Talousmetsien luonnonhoitoLaajuus (5 op)
Tunnus: 6M00DO40
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija:
-osaa tunnistaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt maastossa ja rajata ne metsätalouden toimenpiteiden yhteydessä
-tuntee metsätalouden luonnonhoitosuositukset ja vesiensuojelusuositukset ja osaa soveltaa niitä käytännön toimenpiteissä
Sisältö
Arvokkaiden elinympäristöjen tunnistaminen, säästöpuut, suojavyöhykkeet, vesiensuojeluratkaisut, metsälain ja metsäsertifioinnin luonnonhoidolliset kriteerit
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tunnistaa useimmat metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt maastossa ja osaa ohjattuna rajata ne metsätalouden toimenpiteiden yhteydessä. Hän tuntee pääpiirteissään metsätalouden luonnonhoitosuositukset ja vesiensuojelusuositukset, mutta käytännön toimenpiteiden suunnittelussa ja toteutuksessa hänellä on vielä puutteita suositusten soveltamisessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tunnistaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt maastossa ja osaa rajata ne metsätalouden toimenpiteiden yhteydessä. Hän tuntee metsätalouden luonnonhoitosuositukset ja vesiensuojelusuositukset ja osaa soveltaa niitä käytännön toimenpiteiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Hän osaa perustella arvokkaiden elinympäristöjen säästämisen ja luonnonhoidon toimenpiteet metsänomistajalle.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuntee kattavasti erilaiset metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja niiden ominaispiirteet. Hän ymmärtää myös miksi kyseiset kohteet ovat erityiskohteita ja osaa perustella kattavasti niiden säilyttämisen syyt metsänomistajalle. Opiskelija osaa itsenäisesti elinympäristökohteet sekä kartalle että maastossa. Hän osaa soveltaa myös muita luonnonhoidon suosituksia monipuolisesti käytännön tilanteissa ja perustella metsänomistajalle kattavasti niiden merkityksen.
Ilmoittautumisaika
03.04.2023 - 26.05.2023
Ajoitus
11.08.2023 - 16.09.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Petri Keto-Tokoi
- Päivi Tiiva
Ryhmät
-
22AIMMetsätalous 2022, monimuoto, Virrat
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
-osaa tunnistaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt maastossa ja rajata ne metsätalouden toimenpiteiden yhteydessä
-tuntee metsätalouden luonnonhoitosuositukset ja vesiensuojelusuositukset ja osaa soveltaa niitä käytännön toimenpiteissä
Sisältö (OJ)
Arvokkaiden elinympäristöjen tunnistaminen, säästöpuut, suojavyöhykkeet, vesiensuojeluratkaisut, metsälain ja metsäsertifioinnin luonnonhoidolliset kriteerit
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa useimmat metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt maastossa ja osaa ohjattuna rajata ne metsätalouden toimenpiteiden yhteydessä. Hän tuntee pääpiirteissään metsätalouden luonnonhoitosuositukset ja vesiensuojelusuositukset, mutta käytännön toimenpiteiden suunnittelussa ja toteutuksessa hänellä on vielä puutteita suositusten soveltamisessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tunnistaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt maastossa ja osaa rajata ne metsätalouden toimenpiteiden yhteydessä. Hän tuntee metsätalouden luonnonhoitosuositukset ja vesiensuojelusuositukset ja osaa soveltaa niitä käytännön toimenpiteiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Hän osaa perustella arvokkaiden elinympäristöjen säästämisen ja luonnonhoidon toimenpiteet metsänomistajalle.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija tuntee kattavasti erilaiset metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja niiden ominaispiirteet. Hän ymmärtää myös miksi kyseiset kohteet ovat erityiskohteita ja osaa perustella kattavasti niiden säilyttämisen syyt metsänomistajalle. Opiskelija osaa itsenäisesti elinympäristökohteet sekä kartalle että maastossa. Hän osaa soveltaa myös muita luonnonhoidon suosituksia monipuolisesti käytännön tilanteissa ja perustella metsänomistajalle kattavasti niiden merkityksen.
Aika ja paikka
Lähiopetus maastossa Virtain suunnalla.
Itsenäinen tiedon hankinta
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan tentin perusteella 100 %
Itseopiskelutehtävien oltava tehty palautuspäivään mennessä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Etätehtävät, itseopiskelu, luennot, maastoretkeilyt, maastoharjoitukset.
Oppimateriaalit
Saaristo, L. & Vanhatalo, K. (toim.) 2019. Metsänhoidon suositukset talousmetsien luonnonhoitoon, työopas. Tapion julkaisuja.
