Siirry suoraan sisältöön

Esihenkilötyön lähtökohdatLaajuus (5 op)

Tunnus: 3H00DP33

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opintojakson tarkoitus on perehdyttää opiskelija esihenkilötyön perusasioihin ja antaa opiskelijalle kuvan siitä, mitä esihenkilötyö on.

Opiskelija osaa:
- esihenkilötyön tärkeimmät elementit ja ymmärtää niiden merkityksen
- toimia päivittäisissä esihenkilötilanteissa
- suunnitella ja kehittää käytännön esihenkilötyötä
- toimia osana organisaatiota.

Sisältö

Mitä esihenkilötyö on?
Miten perehdyttäminen ja rekrytointi hoidetaan käytännössä?
Miten toimitaan yleisimmissä esihenkilötilanteissa?
Mikä merkitys kehityskeskusteluilla on?
Miten organisaation osaamista kehitetään?
Mitä suorituksen ja muutoksen johtaminen tarkoittavat? Mitä laatujohtaminen on?
Miten organisaatiota ja yksilöä motivoidaan?
Miksi viestintä on tärkeä osa esihenkilötyötä?
Miten organisaatiorakenteet tukevat esimiestyötä ja johtamista?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija tunnistaa esimiestyöhön liittyvät tehtävät ja osaa nimetä työn eri osa-alueita. Hän tuntee esimiestyön erilaisia menettelytapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan perusesimiestyöhön liittyvissä tilanteissa. Hän osaa valita eri tilanteisiin liittyviä toimintatapoja ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käytännön HR- ja esimiestyössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää esimiestyön kokonaisuuden ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käy-tännön esimiestyössä. Hän pystyy kehittämään esimiestyötä ja kykenee yhdistämään eri osa-alueiden asioita kokonaisuuksiksi.

Ilmoittautumisaika

02.11.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

01.01.2025 - 31.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Liiketalous Virtuaalihenkilö
Ryhmät
  • 24AVOHRP
    Hr- ja palkkahallinnon asiantuntija
  • AVOINAMK
    Avoin amk

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tarkoitus on perehdyttää opiskelija esihenkilötyön perusasioihin ja antaa opiskelijalle kuvan siitä, mitä esihenkilötyö on.

Opiskelija osaa:
- esihenkilötyön tärkeimmät elementit ja ymmärtää niiden merkityksen
- toimia päivittäisissä esihenkilötilanteissa
- suunnitella ja kehittää käytännön esihenkilötyötä
- toimia osana organisaatiota.

Sisältö (OJ)

Mitä esihenkilötyö on?
Miten perehdyttäminen ja rekrytointi hoidetaan käytännössä?
Miten toimitaan yleisimmissä esihenkilötilanteissa?
Mikä merkitys kehityskeskusteluilla on?
Miten organisaation osaamista kehitetään?
Mitä suorituksen ja muutoksen johtaminen tarkoittavat? Mitä laatujohtaminen on?
Miten organisaatiota ja yksilöä motivoidaan?
Miksi viestintä on tärkeä osa esihenkilötyötä?
Miten organisaatiorakenteet tukevat esimiestyötä ja johtamista?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa esimiestyöhön liittyvät tehtävät ja osaa nimetä työn eri osa-alueita. Hän tuntee esimiestyön erilaisia menettelytapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan perusesimiestyöhön liittyvissä tilanteissa. Hän osaa valita eri tilanteisiin liittyviä toimintatapoja ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käytännön HR- ja esimiestyössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää esimiestyön kokonaisuuden ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käy-tännön esimiestyössä. Hän pystyy kehittämään esimiestyötä ja kykenee yhdistämään eri osa-alueiden asioita kokonaisuuksiksi.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

10.06.2024 - 04.08.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 30.05.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Liiketalous Virtuaalihenkilö
Ryhmät
  • 24AVOHRP2
    HR- ja palkkahallinnon asiantuntija, ryhmä 2

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tarkoitus on perehdyttää opiskelija esihenkilötyön perusasioihin ja antaa opiskelijalle kuvan siitä, mitä esihenkilötyö on.

