihen valmistautuminen 70h
Sisällön jaksotus
26.8 klo 8.30-11.45 Koko ryhmä: Aloitus ja dialoginen ohjaus (Minna, Hanneli, Kati ja Tuija)
30.8.
D-ryhmä klo 8.30-11.45 Tuen tarpeen arvionti ja ohjausprosessi (Minna)
A-ryhmä klo 8.30-11.45 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta II (Tuija)
C-ryhmä klo 12.30-15.45 Tuen tarpeen arvionti ja ohjausprosessi (Minna)
B-ryhmä klo 12.30-15.45 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta II (Tuija)
4.9.
B-ryhmä klo 8.30-11.45 Tuen tarpeen arviointi ja ohjausprosessi (Minna)
C-ryhmä klo 8.30-11.45 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta II (Tuija)
5.9.
A-ryhmä klo 8.30-11.45 Tuen tarpeen arvionti ja ohjausprosessi (Minna)
D-ryhmä klo 8.30-11.45 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta II (Tuija)
9.9.
A- ja D-ryhmä klo 8.30-11.45 ETÄNÄ Dialoginen verkostotyö (Tuija)
B- ja C-ryhmä klo 8.30-11.45 ETÄNÄ Verkostokartta (Minna)
B- ja C-ryhmä klo 12.30-15.45 ETÄNÄ Dialoginen verkostotyö (Tuija)
A- ja D-ryhmä klo 12.30-15.45 ETÄNÄ Verkostokartta (Minna)
10.9.
B-ryhmä klo 8.30-11.45 Aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen (Jaana)
C-ryhmä klo 8.30-11.45 Tarinallisten menetelmien ja näkökulman vaihtamisen harjoituksia (Hanneli)
A-ryhmä klo 12.30-15.45 Palveluohjauksellinen työote (Kati)
D-ryhmä klo 12.30-15.45 Tarinallisten menetelmien ja näkökulman vaihtamisen harjoituksia (Hanneli)
17.9.
D-ryhmä klo 8.30-11.45 Aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen (Jaana)
A-ryhmä klo 8.30-11.45 Tarinallisten menetelmien ja näkökulman vaihtamisen harjoituksia (Hanneli)
B-ryhmä klo 12.30-15.45 Tarinallisten menetelmien ja näkökulman vaihtamisen harjoituksia (Hanneli)
18.9.
C-ryhmä klo 8.30-11.45 Palveluohjauksellinen työote (Kati)
24.9.
A ja D-ryhmät klo 8.30-11.45 Välireflektio + pariharjoituksia (ohjauskeskustelutehtävä) (Tuija, Minna)
B ja C-ryhmät klo 12.30-15.45: Välireflektio + pariharjoituksia (ohjauskeskustelutehtävä) (Tuija, Minna)
30.9.
C-ryhmä klo 8.30-11.45 Aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen (Jaana)
B-ryhmä klo 8.30-11.45 Sukupuutyöskentely ja tunnepäiväkirja (Tuija)
A-ryhmä klo 12.30-15.45 Aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen (Jaana)
D-ryhmä klo 12.30-15.45 Sukupuutyöskentely ja tunnepäiväkirja (Tuija)
7.10.
C-ryhmä klo 12.30-15.45 Sukupuutyöskentely ja tunnepäiväkirja (Tuija)
8.10.
D-ryhmä klo 12.30-15.45 Palveluohjauksellinen työote (Kati)
A-ryhmä klo 12.30-15.45 Sukupuutyöskentely ja tunnepäiväkirja (Tuija)
9.10.
KAIKKI klo 12-16 Pirkanmaan Väkivaltatyön verkosto: Väkivallan tunnistaminen ja puheeksiottaminen asiakas/potilastyössä
10.10.
B-ryhmä klo 8.30-11.45 Palveluohjauksellinen työote (Kati)
20.10.
Ohjauskeskustelutehtävien palautus Moodleen
22.10.
klo 8.30-11.45 Sosiaalihuollon kirjaamiskoulutus verkossa + pienryhmätyöskentely (itsenäinen)
24.10.
D-ryhmä klo 8.30-11.45 Dokumentaatio (Kati)
C-ryhmä klo 12.30-15.45 Dokumentaatio (Kati)
25.10.
B-ryhmä klo 8.30-11.45 Dokumentaatio (Kati)
A-ryhmä klo 12.30-15.45 Dokumentaatio (Kati)
27.10.
Muiden ohjauskeskusteluiden lukeminen & vertaisarvioinnit, palautteet
31.10.
Koko ohjauskeskustelun palautus Moodleen
19.11. klo 8.30-15.45 Ohjauskeskustelutehtävien palautteet
21.11. klo 8.30-15.45 Ohjauskeskustelutehtävien palautteet
27.11. klo 8.30-14.00 Ohjauskeskustelutehtävien palautteet
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ohjauskeskustelutehtävä on linkitetty työelämään.