Monimetsä -hankkeen luonnonhoitotoimenpiteiden tarkistuslista ja neuvontatyökalu.
https://www.metsakeskus.fi/luonnonhoitotoimenpiteiden-tarkistuslista-ja-neuvontatyokalu
Soininen, T. & Meriluoto, M. 1998. Metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt. Metsälehti Kustannus.
Lindén, M., Lilja-Rothsten, S, Saaristo. L. & Keto-Tokoi, P. 2019. (toim.) Metsänhoidon suositukset riistametsänhoitoon, työopas. Tapion julkaisuja.
Joensuu, S., Kauppila, M., Lindén, M. & Tenhola, T. 2019. Metsänhoidon suositukset vesiensuojeluun, työopas. Tapion julkaisuja.
PEFC ja FSC -metsäsertifiointistandardien luonnonhoitoa ja vesiensuojelua koskevat krteerit
Tuni-moodeen tallennetut aineistot
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta 3 päivää, yhteensä 24 h.
Itseopiskelua noin 100 h.
Sisällön jaksotus
-Itseopiskelua ennakkoon. Itseopiskelutehtävät 1 ja 2 ennen kurssia.
-Etäluento ja kurssin aloitusinfo 9.8.2023.
-11.-12.8.2023 Ensimmäinen lähijakso.
-Itseopiskelua. Itseopiskelutehtävät 3 ja 4.
-25.8. 2023 Toinen lähijakso.
-Itseopiskelua
-Tentti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
Kansainvälisyys
Ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskeltavat sisällöt:
Arvokkaat elinympäristöt (luontotyypit), niitä koskeva lainsäädäntö, sertifiointikriteerit ja suositukset, tunnistaminen ja rajaaminen.
Talousmetsien luonnonhoitosuositukset
Metsätalouden vesiensuojelusuositukset
Talousmetsien riistanhoitosuositukset
PEFC- ja FSC- metsäsetifiointistandardien luonnonhoitoon- ja vesiensuojeluun liittyvät kriteerit.
Itseopiskelutehtävät oltava tehty = muistiinpanot + vastaukset esitettyihin kysymyksiin. Itseopiskelutehtäviä ei arvioida, mutta ne täytyy olla tehtyinä, että kurssista voi saada suoritusmerkinnän.
Läsnäolovelvollisuus lähijaksoilla 11.-12.8. ja 25.8.2023.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla on huomattavia puutteita arvokkaiden luontokohteiden tunniatamisessa ja niitä koskevien säädösten ja sertifiointikriteerien tuntemuksessa. Opiskelijalla on vain hajanaista tietoa talousmetsien luonnonhoidon, vesiensuojelun ja riistanhoidon suosituksisat sekä metsäsertifioinnista. Opiskelijan kyky soveltaa edellä mainittua tietoa metsätalouden käytännön tilanteisiin on heikko. Opiskelija ei osallistu lähiopetuspäiviin tai itseopiskelutehtävät ovat tekemättä. Opiskelijan saama pistemäärä opintojakson tentissä on alle 50 % maksimipistemäärästä tai opiskelija ei osallistu tenttiin.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla on melko hajanaista perustason tietoa arvokkaista luontokohteista ja talousmetsien luonnonhoidosta sekä niihin liittyvistä käytön rajoituksista ja toimintakäytännöistä. Opiskelijan kyky tunnistaa tillanteita, joihin liittyy lainsäädännöstä tai serifioinnista aiheutuvia käytön rajoituksia, on pinnallista ja puutteellista. Opiskelija osaa valita ohjeiden avulla kohteelle suositellun käsittelytavan, mutta hänen kykynsä soveltaa ohjeita ja perustella valintoja on puutteellinen. Opiskelija on melko passiivinen harjoituksissa ja retkeilyillä. Opiskelija on tehnyt itsenäisen tiedonhankinnan tehtävät. Opiskelijaa saa tentissä 50-70 % maksimispistemäärästä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tuntee arvokkaisiin luontokohteisiin, talousmetsien luonnonhoitoon ja metsäsertifiointiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet hyvin. Opiskelija osaa tunnistaa arvokkaat luontokohteet ja tuntee niiden rajausperusteet. Opieklija osaa valita kohteelle talousmetsien luonnonhoitosuositusten ja metsäsertifioinnin kriteerien mukaisen ratkaisun ja perustella valintansa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti retkeilyihin ja harjoituksiin ja tekee itsenäisen tiedon hankinnan tehtävät. Opiskelija saa 70-90 % opintojakson tentin maksimispistemäärästä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tuntee arvokkaisiin luontokohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet erittäin hyvin. Opiskelija osaa tunnistaa tilanteita, joissa talousmetsien luonnonhoitosuosituksia tulee soveltaa. Opiskelija osaa esittää kohteelle eri käsittelyvaihtoehtoja, valita niistä parhaiten asetettuja tavoitteita toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa monipuolisesti. Opiskelija osaa arvioida talousmetsien luonnonhoidon menetelmien ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia erittäin hyvin ja perusteellisesti. Opiskelija on aktiivisesti mukana luennoilla, harjoituksissa ja retkeilyillä sekä tekee itsenäisen tiedon hankinnan tehtävät. Opiskelija saa opintojakson tentissä 90-100 % maksimipistemäärästä.