Opiskelija osaa:
- esihenkilötyön tärkeimmät elementit ja ymmärtää niiden merkityksen
- toimia päivittäisissä esihenkilötilanteissa
- suunnitella ja kehittää käytännön esihenkilötyötä
- toimia osana organisaatiota.

Sisältö (OJ)

Mitä esihenkilötyö on?
Miten perehdyttäminen ja rekrytointi hoidetaan käytännössä?
Miten toimitaan yleisimmissä esihenkilötilanteissa?
Mikä merkitys kehityskeskusteluilla on?
Miten organisaation osaamista kehitetään?
Mitä suorituksen ja muutoksen johtaminen tarkoittavat? Mitä laatujohtaminen on?
Miten organisaatiota ja yksilöä motivoidaan?
Miksi viestintä on tärkeä osa esihenkilötyötä?
Miten organisaatiorakenteet tukevat esimiestyötä ja johtamista?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa esimiestyöhön liittyvät tehtävät ja osaa nimetä työn eri osa-alueita. Hän tuntee esimiestyön erilaisia menettelytapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan perusesimiestyöhön liittyvissä tilanteissa. Hän osaa valita eri tilanteisiin liittyviä toimintatapoja ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käytännön HR- ja esimiestyössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää esimiestyön kokonaisuuden ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käy-tännön esimiestyössä. Hän pystyy kehittämään esimiestyötä ja kykenee yhdistämään eri osa-alueiden asioita kokonaisuuksiksi.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

02.11.2023 - 31.12.2023

Ajoitus

13.03.2024 - 08.05.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Wilska
Ryhmät
  • AVOINAMK
    Avoin amk
  • 23AVOHRP
    HR- ja palkkahallinnon osaaja, syksy 2023

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tarkoitus on perehdyttää opiskelija esihenkilötyön perusasioihin ja antaa opiskelijalle kuvan siitä, mitä esihenkilötyö on.

Opiskelija osaa:
- esihenkilötyön tärkeimmät elementit ja ymmärtää niiden merkityksen
- toimia päivittäisissä esihenkilötilanteissa
- suunnitella ja kehittää käytännön esihenkilötyötä
- toimia osana organisaatiota.

Sisältö (OJ)

Mitä esihenkilötyö on?
Miten perehdyttäminen ja rekrytointi hoidetaan käytännössä?
Miten toimitaan yleisimmissä esihenkilötilanteissa?
Mikä merkitys kehityskeskusteluilla on?
Miten organisaation osaamista kehitetään?
Mitä suorituksen ja muutoksen johtaminen tarkoittavat? Mitä laatujohtaminen on?
Miten organisaatiota ja yksilöä motivoidaan?
Miksi viestintä on tärkeä osa esihenkilötyötä?
Miten organisaatiorakenteet tukevat esimiestyötä ja johtamista?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa esimiestyöhön liittyvät tehtävät ja osaa nimetä työn eri osa-alueita. Hän tuntee esimiestyön erilaisia menettelytapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan perusesimiestyöhön liittyvissä tilanteissa. Hän osaa valita eri tilanteisiin liittyviä toimintatapoja ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käytännön HR- ja esimiestyössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää esimiestyön kokonaisuuden ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käy-tännön esimiestyössä. Hän pystyy kehittämään esimiestyötä ja kykenee yhdistämään eri osa-alueiden asioita kokonaisuuksiksi.

Aika ja paikka

Toteutuksella on kolme tapaamista.
Toteutus alkaa 15.3.2024, jolloin on ensimmäinen zoom-kontaktikerta.
Toinen Zoom-luento on 10.4.
Kurssin viimeinen kotaktikerta on 8.5.
Tapaamiset pyritään myös nauhoittamaan.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätehtävä ja sen esitys 50%
Yksilötehtävä (aloittavan esihenkilön työkalupakki) 50 %
Myöhästyminen tehtävien palautuksissa laskee kurssin kokonaisarvosanaa max. yhdellä numerolla


Arviointiasteikko on 0-5

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetusmenetelminä käytetään mm. etävalmennusta, ryhmätyöskentelyä/tiimioppimista ja itsenäistä opiskelua.

