Siirry suoraan sisältöön

Laadunhallinta ja vastuullisuusLaajuus (5 op)

Tunnus: TJ00GE19

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa tekstiilien erilaisten laatuominaisuuksien merkityksen ja niihin liittyvät testausmenetelmät
- tiedostaa kiertotalouden vaikutuksen laatuominaisuuksiin
- ymmärtää laadunvalvonnan tärkeyden ja osaa huomioida tuotteen käyttökohteen merkityksen laadunvalvontamenetelmien valinnassa
- osaa tuoteturvallisuuden perusteita ja siihen liittyvää lainsäädäntöä
- osaa soveltaa osaamistaan tekstiili- ja muotialan tuotannon vastuullisuuden näkökulmasta

Sisältö

- kuitujen, lankojen ja kankaiden yleisimmät laadun testausstandardit ja niihin liittyvät periaatteet
- laadunhallinta- ja vastuullisuusjärjestelmät tekstiili- ja muotialalla
- tuoteturvallisuuteen liittyvä standardisointi ja lainsäädäntö

Ydinkysymykset:
- Mikä on riittävän hyvä arvo missäkin sovelluskohteessa?
- Mitä laadunhallinta tarkoittaa kiertotaloudessa?
- Miten laatu ja laadunhallinta vaikuttavat tuotannon vastuullisuuteen?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

TIETÄMINEN
Osaa tunnistaa tekstiilien testauksen perusteet ja laatuominaisuudet.
TEKEMINEN
Osallistuu toimintaan ja suorittaa annetut tehtävät ohjeiden mukaan. Kerää tietoa.
OLEMINEN
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Osaa toimia vastuullisesti sekä itsenäisesti että tiimin jäsenenä. Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta. Huomioi tekemänsä ratkaisut sekä itsensä että tiimin kannalta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

TIETÄMINEN
Ymmärtää tekstiilien testauksen menetelmiä ja laatuvaatimuksia. Pystyy itsenäisesti selittämään ja vertailemaan testaustuloksia. Osaa valita oikean testausmenetelmän käyttövaatimusten mukaan. Ymmärtää laadunhallinta- ja vastuullisuusjärjestelmät osana kokonaisuutta.
TEKEMINEN
Hankkii uutta tietoa. Osaa soveltaa aiemmin oppimaansa. Osaa esittää perusteltuja ratkaisuvaihtoehtoja.
OLEMINEN
Kehittää vuorovaikutustaitojaan. Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja vuorovaikutteisesti (koko prosessin ajan). Tarkastelee tekemiään ratkaisuja eri toimijoiden kannalta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

TIETÄMINEN
Ymmärtää laaja-alaisesti tekstiilien laatua, testausmenetelmiä, laadunhallintaa ja vastuullisuutta. Osaa soveltaa oppimaansa eri käyttökohteissa.
TEKEMINEN
Osaa tuoda monipuolisen osaamisensa myös yhteiseen käyttöön. Kokeilee uudenlaisia toimintamalleja. Yhdistelee luovasti erilaisten ratkaisuvaihtoehtojen hyviä puolia.
OLEMINEN
Kehittää uusia, luovia ratkaisuja. Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Tarkastelee ja arvioi ratkaisuja kokonaisuuden kannalta eri vaikutukset huomioiden.

Ilmoittautumisaika

01.01.2024 - 29.02.2024

Ajoitus

01.03.2024 - 30.04.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

50 - 50

Opettaja
  • Marja Rissanen
  • Minna Varheenmaa
Vastuuhenkilö

Marja Rissanen

Ryhmät
  • 23JTEMU1
    Tekstiili- ja muotialan kasvun painopisteet, jotpa-täydennyskoulutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa tekstiilien erilaisten laatuominaisuuksien merkityksen ja niihin liittyvät testausmenetelmät
- tiedostaa kiertotalouden vaikutuksen laatuominaisuuksiin
- ymmärtää laadunvalvonnan tärkeyden ja osaa huomioida tuotteen käyttökohteen merkityksen laadunvalvontamenetelmien valinnassa
- osaa tuoteturvallisuuden perusteita ja siihen liittyvää lainsäädäntöä
- osaa soveltaa osaamistaan tekstiili- ja muotialan tuotannon vastuullisuuden näkökulmasta

Sisältö (OJ)

- kuitujen, lankojen ja kankaiden yleisimmät laadun testausstandardit ja niihin liittyvät periaatteet
- laadunhallinta- ja vastuullisuusjärjestelmät tekstiili- ja muotialalla
- tuoteturvallisuuteen liittyvä standardisointi ja lainsäädäntö

