Ammatillinen kasvuLaajuus (3 op)
Tunnus: 6M00FT72
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tietää mitä ammatillista osaamista eri organisaatioiden tarjoamissa tehtävissä metsätalousinsinööreiltä vaaditaan
- osaa analysoida omaa osaamistaan ja kasvuaan metsätoimihenkilöksi ja suunnitella tavoitteitaan tukevan opintopolun opintoihinsa (harjoittelu, opinnäytetyö, vapaasti valittavat opinnot ja metsäalan erityisosaamisen opinnot)
- tietää tärkeimmät metsäalalla käytössä olevat työehtosopimukset
- kehittyy yleisissä työelämävalmiuksissaan erityisesti ajankäytön suunnittelun ja ongelmanratkaisutaitojen osalta
Sisältö
Metsätoimihenkilön osaaminen ja työnkuva ja oma osaaminen, harjoittelupaikkojen haku ja harjoitteluseminaarit, ongelmanratkaisutaidot, ajankäytön suunnittelu, työnhallinnan suunnittelu ja sen hyödyntäminen esim. opinnäytetyön toteuttamisessa, työehtosopimukset ja Meto:n edustajan vierailu, HOPS ylläpito ja erityisesti vapaasti valittavien opintojen suunnittelu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tuntee vain osittain millaisissa tehtävissä metsätalousinsinööri voi eri organisaatioissa toimia ja millaista osaamista niissä tehtävissä tarvitaan. Opiskelijalla on puutteita taidoissa analysoida omaa osaamistaan ja kehittymistään metsätoimihenkilöksi. Hän tuntee työelämän yleiset periaatteet ja oman alan erityiset eettiset säännöt vain osittain. Opiskelija osaa ohjatusti suunnitella omaa ajankäyttöään.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tietää millaista ammatillista osaamista eri organisaatioiden tarjoamissa työtehtävissä metsätalousinsinööriltä vaaditaan. Hän osaa analysoida omaa osaamistaan ja kasvuaan metsätoimihenkilöksi. Hän tuntee työelämän yleiset eettiset periaatteet ja oman alansa erityiset eettiset säännöt. Opiskelija osaa pääosin suunnitella oman ajankäyttönsä, mutta ei aina noudata suunnitelmiaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on hyvin perillä siitä, millaista ammatillista osaamista eri organisaatioiden tarjoamissa työtehtävissä metsätalousinsinööriltä edellytetään. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan ja kasvuaan metsätoimihenkilöksi sekä suunnitella ja seurata opiskeluaan tältä pohjalta. Opiskelija on hyvin perillä sekä työelämän yleisistä että oman alansa erityisistä eettisistä säännöistä ja ymmärtää eettisten sääntöjen merkityksen toiminnan ohjaajana. Opiskelijan ajankäytön suunnittelu on luontevaa ja joustavaa.
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.12.2023
Ajoitus
19.01.2024 - 25.04.2024
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Metsätalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Jukka Tohu
Vastuuhenkilö
Jukka Tohu
Ryhmät
-
22AIMMetsätalous 2022, monimuoto, Virrat
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tietää mitä ammatillista osaamista eri organisaatioiden tarjoamissa tehtävissä metsätalousinsinööreiltä vaaditaan
- osaa analysoida omaa osaamistaan ja kasvuaan metsätoimihenkilöksi ja suunnitella tavoitteitaan tukevan opintopolun opintoihinsa (harjoittelu, opinnäytetyö, vapaasti valittavat opinnot ja metsäalan erityisosaamisen opinnot)
- tietää tärkeimmät metsäalalla käytössä olevat työehtosopimukset
- kehittyy yleisissä työelämävalmiuksissaan erityisesti ajankäytön suunnittelun ja ongelmanratkaisutaitojen osalta
Sisältö (OJ)
Metsätoimihenkilön osaaminen ja työnkuva ja oma osaaminen, harjoittelupaikkojen haku ja harjoitteluseminaarit, ongelmanratkaisutaidot, ajankäytön suunnittelu, työnhallinnan suunnittelu ja sen hyödyntäminen esim. opinnäytetyön toteuttamisessa, työehtosopimukset ja Meto:n edustajan vierailu, HOPS ylläpito ja erityisesti vapaasti valittavien opintojen suunnittelu
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tuntee vain osittain millaisissa tehtävissä metsätalousinsinööri voi eri organisaatioissa toimia ja millaista osaamista niissä tehtävissä tarvitaan. Opiskelijalla on puutteita taidoissa analysoida omaa osaamistaan ja kehittymistään metsätoimihenkilöksi. Hän tuntee työelämän yleiset periaatteet ja oman alan erityiset eettiset säännöt vain osittain. Opiskelija osaa ohjatusti suunnitella omaa ajankäyttöään.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija tietää millaista ammatillista osaamista eri organisaatioiden tarjoamissa työtehtävissä metsätalousinsinööriltä vaaditaan. Hän osaa analysoida omaa osaamistaan ja kasvuaan metsätoimihenkilöksi. Hän tuntee työelämän yleiset eettiset periaatteet ja oman alansa erityiset eettiset säännöt. Opiskelija osaa pääosin suunnitella oman ajankäyttönsä, mutta ei aina noudata suunnitelmiaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija on hyvin perillä siitä, millaista ammatillista osaamista eri organisaatioiden tarjoamissa työtehtävissä metsätalousinsinööriltä edellytetään. Opiskelija osaa analysoida omaa osaamistaan ja kasvuaan metsätoimihenkilöksi sekä suunnitella ja seurata opiskeluaan tältä pohjalta. Opiskelija on hyvin perillä sekä työelämän yleisistä että oman alansa erityisistä eettisistä säännöistä ja ymmärtää eettisten sääntöjen merkityksen toiminnan ohjaajana. Opiskelijan ajankäytön suunnittelu on luontevaa ja joustavaa.