Ilmoittautumisaika
02.12.2023 - 31.05.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.05.2024
Laajuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Putous
- Tuija Landström
Vastuuhenkilö
Minna Putous
Ryhmät
-
23ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
-osaa arvioida eri asiakasryhmien palvelutarpeita sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan palveluprosessin
- osaa soveltaa perusteltuja menetelmiä vaativissa elämäntilanteissa olevien yksilöiden, perheiden, ryhmien ja yhteisöjen ohjauksessa ja kuntoutuksessa
- Osaa soveltaa dokumentoinnin periaatteita asiakastyössä
- osaa jäsentää asiakastyömenetelmien vaikuttavuutta selvittävien tutkimusten tuloksia ja hyödyntää tietoa omassa toiminnassaan
- osaa soveltaa palveluohjauksen sekä moniammatillisen verkostotyön menetelmiä aidoissa tilanteissa
- osaa soveltaa ja hyödyntää digitalisaatiota asiakkaitten ja yhteisöjen osallisuutta edistäen.
Sisältö (OJ)
- Palvelutarpeen arviointi, asiakassuunnitelmat
- Traumatisoituneen ihmisen tunnistaminen, kohtaaminen ja tukeminen
- Motivoiva haastattelu, ratkaisukeskeinen ohjaus, uusien näkökulmien ja toimintarakenteiden koettelu ohjauskeskustelussa
- Palveluohjaus
- Sosiaalialan tietojärjestelmä asiakastyön dokumentoinnissa
- Perheenjäsenten keskinäisten suhteiden tukeminen
- Moniammatillisuus ja verkostotyön menetelmät, kokemusasiantuntijuus
- Etsivä, jalkautuva ja yhteisöllinen työote
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- osaa tunnistaa ja määritellä peruskäsitteistön. Osaaminen on kuvailevaa ja toteavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- jäsentää keskeisten käsitteiden ja ilmiöiden välisiä suhteita
- osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti
- reflektoi omaa kokemustaan ja oppimistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita
- yhdistää ja analysoi tietoa ammatilliseen kontekstiin
- osoittaa oman ajattelunsa sekä sosiaalialan ammatillisen kentän perusteltua ja kehittävää osaamista
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty (0)
Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain. Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista ja/tai virheellistä. Suhde tietoon on lainaava.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ryhmätentti Moodlessa 17.4. klo 8.30-12.
- Särkelä, A. (2001). Välittäminen ammattina.
Ohjauskeskustelutehtävä:
- Ohjauskeskustelutehtävän palautus suljettuun omaan ryhmän keskusteluryhmään 21.4. mennessä.
- Oman ryhmän ohjauskeskusteluiden vertaisarviointi moodlen ohjeiden mukaan suljetuissa ryhmissä 26.4. mennessä.
- Liitä ohjauskeskustelutehtävän loppuun kaikilta saamasi palautteet ja oma yhteenvetosi oppimastasi. Palautaa tämä KOKO ohjauskeskustelutehtävä sille tarkoitettuun palautuskansioon 1.5. mennessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Ryhmätentti (arviointi: 0-5)
- Opetuskerrat pakollisia (Kaikki poissaolot korvataan)
- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä (Hyväksytty/Hylätty, kiitettävä korottaa arvosanaa)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- luennot, etätyöskentely
- flipped learning, ennakkotehtävät
- työelämäyhteys, autenttiset oppimisympäristöt
- harjoitukset, aktivoivat tehtävät
- yhteistoiminnallinen oppiminen, ryhmätyöskentely
- reflektointi
- kirjallisuus
Oppimateriaalit
Ryhmätentti:
- Särkelä, A. (2001). Välittäminen ammattina.
Ohjauskeskustelutehtävää varten:
-De Jong, P., Berg, I.K., Furman, B. & Mattila, A. 2012. Ratkaisukeskeisen terapian oppikirja. Helsinki: Lyhytterapiainsituutti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työtuntimäärä: 135h
- Opetuskerrat: 33 h
- Ennakkotehtävät opetuskerroille 10h
- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä ja siihen valmistautuminen 65h
- Ryhmätentti, kirjallisuus 27h
Sisällön jaksotus
26.1. koko ryhmä 12.30-15.45 Aloitus + dialoginen ohjauskeskustelu (Minna, Tuija)
19.2. klo 8.30-11.45 R2 Ryhmädynamiikka II (Tuija) ja R1 Tuen tarpeen arviointi (Minna)
19.2. klo 12.30-15.45 R1 Ryhmädynamiikka II (Tuija) ja R2 Tuen tarpeen arviointi (Minna)
20.2. klo 8.30-11.45 koko ryhmä Dialoginen verkostotyö (Tuija)
21.3. klo 12.30-15.45 koko ryhmä Näkökulman vaihtaminen
22.3. klo 12.30-15.45 koko ryhmä: Välireflektio + pariharjoitukset (kysymysmuodot)
17.4. klo 8.30-12 Ryhmätentti Moodlessa (etä)
18.4. klo 8.30-11.45 R1 Menetelmien harjoituksia ja R2 traumatisoituminen ja tietoisuusharjoitukset
18.4. klo 12.30-15.45 R2 Menetelmien harjoituksia ja R1 Traumatisoituminen ja tietoisuusharjoitukset
Ohjauskeskustelutehtävän palautus suljettuun omaan ryhmän keskusteluryhmään 21.4. mennessä.
