Metsätalous: 22AIM
Tunnus: 22AIM
Kuvaus
Metsätalouden koulutus
Metsätalousinsinööri (AMK)
240 op, 4 vuotta
Monimuoto-opiskelu
Kuntokatu 3, 33520 Tampere
Koulutuspäällikkö Ari Vanamo
Metsätalouden koulutuksesta valmistuvan tutkintonimike on metsätalousinsinööri (amk). Koulutuksen laajuus on 240 opintopistettä (op) ja se toteutetaan 4 vuoden aikana.
Hakukelpoisuus: katso TAMKin hakusivut ja hakukelpoisuus AMK- tutkinnoissa www.tamk.fi
Metsätalousinsinöörin ammatin kuvaus ja valmistuvien työelämään sijoittuminen
Metsätalousinsinööri työskentelee suunnittelijana, asiantuntijana tai esimiehenä metsätalouden eri tehtävissä niin yksityisellä kuin julkisellakin sektorilla. Osa metsätalousinsinööreistä toimii itsenäisinä yrittäjinä. Tyypillisiä työtehtäviä ovat puun osto, puun korjuun ja kaukokuljetuksen organisointi, metsävaratiedon ja muun paikkatiedon hallinta ja hyödyntäminen, metsätalouden toimenpiteiden suunnittelu ja toteutuksen organisointi sekä metsänomistajien neuvonta. Myös monikäytön sekä metsäluonnon hoidon ja suojelun tehtävissä työskentelee metsätalousinsinöörejä. Yhä useamman metsätalousinsinöörin työnkuvaan kuuluvat myös erilaiset projektitehtävät. Perinteisen metsäsektorin lisäksi metsätalousinsinööri voi työllistyä myös muille aloille.
Metsätalousinsinöörin työhön kuuluu sekä itsenäisiä, yksin tehtäviä töitä että tiimityöskentelyä. Vuorovaikutustilanteita esimerkiksi metsänomistajien kanssa on useimmiten paljon. Työtehtävät sisältävät työskentelyä niin toimistossa kuin metsässäkin.
Metsätalousinsinöörin on työssään hallittava monipuolisesti erilaisia metsätalouden keskeisiä osa-alueita (mm. metsäekologia, metsänhoito, metsävaratiedon keruu, paikkatieto, puunhankinta) sekä tunnettava yritystaloutta ja osattava toimia erilaisten asiakkaiden kanssa.
Koulutuksen arvoperusta
Metsätalousinsinööri vastaa uudistuvan luonnonvaran - metsän - hoidosta ja käytöstä. Samalla hän työskentelee muiden ihmisten, yhteiskunnan ja yritysten kanssa. Kestävän kehityksen eri näkökulmien (ekologinen, sosiaalinen, taloudellinen) huomioon ottaminen on olennaista, samoin kuin muiden ihmisten arvostaminen ja heidän mielipiteidensä kunnioittaminen. Metsätalousinsinöörin on työtehtävissään oltava rehellinen ja luotettava.
Opetuksen toteuttaminen
Opetussuunnitelman opintojaksot on rakennettu työelämälähtöisten tilanteiden pohjalta ja ne ovat yleensä melko laajoja kokonaisuuksia. Monimuoto-opiskelussa opiskelijoiden itsenäisen tiedonhankinnan rooli on suuri, mutta sen lisäksi on lähiopetusjaksoja, joissa on luentoja, erilaisia harjoitustehtäviä ja maastossa tehtäviä harjoituksia, maastoretkeilyjä ja vierailuja. Myös erilaisia virtuaalisia oppimisympäristöjä sekä metsäkonesimulaattoria käytetään opetuksessa.
Koulutuksen tuottama osaaminen
Ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen opiskelijoilla on kokonaiskuva metsästä, metsäluonnosta, metsien hoidosta sekä puun käytöstä. Opiskelijat osaavat suunnitella ja toteuttaa keskeisiä metsänhoitotöitä ja arvioida toteutettujen töiden laatua. He osaavat mitata puita ja puutavaraa sekä arvioida ja laskea puustotunnuksia. He osaavat myös käyttää erilaisia ammattikorkeakoulun tietojärjestelmiä, hakea tietoa eri lähteistä ja laatia lyhyitä ammattialansa raportteja.
