Siirry suoraan sisältöön

Talousmetsien luonnonhoitoLaajuus (5 op)

Tunnus: 6M00DO40

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija:

-osaa tunnistaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt maastossa ja rajata ne metsätalouden toimenpiteiden yhteydessä
-tuntee metsätalouden luonnonhoitosuositukset ja vesiensuojelusuositukset ja osaa soveltaa niitä käytännön toimenpiteissä

Sisältö

Arvokkaiden elinympäristöjen tunnistaminen, säästöpuut, suojavyöhykkeet, vesiensuojeluratkaisut, metsälain ja metsäsertifioinnin luonnonhoidolliset kriteerit

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tunnistaa useimmat metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt maastossa ja osaa ohjattuna rajata ne metsätalouden toimenpiteiden yhteydessä. Hän tuntee pääpiirteissään metsätalouden luonnonhoitosuositukset ja vesiensuojelusuositukset, mutta käytännön toimenpiteiden suunnittelussa ja toteutuksessa hänellä on vielä puutteita suositusten soveltamisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tunnistaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt maastossa ja osaa rajata ne metsätalouden toimenpiteiden yhteydessä. Hän tuntee metsätalouden luonnonhoitosuositukset ja vesiensuojelusuositukset ja osaa soveltaa niitä käytännön toimenpiteiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Hän osaa perustella arvokkaiden elinympäristöjen säästämisen ja luonnonhoidon toimenpiteet metsänomistajalle.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuntee kattavasti erilaiset metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja niiden ominaispiirteet. Hän ymmärtää myös miksi kyseiset kohteet ovat erityiskohteita ja osaa perustella kattavasti niiden säilyttämisen syyt metsänomistajalle. Opiskelija osaa itsenäisesti elinympäristökohteet sekä kartalle että maastossa. Hän osaa soveltaa myös muita luonnonhoidon suosituksia monipuolisesti käytännön tilanteissa ja perustella metsänomistajalle kattavasti niiden merkityksen.

Ilmoittautumisaika

03.04.2023 - 26.05.2023

Ajoitus

11.08.2023 - 16.09.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Petri Keto-Tokoi
  • Päivi Tiiva
Ryhmät
  • 22AIM
    Metsätalous 2022, monimuoto, Virrat

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:

-osaa tunnistaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt maastossa ja rajata ne metsätalouden toimenpiteiden yhteydessä
-tuntee metsätalouden luonnonhoitosuositukset ja vesiensuojelusuositukset ja osaa soveltaa niitä käytännön toimenpiteissä

Sisältö (OJ)

Arvokkaiden elinympäristöjen tunnistaminen, säästöpuut, suojavyöhykkeet, vesiensuojeluratkaisut, metsälain ja metsäsertifioinnin luonnonhoidolliset kriteerit

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa useimmat metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt maastossa ja osaa ohjattuna rajata ne metsätalouden toimenpiteiden yhteydessä. Hän tuntee pääpiirteissään metsätalouden luonnonhoitosuositukset ja vesiensuojelusuositukset, mutta käytännön toimenpiteiden suunnittelussa ja toteutuksessa hänellä on vielä puutteita suositusten soveltamisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tunnistaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt maastossa ja osaa rajata ne metsätalouden toimenpiteiden yhteydessä. Hän tuntee metsätalouden luonnonhoitosuositukset ja vesiensuojelusuositukset ja osaa soveltaa niitä käytännön toimenpiteiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Hän osaa perustella arvokkaiden elinympäristöjen säästämisen ja luonnonhoidon toimenpiteet metsänomistajalle.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija tuntee kattavasti erilaiset metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja niiden ominaispiirteet. Hän ymmärtää myös miksi kyseiset kohteet ovat erityiskohteita ja osaa perustella kattavasti niiden säilyttämisen syyt metsänomistajalle. Opiskelija osaa itsenäisesti elinympäristökohteet sekä kartalle että maastossa. Hän osaa soveltaa myös muita luonnonhoidon suosituksia monipuolisesti käytännön tilanteissa ja perustella metsänomistajalle kattavasti niiden merkityksen.

Aika ja paikka

Lähiopetus maastossa Virtain suunnalla.
Itsenäinen tiedon hankinta

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan tentin perusteella 100 %
Itseopiskelutehtävien oltava tehty palautuspäivään mennessä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Etätehtävät, itseopiskelu, luennot, maastoretkeilyt, maastoharjoitukset.

Oppimateriaalit

Saaristo, L. & Vanhatalo, K. (toim.) 2019. Metsänhoidon suositukset talousmetsien luonnonhoitoon, työopas. Tapion julkaisuja.

