Metsäneuvonta- ja vuorovaikutustaidotLaajuus (5 op)
Tunnus: 6M00FT08
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija:
-osaa suunnitella ja toteuttaa metsäneuvontatapahtuman erilaisille kohderyhmille
-osaa valmistella ja pitää kohdeyleisölle suullisen esityksen, jota osaa tarvittaessa havainnollistaa
-osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
- tietää, miten erilaiset viestintä- ja vuorovaikutustilanteet (asiakaspalvelu- ja neuvontatilanteet, palaverit, neuvottelut, kokoukset) tyypillisesti etenevät, ja osaa toimia niissä vastuullisesti ja vakiintuneiden toimintatapojen mukaisesti
- osaa selvittää metsänomistajan tavoitteet ja sovittaa ne yhteen lainsäädännön, suositusten ja edustamansa organisaation tavoitteiden kanssa sekä neuvoa metsäomistajaa metsäomaisuuden hoitoon liittyvissä kysymyksissä
-osaa argumentoida, perustella ja puolustaa omia näkökantojaan
-osaa toimia henkilökohtaisen neuvonnan erilaisissa tilanteissa metsänomistajan kanssa
Sisältö
Metsätalouteen liittyvän lainsäädännön ja suositusten soveltaminen, neuvontatilanteen suunnittelu ja toteuttaminen sekä siihen liittyvä pedagoginen osaaminen, metsänomistajan arvojen ja tavoitteiden selvittäminen, henkilökohtainen neuvonta ja siihen liittyvät vuorovaikutustaidot.
Vuorovaikutuksen tasot. Viestintätyylit. Sanaton viestintä. Puhe-esityksen sisällön suunnittelu. Havainnollistaminen. Esityksen pitäminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tuntee metsätalouteen liittyvää lainsäädäntöä ja suosituksia. Niiden käyttö neuvonnan tai omien näkemysten esittelyn perusteena on kaavamaista, eikä osoita metsänomistajan tarpeiden huomioimista. Opiskelija havainnoi vuorovaikutustilannetta vain vähän eikä juuri muuta toimintaansa vuorovaikutustilanteen mukaan. Hän tarvitsee ohjausta ja tukea neuvontatilaisuuden järjestelyissä ja ryhmäneuvontatilanteen läpiviemisessä. Opiskelija viestii asiatyylisesti ja ymmärrettävästi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa hyödyntää metsätalouteen liittyvää lainsäädäntöä, suosituksia ja laskentamalleja näkemystensä ja tavallisten hoitoratkaisuiden perustelemiseen. Hän osoittaa kykyä ottaa huomioon metsänomistajan tavoitteita ja tarpeita. Opiskelija havainnoi vuorovaikutustilannetta ja osaa muuttaa toimintaansa tilanteen mukaan. Hän osaa järjestää tilauksen mukaisen neuvontatilanteen ja viedä ryhmäneuvontatilanteen läpi niin, että olennaiset oppimistavoitteet saavutetaan.
Vuorovaikutus- ja esiintymistilanteet ovat vastaanottajan ja tilanteen huomioivia ja rakenteeltaan toimivia. Opiskelija viestii asiatyylisesti ja ymmärrettävästi. Esiintyessään opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa vuorovaikutustilanteessa yhdistää luontevasti ja kokonaisvaltaisesti metsänomistamiseen liittyvää lainsäädäntöä, suosituksia, laskentamalleja, markkinointiosaamista, ymmärrystä erilaisten ihmistyyppien välisestä vuorovaikutuksesta onnistuneen, metsänomistajan tavoitteet täyttävän vuorovaikutustilanteen rakentamiseen. Neuvontatilaisuuden järjestämisessä ja läpiviennissä hän osoittaa omatoimisuutta ja luovuutta, jotka mahdollistavat syvällisen oppimisen ryhmän tilanteen huomioiden.
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan.
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 07.06.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Mari Touronen
- Ari Vanamo
Vastuuhenkilö
Ari Vanamo
Ryhmät
-
22AIMMetsätalous 2022, monimuoto, Virrat
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija:
-osaa suunnitella ja toteuttaa metsäneuvontatapahtuman erilaisille kohderyhmille
-osaa valmistella ja pitää kohdeyleisölle suullisen esityksen, jota osaa tarvittaessa havainnollistaa
-osaa viestiä asiantuntijana jäsentyneesti, ymmärrettävästi ja vakuuttavasti
- tietää, miten erilaiset viestintä- ja vuorovaikutustilanteet (asiakaspalvelu- ja neuvontatilanteet, palaverit, neuvottelut, kokoukset) tyypillisesti etenevät, ja osaa toimia niissä vastuullisesti ja vakiintuneiden toimintatapojen mukaisesti
- osaa selvittää metsänomistajan tavoitteet ja sovittaa ne yhteen lainsäädännön, suositusten ja edustamansa organisaation tavoitteiden kanssa sekä neuvoa metsäomistajaa metsäomaisuuden hoitoon liittyvissä kysymyksissä
-osaa argumentoida, perustella ja puolustaa omia näkökantojaan
-osaa toimia henkilökohtaisen neuvonnan erilaisissa tilanteissa metsänomistajan kanssa
Sisältö (OJ)
Metsätalouteen liittyvän lainsäädännön ja suositusten soveltaminen, neuvontatilanteen suunnittelu ja toteuttaminen sekä siihen liittyvä pedagoginen osaaminen, metsänomistajan arvojen ja tavoitteiden selvittäminen, henkilökohtainen neuvonta ja siihen liittyvät vuorovaikutustaidot.