Oppimateriaalit

Kurssin aiheista luentoaineistoja ja muuta materiaalia kurssin moodlessa.
Lisäksi suositeltavaa kirjallisuutta:
Hyppänen Riitta: Esimiesosaaminen - liiketoiminnan menestystekijä
Lämsä Anna-Maija: Organisaatiokäyttäytymisen perusteet
Viitala Riitta: Henkilöstöjohtaminen - strateginen kilpailutekijä
Pekka Järvinen: Miten johtaa ihmistä - 102 ohjetta esimiehelle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ohjattu valmennus 10%
Itsenäinen opiskelu 50%
Tiimityöskentely 40%

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Toteutuksella tehdään yhteistyötä työelämän kanssa ryhmätehtävän parissa.

Kansainvälisyys

Osa kurssin vapaaehtoisesta lisämateriaalista on kansainvälistä (englanniksi)

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ei tehtävien palautusta

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tunnistaa esihenkilötyöhön liittyvät tehtävät ja osaa nimetä työn eri osa-alueita. Hän tuntee esihenkilötyön erilaisia menettelytapoja.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tunnistaa esihenkilötyön eri osa-alueita. Hän osaa valita eri tilanteisiin liittyviä menettelytapoja ja osaa soveltaa oppimiaan asioita.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ymmärtää esihenkilötyön kokonaisuuden ja osaa soveltaa oppimiaan asioita. Hän pystyy kehittämään esihenkilötyötä ja kykenee yhdistämään eri osa-alueiden asioita kokonaisuuksiksi.

Ilmoittautumisaika

22.11.2023 - 22.12.2023

Ajoitus

01.01.2024 - 28.03.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Milja Valtonen
Vastuuhenkilö

Milja Valtonen

Ryhmät
  • 22LIKOM
    Liiketalous 2022, nuoret Markkinointi ja myynti
  • 22LIKOJ
    Liiketalous 2022, nuoret Juridiikka
  • 22LIKOT
    Liiketalous 2022, nuoret Taloushallinto

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tarkoitus on perehdyttää opiskelija esihenkilötyön perusasioihin ja antaa opiskelijalle kuvan siitä, mitä esihenkilötyö on.

Opiskelija osaa:
- esihenkilötyön tärkeimmät elementit ja ymmärtää niiden merkityksen
- toimia päivittäisissä esihenkilötilanteissa
- suunnitella ja kehittää käytännön esihenkilötyötä
- toimia osana organisaatiota.

Sisältö (OJ)

Mitä esihenkilötyö on?
Miten perehdyttäminen ja rekrytointi hoidetaan käytännössä?
Miten toimitaan yleisimmissä esihenkilötilanteissa?
Mikä merkitys kehityskeskusteluilla on?
Miten organisaation osaamista kehitetään?
Mitä suorituksen ja muutoksen johtaminen tarkoittavat? Mitä laatujohtaminen on?
Miten organisaatiota ja yksilöä motivoidaan?
Miksi viestintä on tärkeä osa esihenkilötyötä?
Miten organisaatiorakenteet tukevat esimiestyötä ja johtamista?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa esimiestyöhön liittyvät tehtävät ja osaa nimetä työn eri osa-alueita. Hän tuntee esimiestyön erilaisia menettelytapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan perusesimiestyöhön liittyvissä tilanteissa. Hän osaa valita eri tilanteisiin liittyviä toimintatapoja ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käytännön HR- ja esimiestyössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää esimiestyön kokonaisuuden ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käy-tännön esimiestyössä. Hän pystyy kehittämään esimiestyötä ja kykenee yhdistämään eri osa-alueiden asioita kokonaisuuksiksi.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

24.08.2023 - 22.10.2023

Ajoitus

23.10.2023 - 31.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Wilska
Vastuuhenkilö

Minna Wilska

Ryhmät
  • AVOINAMK
    Avoin amk
  • 23AVOLIPO
    Liiketalouden polkuopinnot verkossa, ryhmä 2

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tarkoitus on perehdyttää opiskelija esihenkilötyön perusasioihin ja antaa opiskelijalle kuvan siitä, mitä esihenkilötyö on.

