Tekstiili- ja muotialan kasvun painopisteet
Tunnus: 23JTEMU
Opetuskielet
- suomi
Kuvaus
Tekstiili- ja muotialan kasvun painopisteet -koulutus on 30 opintopisteen (op) laajuinen työelämälähtöinen jatkuvan oppimisen kokonaisuus. Koulutus on osallistujille maksuton. Rahoituksen koulutukselle on myöntänyt Jatkuvan oppimisen ja työllisyyden palvelukeskus.
Koulutus on suunnattu tekstiili- ja muotialan teknisissä, suunnittelu/design- ja opetustehtävissä toimiville, jotka haluavat päivittää osaamisensa alan tunnistetuille kansainvälisen kasvun painopistealueille. Koulutus soveltuu myös tekstiili- ja muotikaupan ammattilaisille ja henkilöille, jotka haluavat tutustua tekstiili- ja muotialaan painottuen tekniseen ja kiertotalousnäkökulmaan. Koulutuksen avulla voi suuntautua uusiin tehtäviin ja urapolkuihin alan sisällä.
Koulutus yhdistää tekstiili- ja materiaalitekniikan, liiketalouden ja markkinoinnin sekä tuotekehitysosaamisen painottuen kiertotalousajatteluun. Tekstiili- ja muotiala on yksi suurimmista teollisuuden ja kaupan aloista globaalisti. Suomessa tekstiili- ja muotialan ammattilaisia tarvitaan tunnistetuille kansainvälisen kasvun painopistealueille: raaka-aineet ja kierrätys, materiaalien jatkojalostus, brändiperustainen liiketoiminta sekä älykkäät ja tekniset tekstiilit. Alan toimijat ovat tunnistaneet tarvetta osaamisen kehittämiseen tuotekehityksessä, laadunhallinnassa, materiaaliosaamisessa, tuotantoprosesseissa ja kiertotaloudessa sekä liiketoimintaosaamisessa verkkokaupan, markkinoinnin ja brändäyksen osalta. Euroopan unioni on omassa tekstiilistrategiassaan nostanut pitkäikäiset, laadukkaat, kierrätettävät ja kierrätetyistä materiaaleista valmistetut tekstiilit tärkeäksi osaksi tulevaisuuden kestävää tekstiili- ja muotiteollisuutta.
Tekstiili- ja muotialan kasvun painopisteet -koulutuksen tavoitteena on edistää alan kiertotalousajattelua sekä luoda mahdollisuuksia kestävän kehityksen mukaiselle kasvulle. Koulutus valmentaa menestymiseen tulevaisuuden monipuolisissa ja uudenlaissa tekstiili- ja muotialan työtehtävissä.
Opintokokonaisuus koostuu kuudesta 5 op moduulista, jotka käsittelevät kattavasti tekstiili -ja muotialan kansainvälisen kasvun painopistealueita eri näkökulmista muodostaen yhtenäisen kokonaisuuden: tekstiilimateriaalit kiertotaloudessa, tekstiilien jatkojalostus kiertotaloudessa, älykkäät ja tekniset tekstiilit, laadunhallinta ja vastuullisuus, digitaalinen markkinointi ja brändinrakennus sekä tuotekehitys ja innovointi kiertotaloudessa.
Osaamistavoitteet
Tekstiili- ja muotialan kasvun painopisteet koulutus sopii sinulle, jolla on jo ennestään tekstiili- ja muotialan kosketuspintaa tai jo työskentelet tekstiili- ja muotialalla tuotannossa, suunnittelussa, designissa, logistiikassa, hankinnassa tai kaupassa. Sinulla on halua kehittää osaamistasi tekstiili- ja muotialalla keskittyen kiertotalousajatteluun, kestävään kasvuun ja vastuullisuuteen, digitaaliseen markkinointiin ja brändinrakennukseen, teknisiin ja älykkäisiin tekstiileihin sekä tuotekehitykseen ja innovointiin. Koulutus on työelämälähtöinen jatkuvanoppimisen kokonaisuus, jonka suoritettuasi työssä menestymisesi edellytykset paranevat. Koulutus tukee tekstiili- ja muotialan kansainvälistä kasvua ja työllistymistä tekstiili- ja muotialan uusiin työtehtäviin. Saat tietoja ja taitoja edistää tekstiili- ja muotialan kiertotaloutta ja vastuullisuutta sekä kehitysmahdollisuuksia omassa työssäsi. Koulutuksen taustalla vaikuttavat EU-tason tekstiili- ja muotialaa koskeva tekstiilistrategia, joten otat myös haltuun EU:n kiertotalouden toimintasuunnitelman ja sitä koskevan sääntelyn muutokset. Sinulle muodostuu tieto ja ymmärrys, miten pystytään vastaamaan tekstiili- ja muotialan kestävään ja vastuulliseen kasvuun arvoketjun eri toimijoille.
Koulutuksen suoritettuasi sinulla on kokonaisvaltainen näkemys tekstiili- ja muotialan tulevaisuuden kasvun painopisteistä, joka muodostuu teema-alueiden kautta: tekstiilimateriaalit kiertotaloudessa, tekstiilien jatkojalostus kiertotaloudessa, älykkäät ja tekniset tekstiilit, laadunhallinta ja vastuullisuus, digitaalinen markkinointi ja brändinrakennus, sekä tuotekehitys ja innovointi kiertotaloudessa. Kyvykkyytesi innovoida kestäviä ratkaisuja tekstiili- ja muotialan toimintakentässä paranee.
Sisällön valinnaisuus
Valitaan kaikki
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Opetussuunnitelman valmistelussa on käytetty hyväksi Suomen Tekstiili & Muoti ry:n alalle tehtyä osaamistarvekartoitusta ja Suomen tekstiili- ja muotialan kasvun painopisteet -raporttia, joka on tehty työ- ja elinkeinoministeriön tilauksesta. Koulutus toteutetaan kiinteässä yhteistyössä työelämän edustajien kanssa.
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
TJ00GE20 | Digitaalinen markkinointi ja brändinrakennus | 5 |
TJ00GE19 | Laadunhallinta ja vastuullisuus | 5 |
TJ00GE17 | Tekstiilien jatkojalostus kiertotaloudessa | 5 |
TJ00GE16 | Tekstiilimateriaalit kiertotaloudessa | 5 |
TJ00GE21 | Tuotekehitys ja innovointi kiertotaloudessa | 5 |
TJ00GE18 | Älykkäät ja tekniset tekstiilit | 5 |