Siirry suoraan sisältöön

Sosionomin tutkinto-ohjelma: Sosionomi, 25ASO

Tunnus: 24SO

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Sosionomi (AMK)

Laajuus:
210 op

Kesto:
3.5 vuotta (210 op)

Aloituslukukausi:
Kevät 2026

Kuvaus

Kuvaus alasta ja tehtäväkentästä, jolle opetussuunnitelman mukaisella osaamisella tähdätään:

Sosionomin tutkinto-ohjelman arvoperusta on YK:n ihmisoikeuksien julistuksessa ja kansainvälisen sosiaalityöntekijäjärjestön IFSW:n eettisissä ohjeissa ja periaatteissa. Arvot ovat ihmisarvo ja oikeudenmukaisuus, yksilön itsemääräämisoikeuden ja yksityisyyden kunnioittaminen, sosiaalisen osallisuuden edistäminen yhteisöissä ja yhteiskunnassa, syrjinnän ja väkivallan vastustaminen sekä köyhyyden vähentäminen. Sosiaalialan yhteiskunnallisia perusarvoja ovat yhteiskunnallinen oikeudenmukaisuus sekä tasa-arvoa ja demokratiaa edistävät arvot.

Sosiaalialan ammatti-identiteetin perusta on ihmiskäsityksen ja arvojen tiedostaminen ja sen mukainen toiminta. Koulutuksessa rakentuva ammatti-identiteetti edesauttaa jaksamaan työn haasteissa. Koulutuksessa kiinnitetään erityistä huomiota eettisyyteen, yhteisöllisyyteen, vahvan sosiaalialan ammatti-identiteetin ja ammatillisen toimijuuden muodostumiseen.

Osallisuus ja dialogisuus ovat paitsi sosionomikoulutuksen keskeisiä teoreettisia lähtökohtia, myös koulutusta ohjaavia pedagogisia näkökulmia. Yhteisöllinen, dialoginen ja valmentava pedagogiikka näkyy erityisesti yhteistoiminnallisina oppimisen tapoina sekä avoimena ja välittömänä vuorovaikutuskulttuurina opiskelijoiden ja opettajien välillä. Opiskelijan yksilöllisyyttä huomioidaan hänen aiempien opintojensa, tavoitteiden, valintojen ja vastuullisuuden tunnistamisen kautta. Ammatillisen kasvun prosessi keskittyy itse- ja yhteisöohjautuvan, vastuullisen, reflektiivisen, eettisesti toimivan ja vuorovaikutustaitoisen sosionomin ammatti-identiteetin rakentumiseen.

Pätevyydet:

Sosionomitutkinnon suorittanut työskentelee Valviran laillistamana sosiaalihuollon
ammattihenkilönä. Sosionomiopinnoissa voi valita varhaiskasvatuksen opinnot, jotka tuottavat varhaiskasvatuslain (540/2018, §27) mukaisen varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden. Kelpoisuusvaatimuksena varhaiskasvatuksen sosionomin tehtäviin on vähintään sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto, johon sisältyvät varhaiskasvatukseen ja sosiaalipedagogiikkaan suuntautuneet vähintään 60 opintopisteen laajuiset opinnot, joista voidaan säätää tarkemmin valtioneuvoston asetuksella, tai sosionomin tutkinto, jota on täydennetty mainituilla opinnoilla.

Valmistuneiden työelämään sijoittuminen:

Sosionomikoulutus valmistaa toimimaan sosiaalialan ammatillisen työn eri tehtäväalueilla.
Koulutuksen sisällöt voivat rakentua kuitenkin ammattikorkeakoulujen painopistealueista
riippuen hieman eri tavoin. Sosionomi voi työskennellä mm. varhaiskasvatuksen, perhetyön, lastensuojelun, nuorisotyön, koulujen hyvinvointityön, aikuissosiaalityön,
rikosseuraamustyön, päihde- ja mielenterveystyön, vammaistyön, erityiskasvatuksen,
vanhustyön tai monikulttuurisuustyön tehtävissä.

Sosionomi voi työskennellä julkisella, yksityisellä tai kolmannella sektorilla (esim. järjestöt).
Tehtävänimikkeitä voivat olla esim. sosiaaliohjaaja, palveluohjaaja, palvelukoordinaattori,
sosiaalipalveluohjaaja, lastenkodin ohjaaja, päihde- ja mielenterveysohjaaja ja
varhaiskasvatuksen sosionomi. Osa sosionomeista työskentelee johtotehtävissä sosiaali-,
kasvatus- ja kuntoutusalan yksiköissä, erityisesti laitosten tai osastojen sekä asumis- tai
päivätoimintayksikköjen vastaavina ohjaajina tai esihenkilöinä.