Opiskelija osaa:
- esihenkilötyön tärkeimmät elementit ja ymmärtää niiden merkityksen
- toimia päivittäisissä esihenkilötilanteissa
- suunnitella ja kehittää käytännön esihenkilötyötä
- toimia osana organisaatiota.

Sisältö (OJ)

Mitä esihenkilötyö on?
Miten perehdyttäminen ja rekrytointi hoidetaan käytännössä?
Miten toimitaan yleisimmissä esihenkilötilanteissa?
Mikä merkitys kehityskeskusteluilla on?
Miten organisaation osaamista kehitetään?
Mitä suorituksen ja muutoksen johtaminen tarkoittavat? Mitä laatujohtaminen on?
Miten organisaatiota ja yksilöä motivoidaan?
Miksi viestintä on tärkeä osa esihenkilötyötä?
Miten organisaatiorakenteet tukevat esimiestyötä ja johtamista?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa esimiestyöhön liittyvät tehtävät ja osaa nimetä työn eri osa-alueita. Hän tuntee esimiestyön erilaisia menettelytapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan perusesimiestyöhön liittyvissä tilanteissa. Hän osaa valita eri tilanteisiin liittyviä toimintatapoja ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käytännön HR- ja esimiestyössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää esimiestyön kokonaisuuden ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käy-tännön esimiestyössä. Hän pystyy kehittämään esimiestyötä ja kykenee yhdistämään eri osa-alueiden asioita kokonaisuuksiksi.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

07.06.2023 - 30.08.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 22.10.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous ja media

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Toni Lehtimäki
  • Milja Valtonen
Vastuuhenkilö

Milja Valtonen

Ryhmät
  • 22LIKOH
    Liiketalous 2022, nuoret HR- ja esihenkilötyö

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tarkoitus on perehdyttää opiskelija esihenkilötyön perusasioihin ja antaa opiskelijalle kuvan siitä, mitä esihenkilötyö on.

Opiskelija osaa:
- esihenkilötyön tärkeimmät elementit ja ymmärtää niiden merkityksen
- toimia päivittäisissä esihenkilötilanteissa
- suunnitella ja kehittää käytännön esihenkilötyötä
- toimia osana organisaatiota.

Sisältö (OJ)

Mitä esihenkilötyö on?
Miten perehdyttäminen ja rekrytointi hoidetaan käytännössä?
Miten toimitaan yleisimmissä esihenkilötilanteissa?
Mikä merkitys kehityskeskusteluilla on?
Miten organisaation osaamista kehitetään?
Mitä suorituksen ja muutoksen johtaminen tarkoittavat? Mitä laatujohtaminen on?
Miten organisaatiota ja yksilöä motivoidaan?
Miksi viestintä on tärkeä osa esihenkilötyötä?
Miten organisaatiorakenteet tukevat esimiestyötä ja johtamista?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa esimiestyöhön liittyvät tehtävät ja osaa nimetä työn eri osa-alueita. Hän tuntee esimiestyön erilaisia menettelytapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan perusesimiestyöhön liittyvissä tilanteissa. Hän osaa valita eri tilanteisiin liittyviä toimintatapoja ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käytännön HR- ja esimiestyössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää esimiestyön kokonaisuuden ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käy-tännön esimiestyössä. Hän pystyy kehittämään esimiestyötä ja kykenee yhdistämään eri osa-alueiden asioita kokonaisuuksiksi.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

17.12.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

16.01.2023 - 23.04.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Toni Lehtimäki
  • Milja Valtonen
Vastuuhenkilö

Milja Valtonen

Ryhmät
  • 21LIKOT
    Liiketalous 2021, nuoret Taloushallinto
  • 21LIKOM
    Liiketalous 2021, nuoret Markkinointi ja myynti
  • 21LIKOJ
    Liiketalous 2021, nuoret Juridiikka

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tarkoitus on perehdyttää opiskelija esihenkilötyön perusasioihin ja antaa opiskelijalle kuvan siitä, mitä esihenkilötyö on.