Ilmoittautumisaika
01.04.2022 - 15.05.2022
Ajoitus
12.08.2022 - 02.09.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Petri Keto-Tokoi
- Päivi Tiiva
Vastuuhenkilö
Petri Keto-Tokoi
Ryhmät
-
21AIMMetsätalous 2021, monimuoto
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
-osaa tunnistaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt maastossa ja rajata ne metsätalouden toimenpiteiden yhteydessä
-tuntee metsätalouden luonnonhoitosuositukset ja vesiensuojelusuositukset ja osaa soveltaa niitä käytännön toimenpiteissä
Sisältö (OJ)
Arvokkaiden elinympäristöjen tunnistaminen, säästöpuut, suojavyöhykkeet, vesiensuojeluratkaisut, metsälain ja metsäsertifioinnin luonnonhoidolliset kriteerit
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa useimmat metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt maastossa ja osaa ohjattuna rajata ne metsätalouden toimenpiteiden yhteydessä. Hän tuntee pääpiirteissään metsätalouden luonnonhoitosuositukset ja vesiensuojelusuositukset, mutta käytännön toimenpiteiden suunnittelussa ja toteutuksessa hänellä on vielä puutteita suositusten soveltamisessa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tunnistaa metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt maastossa ja osaa rajata ne metsätalouden toimenpiteiden yhteydessä. Hän tuntee metsätalouden luonnonhoitosuositukset ja vesiensuojelusuositukset ja osaa soveltaa niitä käytännön toimenpiteiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Hän osaa perustella arvokkaiden elinympäristöjen säästämisen ja luonnonhoidon toimenpiteet metsänomistajalle.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija tuntee kattavasti erilaiset metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt ja niiden ominaispiirteet. Hän ymmärtää myös miksi kyseiset kohteet ovat erityiskohteita ja osaa perustella kattavasti niiden säilyttämisen syyt metsänomistajalle. Opiskelija osaa itsenäisesti elinympäristökohteet sekä kartalle että maastossa. Hän osaa soveltaa myös muita luonnonhoidon suosituksia monipuolisesti käytännön tilanteissa ja perustella metsänomistajalle kattavasti niiden merkityksen.
Aika ja paikka
Lähiopetus
Itsenäinen tiedon hankinta
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan tentin perusteella 100 %
Itseopiskelutehtävien oltava tehty palautuspäivään mennessä. Puuttuvat tehtävät alentavat arvosanaa yhdellä numerolla per puuttuva tehtävä.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Etätehtävät, itseopiskelu, luennot, maastoretkeilyt, maastoharjoitukset.
Oppimateriaalit
Saaristo, L. & Vanhatalo, K. (toim.) 2019. Metsänhoidon suositukset talousmetsien luonnonhoitoon, työopas. Tapion julkaisuja. https://www.metsanhoitosuositukset.fi/suositukset/luonnonhoito/
Monimetsä -hankkeen luonnonhoitotoimenpiteiden tarkistuslista ja neuvontatyökalu.
https://www.metsakeskus.fi/luonnonhoitotoimenpiteiden-tarkistuslista-ja-neuvontatyokalu
Soininen, T. & Meriluoto, M. 1998. Metsäluonnon arvokkaat elinympäristöt. Metsälehti Kustannus.
Lindén, M., Lilja-Rothsten, S, Saaristo. L. & Keto-Tokoi, P. 2019. (toim.) Metsänhoidon suositukset riistametsänhoitoon, työopas. Tapion julkaisuja. https://www.metsanhoitosuositukset.fi/suositukset/riistametsanhoito/
Joensuu, S., Kauppila, M., Lindén, M. & Tenhola, T. 2019. Metsänhoidon suositukset vesiensuojeluun, työopas. Tapion julkaisuja. https://www.metsanhoitosuositukset.fi/suositukset/vesiensuojelu/
PEFC ja FSC -metsäsertifiointistandardien luonnonhoitoa ja vesiensuojelua koskevat krteerit
Tuni-moodeen tallennetut aineistot
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetusta 4 päivää, yhteensä 24 h.