Koulutuksen rakenne ja sen tuoma osaaminen:

Sosionomiopintojen perustana ovat sosiaalialan ammattikorkeakoulutukselle yhteisesti
sovitut, valtakunnalliset osaamisalueet, joita ovat sosiaalialan eettinen osaaminen,
asiakastyöosaaminen, palvelujärjestelmäosaaminen, kriittinen ja osallisuutta edistävä
yhteiskuntaosaaminen, tutkimuksellinen kehittämis- ja innovaatio-osaaminen sekä työyhteisö-, johtamis- ja yrittäjyysosaaminen.
Opintojen sisällöt perustuvat erityisesti yhteiskunta- ja sosiaalitieteisiin. Niiden lisäksi
opintojen sisällöissä korostuvat kasvatustieteellisen, psykologisen sekä kulttuuri-, liikunta- ja terveystieteellisen tiedon soveltaminen. Sosionomikoulutuksessa opiskellaan myös
tiedonhankintaa, viestintää, kieliä, tutkimus- ja kehittämistoimintaa sekä johtamista ja
yrittäjyyttä.

Sosionomi on sosiaalisen hyvinvointityön – ihmisten auttamisen ja tukemisen sekä ihmisen
kasvun ja kehityksen edistämisen - asiantuntija. Sosionomi vahvistaa ihmisten arjessa
selviytymistä ja ohjaa heitä tarvitsemiensa palvelujen piiriin sekä tuottaa palveluja.
Sosionomi toimii palvelujen ja työn kehittäjänä eri asiakasryhmien kanssa.
Sosionomi työskentelee eri-ikäisten ihmisten parissa. Sosionomina on mahdollisuus
vaikuttaa ihmisten kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin toteutumiseen, toimintakykyyn ja
elämänlaatuun. Sosionomi edistää ihmisten välistä yhdenvertaisuutta ja sosiaalisen
turvallisuuden toteutumista inhimillisellä ja sosiaalisesti oikeudenmukaisella tavalla.
Sosionomi vahvistaa ihmisten osallisuutta yhteisöissä ja yhteiskunnassa ja vaikuttaa niiden
toimivuuden rakentumiseen.

Sosionomiopiskelija perehtyy opinnoissa sosiaalialan eri tehtäväalueilla tarvittavaan
ammatilliseen osaamiseen. Opintojen tavoitteena on valmistaa luovia, reflektiotaidot
omaavia, tiedostavia, omaa osaamistaan arvostavia ja ammatti-identiteetiltään vahvoja
sosiaalialan ammattilaisia.

Opetuksen toteuttaminen:

Opinnoissa korostuvat teorian ja käytännön yhdistäminen sekä tutkiva työote. Opintojen
aikana sovelletaan teorioita ja tutkittua tietoa käytäntöön harjoitteluissa sekä projekti- ja
kehittämistehtävissä. Opiskelija voi harjoitteluissa sekä projekti- ja kehittämistehtävissä
syventää myös vuorovaikutus- ja ohjausosaamistaan, tutkivaa työotetta sekä sosiaalialan
työtehtäviin liittyvää asiantuntijuuttaan.

Vuositeemat, osaaminen eri vuosien jälkeen:

Ensimmäisen opiskeluvuoden aikana luodaan pohja sosiaalialan työhön. Opinnoissa läpikäytäviä teemoja ovat sosiaalialan työn teoreettiset perusteet, ihmisten kohtaaminen ja vuorovaikutus, sosionomi asiakastyössä sekä kansalaisuus ja yhteiskunnan jäsenyys. Vuoden aikana opiskelija oppii erilaisia sosiaalialan asiakastyön menetelmiä ja osaa tukea tavoitelähtöisesti asiakkaan elämänhallintaa. Opiskelija ymmärtää sosiaalialan työn yhteiskunnalliset tehtävät ja eettisen perustan.