Toisena opiskeluvuotena pääpaino on metsävaratiedon hallinnassa ja puunhankinnan osaamisessa. Opiskelijoille rakentuu kokonaiskuva eri puutavaralajien puunkorjuusta sekä puukaupasta. Myös ymmärrys metsien yhteiskunnallisesta merkityksestä ja monitavoitteisesta metsien käytöstä alkaa rakentua. Toisen vuoden jälkeen opiskelijat osaavat tehdä leimikkokohtaisen puunkorjuusuunnitelman sekä arvioida puunkorjuun laatua. He osaavat hyödyntää paikkatietoa ja käyttää erilaisia paikannusvälineitä ja paikkatieto-ohjelmia. Opiskelijat osaavat kommunikoida metsäasioista myös toisella kotimaisella kielellä.
Kolmannen vuoden aikana opiskelijat kehittyvät erityisesti viestintä- ja vuorovaikutustaidoissaan ja liiketoiminnan osaamisessa. Opiskelijoille rakentuu kokonaiskuva metsänomistajakunnasta ja metsänomistajien neuvonnasta sekä metsätalouden yritystoiminnasta. Kolmannen vuoden aikanala opiskelijan on mahdollista syventää osaamistaan tietyissä metsätalouden osa-alueissa tai myynnin, johtamisen ja liiketoimintaosaamisen alueilla.Kolmannen vuoden jälkeen opiskelijat osaavat viestiä alansa asioista vieraalla kielellä. Harjoittelua on mahdollista tehdä kolmannen ja neljännen lukuvuoden välillä, mutta myös aiemmin. Kolmannen opiskeluvuoden jälkeen opiskelijat osaavat suunnitella ja toteuttaa keskeisiä metsätalouden toimenpiteitä, järjestää metsänomistajatapahtuman, antaa henkilökohtaista neuvontaa, toimia avustavissa esimiestehtävissä sekä projektiluonteisissa tehtävissä.
Neljäntenä opiskeluvuotena opiskelijoiden osaamisessa yhdistyy harjoittelun tuoma käytännön kokemus ja aiempien opiskeluvuosien opinnot. Opiskelijoiden metsäosaaminen syvenee ja laajenee edelleen erityisesti kehittämis- ja tutkimusosaamisen suuntaan. Neljännen vuoden jälkeen opiskelija on valmis siirtymään työelämään suunnittelu-, asiantuntija- tai esimiestehtäviin.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelman laatimisprosessin aikana on saatu kehittämisehdotuksia metsätalouden koulutuksen neuvottelukunnalta, jossa on jäseninä työelämän edustajia. Myös äskettäin valmistuneita alumneja on hyödynnetty opetussuunnitelman valmisteluvaiheessa.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 | 2024-2025 | 2025-2026 | Kevät 2022 | Syksy 2022 | Kevät 2023 | Syksy 2023 | Kevät 2024 | Syksy 2024 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | 3. / 2022 | 4. / 2022 | 1. / 2022 | 2. / 2022 | 3. / 2023 | 4. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2023 | 3. / 2024 | 4. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
22AIM-1001 |
Opiskelutaidot
(Valitaan kaikki ) |
10 | |||||||||||||||||||||||||||||
6M00DO27 | Oppimisen taidot | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||
6M00DO28 | Tietotekniset perustaidot | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||||||
6M00EU71 | Kirjoitusviestintä | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||
22AIM-1002 |
Metsä ekosysteeminä
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||||||||||
6M00DR15 | Metsäluonnon monimuotoisuus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||
6M00DR14 | Metsä kasvupaikkana | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||
22AIM-1003 |
Metsien hoito
(Valitaan kaikki ) |
23 | |||||||||||||||||||||||||||||
6M00DV50 | Jaksollinen metsän kasvatus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||
6M00FK56 | Metsänhoitotyöt | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||
6M00DO31 | Metsän uudistaminen | 7 | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | |||||||||||||||||||||||||
6M00DO39 | Erirakenteisten metsien kasvatus | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||||||
6M00EU01 | Metsänkasvatuksen kannattavuus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||
22AIM-1004 |
Puunhankinta
(Valitaan kaikki ) |
36 | |||||||||||||||||||||||||||||
6M00DQ18 | Puu biotalouden raaka-aineena | 7 | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | |||||||||||||||||||||||||
6M00DQ17 | Puutavaran laatu ja mittaus | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||||||
6M00DO32 | Puunhankinnan perusteet | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||
6M00DO34 | Puukauppa | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||||||
6M00DO35 | Puunkorjuun suunnittelu | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||
6M00DO33 | Metsäbioenergia | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||