Opiskelija osaa:
- esihenkilötyön tärkeimmät elementit ja ymmärtää niiden merkityksen
- toimia päivittäisissä esihenkilötilanteissa
- suunnitella ja kehittää käytännön esihenkilötyötä
- toimia osana organisaatiota.

Sisältö (OJ)

Mitä esihenkilötyö on?
Miten perehdyttäminen ja rekrytointi hoidetaan käytännössä?
Miten toimitaan yleisimmissä esihenkilötilanteissa?
Mikä merkitys kehityskeskusteluilla on?
Miten organisaation osaamista kehitetään?
Mitä suorituksen ja muutoksen johtaminen tarkoittavat? Mitä laatujohtaminen on?
Miten organisaatiota ja yksilöä motivoidaan?
Miksi viestintä on tärkeä osa esihenkilötyötä?
Miten organisaatiorakenteet tukevat esimiestyötä ja johtamista?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa esimiestyöhön liittyvät tehtävät ja osaa nimetä työn eri osa-alueita. Hän tuntee esimiestyön erilaisia menettelytapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan perusesimiestyöhön liittyvissä tilanteissa. Hän osaa valita eri tilanteisiin liittyviä toimintatapoja ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käytännön HR- ja esimiestyössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää esimiestyön kokonaisuuden ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käy-tännön esimiestyössä. Hän pystyy kehittämään esimiestyötä ja kykenee yhdistämään eri osa-alueiden asioita kokonaisuuksiksi.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

02.11.2021 - 31.12.2021

Ajoitus

02.01.2023 - 16.05.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Toni Lehtimäki
  • Milja Valtonen
Ryhmät
  • AVOINAMK
    Avoin amk
  • 22AVOHRP
    HR- ja palkkahallinnon osaaja, ryhmä 3

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tarkoitus on perehdyttää opiskelija esihenkilötyön perusasioihin ja antaa opiskelijalle kuvan siitä, mitä esihenkilötyö on.

Opiskelija osaa:
- esihenkilötyön tärkeimmät elementit ja ymmärtää niiden merkityksen
- toimia päivittäisissä esihenkilötilanteissa
- suunnitella ja kehittää käytännön esihenkilötyötä
- toimia osana organisaatiota.

Sisältö (OJ)

Mitä esihenkilötyö on?
Miten perehdyttäminen ja rekrytointi hoidetaan käytännössä?
Miten toimitaan yleisimmissä esihenkilötilanteissa?
Mikä merkitys kehityskeskusteluilla on?
Miten organisaation osaamista kehitetään?
Mitä suorituksen ja muutoksen johtaminen tarkoittavat? Mitä laatujohtaminen on?
Miten organisaatiota ja yksilöä motivoidaan?
Miksi viestintä on tärkeä osa esihenkilötyötä?
Miten organisaatiorakenteet tukevat esimiestyötä ja johtamista?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa esimiestyöhön liittyvät tehtävät ja osaa nimetä työn eri osa-alueita. Hän tuntee esimiestyön erilaisia menettelytapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan perusesimiestyöhön liittyvissä tilanteissa. Hän osaa valita eri tilanteisiin liittyviä toimintatapoja ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käytännön HR- ja esimiestyössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää esimiestyön kokonaisuuden ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käy-tännön esimiestyössä. Hän pystyy kehittämään esimiestyötä ja kykenee yhdistämään eri osa-alueiden asioita kokonaisuuksiksi.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

01.08.2022 - 01.09.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Wilska
  • Miina Kivelä
Ryhmät
  • 22avolipo
    Liiketalouden verkkopolkuopiskelijat

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tarkoitus on perehdyttää opiskelija esihenkilötyön perusasioihin ja antaa opiskelijalle kuvan siitä, mitä esihenkilötyö on.

