Siirry suoraan sisältöön

Kliininen kemiaLaajuus (10 op)

Tunnus: 7B00GV18

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opintojaksolla opiskelija perehtyy keskeisimpiin kliinisen kemian laboratoriotutkimuksiin ja niiden suorittamiseen, sekä ymmärtää niiden merkityksen potilaan hoidossa bioanalyytikon näkökulmasta.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää elimistön biokemiallisten ilmiöiden yhteyden kliiniskemiallisiin tutkimuksiin
• osaa perustella kliiniskemiallisten tutkimusten indikaatiot
• osaa ottaa näytteitä kliinisen kemian tutkimuksia varten ja tietää tutkimusten preanalyyttiset vaatimukset ja virhetekijät
• osaa tehdä ohjatusti keskeisimpiä kliiniskemiallisia tutkimuksia, sekä selittää käytössä olevien analysaattorien toimintaperiaatteita ja tutkimusten periaatteita
• osaa arvioida laboratoriotutkimustulosten kliinistä merkitystä ja luotettavuutta, sekä soveltaa toiminnassaan laadunohjausta

Sisältö

• Kliininen kemia erikoisalana
• Keskeisimmät entsyymi-, lipidi- ja hiilihydraattiaineenvaihdunnan tutkimukset
• Keskeisimmät neste- ja elektrolyyttitasapainon, kuona-aineiden ja proteiinien tutkimukset
• Happo-emästasapaino ja verikaasut
• Virtsan solut ja punktionesteet
• Hormonitutkimukset, kasvainmerkkiaineet, yleisimmät vitamiini- ja hivenainetutkimukset sekä lääkeaine- ja päihdetutkimukset
• Tutkimusten indikaatiot, preanalytiikka, määritysmenetelmät ja kliininen merkitys
• Laadun hallinta, validointi ja verifiointi
• Laboratoriotietojärjestelmät

Esitietovaatimukset

Opintojaksolle osallistuminen edellyttää, että opiskelija osaa työskennellä kliinisessä laboratoriossa ja ymmärtää laboratoriomenetelmien perusteet.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tuntee keskeiset perusasiat ja nimeää yleisimmät tutkimuksiin liittyvät preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät. Opiskelija tarvitsee merkittävästi ohjausta ja tukea analysointiprosessin eri vaiheissa. Opiskelija suoriutuu harjoitustöitä ohjattuna, tarvitsee tukea tulosten arvioinnista ja tulkinnasta. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioien ja noudattaa annettuja työskentelyohjeita. Opiskelija tarkastelee asioita omasta näkökulmasta, toimien kuitenkin ryhmän mukana.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa keskeiset perusasiat ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa. Opiskelija osaa selittää eri tutkimusten preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät ja soveltaa tietoa käytäntöön. Opiskelija suoriutuu analysointiprosessin eri vaiheissa ohjeiden avulla, tukeutuen muihin opiskelijoihin ja tarvittaessa opettajaan. Opiskelija osaa tulkita tuloksia ja arvioida tulosten luotettavuutta. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioien ja noudattaa annettuja työskentelyohjeita. Opiskelija tarkastelee ja arvioi työskentelyään omasta ja ryhmän näkökulmasta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää kokonaisuuksia ja asiayhteyksiä, osaa soveltaa teoriaa käytäntöön ja perustella päätöksiään. Opiskelija osaa selittää eri tutkimusten preanalyyttiset ja analyyttiset virhetekijät. Opiskelija suoriutuu analysointiprosessin eri vaiheissa pääosin itseohjautuvasti. Opiskelija työskentelee opetuslaboratoriossa työturvallisuusseikat huomioiden, noudattaen annettuja työskentelyohjeita ja osaa perustella omaa toimintaansa. Opiskelija tarkastelee ja arvioi työskentelyään analyyttisesti omasta ja ryhmän näkökulmasta.