6M00DO36 | Puunkorjuu ja kaukokuljetus | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||
22AIM-1005 |
Metsien arviointi ja käytön suunnittelu
(Valitaan kaikki ) |
22 | |||||||||||||||||||||||||||||
6M00DQ16 | Metsän mittaus | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | |||||||||||||||||||||
6M00DO37 | Metsäsuunnitelma | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||
6M00DO40 | Talousmetsien luonnonhoito | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||
6M00DO38 | Paikkatieto | 7 | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | |||||||||||||||||||||||||
22AIM-1006 |
Viestintäosaaminen -kielet
(Valitaan kaikki ) |
9 | |||||||||||||||||||||||||||||
6M00DV55 | Svenska för skogsbranschen - skriftlig färdighet | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||
6M00DV54 | Svenska för skogsbranschen - muntlig färdighet | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||||||
6M00EU73 | English for Forestry Professionals | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||
22AIM-1007 |
Metsä yksityisomaisuutena ja yhteiskunnallisena resurssina
(Valitaan kaikki ) |
12 | |||||||||||||||||||||||||||||
6M00DO42 | Metsä yhteiskunnassa | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||
6M00FT71 | Metsänomistajat ja metsäomaisuuden hoito | 7 | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | |||||||||||||||||||||||||
22AIM-1008 |
Vuorovaikutus- ja myyntiosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
10 | |||||||||||||||||||||||||||||
6M00FT08 | Metsäneuvonta- ja vuorovaikutustaidot | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||
6M00FU05 | Tuloksellinen myyntityö ja asiakaspalvelu | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||
22AIM-1009 |
Metsätalouden järjestelmät ja johtaminen
(Valitaan kaikki ) |
10 | |||||||||||||||||||||||||||||
6M00DO43 | Metsätalouden tietojärjestelmät | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||
6M00DO87 | Metsätalouden toiminnanohjaus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||
22AIM-1017 |
Metsätalouden liiketalous- ja projektiosaaminen
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | |||||||||||||||||||||||||||||
6M00FT09 | Metsätalouden työelämäprojekti 1 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||
6M00FT10 | Metsätalouden työelämäprojekti 2 | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
6M00CO99 | Metsätalouden liiketoiminta | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||
6M00CP00 | Metsätalouden markkinointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||
22AIM-1010 |
Metsätalouden erityisosaaminen
(Valitaan kaikki ) |
10 | |||||||||||||||||||||||||||||
6M00DV60 | Suometsien hoito | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||
6M00DV59 | Erityiskohteiden metsänhoito | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||
22AIM-1011 |
Metsätalouden syventävä erityisosaaminen
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 | |||||||||||||||||||||||||||||
6M00DV62 | Puunhankinnan suunnittelu ja logistiikka | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||
6M00DV61 | Metsän eri käyttömuotojen yhteensovittaminen | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||
22AIM-1012 |
Ammatillinen kasvu
(Valitaan kaikki ) |
3 | |||||||||||||||||||||||||||||
6M00FT72 | Ammatillinen kasvu | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||||||
22AIM-1013 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 | |||||||||||||||||||||||||||||
22AIM-1014 |
Harjoittelu
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||||||
6M00EU74 | Perusharjoittelu | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
6M00DQ31 | Asiantuntijatehtävien harjoittelu 1 | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||
6M00DQ32 | Asiantuntijatehtävien harjoittelu 2 | 10 | 5 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
22AIM-1015 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||||||||||
7F00FH00 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||
7F00FH01 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||
7F00FH02 | Opinnäytetyön raportointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 240 | 37 | 64 | 69 | 65 | 15 | 37 | 30 | 34 | 34 | 35 | 35 | 30 | 15 | 18.6 | 18.6 | 15.1 | 15.1 | 17 | 17 | 17 | 17 | 17.5 | 17.5 | 17.5 | 17.5 | 15 | 15 | 7.5 | 7.5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
TAMKin yhteiset osaamiset
Mitä jokaisen TAMKista valmistuvan opiskelijan pitää osata?