13.5.Tenttipalaute ja yksilölliset ohjauskeskustelupalautteet zoomissa
14.5. Yksilölliset ohjauskeskustelupalautteet zoomissa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ohjauskeskustelutehtävä on linkitetty työelämään.
Ilmoittautumisaika
07.06.2023 - 30.08.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 18.12.2023
Laajuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Putous
- Noora Katajisto
- Jaana Kokkinen
- Tuija Landström
Vastuuhenkilö
Tuija Landström
Ryhmät
-
22SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
-osaa arvioida eri asiakasryhmien palvelutarpeita sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan palveluprosessin
- osaa soveltaa perusteltuja menetelmiä vaativissa elämäntilanteissa olevien yksilöiden, perheiden, ryhmien ja yhteisöjen ohjauksessa ja kuntoutuksessa
- Osaa soveltaa dokumentoinnin periaatteita asiakastyössä
- osaa jäsentää asiakastyömenetelmien vaikuttavuutta selvittävien tutkimusten tuloksia ja hyödyntää tietoa omassa toiminnassaan
- osaa soveltaa palveluohjauksen sekä moniammatillisen verkostotyön menetelmiä aidoissa tilanteissa
- osaa soveltaa ja hyödyntää digitalisaatiota asiakkaitten ja yhteisöjen osallisuutta edistäen.
Sisältö (OJ)
- Palvelutarpeen arviointi, asiakassuunnitelmat
- Traumatisoituneen ihmisen tunnistaminen, kohtaaminen ja tukeminen
- Motivoiva haastattelu, ratkaisukeskeinen ohjaus, uusien näkökulmien ja toimintarakenteiden koettelu ohjauskeskustelussa
- Palveluohjaus
- Sosiaalialan tietojärjestelmä asiakastyön dokumentoinnissa
- Perheenjäsenten keskinäisten suhteiden tukeminen
- Moniammatillisuus ja verkostotyön menetelmät, kokemusasiantuntijuus
- Etsivä, jalkautuva ja yhteisöllinen työote
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- osaa tunnistaa ja määritellä peruskäsitteistön. Osaaminen on kuvailevaa ja toteavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- jäsentää keskeisten käsitteiden ja ilmiöiden välisiä suhteita
- osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti
- reflektoi omaa kokemustaan ja oppimistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita
- yhdistää ja analysoi tietoa ammatilliseen kontekstiin
- osoittaa oman ajattelunsa sekä sosiaalialan ammatillisen kentän perusteltua ja kehittävää osaamista
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty (0)
Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain. Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista ja/tai virheellistä. Suhde tietoon on lainaava.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
OHJAUSKESKUSTELUTEHTÄVÄ RYHMISSÄ
- Ohjauskeskustelutehtävän palautus suljettuun omaan ryhmän keskusteluryhmään 22.10.
- Oman ryhmän ohjauskeskusteluiden vertaisarviointi moodlen ohjeiden mukaan suljetuissa ryhmissä 27.10 mennessä.
- Liitä ohjauskeskustelutehtävän loppuun kaikilta saamasi palautteet ja oma yhteenvetosi oppimastasi. Palautaa tämä KOKO ohjauskeskustelutehtävä sille tarkoitettuun palautuskansioon 31.10. mennessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Opetuskerrat pakollisia (kaikki poissaolot korvataan, ota yhteys tarvittaessa teeman opettajaan)
- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä (0-5)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- luennot
- flipped learning, ennakkotehtävät
- työelämäyhteys, autenttiset oppimisympäristöt
- harjoitukset, aktivoivat tehtävät
- yhteistoiminnallinen oppiminen, ryhmätyöskentely
- reflektointi
- kirjallisuus
Oppimateriaalit
Ohjauskeskustelutehtävää varten:
- De Jong, P., Berg, I.K. 2012. Ratkaisukeskeisen terapian oppikirja. Helsinki: Lyhytterapiainsituutti
- Särkelä, A. (2001). Välittäminen ammattina.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työtuntimäärä: 135h
- Opetuskerrat: 50h
- Ennakkotehtävät opetuskerroille 15h
- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä ja siihen valmistautuminen 70h
Sisällön jaksotus
24.8 klo 13-14 Koko ryhmä: INFO lähi
Klo 14-16 Dialoginen ohjaus (Minna, Jaana, Tuija)
28.8.
D-ryhmä klo 9-12 Tuen tarpeen arviointi ja tarinallisuus (Minna)
A-ryhmä klo 9-12 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta (Tuija)
29.8.
