Sosiaalialan ammatilliset työmenetelmät II (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL58-3013
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
17.12.2024 - 31.01.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 30.05.2025
Laajuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Putous
- Tuija Landström
Vastuuhenkilö
Minna Putous
Ryhmät
-
24ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
-osaa arvioida eri asiakasryhmien palvelutarpeita sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan palveluprosessin
- osaa soveltaa perusteltuja menetelmiä vaativissa elämäntilanteissa olevien yksilöiden, perheiden, ryhmien ja yhteisöjen ohjauksessa ja kuntoutuksessa
- Osaa soveltaa dokumentoinnin periaatteita asiakastyössä
- osaa jäsentää asiakastyömenetelmien vaikuttavuutta selvittävien tutkimusten tuloksia ja hyödyntää tietoa omassa toiminnassaan
- osaa soveltaa palveluohjauksen sekä moniammatillisen verkostotyön menetelmiä aidoissa tilanteissa
- osaa soveltaa ja hyödyntää digitalisaatiota asiakkaitten ja yhteisöjen osallisuutta edistäen.
Sisältö (OJ)
- Palvelutarpeen arviointi, asiakassuunnitelmat
- Traumatisoituneen ihmisen tunnistaminen, kohtaaminen ja tukeminen
- Motivoiva haastattelu, ratkaisukeskeinen ohjaus, uusien näkökulmien ja toimintarakenteiden koettelu ohjauskeskustelussa
- Palveluohjaus
- Sosiaalialan tietojärjestelmä asiakastyön dokumentoinnissa
- Perheenjäsenten keskinäisten suhteiden tukeminen
- Moniammatillisuus ja verkostotyön menetelmät, kokemusasiantuntijuus
- Etsivä, jalkautuva ja yhteisöllinen työote
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
- osaa tunnistaa ja määritellä peruskäsitteistön. Osaaminen on kuvailevaa ja toteavaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
- jäsentää keskeisten käsitteiden ja ilmiöiden välisiä suhteita
- osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti
- reflektoi omaa kokemustaan ja oppimistaan suhteessa opintojakson tavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
- ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita
- yhdistää ja analysoi tietoa ammatilliseen kontekstiin
- osoittaa oman ajattelunsa sekä sosiaalialan ammatillisen kentän perusteltua ja kehittävää osaamista
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty (0)
Osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain. Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista ja/tai virheellistä. Suhde tietoon on lainaava.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ryhmätentti Moodlessa VKO 16
- Särkelä, A. (2001). Välittäminen ammattina.
Ohjauskeskustelutehtävä: KESKEN: TARKISTETAAN PÄIVÄT!
- Ohjauskeskustelutehtävän palautus suljettuun omaan ryhmän keskusteluryhmään 21.4. mennessä.
- Oman ryhmän ohjauskeskusteluiden vertaisarviointi moodlen ohjeiden mukaan suljetuissa ryhmissä 26.4. mennessä.
- Liitä ohjauskeskustelutehtävän loppuun kaikilta saamasi palautteet ja oma yhteenvetosi oppimastasi. Palautaa tämä KOKO ohjauskeskustelutehtävä sille tarkoitettuun palautuskansioon 1.5. mennessä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
- Ryhmätentti (arviointi: 0-5)
- Opetuskerrat pakollisia (Kaikki poissaolot korvataan)
- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä (Hyväksytty/Hylätty, kiitettävä korottaa arvosanaa)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- luennot, etätyöskentely
- flipped learning, ennakkotehtävät
- työelämäyhteys, autenttiset oppimisympäristöt
- harjoitukset, aktivoivat tehtävät
- yhteistoiminnallinen oppiminen, ryhmätyöskentely
- reflektointi
- kirjallisuus
Oppimateriaalit
Ryhmätentti:
- Särkelä, A. (2001). Välittäminen ammattina.
Ohjauskeskustelutehtävää varten:
-De Jong, P., Berg, I.K., Furman, B. & Mattila, A. 2012. Ratkaisukeskeisen terapian oppikirja. Helsinki: Lyhytterapiainsituutti
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Työtuntimäärä: 135h
- Opetuskerrat: 33 h
- Ennakkotehtävät opetuskerroille 10h
- Dialoginen ohjauskeskustelutehtävä ja siihen valmistautuminen 65h
- Ryhmätentti, kirjallisuus 27h
Sisällön jaksotus
VKO4
LÄHI koko ryhmä 4 t Aloitus + dialoginen ohjauskeskustelu (Minna, Tuija)
VKO 8
LÄHI, 4 t, R2 Ryhmädynamiikka II (Tuija) ja R1 Tuen tarpeen arviointi (Minna)
LÄHI, 4 t, R1 Ryhmädynamiikka II (Tuija) ja R2 Tuen tarpeen arviointi (Minna)
Koko ryhmä, 4 t Dialoginen verkostotyö (Tuija)
Koko ryhmä, 4 t, Sosiaalinen verkostokartta (Minna)
VKO 12
LÄHI, 4 t, R1 Näkökulman vaihtaminen / R2 traumatisoituminen
LÄHI, 4 t, R2 Näkökulman vaihtaminen / R1 Traumatisoituminen
VKO 16
LÄHI Koko ryhmä 4 t: Välireflektio + pariharjoitukset (oltava ennen tenttiä)
ETÄ, 4 t, Ryhmätentti Moodlessa (etä)
Ohjauskeskustelutehtävän palautus suljettuun omaan ryhmän keskusteluryhmään 21.4. (TARKISTA AIKA) mennessä.
VKO 20
ETÄ Tenttipalaute 1 t (Minna ja Tuija) ja yksilölliset ohjauskeskustelupalautteet zoomissa (3 t)
ETÄ, Koko päivä,Yksilölliset ohjauskeskustelupalautteet zoomissa
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ohjauskeskustelutehtävä on linkitetty työelämään.