Eettinen osaaminen
Opiskelija |
Metsäluonnon monimuotoisuus |
Erirakenteisten metsien kasvatus |
Puukauppa |
Metsä yhteiskunnassa |
Metsäneuvonta- ja vuorovaikutustaidot |
Innovaatio-osaaminen
Opiskelija |
Metsätalouden työelämäprojekti 1 |
Metsätalouden työelämäprojekti 2 |
Kansainvälisyysosaaminen
Opiskelija |
Svenska för skogsbranschen - skriftlig färdighet |
Svenska för skogsbranschen - muntlig färdighet |
English for Forestry Professionals |
Oppimisen taidot
Opiskelija |
Oppimisen taidot |
Tietotekniset perustaidot |
Kirjoitusviestintä |
Työyhteisöosaaminen
Opiskelija |
Oppimisen taidot |
Tietotekniset perustaidot |
Kirjoitusviestintä |
Metsä yhteiskunnassa |
Ammatillinen kasvu |
Perusharjoittelu |
Asiantuntijatehtävien harjoittelu 1 |
Asiantuntijatehtävien harjoittelu 2 |
Luokittelemattomat |
Metsä kasvupaikkana |
Jaksollinen metsän kasvatus |
Metsänhoitotyöt |
Metsän uudistaminen |
Metsänkasvatuksen kannattavuus |
Puu biotalouden raaka-aineena |
Puutavaran laatu ja mittaus |
Puunhankinnan perusteet |
Puunkorjuun suunnittelu |
Metsäbioenergia |
Puunkorjuu ja kaukokuljetus |
Metsän mittaus |
Metsäsuunnitelma |
Talousmetsien luonnonhoito |
Paikkatieto |
Metsänomistajat ja metsäomaisuuden hoito |
Tuloksellinen myyntityö ja asiakaspalvelu |
Metsätalouden tietojärjestelmät |
Metsätalouden toiminnanohjaus |
Metsätalouden liiketoiminta |
Metsätalouden markkinointi |
Suometsien hoito |
Erityiskohteiden metsänhoito |
Puunhankinnan suunnittelu ja logistiikka |
Metsän eri käyttömuotojen yhteensovittaminen |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi |
zz_Metsän jäsentelyt
Metsän jäsentelyssä on eritelty keskeisiä osaamisalueita, joita metsätalousinsinöörin työssä tarvitaan
Todistusjäsentely - amk-tutkinto (EQF 6)
Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen asetuksen mukaisesti perus- tai ammattiopintoihin, harjoitteluun, opinnäytetyöhön tai vapaasti valittaviin opintoihin.
Kestävyys ja vastuullisuus -jäsentely
Kestävä tulevaisuus on yksi TAMKin pedagogisista periaatteista. Kestävän tulevaisuuden tärkeitä osatekijöitä ovat ekologinen, sosiaalinen, kulttuurinen ja taloudellinen kestävyys sekä tulevaisuusorientaatio. Kaikkia näkökulmia voidaan tarkastella yksilön, toimialan, yhteiskunnan tai globaalin näkökulman mittakaavoissa.