B-ryhmä klo 9-12 Tuen tarpeen arvionti ja tarinallisuus (Minna)
C-ryhmä klo 9-12 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta (Tuija)
30.8.
Kaikki klo 9-11.45 Dialoginen verkostotyö terveydenhoitajaopiskelijoiden kanssa (Tuija)
6.9.
A-ryhmä klo 9-12 Tuen tarpeen arvionti ja tarinallisuus (Minna)
D-ryhmä klo 9-12 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta (Tuija)
7.9.
C-ryhmä klo 9-12 Tuen tarpeen arviointi ja tarinallisuus (Minna)
B-ryhmä klo 9-12 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta (Tuija)
7.9.
Kaikki klo 12.45-16 Nuoren masennuksen tunnistaminen terveydenhoitajaopiskelijoiden kanssa (Minna) Pirha, Viva-hanke
11.9.
A-ryhmä klo 13-16 Aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen (Jaana)
D-ryhmä klo 13-16: Tarinallisten menetelmien ja näkökulman vaihtamisen harjoituksia (Minna)
13.9.
B-ryhmä klo 13-16 Aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen (Jaana)
C-ryhmä klo 13-16: Tarinallisten menetelmien ja näkökulman vaihtamisen harjoituksia (Minna)
19.9.
D-ryhmä klo 9-12 Aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen (Jaana)
22.9.
A-ryhmä klo 9-12 Tarinallisten menetelmien ja näkökulman vaihtamisen harjoituksia (Minna)
26.9.
A ja D-ryhmät klo 9-12: Välireflektio + pariharjoituksia (ohjauskeskustelutehtävä) (Tuija, Minna)
B ja C-ryhmät klo 13-16: Välireflektio + pariharjoituksia (ohjauskeskustelutehtävä) (Tuija, Minna)
25.9.
C-ryhmä klo 13-16 Aggressiivisen asiakkaan kohtaaminen (Jaana)
B-ryhmä klo 13-16: Tarinallisten menetelmien ja näkökulman vaihtamisen harjoituksia (Minna
2.10.
C-ryhmä klo 13-16 Palveluohjaus, webinaarin sisällön työstäminen Noora)
B-ryhmä klo 13-16 Traumatyö ja tunnepäiväkirja (Tuija)
3.10.
A-ryhmä klo 13-16 Palveluohjaus, webinaarin sisällön työstäminen (Noora)
D-ryhmä klo 13-16 Traumatyö ja tunnepäiväkirja (Tuija)
5.10.
B-ryhmä klo 9-12 Palveluohjaus, webinaarin sisällön työstäminen (Noora)
C-ryhmä klo 9-12 Traumatyö ja tunnepäiväkirja (Tuija)
10.10.
D-ryhmä klo 13-16 Palveluohjaus, webinaarin sisällön työstäminen (Noora)
A-ryhmä klo 13-16 Traumatyö ja tunnepäiväkirja (Tuija)
22.10. Ohjauskeskustelutehtävien palautus Moodleen
25.10.
A-ryhmä klo 9-12 Dokumentaatio (Jaana)
B-ryhmä klo 13-16 Dokumentaatio (Jaana)
26.10.
C-ryhmä klo 9-12 Dokumentaatio (Jaana)
D-ryhmä klo 13-16 Dokumentaatio (Jaana)
27.10.
Muiden ohjauskeskusteluiden lukeminen & vertaisarvioinnit, palautteet
31.10.
Koko ohjauskeskustelun palautus Moodleen
15.11 Klo 9-16 Ohjauskeskustelutehtävien palautteet
21.11. klo 13-16 Ohjauskeskustelutehtävien palautteet
24.11. klo 10-13 Ohjauskeskustelutehtävien palautteet
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ohjauskeskustelutehtävä on linkitetty työelämään.
Ilmoittautumisaika
23.11.2022 - 23.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.05.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Putous
- Tuija Landström
Vastuuhenkilö
Tuija Landström
Ryhmät
-
22ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
-osaa arvioida eri asiakasryhmien palvelutarpeita sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan palveluprosessin
- osaa soveltaa perusteltuja menetelmiä vaativissa elämäntilanteissa olevien yksilöiden, perheiden, ryhmien ja yhteisöjen ohjauksessa ja kuntoutuksessa
- Osaa soveltaa dokumentoinnin periaatteita asiakastyössä
- osaa jäsentää asiakastyömenetelmien vaikuttavuutta selvittävien tutkimusten tuloksia ja hyödyntää tietoa omassa toiminnassaan
- osaa soveltaa palveluohjauksen sekä moniammatillisen verkostotyön menetelmiä aidoissa tilanteissa
- osaa soveltaa ja hyödyntää digitalisaatiota asiakkaitten ja yhteisöjen osallisuutta edistäen.