Opiskelija osaa:
- esihenkilötyön tärkeimmät elementit ja ymmärtää niiden merkityksen
- toimia päivittäisissä esihenkilötilanteissa
- suunnitella ja kehittää käytännön esihenkilötyötä
- toimia osana organisaatiota.

Sisältö (OJ)

Mitä esihenkilötyö on?
Miten perehdyttäminen ja rekrytointi hoidetaan käytännössä?
Miten toimitaan yleisimmissä esihenkilötilanteissa?
Mikä merkitys kehityskeskusteluilla on?
Miten organisaation osaamista kehitetään?
Mitä suorituksen ja muutoksen johtaminen tarkoittavat? Mitä laatujohtaminen on?
Miten organisaatiota ja yksilöä motivoidaan?
Miksi viestintä on tärkeä osa esihenkilötyötä?
Miten organisaatiorakenteet tukevat esimiestyötä ja johtamista?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa esimiestyöhön liittyvät tehtävät ja osaa nimetä työn eri osa-alueita. Hän tuntee esimiestyön erilaisia menettelytapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan perusesimiestyöhön liittyvissä tilanteissa. Hän osaa valita eri tilanteisiin liittyviä toimintatapoja ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käytännön HR- ja esimiestyössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää esimiestyön kokonaisuuden ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käy-tännön esimiestyössä. Hän pystyy kehittämään esimiestyötä ja kykenee yhdistämään eri osa-alueiden asioita kokonaisuuksiksi.

Arviointiasteikko

0-5

Ilmoittautumisaika

09.06.2022 - 31.08.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 31.12.2022

Laajuus

5 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Toni Lehtimäki
  • Milja Valtonen
Vastuuhenkilö

Milja Valtonen

Ryhmät
  • 21LIKOH
    Liiketalous 2021, nuoret HR- ja esimiestyö

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tarkoitus on perehdyttää opiskelija esihenkilötyön perusasioihin ja antaa opiskelijalle kuvan siitä, mitä esihenkilötyö on.

Opiskelija osaa:
- esihenkilötyön tärkeimmät elementit ja ymmärtää niiden merkityksen
- toimia päivittäisissä esihenkilötilanteissa
- suunnitella ja kehittää käytännön esihenkilötyötä
- toimia osana organisaatiota.

Sisältö (OJ)

Mitä esihenkilötyö on?
Miten perehdyttäminen ja rekrytointi hoidetaan käytännössä?
Miten toimitaan yleisimmissä esihenkilötilanteissa?
Mikä merkitys kehityskeskusteluilla on?
Miten organisaation osaamista kehitetään?
Mitä suorituksen ja muutoksen johtaminen tarkoittavat? Mitä laatujohtaminen on?
Miten organisaatiota ja yksilöä motivoidaan?
Miksi viestintä on tärkeä osa esihenkilötyötä?
Miten organisaatiorakenteet tukevat esimiestyötä ja johtamista?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa esimiestyöhön liittyvät tehtävät ja osaa nimetä työn eri osa-alueita. Hän tuntee esimiestyön erilaisia menettelytapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan perusesimiestyöhön liittyvissä tilanteissa. Hän osaa valita eri tilanteisiin liittyviä toimintatapoja ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käytännön HR- ja esimiestyössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää esimiestyön kokonaisuuden ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käy-tännön esimiestyössä. Hän pystyy kehittämään esimiestyötä ja kykenee yhdistämään eri osa-alueiden asioita kokonaisuuksiksi.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätehtävä kummiyrityksestä ja sen esitys 50%
Yksilötehtävä (Aloittavan esimiehen työkalupakki) 50%
Myöhästyminen tehtävien palautuksissa laskee kurssin kokonaisarvosanaa max. yhdellä numerolla
Huom! Myös hyvin/huonosti tehty opponointi voi vaikuttaa ryhmän arvosanaan

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kokonaisuus pitää sisällään lähiopetusta, etätapaamisia ja itseopiskelutehtäviä sekä ryhmtehtävän.