Ekologinen kestävyys
Ekologinen kestävyys voi liittyä luonnon monimuotoisuuteen ja ekosysteemien toimivuuteen, luonnonvarojen kestävään ja oikeudenmukaiseen käyttöön (mm. kiertotalous) ja ihmisen toiminnan sopeuttamiseen luonnon sietokykyyn (esim. ilmastonmuutos). |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Kulttuurinen kestävyys
Kulttuurinen kestävyys voi liittyä kulttuurin tuntemukseen, moniarvoisuuteen, suvaitsevaisuuteen, kulttuurien monimuotoisuuden arvostamiseen sekä kulttuurien keskinäisen vuorovaikutuksen edistämiseen. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Sosiaalinen kestävyys
Sosiaalinen kestävyys voi liittyä hyvinvoinnin tasapuoliseen jakautumiseen, perusoikeuksien toteutumiseen, osallistumiseen yhteiskunnalliseen toimintaan ja päätöksentekoon sekä elämänhallintaan, vastuunottoon ja kestävien elämäntapojen tavoitteluun. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Taloudellinen kestävyys
Taloudellinen kestävyys voi ilmetä ympäristön ja talouden näkökulmien yhdistämisenä vaihtoehtojen punninnassa, vastuullisen kuluttamisen tai vastuullisen liiketoiminnan käsittelynä tai velkaantumisen (taloudellinen, luonnonvaroihin liittyvä) eri muotojen käsittelynä. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Tulevaisuusorientaatio
Tulevaisuusorientaatio voi ilmetä esimerkiksi megatrendien tai omaan alaan liittyvien muutosvoimien ja alan tulevaisuusskenaarioiden tarkastelemisena tai rakentamisena tai opiskelijan työuraan liittyvänä valmentamisena. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Luokittelemattomat |
Oppimisen taidot |
Tietotekniset perustaidot |
Kirjoitusviestintä |
Metsäluonnon monimuotoisuus |
Metsä kasvupaikkana |
Jaksollinen metsän kasvatus |
Metsänhoitotyöt |
Metsän uudistaminen |
Erirakenteisten metsien kasvatus |
Metsänkasvatuksen kannattavuus |
Puu biotalouden raaka-aineena |
Puutavaran laatu ja mittaus |
Puunhankinnan perusteet |
Puukauppa |
Puunkorjuun suunnittelu |
Metsäbioenergia |
Puunkorjuu ja kaukokuljetus |
Metsän mittaus |
Metsäsuunnitelma |
Talousmetsien luonnonhoito |
Paikkatieto |
Svenska för skogsbranschen - skriftlig färdighet |
Svenska för skogsbranschen - muntlig färdighet |
English for Forestry Professionals |
Metsä yhteiskunnassa |
Metsänomistajat ja metsäomaisuuden hoito |
Metsäneuvonta- ja vuorovaikutustaidot |
Tuloksellinen myyntityö ja asiakaspalvelu |
Metsätalouden tietojärjestelmät |
Metsätalouden toiminnanohjaus |
Metsätalouden työelämäprojekti 1 |
Metsätalouden työelämäprojekti 2 |
Metsätalouden liiketoiminta |
Metsätalouden markkinointi |
Suometsien hoito |
Erityiskohteiden metsänhoito |
Puunhankinnan suunnittelu ja logistiikka |
Metsän eri käyttömuotojen yhteensovittaminen |
Ammatillinen kasvu |
Perusharjoittelu |
Asiantuntijatehtävien harjoittelu 1 |
Asiantuntijatehtävien harjoittelu 2 |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi |
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
22AIM-1001 |
Opiskelutaidot
(Valitaan kaikki) |
10 |
6M00DO27 | Oppimisen taidot | 2 |
6M00DO28 | Tietotekniset perustaidot | 3 |