Sisältö (OJ)
- Palvelutarpeen arviointi, asiakassuunnitelmat
- Traumatisoituneen ihmisen tunnistaminen, kohtaaminen ja tukeminen
- Motivoiva haastattelu, ratkaisukeskeinen ohjaus, uusien näkökulmien ja toimintarakenteiden koettelu ohjauskeskustelussa
- Palveluohjaus
- Sosiaalialan tietojärjestelmä asiakastyön dokumentoinnissa
- Perheenjäsenten keskinäisten suhteiden tukeminen
- Moniammatillisuus ja verkostotyön menetelmät, kokemusasiantuntijuus
- Etsivä, jalkautuva ja yhteisöllinen työote
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- osaa tunnistaa ja määritellä peruskäsitteistön. Osaaminen on kuvailevaa ja toteavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- jäsentää keskeisten käsitteiden ja ilmiöiden välisiä suhteita
- osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti
- reflektoi omaa kokemustaan ja oppimistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita
- yhdistää ja analysoi tietoa ammatilliseen kontekstiin
- osoittaa oman ajattelunsa sekä sosiaalialan ammatillisen kentän perusteltua ja kehittävää osaamista
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty (0)
Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain. Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista ja/tai virheellistä. Suhde tietoon on lainaava.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti: 21.4 klo 8-21, 3 tuntia aikaa (ryhmätentti moodlessa)
Tentin palaute (pakollinen): 15.5.
- Ohjauskeskustelutehtävän palautus suljettuun omaan ryhmän keskusteluryhmään 21.4. mennessä.
- Oman ryhmän ohjauskeskusteluiden vertaisarviointi moodlen ohjeiden mukaan suljetuissa ryhmissä ajoissa 26.4. mennessä.
- Liitä ohjauskeskustelutehtävän loppuun kaikilta saamasi palautteet ja oma yhteenvetosi oppimastasi. Palautaa tämä KOKO ohjauskeskustelutehtävä sille tarkoitettuun palautuskansioon 1.5. mennessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Ryhmätentti (arviointi: 0-5)
- Opetuskerrat pakollisia (Kaikki poissaolot korvataan)
- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä (Hyväksytty/Hylätty, kiitettävä korottaa arvosanaa)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- luennot, etätyöskentely
- flipped learning, ennakkotehtävät
- työelämäyhteys, autenttiset oppimisympäristöt
- harjoitukset, aktivoivat tehtävät
- yhteistoiminnallinen oppiminen, ryhmätyöskentely
- reflektointi
- kirjallisuus
Oppimateriaalit
Tenttiin:
- Särkelä, A. (2001). Välittäminen ammattina.
Ohjauskeskustelutehtävää varten:
De Jong, P., Berg, I.K., Furman, B. & Mattila, A. 2012. Ratkaisukeskeisen terapian oppikirja. Helsinki: Lyhytterapiainsituutti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työtuntimäärä: 135h
- Opetuskerrat: 32h
- Ennakkotehtävät opetuskerroille 10h
- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä ja siihen valmistautuminen 66h
- Tentti ja siihen valmistautuminen 27h
Sisällön jaksotus
23.1. koko ryhmä 13-16 Aloitus + dialoginen ohjauskeskustelu (Minna, Tuija)
20.2. klo 13-16 R1 Ryhmädynamiikka II (Tuija) ja R2 Case-Tiina, tarinallisuus (Minna)
22.2. klo 13-16 R2 Ryhmädynamiikka II (Tuija) ja R1 Case-Tiina, tarinallisuus (Minna)
23.2. klo 9-12 koko ryhmä Dialoginen verkostotyö (Tuija)
20.3. klo 13-16 koko ryhmä: Menetelmien harjoituksia (tarinallisuus)
21.3. klo 13-16 koko ryhmä: Välireflektio + pariharjoitukset (kysymysmuodot)
18.4. klo 13-16 R1 moodit ja R2 traumatisoituminen ja tietoisuusharjoitukset
19.4. klo 13-16 R2 moodit ja R1 Traumatisoituminen ja tietoisuusharjoitukset
21.4. 8-21 Ryhmätentti (moodlessa), 3 tuntia aikaa
Ohjauskeskustelutehtävän palautus suljettuun omaan ryhmän keskusteluryhmään 21.4. mennessä.
15.5. klo 9-12 koko ryhmä: Verkossa tehtävä työ, tenttipalaute
15.5 klo 13-17 Ohjauskeskustelupalautteet
16.5. klo 13-17 Ohjauskeskustelupalautteet
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ohjauskeskustelutehtävä on linkitetty työelämään.