Monimetsä -hankkeen luonnonhoitotoimenpiteiden tarkistuslista ja neuvontatyökalu.
https://www.metsakeskus.fi/luonnonhoitotoimenpiteiden-tarkistuslista-ja-neuvontatyokalu

Soininen, T. & Meriluoto, M. 1998. Metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt. Metsälehti Kustannus.

Lindén, M., Lilja-Rothsten, S, Saaristo. L. & Keto-Tokoi, P. 2019. (toim.) Metsänhoidon suositukset riistametsänhoitoon, työopas. Tapion julkaisuja.

Joensuu, S., Kauppila, M., Lindén, M. & Tenhola, T. 2019. Metsänhoidon suositukset vesiensuojeluun, työopas. Tapion julkaisuja.

PEFC ja FSC -metsäsertifiointistandardien luonnonhoitoa ja vesiensuojelua koskevat krteerit

Tuni-moodeen tallennetut aineistot

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetusta 3 päivää, yhteensä 24 h.
Itseopiskelua noin 100 h.

Sisällön jaksotus

-Itseopiskelua ennakkoon. Itseopiskelutehtävät 1 ja 2 ennen kurssia.
-Etäluento ja kurssin aloitusinfo 9.8.2023.
-11.-12.8.2023 Ensimmäinen lähijakso.
-Itseopiskelua. Itseopiskelutehtävät 3 ja 4.
-25.8. 2023 Toinen lähijakso.
-Itseopiskelua
-Tentti

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Kansainvälisyys

Ei ole

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskeltavat sisällöt:
Arvokkaat elinympäristöt (luontotyypit), niitä koskeva lainsäädäntö, sertifiointikriteerit ja suositukset, tunnistaminen ja rajaaminen.
Talousmetsien luonnonhoitosuositukset
Metsätalouden vesiensuojelusuositukset
Talousmetsien riistanhoitosuositukset
PEFC- ja FSC- metsäsetifiointistandardien luonnonhoitoon- ja vesiensuojeluun liittyvät kriteerit.

Itseopiskelutehtävät oltava tehty = muistiinpanot + vastaukset esitettyihin kysymyksiin. Itseopiskelutehtäviä ei arvioida, mutta ne täytyy olla tehtyinä, että kurssista voi saada suoritusmerkinnän.
Läsnäolovelvollisuus lähijaksoilla 11.-12.8. ja 25.8.2023.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on huomattavia puutteita arvokkaiden luontokohteiden tunniatamisessa ja niitä koskevien säädösten ja sertifiointikriteerien tuntemuksessa. Opiskelijalla on vain hajanaista tietoa talousmetsien luonnonhoidon, vesiensuojelun ja riistanhoidon suosituksisat sekä metsäsertifioinnista. Opiskelijan kyky soveltaa edellä mainittua tietoa metsätalouden käytännön tilanteisiin on heikko. Opiskelija ei osallistu lähiopetuspäiviin tai itseopiskelutehtävät ovat tekemättä. Opiskelijan saama pistemäärä opintojakson tentissä on alle 50 % maksimipistemäärästä tai opiskelija ei osallistu tenttiin.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on melko hajanaista perustason tietoa arvokkaista luontokohteista ja talousmetsien luonnonhoidosta sekä niihin liittyvistä käytön rajoituksista ja toimintakäytännöistä. Opiskelijan kyky tunnistaa tillanteita, joihin liittyy lainsäädännöstä tai serifioinnista aiheutuvia käytön rajoituksia, on pinnallista ja puutteellista. Opiskelija osaa valita ohjeiden avulla kohteelle suositellun käsittelytavan, mutta hänen kykynsä soveltaa ohjeita ja perustella valintoja on puutteellinen. Opiskelija on melko passiivinen harjoituksissa ja retkeilyillä. Opiskelija on tehnyt itsenäisen tiedonhankinnan tehtävät. Opiskelijaa saa tentissä 50-70 % maksimispistemäärästä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tuntee arvokkaisiin luontokohteisiin, talousmetsien luonnonhoitoon ja metsäsertifiointiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet hyvin. Opiskelija osaa tunnistaa arvokkaat luontokohteet ja tuntee niiden rajausperusteet. Opieklija osaa valita kohteelle talousmetsien luonnonhoitosuositusten ja metsäsertifioinnin kriteerien mukaisen ratkaisun ja perustella valintansa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti retkeilyihin ja harjoituksiin ja tekee itsenäisen tiedon hankinnan tehtävät. Opiskelija saa 70-90 % opintojakson tentin maksimispistemäärästä