Toisen vuoden teemoina ovat sosiaalialan ilmiöt, sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmäosaaminen sekä eettinen asiakastyö. Opinnoissa alkavat vaihtoehtoiset ammattiopinnot, joiden avulla opiskelija voi kehittää erityisosaamistaan ja suunnitella omaa urapolkuaan. Opiskelija osaa käyttää erilaisia sosiaalialan työmuotoja ja -menetelmiä sekä arvioida ja kehittää niitä. Harjoittelussa opiskelijalle muodostuu ammatillista, teoreettisesti perusteltua osaamista. Opinnoissa on mahdollista hakea kansainväliseen vaihto-opiskeluun.

Kolmannen vuoden teemana on sosiaalialan tutkiva kehittäminen, monimuotoisessa toimintaympäristöissä työskentely sekä työyhteisö-, johtamis- ja yrittäjyysosaaminen. Tämän vuoden aikana opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat TAMKin strategialähtöisiä ja työelämälähtöisiä projekteja. Opiskelija laatii työelämälähtöisen opinnäytetyön, joka osoittaa kykyä kehittävään ja tutkivaan työotteeseen.

Kolmannen ja neljännen vuoden opintojen myötä opiskelija osaa toimia sosiaalialan monissa työtehtävissä, joissa edellytetään tavoitteellista asiakkaiden tai asiakasryhmien ohjaamista myös vaativissa ja monimutkaisissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä. Sosionomin lähijohtajuusosaaminen täydentyy tietoja soveltavalla harjoittelulla ja opiskelija valmistuu siirtymään sosionomina työelämään.

Osaamistavoitteet

Valtakunnallisesti määritellyt sosiaalialan ammattikorkeakoulutuksen osaamiskompetenssit ovat sosiaalialan eettinen osaaminen, asiakastyön osaaminen, sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen, kriittinen ja osallistava yhteiskuntaosaaminen, tutkimuksellinen kehittämis- ja innovaatio-osaaminen sekä työyhteisö-, johtamis- ja yrittäjyysosaaminen. TAMKin yhteiset kompetenssit ovat oppimisen taidot, eettinen osaaminen, työyhteisöosaaminen, innovaatio-osaaminen sekä kansainvälisyysosaaminen. Nämä sisältyvät opetussuunnitelmaan ja ohjaavat koulutuksen toteuttamista.

Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö

Opetussuunnitelmaa käsitellään sosiaalialan neuvottelukunnan kokouksissa kaksi kertaa vuodessa. Jatkuvat työelämän kanssa toteutettavat yhteistyömuodot (mm. käytännön harjoittelun toteuttaminen, hanketyöskentely) tuovat lisätietoa muuttuvasta toimintaympäristöstä ja työelämän tarpeista.
Opetussuunnitelma on hyväksytty 30.4.2024 korkeakouluneuvostossa.

Opetussuunnitelmassa on huomioitu Suomen sosiaali- ja terveyspoliittiset ohjelmat ja tulevaisuuden haasteet sekä TAMKin strategia. Opetussuunnitelmassa on otettu huomioon keskeinen sosiaalipalveluita koskeva lainsäädäntö, varhaiskasvatuslaki (540/2018) ja valtioneuvoston asetus varhaiskasvatuksessta (753/2018), valtakunnallisesti määritellyt sosiaalialan kompetenssit, Tampereen korkeakouluyhteisön yhteiset kompetenssit ja tutkintojen kansallinen viitekehys (NQF).

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2025-2026 2026-2027 2027-2028 2028-2029 Kevät 2026 Syksy 2026 Kevät 2027 Syksy 2027 Kevät 2028 Syksy 2028 Kevät 2029 3. / 2026 4. / 2026 1. / 2026 2. / 2026 3. / 2027 4. / 2027 1. / 2027 2. / 2027 3. / 2028 4. / 2028 1. / 2028 2. / 2028 3. / 2029 4. / 2029
24SO-1013
Sosiaali- ja terveysalan yhteiset ammattiopinnot

(Valitaan kaikki )

15
7K00GH56 Minä ja me matkalla sosiaali- ja terveysalan ammattilaisiksi 5 5 5 2.5 2.5
7K00GH57 Asiakaslähtöisesti kehittyvät sosiaali- ja terveyspalvelut 5 5 5 2.5 2.5
7K00GH58 Moniammatillinen kehittäminen ja johtaminen 5 5 5 2.5 2.5
24SO-1001
Perus- ja ammattiopinnot

(Valitaan kaikki )

130
24SO-1006
Ammatillisen kasvun prosessi

(Valitaan kaikki )