Ilmoittautumisaika
02.07.2022 - 11.09.2022
Ajoitus
01.08.2022 - 21.11.2022
Laajuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Putous
- Jaana Kokkinen
- Tuija Landström
Vastuuhenkilö
Minna Putous
Ryhmät
-
21SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
-osaa arvioida eri asiakasryhmien palvelutarpeita sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan palveluprosessin
- osaa soveltaa perusteltuja menetelmiä vaativissa elämäntilanteissa olevien yksilöiden, perheiden, ryhmien ja yhteisöjen ohjauksessa ja kuntoutuksessa
- Osaa soveltaa dokumentoinnin periaatteita asiakastyössä
- osaa jäsentää asiakastyömenetelmien vaikuttavuutta selvittävien tutkimusten tuloksia ja hyödyntää tietoa omassa toiminnassaan
- osaa soveltaa palveluohjauksen sekä moniammatillisen verkostotyön menetelmiä aidoissa tilanteissa
- osaa soveltaa ja hyödyntää digitalisaatiota asiakkaitten ja yhteisöjen osallisuutta edistäen.
Sisältö (OJ)
- Palvelutarpeen arviointi, asiakassuunnitelmat
- Traumatisoituneen ihmisen tunnistaminen, kohtaaminen ja tukeminen
- Motivoiva haastattelu, ratkaisukeskeinen ohjaus, uusien näkökulmien ja toimintarakenteiden koettelu ohjauskeskustelussa
- Palveluohjaus
- Sosiaalialan tietojärjestelmä asiakastyön dokumentoinnissa
- Perheenjäsenten keskinäisten suhteiden tukeminen
- Moniammatillisuus ja verkostotyön menetelmät, kokemusasiantuntijuus
- Etsivä, jalkautuva ja yhteisöllinen työote
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- osaa tunnistaa ja määritellä peruskäsitteistön. Osaaminen on kuvailevaa ja toteavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- jäsentää keskeisten käsitteiden ja ilmiöiden välisiä suhteita
- osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti
- reflektoi omaa kokemustaan ja oppimistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita
- yhdistää ja analysoi tietoa ammatilliseen kontekstiin
- osoittaa oman ajattelunsa sekä sosiaalialan ammatillisen kentän perusteltua ja kehittävää osaamista
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty (0)
Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain. Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista ja/tai virheellistä. Suhde tietoon on lainaava.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
TENTTIRYHMÄ ja OHJAUSKESKUSTELURYHMÄ ovat kotiryhmissä
Tentti: 15.11 klo 12.30-16 (ryhmätentti moodlessa)
Tentin palaute (pakollinen) ETÄ: 2.12. klo 13-14
- Ohjauskeskustelutehtävän palautus suljettuun omaan ryhmän keskusteluryhmään 24.10.
- Oman ryhmän ohjauskeskusteluiden vertaisarviointi moodlen ohjeiden mukaan suljetuissa ryhmissä 28.10 mennessä.
- Liitä ohjauskeskustelutehtävän loppuun kaikilta saamasi palautteet ja oma yhteenvetosi oppimastasi. Palautaa tämä KOKO ohjauskeskustelutehtävä sille tarkoitettuun palautuskansioon 31.10 mennessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Ryhmätentti (arviointi: 0-5)
- Opetuskerrat pakollisia (Kaikki poissaolot korvataan, ota yhteys tarvittaessa teeman opettajaan)
- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä (Hyväksytty/Hylätty, kiitettävä korottaa arvosanaa)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- luennot
- flipped learning, ennakkotehtävät
- työelämäyhteys, autenttiset oppimisympäristöt
- harjoitukset, aktivoivat tehtävät
- yhteistoiminnallinen oppiminen, ryhmätyöskentely
- reflektointi
- kirjallisuus
Oppimateriaalit
Tentti ja tehtävä tehdään ryhmissä.
Ryhmätentti:
- Särkelä, A. (2001). Välittäminen ammattina.
Ohjauskeskustelutehtävää varten:
De Jong, P., Berg, I.K. 2012. Ratkaisukeskeisen terapian oppikirja. Helsinki: Lyhytterapiainsituutti
Dokumentaation ennakkotehtävää varten (lainataan ryhmittäin):
- Törrönen Marita, 2016, Vastavuoroinen sosiaalityö, dokumentaatioon liittyvä artikkeli
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työtuntimäärä: 135h
- Opetuskerrat: 40h
- Ennakkotehtävät opetuskerroille 15h
- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä ja siihen valmistautuminen 50h
- Tentti ja siihen valmistautuminen 30h
Sisällön jaksotus
30.8 klo 13-13.45 Koko ryhmä: INFO lähi
A-ryhmä: Klo14-16 Dialoginen ohjaus (Minna)
31.8.
C-ryhmä klo13-15: Dialoginen ohjaus (Minna)
1.9.
B-ryhmä klo10-12: Dialoginen ohjaus (Minna)
D-ryhmä klo13-15 Dialoginen ohjaus (Minna)
5.9
Kaikki klo 13-16 terveydenhoitajaopiskelijoiden kanssa: Nuoren masennuksen tunnistaminen (Minna)
6.9.
A-ryhmä klo 13-16 Tuen tarpeen arviointi ja tarinallisuus (Minna)
C-ryhmä klo 13-16 Palveluohjaus (Jaana)
7.9.