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tuntee arvokkaisiin luontokohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet erittäin hyvin. Opiskelija osaa tunnistaa tilanteita, joissa talousmetsien luonnonhoitosuosituksia tulee soveltaa. Opiskelija osaa esittää kohteelle eri käsittelyvaihtoehtoja, valita niistä parhaiten asetettuja tavoitteita toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa monipuolisesti. Opiskelija osaa arvioida talousmetsien luonnonhoidon menetelmien ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia erittäin hyvin ja perusteellisesti. Opiskelija on aktiivisesti mukana luennoilla, harjoituksissa ja retkeilyillä sekä tekee itsenäisen tiedon hankinnan tehtävät. Opiskelija saa opintojakson tentissä 90-100 % maksimipistemäärästä.

Ilmoittautumisaika

01.04.2022 - 15.05.2022

Ajoitus

12.08.2022 - 02.09.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Metsätalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Petri Keto-Tokoi
  • Päivi Tiiva
Vastuuhenkilö

Petri Keto-Tokoi

Ryhmät
  • 21AIM
    Metsätalous 2021, monimuoto

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija:

-osaa tunnistaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt maastossa ja rajata ne metsätalouden toimenpiteiden yhteydessä
-tuntee metsätalouden luonnonhoitosuositukset ja vesiensuojelusuositukset ja osaa soveltaa niitä käytännön toimenpiteissä

Sisältö (OJ)

Arvokkaiden elinympäristöjen tunnistaminen, säästöpuut, suojavyöhykkeet, vesiensuojeluratkaisut, metsälain ja metsäsertifioinnin luonnonhoidolliset kriteerit

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa useimmat metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt maastossa ja osaa ohjattuna rajata ne metsätalouden toimenpiteiden yhteydessä. Hän tuntee pääpiirteissään metsätalouden luonnonhoitosuositukset ja vesiensuojelusuositukset, mutta käytännön toimenpiteiden suunnittelussa ja toteutuksessa hänellä on vielä puutteita suositusten soveltamisessa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija tunnistaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt maastossa ja osaa rajata ne metsätalouden toimenpiteiden yhteydessä. Hän tuntee metsätalouden luonnonhoitosuositukset ja vesiensuojelusuositukset ja osaa soveltaa niitä käytännön toimenpiteiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Hän osaa perustella arvokkaiden elinympäristöjen säästämisen ja luonnonhoidon toimenpiteet metsänomistajalle.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija tuntee kattavasti erilaiset metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja niiden ominaispiirteet. Hän ymmärtää myös miksi kyseiset kohteet ovat erityiskohteita ja osaa perustella kattavasti niiden säilyttämisen syyt metsänomistajalle. Opiskelija osaa itsenäisesti elinympäristökohteet sekä kartalle että maastossa. Hän osaa soveltaa myös muita luonnonhoidon suosituksia monipuolisesti käytännön tilanteissa ja perustella metsänomistajalle kattavasti niiden merkityksen.

Aika ja paikka

Lähiopetus
Itsenäinen tiedon hankinta

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan tentin perusteella 100 %
Itseopiskelutehtävien oltava tehty palautuspäivään mennessä. Puuttuvat tehtävät alentavat arvosanaa yhdellä numerolla per puuttuva tehtävä.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Etätehtävät, itseopiskelu, luennot, maastoretkeilyt, maastoharjoitukset.

Oppimateriaalit

Saaristo, L. & Vanhatalo, K. (toim.) 2019. Metsänhoidon suositukset talousmetsien luonnonhoitoon, työopas. Tapion julkaisuja. https://www.metsanhoitosuositukset.fi/suositukset/luonnonhoito/

Monimetsä -hankkeen luonnonhoitotoimenpiteiden tarkistuslista ja neuvontatyökalu.
https://www.metsakeskus.fi/luonnonhoitotoimenpiteiden-tarkistuslista-ja-neuvontatyokalu

Soininen, T. & Meriluoto, M. 1998. Metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt. Metsälehti Kustannus.

Lindén, M., Lilja-Rothsten, S, Saaristo. L. & Keto-Tokoi, P. 2019. (toim.) Metsänhoidon suositukset riistametsänhoitoon, työopas. Tapion julkaisuja. https://www.metsanhoitosuositukset.fi/suositukset/riistametsanhoito/

Joensuu, S., Kauppila, M., Lindén, M. & Tenhola, T. 2019. Metsänhoidon suositukset vesiensuojeluun, työopas. Tapion julkaisuja. https://www.metsanhoitosuositukset.fi/suositukset/vesiensuojelu/

PEFC ja FSC -metsäsertifiointistandardien luonnonhoitoa ja vesiensuojelua koskevat krteerit

Tuni-moodeen tallennetut aineistot

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetusta 4 päivää, yhteensä 24 h.
Itseopiskelua 60 h.

