Siirry suoraan sisältöön

Esimiestyön lähtökohdat (5 op)

Toteutuksen tunnus: 3H00DP33-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.12.2021 - 12.01.2022

Ajoitus

14.01.2022 - 22.04.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Liiketalous

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

15 - 40

Koulutus

  • Liiketalouden tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Minna Wilska

Vastuuhenkilö

Satu Kylmälä

Ryhmät

  • 20LIKOM
    Liiketalous 2020, nuoret Markkinointi ja myynti
  • 20LIKOJ
    Liiketalous 2020, nuoret Juridiikka
  • 20LIKOTA
    Liiketalous 2020, nuoret Taloushallinto a
  • 20LIKOTB
    Liiketalous 2020, nuoret Taloushallinto b

Tavoitteet (OJ)

Opintojakson tarkoitus on perehdyttää opiskelija esihenkilötyön perusasioihin ja antaa opiskelijalle kuvan siitä, mitä esihenkilötyö on.

Opiskelija osaa:
- esihenkilötyön tärkeimmät elementit ja ymmärtää niiden merkityksen
- toimia päivittäisissä esihenkilötilanteissa
- suunnitella ja kehittää käytännön esihenkilötyötä
- toimia osana organisaatiota.

Sisältö (OJ)

Mitä esihenkilötyö on?
Miten perehdyttäminen ja rekrytointi hoidetaan käytännössä?
Miten toimitaan yleisimmissä esihenkilötilanteissa?
Mikä merkitys kehityskeskusteluilla on?
Miten organisaation osaamista kehitetään?
Mitä suorituksen ja muutoksen johtaminen tarkoittavat? Mitä laatujohtaminen on?
Miten organisaatiota ja yksilöä motivoidaan?
Miksi viestintä on tärkeä osa esihenkilötyötä?
Miten organisaatiorakenteet tukevat esimiestyötä ja johtamista?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija tunnistaa esimiestyöhön liittyvät tehtävät ja osaa nimetä työn eri osa-alueita. Hän tuntee esimiestyön erilaisia menettelytapoja.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan perusesimiestyöhön liittyvissä tilanteissa. Hän osaa valita eri tilanteisiin liittyviä toimintatapoja ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käytännön HR- ja esimiestyössä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää esimiestyön kokonaisuuden ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käy-tännön esimiestyössä. Hän pystyy kehittämään esimiestyötä ja kykenee yhdistämään eri osa-alueiden asioita kokonaisuuksiksi.

Aika ja paikka

Toteutus alkaa14.1.2022, jolloin on ensimmäinen zoom-kontaktikerta (Korona).
Kurssin viimeinen kotaktikerta on 22.4.
Kontaktipäivät pidetään ainakin maaliskuun loppuun asti zoomissa vallitsevan koronatilanteen vuoksi. Huhtikuun 4. pvä ja 22. pvä tapaamiset mahdollisuuksien mukaan lähitapaamisena. Lähitapaamiset pyritään myös nauhoittamaan (hybridi)

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei tenttiä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ryhmätehtävä kummiyrityksestä ja sen esitys 50%
Yksilötehtävä (aloittavan esihenkilön työkalupakki) 50 %
Myöhästyminen tehtävien palautuksissa laskee kurssin kokonaisarvosanaa max. yhdellä numerolla
Huom! Myös hyvin/huonosti tehty opponointi voi vaikuttaa ryhmän arvosanaan

Arviointiasteikko on 0-5

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Opetusmenetelminä käytetään mm. lähi- ja etävalmennusta, ryhmätyöskentelyä/tiimioppimista ja itsenäistä opiskelua.

Oppimateriaalit

Kurssin aiheista luentoaineistoja ja muuta materiaalia kurssin moodlessa.
Lisäksi suositeltavaa kirjallisuutta:
Hyppänen Riitta: Esimiesosaaminen - liiketoiminnan menestystekijä
Lämsä Anna-Maija: Organisaatiokäyttäytymisen perusteet
Viitala Riitta: Henkilöstöjohtaminen - strateginen kilpailutekijä
Pekka Järvinen: Miten johtaa ihmistä - 102 ohjetta esimiehelle

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ohjattu valmennus 10%
Itsenäinen opiskelu 50%
Tiimityöskentely 40%

Sisällön jaksotus

Esimiestyön lähtökohdat kevät 2022

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Toteutuksella tehdään yhteistyötä työelämän kanssa ryhmätehtävän parissa.

Kansainvälisyys

Osa kurssin vapaaehtoisesta lisämateriaalista on kansainvälistä (englanniksi)

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ei tehtävien palautusta

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tunnistaa esihenkilötyöhön liittyvät tehtävät ja osaa nimetä työn eri osa-alueita. Hän tuntee esihenkilötyön erilaisia menettelytapoja.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija tunnistaa esihenkilötyön eri osa-alueita. Hän osaa valita eri tilanteisiin liittyviä menettelytapoja ja osaa soveltaa oppimiaan asioita.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelija ymmärtää esihenkilötyön kokonaisuuden ja osaa soveltaa oppimiaan asioita. Hän pystyy kehittämään esihenkilötyötä ja kykenee yhdistämään eri osa-alueiden asioita kokonaisuuksiksi.