Asiakastyön teoriat ja menetelmät IIILaajuus (3 op)
Tunnus: 7S00GV70
Laajuus
3 op
Osaamistavoitteet
Opintojaksolla perehdytään tutkitusti vaikuttaviin asiakastyön menetelmiin. Keskiössä ovat ammatillinen vuorovaikutus ja dialogisuus sekä taidelähtöiset menetelmät, joita syvennetään ja sovelletaan toiminnallisesti opintojaksolla.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• hallitsee ryhmänohjauksen teoreettiset perusteet
• osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida ryhmänohjauksen käyttäen toiminnallisia menetelmiä
• osaa perustella valitsemansa menetelmän asiakas- ja tilannelähtöisesti
• osaa antaa rakentavaa palautetta sekä vastaanottaa palautetta omasta ohjauksesta
Sisältö
• Taidelähtöisten ja toiminnallisten menetelmien ohjaamisen periaatteet ja keinot ryhmänohjaamisessa
• Toiminnallisen ohjauskokonaisuuden suunnittelu työelämäkontekstissa
• Palautteen antaminen ja vastaanottaminen
• Taidelähtöisten ja toiminnallisten menetelmien mahdollisuudet oman hyvinvoinnin edistämisessä
• Persoona työvälineenä
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Opiskelija
• osoittaa saavuttaneensa opintojakson tavoitteet
• osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan ja kykenee teoreettiseen perusteluun
• osaa rajata ongelmia ja tehtäviä sekä perustella ratkaisuja ja valintoja tietoon pohjautuen
• osaa reflektoida omaa toimintaansa, osaamistaan ja kehittämisen kohteita myös saamansa palautteen pohjalta
Hylätty:
Opiskelija
• ei kykene osoittamaan opintojakson tavoitteiden saavuttamista
• ei osaa soveltaa ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita toiminnassaan eikä kykene teoreettiseen perusteluun.
• ei pysty reflektoimaan omaa toimintaansa, osaamistaan tai kehittämisen kohteitaan