16
NN00GU79 Opintojen ohjaus 1 1 1 0.5 0.5
7S00GV38 Sosionomi eettisenä ammattilaisena 5 2.5 2.5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
7S00GV39 Sosionomina kohtaamassa asiakkaita ja yhteisöjä 5 2.5 2.5 2.5 2.5 1.3 1.3 1.3 1.3
7S00GV40 Sosionomi asiantuntijana ja elämänlaajuisena oppijana 5 5 5 2.5 2.5
24SO-1005
Sosionomin viestintätaidot

(Valitaan kaikki )

11
7S00GV34 Kirjoitusviestintä ja digitaidot 5 5 5 2.5 2.5
7S00GV35 English for Social Services 3 3 3 1.5 1.5
7S00GV36 Svenska inom det sociala området, muntlig 2 2 2 1 1
7S00GV37 Svenska inom det sociala området, skriftlig 1 1 1 0.5 0.5
24SO-1007
Asiakaslähtöisyys ja osallisuus sosionomin työssä

(Valitaan kaikki )

25
7S00GV41 Sosiaalityön ja sosiaalisen kuntoutuksen perusteet 5 5 5 2.5 2.5
7S00GV44 Elämänkulun ja kehityksen psykologia 5 5 5 2.5 2.5
7S00GV45 Hyvinvoinnin kokonaisvaltainen tukeminen ja kohtaaminen 5 5 5 2.5 2.5
7S00GV48 Sosionomin osaaminen kasvattajana 5 5 5 2.5 2.5
7S00GV49 Sosiaalipedagogiikka 5 5 5 2.5 2.5
24SO-1008
Sosiaalialan asiakastyömenetelmät

(Valitaan kaikki )

20
7S00GV43 Asiakastyön teoriat ja menetelmät I 10 10 10 5 5
7S00GV50 Asiakastyön teoriat ja menetelmät II 7 7 7 3.5 3.5
7S00GV70 Asiakastyön teoriat ja menetelmät III 3 3 3 1.5 1.5
24SO-1009
Vaihtoehtoiset ammattiopinnot

(Valitaan opintopisteitä: 20)

20
7S00GV56 Mielenterveys- ja päihdesosiaalityö 10 10 10 5 5
7S00GV55 Lastensuojelu 10 10 10 5 5
7S00GV61 Varhaiskasvatus 10 10 10 5 5
7S00GV51 Aikuissosiaalityö 5 5 5 2.5 2.5
7S00GV52 Digisosiaalityö 5
7S00GV53 Gerontologinen sosiaalityö 5
7S00GV54 Koulun sosiaalityö 5
7S00GV63 Neuropsykiatrinen osaaminen 5 5 5 2.5 2.5
7S00GV57 Nuoriso- ja erityisnuorisotyö 5 5 5 2.5 2.5
7S00GV58 Perhetyö 5 5 5 2.5 2.5
7S00GV65 Seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuus 5
7S00GV64 Systeeminen ajattelu ja toimintamalli 5
7S00GV60 Vapaaehtoistyö ja kansalaistoiminta 5
7S00GV59 Vammaistyö 5
7S00GV66 Terapeuttinen ja traumatietoinen työote 5
7S00GV67 Työhyvinvointi 5
7S00GV62 Yhteisö- ja rakenteellinen sosiaalityö 5
24SO-1010
Palvelujärjestelmä- ja yhteiskuntaosaaminen

(Valitaan kaikki )

18
7S00GV42 Hyvinvoinnin yhteiskunnalliset rakenteet 5 5 5 2.5 2.5
7S00GV47 Sosiaalioikeuden perusteet 5 5 5 2.5 2.5
7S00GV69 Käyttäjälähtöinen hyvinvointiteknologia 3 3 3 1.5 1.5
7S00GV46 Ekososiaalinen oikeudenmukaisuus ja moninaisuus 5 5 5 2.5 2.5
24SO-1011
Tutkiva kehittämis- ja johtamisosaaminen

(Valitaan kaikki )

20
7S00GV72 Tieteellinen kirjoittaminen 5 5 5 2.5 2.5
7S00GV68 Asiantuntijana projektityössä 10 10 10 5 5
7S00GV71 Sosionomin talous-, hallinto- ja yrittäjyysosaaminen 5 5 5 2.5 2.5
24SO-1002
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 5)

5
24SO-1003
Harjoittelu

(Valitaan opintopisteitä: 45)