Oppimateriaalit

Moodlen materiaalit ja oheislukemistot

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

kummiyritysprojektin toteutus pienryhmissä

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ei ole osallistunut tapaamisiin eikä annettujen tehtävien suorittamiseen.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on on osallistunut toteutuksen tehtäviin ja tapaamisiin. Hän osaa määritellä esimiestyön keskeiset tehtäväkentät.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti tapaamisiin. Hän tuntee eismiestyön keskeiset käsitteet ja tehtäväkentän ja osaa kuvailla nämä.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti tapaamisiin. Hän tuntee eismiestyön keskeiset käsitteet ja tehtäväkentän ja osaa soveltaa niitä käytäntöön.Hän ymmärtää osa-alueiden merkityksen esimiestyössä ja osaa arvioida niiden toimivuutta. Opiskelija osaa pohtia omaa toimitaansa esihenkilönä eri näkökulmista.

Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 12.01.2022

Ajoitus

14.01.2022 - 22.04.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Wilska
Vastuuhenkilö

Satu Kylmälä

Ryhmät
  • 20LIKOM
    Liiketalous 2020, nuoret Markkinointi ja myynti
  • 20LIKOJ
    Liiketalous 2020, nuoret Juridiikka
  • 20LIKOTA
    Liiketalous 2020, nuoret Taloushallinto a
  • 20LIKOTB
    Liiketalous 2020, nuoret Taloushallinto b

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tarkoitus on perehdyttää opiskelija esihenkilötyön perusasioihin ja antaa opiskelijalle kuvan siitä, mitä esihenkilötyö on.

Opiskelija osaa:
- esihenkilötyön tärkeimmät elementit ja ymmärtää niiden merkityksen
- toimia päivittäisissä esihenkilötilanteissa
- suunnitella ja kehittää käytännön esihenkilötyötä
- toimia osana organisaatiota.

Sisältö (OJ)

Mitä esihenkilötyö on?
Miten perehdyttäminen ja rekrytointi hoidetaan käytännössä?
Miten toimitaan yleisimmissä esihenkilötilanteissa?
Mikä merkitys kehityskeskusteluilla on?
Miten organisaation osaamista kehitetään?
Mitä suorituksen ja muutoksen johtaminen tarkoittavat? Mitä laatujohtaminen on?
Miten organisaatiota ja yksilöä motivoidaan?
Miksi viestintä on tärkeä osa esihenkilötyötä?
Miten organisaatiorakenteet tukevat esimiestyötä ja johtamista?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa esimiestyöhön liittyvät tehtävät ja osaa nimetä työn eri osa-alueita. Hän tuntee esimiestyön erilaisia menettelytapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan perusesimiestyöhön liittyvissä tilanteissa. Hän osaa valita eri tilanteisiin liittyviä toimintatapoja ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käytännön HR- ja esimiestyössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää esimiestyön kokonaisuuden ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käy-tännön esimiestyössä. Hän pystyy kehittämään esimiestyötä ja kykenee yhdistämään eri osa-alueiden asioita kokonaisuuksiksi.

Aika ja paikka

Toteutus alkaa14.1.2022, jolloin on ensimmäinen zoom-kontaktikerta (Korona).
Kurssin viimeinen kotaktikerta on 22.4.
Kontaktipäivät pidetään ainakin maaliskuun loppuun asti zoomissa vallitsevan koronatilanteen vuoksi. Huhtikuun 4. pvä ja 22. pvä tapaamiset mahdollisuuksien mukaan lähitapaamisena. Lähitapaamiset pyritään myös nauhoittamaan (hybridi)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätehtävä kummiyrityksestä ja sen esitys 50%
Yksilötehtävä (aloittavan esihenkilön työkalupakki) 50 %
Myöhästyminen tehtävien palautuksissa laskee kurssin kokonaisarvosanaa max. yhdellä numerolla
Huom! Myös hyvin/huonosti tehty opponointi voi vaikuttaa ryhmän arvosanaan

Arviointiasteikko on 0-5

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetusmenetelminä käytetään mm. lähi- ja etävalmennusta, ryhmätyöskentelyä/tiimioppimista ja itsenäistä opiskelua.