Vuorovaikutuksen tasot. Viestintätyylit. Sanaton viestintä. Puhe-esityksen sisällön suunnittelu. Havainnollistaminen. Esityksen pitäminen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tuntee metsätalouteen liittyvää lainsäädäntöä ja suosituksia. Niiden käyttö neuvonnan tai omien näkemysten esittelyn perusteena on kaavamaista, eikä osoita metsänomistajan tarpeiden huomioimista. Opiskelija havainnoi vuorovaikutustilannetta vain vähän eikä juuri muuta toimintaansa vuorovaikutustilanteen mukaan. Hän tarvitsee ohjausta ja tukea neuvontatilaisuuden järjestelyissä ja ryhmäneuvontatilanteen läpiviemisessä. Opiskelija viestii asiatyylisesti ja ymmärrettävästi.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa hyödyntää metsätalouteen liittyvää lainsäädäntöä, suosituksia ja laskentamalleja näkemystensä ja tavallisten hoitoratkaisuiden perustelemiseen. Hän osoittaa kykyä ottaa huomioon metsänomistajan tavoitteita ja tarpeita. Opiskelija havainnoi vuorovaikutustilannetta ja osaa muuttaa toimintaansa tilanteen mukaan. Hän osaa järjestää tilauksen mukaisen neuvontatilanteen ja viedä ryhmäneuvontatilanteen läpi niin, että olennaiset oppimistavoitteet saavutetaan.
Vuorovaikutus- ja esiintymistilanteet ovat vastaanottajan ja tilanteen huomioivia ja rakenteeltaan toimivia. Opiskelija viestii asiatyylisesti ja ymmärrettävästi. Esiintyessään opiskelija pitää katsekontaktin yleisöön ja puhuu omin sanoin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija osaa vuorovaikutustilanteessa yhdistää luontevasti ja kokonaisvaltaisesti metsänomistamiseen liittyvää lainsäädäntöä, suosituksia, laskentamalleja, markkinointiosaamista, ymmärrystä erilaisten ihmistyyppien välisestä vuorovaikutuksesta onnistuneen, metsänomistajan tavoitteet täyttävän vuorovaikutustilanteen rakentamiseen. Neuvontatilaisuuden järjestämisessä ja läpiviennissä hän osoittaa omatoimisuutta ja luovuutta, jotka mahdollistavat syvällisen oppimisen ryhmän tilanteen huomioiden.
Opiskelija viestii vakuuttavasti, innostuneesti ja vuorovaikutteisesti. Hän esiintyy luontevasti ja asiallisesti onnistuen ylläpitämään yleisön mielenkiinnon koko esityksen ajan.
Aika ja paikka
20.1. -18.5. Virrat, osin etänä.
20.1. lauantai Virrat, 12.45-16 (Paunu -sali)
17.2. lauantai Virrat 12.30-16
23.3. lauantai Virrat 12.45-16
6.4. lauantai etänä 10.15-15
17.5 klo 8-16 ja 18.5.klo 8-15 metsänomistajapäivä (valmistelu perjantaina, toteutus lauantaina)
Muutama etätapaaminen keskiviikkoiltana klo 18-20 välillä, ilmoitetaan myöhemmin
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Verkkotentti laki- ja suositusasioista avoinna Moodlessa 4.3. klo 9.00 - 7.3. klo 23.00.
Uusinnat sovitaan erikseen
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suullinen esitys 40%
Metsänomistajapäivän toiminta 40 % (suunnittelu- ja toteutusvaiheessa)
Laki- ja suositusasioiden verkkotentti 20 %
Metsänomistajan haastattelu -hyväksytty
Metsäneuvojan haastattelu -hyväksytty
Argumentointiharjoitus -hyväksytty
Opetukseen osallistuminen -hyväksytty
Opintojakson arvosana on hylätty, jos yksikin osasuorituksista on hylätty
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Luennot, etäopetus, erilaiset ryhmäharjoitukset ja itsenäisesti tehtävät harjoitukset, neuvontatapahtuman suunnittelu ja toteutus
Oppimateriaalit
Ilmoitettu Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetusta noin 35 tuntia. Opiskelijan itsenäinen työskentely ja pienryhmissä etätyöskentely yhteensä noin 100 tuntia
Sisällön jaksotus
20.1. lauantai Virrat, 12.45-16 (Paunu -sali) -opintojakson aloitus, metsäneuvonnan taustoitus
17.2. lauantai Virrat 12.30-16 metsäneuvonnan sisällöt (lait, suositukset)
23.3. lauantai Virrat 12.45-16 argumentointiharjoitus
6.4. lauantai etänä 10.15-15 suulliset esitykset
17.5 klo 8-16 ja 18.5.klo 8-15 metsänomistajapäivä (valmistelu perjantaina, toteutus lauantaina)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Metsänomistajatapahtuman järjestäminen yhdessä Pohjois-Pirkan metsänhoitoyhdistyksen kanssa