Siirry suoraan sisältöön

VarhaiskasvatusLaajuus (10 op)

Tunnus: 7S00GV61

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opintojaksolla syvennetään osaamista varhaiskasvatuksen toimintaperiaatteista, asiakasprosessista, työorientaatioista, ilmiöistä ja erityiskysymyksistä.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• syventää omaa kasvatustietoisuuttaan sekä osaa kuvata ja argumentoida omat ratkaisunsa ja oman toimintansa perusteet
• ymmärtää varhaiskasvatuksen yhteiskunnallisen merkityksen tuntien lait ja asiakirjat
• osaa soveltaa varhaiskasvatuspedagogiikan ja -didaktiikan keskeisiä periaatteita ja lähtökohtia
• osaa suunnitella, toteuttaa, arvioida ja kehittää pedagogisesti perusteltua toimintaa lapsen tarpeet huomioiden
• tietää kasvatusyhteistyön ja monialaisen yhteistyön periaatteet ja osaa soveltaa niitä

Sisältö

• Varhaiskasvatuksen yhteiskunnallinen merkitys ja tehtävä
• Varhaiskasvatusta ohjaavat lait ja asiakirjat (mm. Vakalaki ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet)
• Lapsen osallisuus, toimijuus ja vertaissuhteet sekä käsitys lapsesta ja lapsuudesta
• Kulttuurinen moninaisuus ja kestävä elämäntapa
• Lapsi oppijana sekä oppimisen yksilöllisyys ja kokonaisvaltaisuus moninaisissa oppimisympäristöissä
• Laaja-alainen osaaminen ja oppimisen alueet
• Pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja dokumentointi
• Laadun arviointi ja kehittäminen, pedagoginen dokumentointi (mm. havainnointi)
• Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma ja lapsen tuki
• Leikin merkitys hyvinvoinnille ja oppimiselle
• Vuorovaikutus ja yhteisöllisyys lapsiryhmässä, tiimissä ja työyhteisössä
• Sosiaalipedagoginen työote
• Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö ja monialainen yhteistyö (mm. lastensuojelu ja perhetyö)
• Digitaaliset ympäristöt, tietoturva- ja -suojavaatimukset

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• osaa kuvailla tavoitteisiin liittyvät ilmiöt, teorian ja määritellä peruskäsitteistön
• ei ole perustellut valintoja, ratkaisuja ja näkökulman rajauksia teoreettisesti tai teoreettinen perustelu on suoraviivaista

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
• osaa soveltaa teoriaa ja käsitteitä sekä jäsentää asioita suhteessa toisiinsa
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja
• osaa arvioida asioita ja tarkastella niitä eri näkökulmista

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
• osaa analysoida tietoa ja toimintaa sekä yhdistää niitä ammatilliseen kontekstiin
• osaa etsiä kehittämismahdollisuuksia ja perustella erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja
• osaa luoda uusia ratkaisutapoja tai yhdistellä jo olemassa olevia luovasti