Siirry suoraan sisältöön

Asiakastyön teoriat ja menetelmät IIILaajuus (3 op)

Tunnus: 7S00GV70

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opintojaksolla perehdytään tutkitusti vaikuttaviin asiakastyön menetelmiin. Keskiössä ovat ammatillinen vuorovaikutus ja dialogisuus sekä taidelähtöiset menetelmät, joita syvennetään ja sovelletaan toiminnallisesti opintojaksolla.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• hallitsee ryhmänohjauksen teoreettiset perusteet
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ryhmänohjauksen käyttäen toiminnallisia menetelmiä
• osaa perustella valitsemansa menetelmän asiakas- ja tilannelähtöisesti
• osaa antaa rakentavaa palautetta sekä vastaanottaa palautetta omasta ohjauksesta

Sisältö

• Taidelähtöisten ja toiminnallisten menetelmien ohjaamisen periaatteet ja keinot ryhmänohjaamisessa
• Toiminnallisen ohjauskokonaisuuden suunnittelu työelämäkontekstissa
• Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
• Taidelähtöisten ja toiminnallisten menetelmien mahdollisuudet oman hyvinvoinnin edistämisessä
• Persoona työvälineenä

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Opiskelija
• osoittaa saavuttaneensa opintojakson tavoitteet
• osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan ja kykenee teoreettiseen perusteluun
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja tietoon pohjautuen
• osaa reflektoida omaa toimintaansa, osaamistaan ja kehittämisen kohteita myös saamansa palautteen pohjalta

Hylätty:

Opiskelija
• ei kykene osoittamaan opintojakson tavoitteiden saavuttamista
• ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan eikä kykene teoreettiseen perusteluun.
• ei pysty reflektoimaan omaa toimintaansa, osaamistaan tai kehittämisen kohteitaan