Aika ja paikka
Aloitustunnit 19.1. ja viimeiset tunnit 19.4. kontaktissa
Muut tunnit verkossa
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä. Opintojakson suorittaminen tapahtuu tekemällä annettuja tehtäviä, ja osallistumalla tuntien keskusteluihin
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi ja hyväksytty suorittaminen perustuu opiskelijan tekemiin tehtäviin, joilla pyritään tukemaan opiskelijan prosessia ammatilliseen kasvuun.
Arvioinnissa huomioidaan osallistumiset tunneille ja harjoituksien tekemiseen ja lisäksi aikataulussa pysyminen.
Tehtävien tekemisen avulla hän pystyy tuomaan esille käsityksensä metsäalan toimihenkilön osaamisvaateista ja pystyy osoittamaan ammatillista kasvuaan reflektoimalla oman osaamisen kehittymistä. Näin hän osoittaa kykynsä arvioida itseään oppijana ja tulevan metsäammattilaisena.
Osallistumisen vaikutus arviointiin - tulee osallistua vähintään 50 % opetuskerroista (eli arvosana 1> 50%, arvosana 3 > 70% ja arvosana 5 > 90%)
Tehtävien vaikutus arviointiin - tulee palauttaa vähintään 70 % tehtävistä (eli arvosana 1 > 70%, arvosana 3 > 80 % ja arvosana 5 > 90%). Myöhässä palautetut tehtävät laskevat arviointia.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kontaktitunnit, verkkotunnit, mahdollisesti vierailijoita, harjoitustöitä
Oppimateriaalit
Työtehoseuran julkaisemat metsäkoulutuksen tutkimusjulkaisut (saatavissa https://www.tts.fi/tutkimus_kehitys/metsatalous/metsakoulutuksen_tutkimus)
Metsäalan työehtosopimukset
- toimihenkilöiden työehtosopimukset (https://www.luva.fi/metsaasiantuntijat/tyoehtosopimukset/)
- työntekijöiden työehtosopimukset (metsäala https://www.teollisuusliitto.fi/tyoelama/tyoehtosopimukset/erityisalojen-sektori/metsaala/ ja metsäkoneala https://www.teollisuusliitto.fi/tyoelama/tyoehtosopimukset/erityisalojen-sektori/metsakoneala/)
Metsähyvinvointi sivuston materiaali (http://metsahyvinvointi.fi/)
Metsäalan työvoimatarve – Savotta 2025 (http://www.metsateho.fi/metsaalan-tyovoimatarve-savotta-2025/)
Kohti työelämää Metsätehon opas (saatavissa http://puuhuolto.fi/kohti-tyoelamaa/)
Elämänmuutos! : hyppy uudelle uralle, Korpela, Salla, 2009 (tai jotain muuta aiheeseen liittyvää)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetusta n 20 h
Itsenäistä opiskelua n. 60 h
Sisällön jaksotus
Ensimmäisellä tapaamiskerralla sovitaan mitä asioita opintojaksolla painotetaan ja miten ne ajoitetaan.
Seuraavat tapaamiskerrat ovat harjoitusten/tehtävien purkamista
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Mahdollisesti vierailijoita, ja harjoitustehtäviä työelämäkontakteihin liittyen
Kansainvälisyys
Haluttaessa KV-info