Itseopiskelua 60 h.
Sisällön jaksotus
Itseopiskelua ennakkoon. Itseopiekelutehtävä 1.
12.-13.8.2022 Ensimmäinen lähijakso.
Itseopiskelua. Itseopiskelutehtävät 2 ja 3.
26.-27.8. 2022 Toinen lähijakso.
itseopiskelua. Itseopiskelutehtävä 4.
Tentti
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei ole.
Kansainvälisyys
Ei ole
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskeltavat sisällöt:
Arvokkaat elinympäristöt (luontotyypit), niitä koskeva lainsäädäntö, sertifiointikriteerit ja suositukset, tunnistaminen ja rajaaminen.
Talousmetsien luonnonhoitosuositukset
Metsätalouden vesiensuojelusuositukset
Talousmetsien riistanhoitosuositukset
PEFC- ja FSC- metsäsetifiointistandardien luonnonhoitoon- ja vesiensuojeluun liittyvät kriteerit.
Itseopiskelutehtävät oltavat tehty = muistiinpanot + vastaukset esitettyihin kysymyksiin. Itseopiskelutehtäviä ei arvioida, mutta ne täytyy olla tehtyinä, että kurssista voi saada suoritusmerkinnän.
Läsnäolovelvollisuus lähijaksoilla 12.-13.8. ja 26.-27.8.2022.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla on huomattavia puutteita arvokkaiden luontokohteiden tunniatamisessa ja niitä koskevien säädösten ja sertifiointikriteerien tuntemuksessa. Opiskelijalla on vain hajanaista tietoa talousmetsien luonnonhoidon, vesiensuojelun ja riistanhoidon suosituksisat sekä metsäsertifioinnista. Opiskeijan kyky soveltaa edellä mainittua tietoa metsätalouden käytännön tilanteisiin on heikko. Opiskelija ei osallistu lähiopetuspäiviin. Opiskelijan saama pistemäärä opintojakson tentissä on alle 50 % maksimipistemäärästä tai opiskelija ei osallistu tenttiin.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijalla on melko hajanaista perustason tietoa arvokkaista luontokohteista ja talousmetsien luonnonhoidosta sekä niihin liittyvistä käytön rajoituksista ja toimintakäytännöistä. Opiskelijan kyky tunnistaa tillanteita, joihin liittyy lainsäädännöstä tai serifioinnista aiheutuvia käytön rajoituksia, on pinnallista ja puutteellista. Opiskelija osaa valita ohjeiden avulla kohteelle suositellun käsittelytavan, mutta hänen kykynsä soveltaa ohjeita ja perustella valintoja on puutteellinen. Opiskelija on melko passiivinen harjoituksissa ja retkeilyillä. Opiskelija on tehnyt itsenäisen tiedonhankinnan tehtävät. Opiskelijaa saa tenstissä 50-70 % maksimispistemäärästä.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tuntee arvokkaisiin luontokohteisiin, talousmetsien luonnonhoitoon ja metsäsertifiointiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet hyvin. Opiskelija osaa tunnistaa arvokkaat luontokohteet ja tuntee niiden rajausperusteet. Opieklija osaa valita kohteelle talousmetsien luonnonhoitosuositusten ja metsäsertifioinnin kriteerien mukaisen ratkaisun ja perustella valintansa. Opiskelija osallistuu aktiivisesti retkeilyihin ja harjoituksiin ja tekee itsenäisen tiedon hankinnan tehtävät. Opiskelija saa 70-90 % opintojakson tentin maksimispistemäärästä
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tuntee arvokkaisiin luontokohteisiin liittyvät käytön rajoitukset, suositukset, toimintakäytännöt ja tiedon lähteet erittäin hyvin. Opiskelija osaa tunnistaa tilanteita, joissa talousmetsien luonnonhoitosuosituksia tulee soveltaa. Opiskelija osaa esittää kohteelle eri käsittelyvaihtoehtoja, valita niistä parhaiten asetettuja tavoitteita toteuttavan käsittelytavan ja perustella valintansa monipuolisesti. Opiskelija osaa arvioida talousmetsien luonnonhoidon menetelmien ekologisia, metsänhoidollisia ja puunkorjuuteknisiä etuja, haittoja ja rajoituksia erittäin hyvin ja perusteellisesti. Opiskelija on aktiivisesti mukana luennoilla, harjoituksissa ja retkeilyillä sekä tekee itsenäisen tiedon hankinnan tehtävät. Opiskelija saa opintojakson tentissä 90-100 % maksimipistemäärästä.