45
7S00GV29 Orientoiva harjoittelu 10 10 10 5 5
7S00GV30 Ammatillinen harjoittelu 15 15 15 7.5 7.5
7S00GV31 Pedagogisen osaamisen harjoittelu varhaiskasvatuksessa 15 15 15 7.5 7.5
7S00GV32 Syventävä harjoittelu 10 10 10 5 5
7S00GV33 Johtamisen harjoittelu 10 10 10 5 5
24SO-1004
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki )

15
NN00HA83 Opinnäytetyön suunnittelu 5 5 5 2.5 2.5
NN00HA84 Opinnäytetyön toteutus 5 5 5 2.5 2.5
NN00HA85 Opinnäytetyön raportointi 5 5 5 2.5 2.5
Yhteensä 210 53.5 100 91.5 5 53.5 55.5 44.5 60.5 31 5 0 26.8 26.8 27.8 27.8 22.3 22.3 30.3 30.3 15.5 15.5 2.5 2.5 0 0

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Todistusjäsentely - amk-tutkinto (EQF 6)

Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen asetuksen mukaisesti perus- tai ammattiopintoihin, harjoitteluun, opinnäytetyöhön tai vapaasti valittaviin opintoihin.

Harjoittelu
Orientoiva harjoittelu
Ammatillinen harjoittelu
Pedagogisen osaamisen harjoittelu varhaiskasvatuksessa
Syventävä harjoittelu
Johtamisen harjoittelu
Opinnäytetyö
Opinnäytetyön suunnittelu
Opinnäytetyön toteutus
Opinnäytetyön raportointi
Perus- ja ammattiopinnot
Minä ja me matkalla sosiaali- ja terveysalan ammattilaisiksi
Asiakaslähtöisesti kehittyvät sosiaali- ja terveyspalvelut
Moniammatillinen kehittäminen ja johtaminen
Opintojen ohjaus
Sosionomi eettisenä ammattilaisena
Sosionomina kohtaamassa asiakkaita ja yhteisöjä
Sosionomi asiantuntijana ja elämänlaajuisena oppijana
Kirjoitusviestintä ja digitaidot
English for Social Services
Svenska inom det sociala området, muntlig
Svenska inom det sociala området, skriftlig
Sosiaalityön ja sosiaalisen kuntoutuksen perusteet
Elämänkulun ja kehityksen psykologia
Hyvinvoinnin kokonaisvaltainen tukeminen ja kohtaaminen
Sosionomin osaaminen kasvattajana
Sosiaalipedagogiikka
Asiakastyön teoriat ja menetelmät I
Asiakastyön teoriat ja menetelmät II
Asiakastyön teoriat ja menetelmät III
Mielenterveys- ja päihdesosiaalityö
Lastensuojelu
Varhaiskasvatus
Aikuissosiaalityö
Digisosiaalityö
Gerontologinen sosiaalityö
Koulun sosiaalityö
Neuropsykiatrinen osaaminen
Nuoriso- ja erityisnuorisotyö
Perhetyö
Seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuus
Systeeminen ajattelu ja toimintamalli
Vapaaehtoistyö ja kansalaistoiminta
Vammaistyö
Terapeuttinen ja traumatietoinen työote
Työhyvinvointi
Yhteisö- ja rakenteellinen sosiaalityö
Hyvinvoinnin yhteiskunnalliset rakenteet
Sosiaalioikeuden perusteet
Käyttäjälähtöinen hyvinvointiteknologia
Ekososiaalinen oikeudenmukaisuus ja moninaisuus
Tieteellinen kirjoittaminen
Asiantuntijana projektityössä
Sosionomin talous-, hallinto- ja yrittäjyysosaaminen
Vapaasti valittavat opinnot

Ei liitettyjä opintojaksoja

Luokittelemattomat

Kestävyys ja vastuullisuus -jäsentely

Kestävä tulevaisuus on yksi TAMKin pedagogisista periaatteista. Kestävän tulevaisuuden tärkeitä osatekijöitä ovat ekologinen, sosiaalinen, kulttuurinen ja taloudellinen kestävyys sekä tulevaisuusorientaatio. Kaikkia näkökulmia voidaan tarkastella yksilön, toimialan, yhteiskunnan tai globaalin näkökulman mittakaavoissa.

Ekologinen kestävyys

Ekologinen kestävyys voi liittyä luonnon monimuotoisuuteen ja ekosysteemien toimivuuteen, luonnonvarojen kestävään ja oikeudenmukaiseen käyttöön (mm. kiertotalous) ja ihmisen toiminnan sopeuttamiseen luonnon sietokykyyn (esim. ilmastonmuutos).