Oppimateriaalit

Kurssin aiheista luentoaineistoja ja muuta materiaalia kurssin moodlessa.
Lisäksi suositeltavaa kirjallisuutta:
Hyppänen Riitta: Esimiesosaaminen - liiketoiminnan menestystekijä
Lämsä Anna-Maija: Organisaatiokäyttäytymisen perusteet
Viitala Riitta: Henkilöstöjohtaminen - strateginen kilpailutekijä
Pekka Järvinen: Miten johtaa ihmistä - 102 ohjetta esimiehelle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ohjattu valmennus 10%
Itsenäinen opiskelu 50%
Tiimityöskentely 40%

Sisällön jaksotus

Esimiestyön lähtökohdat kevät 2022

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Toteutuksella tehdään yhteistyötä työelämän kanssa ryhmätehtävän parissa.

Kansainvälisyys

Osa kurssin vapaaehtoisesta lisämateriaalista on kansainvälistä (englanniksi)

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ei tehtävien palautusta

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tunnistaa esihenkilötyöhön liittyvät tehtävät ja osaa nimetä työn eri osa-alueita. Hän tuntee esihenkilötyön erilaisia menettelytapoja.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tunnistaa esihenkilötyön eri osa-alueita. Hän osaa valita eri tilanteisiin liittyviä menettelytapoja ja osaa soveltaa oppimiaan asioita.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ymmärtää esihenkilötyön kokonaisuuden ja osaa soveltaa oppimiaan asioita. Hän pystyy kehittämään esihenkilötyötä ja kykenee yhdistämään eri osa-alueiden asioita kokonaisuuksiksi.

Ilmoittautumisaika

02.11.2021 - 31.12.2021

Ajoitus

01.01.2022 - 19.03.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Minna Wilska
  • Milja Valtonen
Vastuuhenkilö

Milja Valtonen

Ryhmät
  • AVOINAMK
    Avoin amk
  • 21AVOHRP
    Hr- ja palkkahallinnon osaaja, ryhmä 2

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tarkoitus on perehdyttää opiskelija esihenkilötyön perusasioihin ja antaa opiskelijalle kuvan siitä, mitä esihenkilötyö on.

Opiskelija osaa:
- esihenkilötyön tärkeimmät elementit ja ymmärtää niiden merkityksen
- toimia päivittäisissä esihenkilötilanteissa
- suunnitella ja kehittää käytännön esihenkilötyötä
- toimia osana organisaatiota.

Sisältö (OJ)

Mitä esihenkilötyö on?
Miten perehdyttäminen ja rekrytointi hoidetaan käytännössä?
Miten toimitaan yleisimmissä esihenkilötilanteissa?
Mikä merkitys kehityskeskusteluilla on?
Miten organisaation osaamista kehitetään?
Mitä suorituksen ja muutoksen johtaminen tarkoittavat? Mitä laatujohtaminen on?
Miten organisaatiota ja yksilöä motivoidaan?
Miksi viestintä on tärkeä osa esihenkilötyötä?
Miten organisaatiorakenteet tukevat esimiestyötä ja johtamista?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa esimiestyöhön liittyvät tehtävät ja osaa nimetä työn eri osa-alueita. Hän tuntee esimiestyön erilaisia menettelytapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan perusesimiestyöhön liittyvissä tilanteissa. Hän osaa valita eri tilanteisiin liittyviä toimintatapoja ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käytännön HR- ja esimiestyössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää esimiestyön kokonaisuuden ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käy-tännön esimiestyössä. Hän pystyy kehittämään esimiestyötä ja kykenee yhdistämään eri osa-alueiden asioita kokonaisuuksiksi.

Arviointiasteikko

0-5