Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma: Bioanalyytikon tutkinto-ohjelma 2025
Tunnus: 24BA
Kuvaus
Bioanalytiikan tutkinto-ohjelmasta valmistuvan tutkintonimike on bioanalyytikko (AMK). Tutkinto on korkeakoulututkinto ja vertailukelpoinen EU-maiden vastaavien tutkintojen kanssa (EQF 6). Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto laillistaa bioanalyytikon terveydenhuollon ammattihenkilöksi (laboratoriohoitaja).
Koulutuksen tuottama osaaminen
Bioanalyytikon ydinosaamisalueena on terveysalan laboratoriotutkimusprosessin hallinta ja kehittäminen sekä itsenäisesti että moniammatillisen tiimin jäsenenä. Työ sisältää laboratorionäytteiden ottoa, käsittelyä ja analysointia, erilaisten vieritestien ja potilastutkimusten suorittamista sekä asiakkaiden ohjaamista. Työssä korostuu potilasturvallisuus ja vastuu tutkimustulosten luotettavuudesta ja niistä tiedottaminen jatkotoimenpiteiden edellyttämällä tavalla. Lisäksi ydinosaamisalueena on muiden terveysalan ammattiryhmien ohjaus näytteenottoon ja vierianalytiikkaan liittyvissä tehtävissä sekä laboratoriotutkimusten ja potilastutkimusten käytössä asiakkaan terveydentilaa tutkittaessa.
Laboratoriotutkimusprosessi muodostuu asiakkaan ohjauksesta, näytteenotosta, näytteen käsittelystä ja analysoinnista sekä tuloksen luotettavuuden arvioinnista. Laboratoriotutkimusprosessin toteuttaminen edellyttää asiakaspalveluosaamista, menetelmä- ja informaatioteknologiaosaamista, laatu- ja työturvallisuusosaamista sekä oman työn arviointia. Bioanalyytikolta edellytetään tiedonhallinta-, viestintä- ja kielitaitoa sekä jatkuvaa oppimista. Bioanalyytikon tulee hallita käyttämänsä analyysimenetelmät, laitteet ja teknisen suorittamisen sekä tehtävissä vaadittavat kädentaidot ja visuaaliset tunnistusmenetelmät.
Valmistuvien työelämään sijoittuminen
Bioanalyytikko toimii perusterveydenhuollossa, erikoissairaanhoidossa tai yksityisissä laboratorioissa sekä muissa terveysalan laboratoriotoiminnan osaamista vaativissa laboratoriopalvelutuotannon tehtävissä kuten lääketieteellisissä ja biotieteellisissä tutkimus- ja tuotantolaitoksissa, alan yrityksissä ja eläinlaboratorioissa.
Bioanalyytikko osallistuu laitteiden ja menetelmien validointiin ja laadunohjaukseen sekä opetus-, ohjaus- ja konsultointipalveluihin. Bioanalyytikko toimii oman alansa asiantuntijana moniammatillisissa ryhmissä ja kehittää kliinistä laboratoriotyötä. Kansainvälisiin ja monikulttuurisiin työtehtäviin osallistuminen edellyttää hyvää ja laaja-alaista ammattitaitoa, kielitaitoa sekä eri kulttuurien tuntemusta ja kykyä toimia erilaisissa kliinisissä ja tutkimuslaboratorioissa.
Koulutuksen arvoperusta
Keskeisinä koulutuksen toimintaohjeina ovat potilaan/asiakkaan ihmisarvon, itsemääräämisoikeuden ja oikeuksien kunnioittaminen. Kliinisessä laboratoriotyössä korostuu laboratoriotutkimusprosessin luotettavuus ja palvelun saatavuus, asiakaskeskeisyys ja potilasturvallisuus. Koulutuksen arvoperustana vaikuttavat lisäksi kestävän kehityksen periaatteet ekologisesta, taloudellisesta, sosiaalisesta ja kulttuurisesta kestävyydestä.