6M00EU71 | Kirjoitusviestintä | 5 |
22AIM-1002 |
Metsä ekosysteeminä
(Valitaan kaikki) |
15 |
6M00DR15 | Metsäluonnon monimuotoisuus | 5 |
6M00DR14 | Metsä kasvupaikkana | 10 |
22AIM-1003 |
Metsien hoito
(Valitaan kaikki) |
23 |
6M00DV50 | Jaksollinen metsän kasvatus | 5 |
6M00FK56 | Metsänhoitotyöt | 2 |
6M00DO31 | Metsän uudistaminen | 7 |
6M00DO39 | Erirakenteisten metsien kasvatus | 4 |
6M00EU01 | Metsänkasvatuksen kannattavuus | 5 |
22AIM-1004 |
Puunhankinta
(Valitaan kaikki) |
36 |
6M00DQ18 | Puu biotalouden raaka-aineena | 7 |
6M00DQ17 | Puutavaran laatu ja mittaus | 3 |
6M00DO32 | Puunhankinnan perusteet | 5 |
6M00DO34 | Puukauppa | 4 |
6M00DO35 | Puunkorjuun suunnittelu | 6 |
6M00DO33 | Metsäbioenergia | 5 |
6M00DO36 | Puunkorjuu ja kaukokuljetus | 6 |
22AIM-1005 |
Metsien arviointi ja käytön suunnittelu
(Valitaan kaikki) |
22 |
6M00DQ16 | Metsän mittaus | 5 |
6M00DO37 | Metsäsuunnitelma | 5 |
6M00DO40 | Talousmetsien luonnonhoito | 5 |
6M00DO38 | Paikkatieto | 7 |
22AIM-1006 |
Viestintäosaaminen -kielet
(Valitaan kaikki) |
9 |
6M00DV55 | Svenska för skogsbranschen - skriftlig färdighet | 2 |
6M00DV54 | Svenska för skogsbranschen - muntlig färdighet | 2 |
6M00EU73 | English for Forestry Professionals | 5 |
22AIM-1007 |
Metsä yksityisomaisuutena ja yhteiskunnallisena resurssina
(Valitaan kaikki) |
12 |
6M00DO42 | Metsä yhteiskunnassa | 5 |
6M00FT71 | Metsänomistajat ja metsäomaisuuden hoito | 7 |
22AIM-1008 |
Vuorovaikutus- ja myyntiosaaminen
(Valitaan kaikki) |
10 |
6M00FT08 | Metsäneuvonta- ja vuorovaikutustaidot | 5 |
6M00FU05 | Tuloksellinen myyntityö ja asiakaspalvelu | 5 |
22AIM-1009 |
Metsätalouden järjestelmät ja johtaminen
(Valitaan kaikki) |
10 |
6M00DO43 | Metsätalouden tietojärjestelmät | 5 |
6M00DO87 | Metsätalouden toiminnanohjaus | 5 |
22AIM-1017 |
Metsätalouden liiketalous- ja projektiosaaminen
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 |
6M00FT09 | Metsätalouden työelämäprojekti 1 | 5 |
6M00FT10 | Metsätalouden työelämäprojekti 2 | 10 |
6M00CO99 | Metsätalouden liiketoiminta | 5 |
6M00CP00 | Metsätalouden markkinointi | 5 |
22AIM-1010 |
Metsätalouden erityisosaaminen
(Valitaan kaikki) |
10 |
6M00DV60 | Suometsien hoito | 5 |
6M00DV59 | Erityiskohteiden metsänhoito | 5 |
22AIM-1011 |
Metsätalouden syventävä erityisosaaminen
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 |
6M00DV62 | Puunhankinnan suunnittelu ja logistiikka | 10 |
6M00DV61 | Metsän eri käyttömuotojen yhteensovittaminen | 10 |
22AIM-1012 |
Ammatillinen kasvu
(Valitaan kaikki) |
3 |
6M00FT72 | Ammatillinen kasvu | 3 |
22AIM-1013 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 |
22AIM-1014 |
Harjoittelu
(Valitaan kaikki) |
30 |
6M00EU74 | Perusharjoittelu | 10 |
6M00DQ31 | Asiantuntijatehtävien harjoittelu 1 | 10 |
6M00DQ32 | Asiantuntijatehtävien harjoittelu 2 | 10 |
22AIM-1015 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki) |
15 |
7F00FH00 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 |
7F00FH01 | Opinnäytetyön toteutus | 5 |
7F00FH02 | Opinnäytetyön raportointi | 5 |