Ei liitettyjä opintojaksoja

Kulttuurinen kestävyys

Kulttuurinen kestävyys voi liittyä kulttuurin tuntemukseen, moniarvoisuuteen, suvaitsevaisuuteen, kulttuurien monimuotoisuuden arvostamiseen sekä kulttuurien keskinäisen vuorovaikutuksen edistämiseen.

Ei liitettyjä opintojaksoja

Sosiaalinen kestävyys

Sosiaalinen kestävyys voi liittyä hyvinvoinnin tasapuoliseen jakautumiseen, perusoikeuksien toteutumiseen, osallistumiseen yhteiskunnalliseen toimintaan ja päätöksentekoon sekä elämänhallintaan, vastuunottoon ja kestävien elämäntapojen tavoitteluun.

Minä ja me matkalla sosiaali- ja terveysalan ammattilaisiksi
Asiakaslähtöisesti kehittyvät sosiaali- ja terveyspalvelut
Moniammatillinen kehittäminen ja johtaminen
Sosionomi eettisenä ammattilaisena
Sosionomina kohtaamassa asiakkaita ja yhteisöjä
Sosionomi asiantuntijana ja elämänlaajuisena oppijana
Kirjoitusviestintä ja digitaidot
Sosiaalityön ja sosiaalisen kuntoutuksen perusteet
Elämänkulun ja kehityksen psykologia
Hyvinvoinnin kokonaisvaltainen tukeminen ja kohtaaminen
Sosionomin osaaminen kasvattajana
Sosiaalipedagogiikka
Asiakastyön teoriat ja menetelmät I
Asiakastyön teoriat ja menetelmät II
Asiakastyön teoriat ja menetelmät III
Mielenterveys- ja päihdesosiaalityö
Lastensuojelu
Varhaiskasvatus
Aikuissosiaalityö
Digisosiaalityö
Gerontologinen sosiaalityö
Koulun sosiaalityö
Neuropsykiatrinen osaaminen
Nuoriso- ja erityisnuorisotyö
Perhetyö
Seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuus
Systeeminen ajattelu ja toimintamalli
Vapaaehtoistyö ja kansalaistoiminta
Vammaistyö
Terapeuttinen ja traumatietoinen työote
Työhyvinvointi
Yhteisö- ja rakenteellinen sosiaalityö
Hyvinvoinnin yhteiskunnalliset rakenteet
Sosiaalioikeuden perusteet
Käyttäjälähtöinen hyvinvointiteknologia
Ekososiaalinen oikeudenmukaisuus ja moninaisuus
Tieteellinen kirjoittaminen
Asiantuntijana projektityössä
Sosionomin talous-, hallinto- ja yrittäjyysosaaminen
Orientoiva harjoittelu
Ammatillinen harjoittelu
Pedagogisen osaamisen harjoittelu varhaiskasvatuksessa
Syventävä harjoittelu
Johtamisen harjoittelu
Opinnäytetyön suunnittelu
Opinnäytetyön toteutus
Opinnäytetyön raportointi
Taloudellinen kestävyys

Taloudellinen kestävyys voi ilmetä ympäristön ja talouden näkökulmien yhdistämisenä vaihtoehtojen punninnassa, vastuullisen kuluttamisen tai vastuullisen liiketoiminnan käsittelynä tai velkaantumisen (taloudellinen, luonnonvaroihin liittyvä) eri muotojen käsittelynä.

Ei liitettyjä opintojaksoja

Tulevaisuusorientaatio

Tulevaisuusorientaatio voi ilmetä esimerkiksi megatrendien tai omaan alaan liittyvien muutosvoimien ja alan tulevaisuusskenaarioiden tarkastelemisena tai rakentamisena tai opiskelijan työuraan liittyvänä valmentamisena.

