Esihenkilötyön lähtökohdat (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3H00DP33-3014
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.08.2024 - 26.08.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 19.10.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Liiketalous
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Liiketalouden tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Minna Wilska
Vastuuhenkilö
Milja Valtonen
Ryhmät
-
23LIKOHLiiketalous 2023, nuoret HR- ja esihenkilötyö
Tavoitteet (OJ)
Opintojakson tarkoitus on perehdyttää opiskelija esihenkilötyön perusasioihin ja antaa opiskelijalle kuvan siitä, mitä esihenkilötyö on.
Opiskelija osaa:
- esihenkilötyön tärkeimmät elementit ja ymmärtää niiden merkityksen
- toimia päivittäisissä esihenkilötilanteissa
- suunnitella ja kehittää käytännön esihenkilötyötä
- toimia osana organisaatiota.
Sisältö (OJ)
Mitä esihenkilötyö on?
Miten perehdyttäminen ja rekrytointi hoidetaan käytännössä?
Miten toimitaan yleisimmissä esihenkilötilanteissa?
Mikä merkitys kehityskeskusteluilla on?
Miten organisaation osaamista kehitetään?
Mitä suorituksen ja muutoksen johtaminen tarkoittavat? Mitä laatujohtaminen on?
Miten organisaatiota ja yksilöä motivoidaan?
Miksi viestintä on tärkeä osa esihenkilötyötä?
Miten organisaatiorakenteet tukevat esimiestyötä ja johtamista?
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Opiskelija tunnistaa esimiestyöhön liittyvät tehtävät ja osaa nimetä työn eri osa-alueita. Hän tuntee esimiestyön erilaisia menettelytapoja.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan perusesimiestyöhön liittyvissä tilanteissa. Hän osaa valita eri tilanteisiin liittyviä toimintatapoja ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käytännön HR- ja esimiestyössä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Opiskelija ymmärtää esimiestyön kokonaisuuden ja osaa soveltaa oppimiaan asioita käy-tännön esimiestyössä. Hän pystyy kehittämään esimiestyötä ja kykenee yhdistämään eri osa-alueiden asioita kokonaisuuksiksi.
Aika ja paikka
Toteutuksella on kolme tapaamista.
Toteutus alkaa 15.3.2024, jolloin on ensimmäinen zoom-kontaktikerta.
Toinen Zoom-luento on 10.4.
Kurssin viimeinen kotaktikerta on 8.5.
Tapaamiset pyritään myös nauhoittamaan.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Ei tenttiä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Ryhmätehtävä ja sen esitys 50%
Yksilötehtävä (aloittavan esihenkilön työkalupakki) 50 %
Myöhästyminen tehtävien palautuksissa laskee kurssin kokonaisarvosanaa max. yhdellä numerolla
Arviointiasteikko on 0-5
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opetusmenetelminä käytetään mm. etävalmennusta, ryhmätyöskentelyä/tiimioppimista ja itsenäistä opiskelua.
Oppimateriaalit
Kurssin aiheista luentoaineistoja ja muuta materiaalia kurssin moodlessa.
Lisäksi suositeltavaa kirjallisuutta:
Hyppänen Riitta: Esimiesosaaminen - liiketoiminnan menestystekijä
Lämsä Anna-Maija: Organisaatiokäyttäytymisen perusteet
Viitala Riitta: Henkilöstöjohtaminen - strateginen kilpailutekijä
Pekka Järvinen: Miten johtaa ihmistä - 102 ohjetta esimiehelle
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ohjattu valmennus 10%
Itsenäinen opiskelu 50%
Tiimityöskentely 40%
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Toteutuksella ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Toteutuksella tehdään yhteistyötä työelämän kanssa ryhmätehtävän parissa.
Kansainvälisyys
Osa kurssin vapaaehtoisesta lisämateriaalista on kansainvälistä (englanniksi)
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ei tehtävien palautusta
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa esihenkilötyöhön liittyvät tehtävät ja osaa nimetä työn eri osa-alueita. Hän tuntee esihenkilötyön erilaisia menettelytapoja.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija tunnistaa esihenkilötyön eri osa-alueita. Hän osaa valita eri tilanteisiin liittyviä menettelytapoja ja osaa soveltaa oppimiaan asioita.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelija ymmärtää esihenkilötyön kokonaisuuden ja osaa soveltaa oppimiaan asioita. Hän pystyy kehittämään esihenkilötyötä ja kykenee yhdistämään eri osa-alueiden asioita kokonaisuuksiksi.