Kaikki klo 8.30-11.45 terveydenhoitajaopiskelijoiden kanssa: Dialoginen verkostotyö (Tuija)
8.9.
A-ryhmä klo 9-12 Palveluohjaus (Jaana)
A-ryhmä klo 13-15 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta (Tuija)
B-ryhmä klo 13-16 Tuen tarpeen arvionti ja tarinallisuus (Minna)
D-ryhmä klo 13-16 Palveluohjaus (Jaana)
12.9.
C-ryhmä klo 9-12 Tuen tarpeen arviointi ja tarinallisuus (Minna)
D-ryhmä klo 10-12 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta (Tuija)
D-ryhmä 13-16 Tuen tarpeen arviointi ja tarinallisuus (Minna)
19.9.
A-ryhmä klo 13-16: Välireflektio + pariharjoituksia (ohjauskeskustelutehtävä) (Tuija)
B-ryhmä klo 13-16 Palveluohjaus (Jaana)
C-ryhmä klo 13-16: Tarinallisten menetelmien ja näkökulman vaihtamisen harjoituksia (Minna)
20.9
A-ryhmä klo 9-12: Tarinallisten menetelmien ja näkökulman vaihtamisen harjoituksia (Minna)
C-ryhmä klo 9-12: Välireflektio + pariharjoituksia (ohjauskeskustelutehtävä) (Tuija)
21.9.
D-ryhmä klo 9-12: Tarinallisten menetelmien ja näkökulman vaihtamisen harjoituksia (Minna)
B-ryhmä klo 9-12: Välireflektio + pariharjoituksia (ohjauskeskustelutehtävä) (Tuija)
22.9.
B-ryhmä klo 13-16: Tarinallisten menetelmien ja näkökulman vaihtamisen harjoituksia (Minna)
D-ryhmä klo 13-16: Välireflektio + pariharjoituksia (ohjauskeskustelutehtävä) (Tuija)
26.9.
A-ryhmä klo 13-16 Dokumentaatio (Jaana)
27.9.
C-ryhmä klo 13-15 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta (Tuija)
B-ryhmä klo 13-16 Dokumentaatio (Jaana)
28.9.
C-ryhmä klo 13-16 Dokumentaatio (Jaana)
29.9.
B-ryhmä klo 13-15 Ryhmädynamiikka ryhmänohjauksen näkökulmasta (Tuija)
D-ryhmä klo 13-16 Dokumentaatio (Jaana)
30.9. klo 13-16 itsenäistä työskentelyä (lukkariin merkittynä)
3.10.
D-ryhmä klo 13-16 Traumatyö ja tunnepäiväkirja (Tuija)
4.10.
A-ryhmä klo 9-12 Traumatyö ja tunnepäiväkirja (Tuija)
5.10.
B-ryhmä klo 13-16 Traumatyö ja tunnepäiväkirja (Tuija)
6.10.
C-ryhmä klo 9-12 Traumatyö ja tunnepäiväkirja (Tuija)
10.10.
Kaikki opiskelijat klo 9-16 Yhteisötyö (Jaana)
24.10. Ohjauskeskustelutehtävien palautus Moodleen
(25.10. klo 13-16 Muiden ohjauskeskustelutehtävien lukeminen)
28.10.
Klo 13-16
Kaikki: Muiden ohjauskeskusteluiden lukeminen & vertaisarvioinnit, palautteet
31.10
klo 9-16
Kaikki: Ohjauskeskustelun viimeistely
7.11. klo 9-12
Itsenäistä työskentelyä (lukkariin merkittynä)
10.11. klo 13-16 Kaikki opiskelijat: Pelillisyys (Jaana)
14.11 ja 18.11: Klo 9-16 Ohjauskeskustelutehtävien palautteet ryhmittäin
15.11 klo 12.30-16
Ryhmätentti
2.12. klo 13-14
Tentin palaute ETÄ (pakollinen)
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ohjauskeskustelutehtävä on linkitetty työelämään.
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 16.01.2022
Ajoitus
25.01.2022 - 18.05.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Putous
- Tuija Landström
Vastuuhenkilö
Minna Putous
Ryhmät
-
21ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
-osaa arvioida eri asiakasryhmien palvelutarpeita sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan palveluprosessin
- osaa soveltaa perusteltuja menetelmiä vaativissa elämäntilanteissa olevien yksilöiden, perheiden, ryhmien ja yhteisöjen ohjauksessa ja kuntoutuksessa
- Osaa soveltaa dokumentoinnin periaatteita asiakastyössä
- osaa jäsentää asiakastyömenetelmien vaikuttavuutta selvittävien tutkimusten tuloksia ja hyödyntää tietoa omassa toiminnassaan
- osaa soveltaa palveluohjauksen sekä moniammatillisen verkostotyön menetelmiä aidoissa tilanteissa
- osaa soveltaa ja hyödyntää digitalisaatiota asiakkaitten ja yhteisöjen osallisuutta edistäen.
