Siirry suoraan sisältöön

Tuotekehitys ja innovointi kiertotaloudessaLaajuus (5 op)

Tunnus: TJ00GE21

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- osaa innovoida tiimissä kestäviä ratkaisuja tekstiili- ja muotialan toimintakentässä
- ymmärtää kiertotalouden mukaisen lähestymistavan merkityksen tuotekehityksessä ja innovaatioissa
- ymmärtää oman ja yrityksen kehitystoiminnan merkityksen kiertotalouden tuotekehityksen ja innovaatioiden kehittämisessä
- pystyy käyttämään hyväkseen koko koulutuksen moduulien antia tuotekehitysprojektissaan

Sisältö

- tuotekehitys- ja innovointitekniikat
- suunnittelun ja innovoinnin johtamisen periaatteet, luova ajattelu
- tuotekehitys- ja innovaatioprojekti pienryhmissä

Ydinkysymyksiä:
- Miten erilaisia työkaluja voidaan hyödyntää, kun suunnitellaan ja innovoidaan uusia kiertotalouden mukaisia tuotteita tekstiili- ja muotialalle?
- Millaisin keinon luovaa ajatteluprossia voidaan ruokkia?
- Mikä merkitys yhteistyöllä on innovaatioiden syntymiseen?
- Millaista on sidosryhmät huomioonottava tuotekehitys ja innovointi ja miten sillä tuetaan onnistumista?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

TIETÄMINEN
Tunnistaa erilaisia tuotekehitys- ja innovointitekniikoita ja suunnittelun vaiheisuuden. Osaa kuvailla keskeiset termit, ymmärtää innovointiprosessiin vaikuttavat tekijät.
TEKEMINEN
Osallistuu toimintaan ja suorittaa annetut tehtävät ohjeiden mukaan. Kerää tietoa.
OLEMINEN
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Osaa toimia vastuullisesti sekä itsenäisesti että tiimin jäsenenä. Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta. Huomioi tekemänsä ratkaisut sekä itsensä että tiimin kannalta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

TIETÄMINEN
Ymmärtää tehtävänannon. Osaa jäsentää kiertotalouden ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa teoriaa toimeksiantoon. Selittää ja vertailee vaihtoehtoisia ratkaisuja. Jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
TEKEMINEN
Hankkii uutta tietoa, prosessin erivaiheissa. Soveltaa aiemmin oppimaansa. Esittää perusteltuja ratkaisuvaihtoehtoja.
OLEMINEN
Kehittää vuorovaikutustaitojaan. Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja vuorovaikutteisesti (koko prosessin ajan). Tarkastelee tekemiään ratkaisuja myös tekstiili- ja muotialan arvoketjun eri toimijoiden kannalta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

TIETÄMINEN
Rajaa tehtävänannon tarkoituksenmukaisesti. Ymmärtää laaja-alaisesti kiertotalouden kokonaisuuden ja esim. megatrendien vaikutukset suunnitteluun ja innovointiin. Yleistää, analysoi.
TEKEMINEN
Osaa tuoda monipuolisen osaamisensa yhteiseen käyttöön. Kokeilee uudenlaisia toimintamalleja ja työkaluja. Yhdistelee luovasti eri ratkaisuvaihtoehtojen hyviä puolia.
OLEMINEN
Kehittää uusia, luovia ratkaisuja. Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Tarkastelee ja arvioi ratkaisuja tekstiili- ja muotialan kiertotalouden kokonaisuuden kannalta eri vaikutukset huomioiden.

Ilmoittautumisaika

02.08.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

01.10.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Opettaja
  • Marja Rissanen
  • Minna Varheenmaa
Vastuuhenkilö

Marja Rissanen

Ryhmät
  • 23JTEMU1
    Tekstiili- ja muotialan kasvun painopisteet, jotpa-täydennyskoulutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- osaa innovoida tiimissä kestäviä ratkaisuja tekstiili- ja muotialan toimintakentässä
- ymmärtää kiertotalouden mukaisen lähestymistavan merkityksen tuotekehityksessä ja innovaatioissa
- ymmärtää oman ja yrityksen kehitystoiminnan merkityksen kiertotalouden tuotekehityksen ja innovaatioiden kehittämisessä
- pystyy käyttämään hyväkseen koko koulutuksen moduulien antia tuotekehitysprojektissaan

Sisältö (OJ)

- tuotekehitys- ja innovointitekniikat
- suunnittelun ja innovoinnin johtamisen periaatteet, luova ajattelu
- tuotekehitys- ja innovaatioprojekti pienryhmissä

Ydinkysymyksiä:
- Miten erilaisia työkaluja voidaan hyödyntää, kun suunnitellaan ja innovoidaan uusia kiertotalouden mukaisia tuotteita tekstiili- ja muotialalle?
- Millaisin keinon luovaa ajatteluprossia voidaan ruokkia?
- Mikä merkitys yhteistyöllä on innovaatioiden syntymiseen?
- Millaista on sidosryhmät huomioonottava tuotekehitys ja innovointi ja miten sillä tuetaan onnistumista?

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

TIETÄMINEN
Tunnistaa erilaisia tuotekehitys- ja innovointitekniikoita ja suunnittelun vaiheisuuden. Osaa kuvailla keskeiset termit, ymmärtää innovointiprosessiin vaikuttavat tekijät.
TEKEMINEN
Osallistuu toimintaan ja suorittaa annetut tehtävät ohjeiden mukaan. Kerää tietoa.
OLEMINEN
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa. Osaa toimia vastuullisesti sekä itsenäisesti että tiimin jäsenenä. Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta. Huomioi tekemänsä ratkaisut sekä itsensä että tiimin kannalta.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

TIETÄMINEN
Ymmärtää tehtävänannon. Osaa jäsentää kiertotalouden ilmiöiden ja käsitteiden välisiä suhteita. Soveltaa teoriaa toimeksiantoon. Selittää ja vertailee vaihtoehtoisia ratkaisuja. Jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
TEKEMINEN
Hankkii uutta tietoa, prosessin erivaiheissa. Soveltaa aiemmin oppimaansa. Esittää perusteltuja ratkaisuvaihtoehtoja.
OLEMINEN
Kehittää vuorovaikutustaitojaan. Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta aktiivisesti ja vuorovaikutteisesti (koko prosessin ajan). Tarkastelee tekemiään ratkaisuja myös tekstiili- ja muotialan arvoketjun eri toimijoiden kannalta.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

TIETÄMINEN
Rajaa tehtävänannon tarkoituksenmukaisesti. Ymmärtää laaja-alaisesti kiertotalouden kokonaisuuden ja esim. megatrendien vaikutukset suunnitteluun ja innovointiin. Yleistää, analysoi.
TEKEMINEN
Osaa tuoda monipuolisen osaamisensa yhteiseen käyttöön. Kokeilee uudenlaisia toimintamalleja ja työkaluja. Yhdistelee luovasti eri ratkaisuvaihtoehtojen hyviä puolia.
OLEMINEN
Kehittää uusia, luovia ratkaisuja. Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Tarkastelee ja arvioi ratkaisuja tekstiili- ja muotialan kiertotalouden kokonaisuuden kannalta eri vaikutukset huomioiden.

Arviointiasteikko

0-5