Ei liitettyjä opintojaksoja

Luokittelemattomat
Opintojen ohjaus
English for Social Services
Svenska inom det sociala området, muntlig
Svenska inom det sociala området, skriftlig

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
24SO-1013
Sosiaali- ja terveysalan yhteiset ammattiopinnot

(Valitaan kaikki)

15
7K00GH56 Minä ja me matkalla sosiaali- ja terveysalan ammattilaisiksi 5
7K00GH57 Asiakaslähtöisesti kehittyvät sosiaali- ja terveyspalvelut 5
7K00GH58 Moniammatillinen kehittäminen ja johtaminen 5
24SO-1001
Perus- ja ammattiopinnot

(Valitaan kaikki)

130
24SO-1006
Ammatillisen kasvun prosessi

(Valitaan kaikki)

16
NN00GU79 Opintojen ohjaus 1
7S00GV38 Sosionomi eettisenä ammattilaisena 5
7S00GV39 Sosionomina kohtaamassa asiakkaita ja yhteisöjä 5
7S00GV40 Sosionomi asiantuntijana ja elämänlaajuisena oppijana 5
24SO-1005
Sosionomin viestintätaidot

(Valitaan kaikki)

11
7S00GV34 Kirjoitusviestintä ja digitaidot 5
7S00GV35 English for Social Services 3
7S00GV36 Svenska inom det sociala området, muntlig 2
7S00GV37 Svenska inom det sociala området, skriftlig 1
24SO-1007
Asiakaslähtöisyys ja osallisuus sosionomin työssä

(Valitaan kaikki)

25
7S00GV41 Sosiaalityön ja sosiaalisen kuntoutuksen perusteet 5
7S00GV44 Elämänkulun ja kehityksen psykologia 5
7S00GV45 Hyvinvoinnin kokonaisvaltainen tukeminen ja kohtaaminen 5
7S00GV48 Sosionomin osaaminen kasvattajana 5
7S00GV49 Sosiaalipedagogiikka 5
24SO-1008
Sosiaalialan asiakastyömenetelmät

(Valitaan kaikki)

20
7S00GV43 Asiakastyön teoriat ja menetelmät I 10
7S00GV50 Asiakastyön teoriat ja menetelmät II 7
7S00GV70 Asiakastyön teoriat ja menetelmät III 3
24SO-1009
Vaihtoehtoiset ammattiopinnot

(Valitaan opintopisteitä: 20)

20
7S00GV56 Mielenterveys- ja päihdesosiaalityö 10
7S00GV55 Lastensuojelu 10
7S00GV61 Varhaiskasvatus 10
7S00GV51 Aikuissosiaalityö 5
7S00GV52 Digisosiaalityö 5
7S00GV53 Gerontologinen sosiaalityö 5
7S00GV54 Koulun sosiaalityö 5
7S00GV63 Neuropsykiatrinen osaaminen 5
7S00GV57 Nuoriso- ja erityisnuorisotyö 5
7S00GV58 Perhetyö 5
7S00GV65 Seksuaalisuuden ja sukupuolen moninaisuus 5
7S00GV64 Systeeminen ajattelu ja toimintamalli 5
7S00GV60 Vapaaehtoistyö ja kansalaistoiminta 5
7S00GV59 Vammaistyö 5
7S00GV66 Terapeuttinen ja traumatietoinen työote 5
7S00GV67 Työhyvinvointi 5
7S00GV62 Yhteisö- ja rakenteellinen sosiaalityö 5
24SO-1010
Palvelujärjestelmä- ja yhteiskuntaosaaminen

(Valitaan kaikki)

18
7S00GV42 Hyvinvoinnin yhteiskunnalliset rakenteet 5
7S00GV47 Sosiaalioikeuden perusteet 5
7S00GV69 Käyttäjälähtöinen hyvinvointiteknologia 3
7S00GV46 Ekososiaalinen oikeudenmukaisuus ja moninaisuus 5
24SO-1011
Tutkiva kehittämis- ja johtamisosaaminen

(Valitaan kaikki)

20
7S00GV72 Tieteellinen kirjoittaminen 5
7S00GV68 Asiantuntijana projektityössä 10
7S00GV71 Sosionomin talous-, hallinto- ja yrittäjyysosaaminen 5
24SO-1002
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 5)

5
24SO-1003
Harjoittelu

(Valitaan opintopisteitä: 45)

45
7S00GV29 Orientoiva harjoittelu 10
7S00GV30 Ammatillinen harjoittelu 15
7S00GV31 Pedagogisen osaamisen harjoittelu varhaiskasvatuksessa 15
7S00GV32 Syventävä harjoittelu 10
7S00GV33 Johtamisen harjoittelu 10
24SO-1004
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki)

15
NN00HA83 Opinnäytetyön suunnittelu 5
NN00HA84 Opinnäytetyön toteutus 5
NN00HA85 Opinnäytetyön raportointi 5