Sisällön jaksotus

Itseopiskelua ennakkoon. Itseopiekelutehtävä 1.
12.-13.8.2022 Ensimmäinen lähijakso.
Itseopiskelua. Itseopiskelutehtävät 2 ja 3.
26.-27.8. 2022 Toinen lähijakso.
itseopiskelua. Itseopiskelutehtävä 4.
Tentti

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Ei ole.

Kansainvälisyys

Ei ole

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskeltavat sisällöt:
Arvokkaat elinympäristöt (luontotyypit), niitä koskeva lainsäädäntö, sertifiointikriteerit ja suositukset, tunnistaminen ja rajaaminen.
Talousmetsien luonnonhoitosuositukset
Metsätalouden vesiensuojelusuositukset
Talousmetsien riistanhoitosuositukset
PEFC- ja FSC- metsäsetifiointistandardien luonnonhoitoon- ja vesiensuojeluun liittyvät kriteerit.

Itseopiskelutehtävät oltavat tehty = muistiinpanot + vastaukset esitettyihin kysymyksiin. Itseopiskelutehtäviä ei arvioida, mutta ne täytyy olla tehtyinä, että kurssista voi saada suoritusmerkinnän.
Läsnäolovelvollisuus lähijaksoilla 12.-13.8. ja 26.-27.8.2022.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on huomattavia puutteita arvokkaiden luontokohteiden tunniatamisessa ja niitä koskevien säädösten ja sertifiointikriteerien tuntemuksessa. Opiskelijalla on vain hajanaista tietoa talousmetsien luonnonhoidon, vesiensuojelun ja riistanhoidon suosituksisat sekä metsäsertifioinnista. Opiskeijan kyky soveltaa edellä mainittua tietoa metsätalouden käytännön tilanteisiin on heikko. Opiskelija ei osallistu lähiopetuspäiviin. Opiskelijan saama pistemäärä opintojakson tentissä on alle 50 % maksimipistemäärästä tai opiskelija ei osallistu tenttiin.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijalla on melko hajanaista perustason tietoa arvokkaista luontokohteista ja talousmetsien luonnonhoidosta sekä niihin liittyvistä käytön rajoituksista ja toimintakäytännöistä. Opiskelijan kyky tunnistaa tillanteita, joihin liittyy lainsäädännöstä tai serifioinnista aiheutuvia käytön rajoituksia, on pinnallista ja puutteellista. Opiskelija osaa valita ohjeiden avulla kohteelle suositellun käsittelytavan, mutta hänen kykynsä soveltaa ohjeita ja perustella valintoja on puutteellinen. Opiskelija on melko passiivinen harjoituksissa ja retkeilyillä. Opiskelija on tehnyt itsenäisen tiedonhankinnan tehtävät. Opiskelijaa saa tenstissä 50-70 % maksimispistemäärästä.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tuntee arvokkaisiin luontokohteisiin, talousmetsien luonnonhoitoon ja metsäsertifiointiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet hyvin. Opiskelija osaa tunnistaa arvokkaat luontokohteet ja tuntee niiden rajausperusteet. Opieklija osaa valita kohteelle talousmetsien luonnonhoitosuositusten ja metsäsertifioinnin kriteerien mukaisen ratkaisun ja perustella valintansa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti retkeilyihin ja harjoituksiin ja tekee itsenäisen tiedon hankinnan tehtävät. Opiskelija saa 70-90 % opintojakson tentin maksimispistemäärästä

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tuntee arvokkaisiin luontokohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet erittäin hyvin. Opiskelija osaa tunnistaa tilanteita, joissa talousmetsien luonnonhoitosuosituksia tulee soveltaa. Opiskelija osaa esittää kohteelle eri käsittelyvaihtoehtoja, valita niistä parhaiten asetettuja tavoitteita toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa monipuolisesti. Opiskelija osaa arvioida talousmetsien luonnonhoidon menetelmien ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia erittäin hyvin ja perusteellisesti. Opiskelija on aktiivisesti mukana luennoilla, harjoituksissa ja retkeilyillä sekä tekee itsenäisen tiedon hankinnan tehtävät. Opiskelija saa opintojakson tentissä 90-100 % maksimipistemäärästä.