Opetuksen toteuttaminen
Koulutus toteutetaan ammattikorkeakouluista annetun lainsäädännön mukaisesti ja se koostuu perus- ja ammattiopinnoista, ammattitaitoa edistävästä ohjatusta harjoittelusta, valinnaisista ammattiopinnoista, vapaasti valittavista opinnoista ja opinnäytetyöstä. Koulutuksessa keskeisinä sisältöinä ovat kliinisen fysiologian ja neurofysiologian, hematologian, immunologian ja immunohematologian, histologian ja sytologian, kliinisen kemian, kliinisen mikrobiologian, näytteenoton ja asiakaspalvelun, molekyylibiologian ja genetiikan, vierianalytiikan, laite- ja automaatiotekniikan opinnot sekä isotooppitutkimukset. Ammattitaitoa edistävä ohjattu harjoittelu (75 op) toteutetaan opetuslaboratoriossa ja ammattikorkeakoulun solmimien harjoittelusopimusten mukaisissa kliinisissä ja tutkimuslaboratorioissa. Opiskeluun liittyvän ammattitaitoa edistävän harjoittelun tavoitteena on perehdyttää opiskelija ohjatusti ammattiopintojen kannalta keskeisiin käytännön työtehtäviin sekä tietojen ja taitojen soveltamiseen työelämässä. Opiskelusta osan voi suorittaa kansainvälisessä opiskelijavaihdossa.
Koulutuksen tuottama osaaminen eri opintovuosina
Ensimmäisen vuoden jälkeen opiskelija osaa toimia ammattikorkeakoulun oppimis- ja toimintaympäristössä ja on selvillä koulutuksestaan ja tulevasta ammatistaan sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmässä. Opiskelija osaa hyödyntää tutkittua tietoa sekä matemaattis-luonnontieteellisissä opinnoissa hankkimiaan tietoja ja taitoja ammattiopintojen perustaksi. Opiskelija osaa perehdytettynä ottaa näytetutkimuksiin tarvittavia yleisimpiä näytteitä ottaen huomioon näytteenoton esivalmistelut, potilas- ja työturvallisuuden sekä tietosuojan ja vaitiolovelvollisuuden. Opiskelija osaa rekisteröidä potilastutkimuksista sydänsähkökäyrän luotettavasti ja viestiä ammatillisesti myös englannin kielellä.
Toisen vuoden jälkeen opiskelija on perehtynyt terveysalan laboratoriotoiminnan tieteellisiin perusteisiin ja osaa tehdä yleisimpiä laboratoriotutkimuksia sen eri osa-alueilla. Opiskelija pystyy perehdytyksen jälkeen toimimaan itsenäisesti näytteenotossa. Opiskelija on laajentanut osaamistaan ammattiaineissa asiakaslähtöisesti ottaen huomioon laatuasiat, työturvallisuuden ja tietosuojan.
Kolmannen vuoden jälkeen opiskelija osaa toimia perehdytyksen jälkeen itsenäisesti erilaisissa kliinisissä laboratorioissa. Hän osaa ohjata potilasta ja muuta henkilöstöä laboratoriotoiminnan eri osa-alueilla ja toimia laatukriteereiden mukaisesti. Opiskelija osaa tehdä opinnäytetyön itsenäisesti ohjausta hyödyntäen. Opiskelija osaa toimia moniammatillisesti oman alansa asiantuntijana bioanalytiikan projekteissa erilaisissa toimintaympäristöissä. Bioanalyytikko-opiskelija voi toimia tilapäisesti laillistetun laboratoriohoitajan tehtävissä sen jälkeen, kun hän on suorittanut kaksi kolmasosaa bioanalytiikan opinnoistaan.
Neljännen vuoden jälkeen (3,5 v.) valmistuttuaan bioanalyytikko osaa toimia perehdytyksen jälkeen laboratoriotoiminnan perustehtävissä sen eri osa-alueilla ja on syventänyt/laajentanut osaamistaan valitsemillaan osaamisalueilla. Opinnäytetyön teossa ja valinnaisissa ammattiopinnoissa opiskelija osaa hyödyntää tutkittua tietoa ja osallistua ammatilliseen keskusteluun.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelman kehittäminen on toteutettu ja toteutetaan yhteistyössä työelämän kanssa. Ammattitaitoa edistävä harjoittelu toteutuu kliinisissä laboratorioissa ohjatusti yhteistyössä työelämän kanssa.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 | 2028-2029 | Syksy 2025 | Kevät 2026 | Syksy 2026 | Kevät 2027 | Syksy 2027 | Kevät 2028 | Syksy 2028 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 | 3. / 2027 | 4. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2027 | 3. / 2028 | 4. / 2028 | 1. / 2028 | 2. / 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
24BA-1002 |
Sosiaali- ja terveysalan yhteiset ammattiopinnot
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
7K00GH56 | Minä ja me matkalla sosiaali- ja terveysalan ammattilaisiksi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7K00GH57 | Asiakaslähtöisesti kehittyvät sosiaali- ja terveyspalvelut | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7K00GH58 | Moniammatillinen kehittäminen ja johtaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
24BA-1009 |
Kieliopinnot
(Valitaan kaikki ) |
6 | |||||||||||||||||||||||||
7B00GM72 | Ammatillista englantia bioanalyytikoille | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
7B00GM73 | Ammatillista ruotsia bioanalyytikoille, suullinen | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