Ydinkysymykset:
- Mikä on riittävän hyvä arvo missäkin sovelluskohteessa?
- Mitä laadunhallinta tarkoittaa kiertotaloudessa?
- Miten laatu ja laadunhallinta vaikuttavat tuotannon vastuullisuuteen?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

TIETÄMINEN
Osaa tunnistaa tekstiilien testauksen perusteet ja laatuominaisuudet.
TEKEMINEN
Osallistuu toimintaan ja suorittaa annetut tehtävät ohjeiden mukaan. Kerää tietoa.
OLEMINEN
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Osaa toimia vastuullisesti sekä itsenäisesti että tiimin jäsenenä. Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta. Huomioi tekemänsä ratkaisut sekä itsensä että tiimin kannalta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

TIETÄMINEN
Ymmärtää tekstiilien testauksen menetelmiä ja laatuvaatimuksia. Pystyy itsenäisesti selittämään ja vertailemaan testaustuloksia. Osaa valita oikean testausmenetelmän käyttövaatimusten mukaan. Ymmärtää laadunhallinta- ja vastuullisuusjärjestelmät osana kokonaisuutta.
TEKEMINEN
Hankkii uutta tietoa. Osaa soveltaa aiemmin oppimaansa. Osaa esittää perusteltuja ratkaisuvaihtoehtoja.
OLEMINEN
Kehittää vuorovaikutustaitojaan. Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja vuorovaikutteisesti (koko prosessin ajan). Tarkastelee tekemiään ratkaisuja eri toimijoiden kannalta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

TIETÄMINEN
Ymmärtää laaja-alaisesti tekstiilien laatua, testausmenetelmiä, laadunhallintaa ja vastuullisuutta. Osaa soveltaa oppimaansa eri käyttökohteissa.
TEKEMINEN
Osaa tuoda monipuolisen osaamisensa myös yhteiseen käyttöön. Kokeilee uudenlaisia toimintamalleja. Yhdistelee luovasti erilaisten ratkaisuvaihtoehtojen hyviä puolia.
OLEMINEN
Kehittää uusia, luovia ratkaisuja. Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Tarkastelee ja arvioi ratkaisuja kokonaisuuden kannalta eri vaikutukset huomioiden.

Arviointiasteikko

0-5

Oppimateriaalit

Saville, B.P. (1999). Physical Testing of Textiles. Woodhead Publishing.
Has, Michael. (2022). Sustainable Products - Life Cycle Assessment, Risk Management, Supply Chains, Eco-Design. De Gruyter.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TIETÄMINEN
Osaa tunnistaa tekstiilien testauksen perusteet ja laatuominaisuudet.
TEKEMINEN
Osallistuu toimintaan ja suorittaa annetut tehtävät ohjeiden mukaan. Kerää tietoa.
OLEMINEN
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Osaa toimia vastuullisesti sekä itsenäisesti että tiimin jäsenenä. Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta. Huomioi tekemänsä ratkaisut sekä itsensä että tiimin kannalta.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TIETÄMINEN
Ymmärtää tekstiilien testauksen menetelmiä ja laatuvaatimuksia. Pystyy itsenäisesti selittämään ja vertailemaan testaustuloksia. Osaa valita oikean testausmenetelmän käyttövaatimusten mukaan. Ymmärtää laadunhallinta- ja vastuullisuusjärjestelmät osana kokonaisuutta.
TEKEMINEN
Hankkii uutta tietoa. Osaa soveltaa aiemmin oppimaansa. Osaa esittää perusteltuja ratkaisuvaihtoehtoja.
OLEMINEN
Kehittää vuorovaikutustaitojaan. Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja vuorovaikutteisesti (koko prosessin ajan). Tarkastelee tekemiään ratkaisuja eri toimijoiden kannalta.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

TIETÄMINEN
Ymmärtää laaja-alaisesti tekstiilien laatua, testausmenetelmiä, laadunhallintaa ja vastuullisuutta. Osaa soveltaa oppimaansa eri käyttökohteissa.
TEKEMINEN
Osaa tuoda monipuolisen osaamisensa myös yhteiseen käyttöön. Kokeilee uudenlaisia toimintamalleja. Yhdistelee luovasti erilaisten ratkaisuvaihtoehtojen hyviä puolia.
OLEMINEN
Kehittää uusia, luovia ratkaisuja. Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Tarkastelee ja arvioi ratkaisuja kokonaisuuden kannalta eri vaikutukset huomioiden.