Sisältö (OJ)
- Palvelutarpeen arviointi, asiakassuunnitelmat
- Traumatisoituneen ihmisen tunnistaminen, kohtaaminen ja tukeminen
- Motivoiva haastattelu, ratkaisukeskeinen ohjaus, uusien näkökulmien ja toimintarakenteiden koettelu ohjauskeskustelussa
- Palveluohjaus
- Sosiaalialan tietojärjestelmä asiakastyön dokumentoinnissa
- Perheenjäsenten keskinäisten suhteiden tukeminen
- Moniammatillisuus ja verkostotyön menetelmät, kokemusasiantuntijuus
- Etsivä, jalkautuva ja yhteisöllinen työote
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- osaa tunnistaa ja määritellä peruskäsitteistön. Osaaminen on kuvailevaa ja toteavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- jäsentää keskeisten käsitteiden ja ilmiöiden välisiä suhteita
- osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti
- reflektoi omaa kokemustaan ja oppimistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita
- yhdistää ja analysoi tietoa ammatilliseen kontekstiin
- osoittaa oman ajattelunsa sekä sosiaalialan ammatillisen kentän perusteltua ja kehittävää osaamista
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty (0)
Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain. Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista ja/tai virheellistä. Suhde tietoon on lainaava.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tentti: 21.4 klo 8-12 (ryhmätentti moodlessa)
Tentin palaute (pakollinen): 16.5. Klo 13-13.45
- Ohjauskeskustelutehtävän palautus suljettuun omaan ryhmän keskusteluryhmään 21.4. mennessä.
- Oman ryhmän ohjauskeskusteluiden vertaisarviointi moodlen ohjeiden mukaan suljetuissa ryhmissä ajoissa 26.4. mennessä.
- Liitä ohjauskeskustelutehtävän loppuun kaikilta saamasi palautteet ja oma yhteenvetosi oppimastasi. Palautaa tämä KOKO ohjauskeskustelutehtävä sille tarkoitettuun palautuskansioon 1.5. mennessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Ryhmätentti (arviointi: 0-5)
- Opetuskerrat pakollisia (Kaikki poissaolot korvataan)
¨- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä (Hyväksytty/Hylätty, kiitettävä korottaa arvosanaa)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- luennot, etätyöskentely
- flipped learning, ennakkotehtävät
- työelämäyhteys, autenttiset oppimisympäristöt
- harjoitukset, aktivoivat tehtävät
- yhteistoiminnallinen oppiminen, ryhmätyöskentely
- reflektointi
- kirjallisuus
Oppimateriaalit
Tenttiin:
- Särkelä, A. (2001). Välittäminen ammattina.
Ohjauskeskustelutehtävää varten:
ENSISIJAINEN: De Jong, P., Berg, I.K., Furman, B. & Mattila, A. 2012. Ratkaisukeskeisen terapian oppikirja. Helsinki: Lyhytterapiainsituutti (vaihtoehtoisesti
Dokumentaation ennakkotehtävää varten (lainataan ryhmittäin):
- Törrönen Marita, 2016, Vastavuoroinen sosiaalityö, dokumentaatioon liittyvä kappale
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työtuntimäärä: 135h
- Opetuskerrat: 32h
- Ennakkotehtävät opetuskerroille 10h
- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä ja siihen valmistautuminen 66h
- Tentti ja siihen valmistautuminen 27h
Sisällön jaksotus
25.1. R1 9-12 Aloitus + dialoginen ohjauskeskustelu (Minna), R2 klo 13-16 aloitus + dialoginen ohjauskeskustelu (Minna)
26.1. klo 9-12 koko ryhmä Dialoginen verkostotyö (Tuija)
Huom! Dokumentaatio-kerran ennakkotehtävä ennen lähiopetuskertaa
23.2. klo 9-12 R1 Dokumentaatio (Tuija), R2 Case-Tiina, tarinallisuus (Minna)
25.2. klo 13-16 R2 Dokumentaatio (Tuija), R1 Case-Tiina, tarinallisuus (Minna)
22.3. klo 13-16 R1 välireflektio + pariharjoituksia (kysymysmuodot) R2 Menetelmien harjoituksia (tarinallisuus)
23.3. klo 13.16 R2 välireflektio + pariharjoitukset (kysymysmuodot) R1 Menetelmien harjoituksia (tarinallisuus)
24.3. klo 9-12 R1 moodit ja R2 traumatisoituminen ja tietoisuusharjoitukset
24.3. klo 1315 R2 moodit ja R1 Traumatisoituminen ja tietoisuusharjoitukset
20.4. klo 9-16 koko ryhmä Yhteisötyö
21.4. 8-12 Ryhmätentti (moodlessa)
16.5. klo 13-16 Tenttipalaute 13.-13.45 ja ohjauskeskustelupalautteet sen jälkeen
17.5. klo 8.30-12.00 Ohjauskeskustelupalautteet
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ohjauskeskustelutehtävä on linkitetty työelämään.