7B00GM74 | Ammatillista ruotsia bioanalyytikoille, kirjallinen | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||
24BA-1010 |
Bioanalytiikan perusopinnot
(Valitaan kaikki ) |
44 | |||||||||||||||||||||||||
NN00GU79 | Opintojen ohjaus | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||
7B00GQ04 | Orientaatio bioanalytiikkaan | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7B00GQ05 | Laboroinnin perusteet ja työturvallisuus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7B00GQ06 | Matematiikka, kemia ja fysiikka | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7B00GQ07 | Ensiapu ja potilasturvallisuus | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
7B00GQ08 | Anatomia, fysiologia ja patofysiologia | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7B00GQ09 | Biokemia ja solubiologia | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7B00GQ10 | Molekyylibiologia | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7B00GQ12 | Immunologia | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
7B00GQ13 | Analyysitekniikan perusteet ja analyyttinen laatu | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7B00GQ11 | Tiedonlukutaito ja tutkitun tiedon käyttö bioanalytiikassa | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
24BA-1011 |
Bioanalytiikan ammattiopinnot
(Valitaan kaikki ) |
82 | |||||||||||||||||||||||||
7B00GV14 | Näytteenotto ja asiakaspalvelu | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
7B00GV15 | Kliininen hematologia | 10 | 10 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||
7B00GV16 | Kliininen histologia ja sytologia | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
7B00GV17 | Immunohematologia | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7B00GV18 | Kliininen kemia | 10 | 10 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||
7B00GV19 | Kliininen mikrobiologia | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||
7B00GV20 | Kliininen fysiologia | 6 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||
7B00GV21 | Isotooppitutkimusten ja säteilysuojelun perusteet | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
7B00GV22 | Kliininen neurofysiologia | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
7B00GV23 | Kliininen genetiikka | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
7B00GV24 | Soluviljelymenetelmät ja puhdastilatyöskentely | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
7B00GV25 | Vierianalytiikka | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7B00GV27 | Bioanalytiikan projektit | 3 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||
7B00GW18 | Vapaavalintaisten harjoitteluiden seminaari | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
24BA-1012 |
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu
(Valitaan kaikki ) |
38 | |||||||||||||||||||||||||
7B00GV28 | Harjoittelu 1: Näytteenotto ja asiakaspalvelu | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
7B00GW19 | Harjoittelu 2: Kliininen kemia, hematologia ja verikeskus | 12 | 12 | 12 | 6 | 6 | |||||||||||||||||||||
7B00GW20 | Harjoittelu 3: Kliininen fysiologia ja neurofysiologia | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||
7B00GW21 | Harjoittelu 4: Muut kliiniset erikoisalat | 8 | 8 | 8 | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||
7B00GW22 | Harjoittelu 5: Vapaavalintainen | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
24BA-1014 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 | |||||||||||||||||||||||||
7B00HC37 | Vapaasti valittavat opinnot | 10 | 7 | 3 | 2 | 5 | 3 | 1 | 1 | 2.5 | 2.5 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||
24BA-1005 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
NN00HA83 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
NN00HA84 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
NN00HA85 | Opinnäytetyön raportointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 65 | 64 | 60 | 21 | 34 | 31 | 33 | 31 | 26 | 34 | 21 | 17 | 17 | 15.5 | 15.5 | 16.5 | 16.5 | 15.5 | 15.5 | 13 | 13 | 17 | 17 | 10.5 | 10.5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Todistusjäsentely - amk-tutkinto (EQF 6)
Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen asetuksen mukaisesti perus- tai ammattiopintoihin, harjoitteluun, opinnäytetyöhön tai vapaasti valittaviin opintoihin.
Kestävyys ja vastuullisuus -jäsentely
Kestävä tulevaisuus on yksi TAMKin pedagogisista periaatteista. Kestävän tulevaisuuden tärkeitä osatekijöitä ovat ekologinen, sosiaalinen, kulttuurinen ja taloudellinen kestävyys sekä tulevaisuusorientaatio. Kaikkia näkökulmia voidaan tarkastella yksilön, toimialan, yhteiskunnan tai globaalin näkökulman mittakaavoissa.