Siirry suoraan sisältöön

Ammatillista englantia bioanalyytikoilleLaajuus (3 op)

Tunnus: 7B00GM72

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson keskeinen tavoite on, että opiskelija ymmärtää englannin kielen taidon, vuorovaikutuksen ja viestinnän merkityksen osana ammattitaitoa sekä tiedostaa oman roolinsa terveysalan ja bioanalytiikan alan viestijänä potilastilanteissa.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• osaa potilaan haastattelussa kysyä näytteenoton kannalta keskeiset tiedot tutkimusten onnistumiseksi
• osaa ohjata erilaisia potilaita keskeisissä näytteenottotilanteissa ja muissa bioanalytiikan tutkimuksissa
• pystyy viestimään englannin kielellä moniammatillisessa työyhteisössä bioanalyytikolle tyypillisissä työtehtävissä
• ymmärtää ja osaa hyödyntää bioanalytiikkaan liittyviä artikkeleita
• pystyy edelleen kehittämään oman erikoisalansa kielitaitoa eri oppimisvälineitä hyväksi käyttäen

Sisältö

• Alkuhaastattelu
• Näytteenottotilanteet
• Potilaan ohjaaminen näytteenottotilanteita ja tutkimuksia varten
• Potilaan ohjaus näytteenottotilanteiden ja tutkimusten aikana
• Keskeinen bioanalytiikan sanasto
• Keskeinen lääketieteen terminologia

Esitietovaatimukset

Lukion englannin oppimäärä tai vastaava taso. Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B2.1.
Tee englannin lähtötasotesti ja suorita tarvittaessa valmentavat opinnot ennen opintojakson alkua.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija:
• pystyy viestimään ymmärrettävästi yksinkertaisissa, rutiiniluonteisissa vuorovaikutustilanteissa
• pystyy antamaan yksinkertaisia, suullisia ja tarvittaessa myös kirjallisia ohjeita asiakkaille
• osaa kysyä potilaalta/asiakkaalta bioanalytiikan kannalta välttämättömiä tietoja liittyen tämän nykyiseen ja aiempaan terveydentilaan ja elämäntilanteeseen (esim. näytteenottotilanteet)
• osaa käyttää bioanalytiikka-alan perussanastoa
• ymmärtää sanakirjaa käyttäen pääasiat omiin työtehtäviinsä liittyvistä bioanalytiikka-alan teksteistä
• ymmärtää ammattienglannin osaamisen tärkeyden ja työskentelee erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja omien kielenoppimistarpeiden mukaan
• on edistynyt opintojakson aikana omat lähtökohdat huomioon ottaen

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija:
• viestii selkeästi keskeisissä moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa
• osaa antaa ja perustella yksilöllisiä ohjeita tavallisimmissa ohjaustilanteissa (esim. verinäytteenotto, EKG)
• selvittää bioanalytiikka-alan tutkimusten kannalta olennaisia tietoja asiakkaan tämänhetkisestä ja aiemmasta terveydentilasta ja tekee tarvittaessa tarkentavia kysymyksiä
• pystyy vastaamaan asiakkaan esittämiin kysymyksiin
• osaa käyttää keskeistä bioanalytiikka-alan sanastoa ja käsitteitä
• hankkii tietoa bioanalytiikka-alan julkaisuista, raporteista ja suosituksista ammattitaitonsa päivittämiseksi
• ymmärtää pääasiat ja useimmat yksityiskohdat bioanalytiikka-alan tekstistä ilman apuvälineitä
• osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti ja soveltaa lukemaansa
• välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä ja lähes idiomaattisesti (H4)
• välittää viestin kuulijalle tai lukijalle ymmärrettävästi ilman väärinkäsityksiä, mutta tuotoksessa on jonkin verran suomen kielen vaikutusta (H3)
• opiskelija työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason, omien kielenoppimistarpeiden ja oman mielenkiinnon mukaan

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija:
• viestii taitavasti vaativissakin moniammatillisissa ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa
• haastattelee ja ohjaa asiakkaita taitavasti mukauttaen viestintätyyliään tilanteen ja asiakkaan mukaan, myös haastavissa ja odottamattomissa asiakastilanteissa
• osaa käyttää vaativaakin bioanalytiikan alan sanastoa ja käsitteitä
• hyödyntää bioanalytiikka-alan artikkeleita ja muita alan julkaisuja oman työnsä kehittämisessä
• lukee sujuvasti vaativaakin bioanalytiikka-alan tekstiä sekä osaa arvioida lähteitä ja materiaaleja kriittisesti
• ymmärtää sekä pääasiat että yksityiskohdat tekstistä ja pystyy soveltamaan ja selittämään lukemaansa
• kommunikoi sujuvasti, idiomaattisesti ja tilanteen edellyttämällä tyylillä
• työskentelee itseohjautuvasti ja aktiivisesti erikoisalan kielitaitonsa kartuttamiseksi oman tason ja mielenkiinnon mukaan
• kehittää edelleen kielitaitoaan opintojakson aikana