Lapsi- ja perhelähtöinen työLaajuus (10 op)
Opintojakson tunnus: 7S00EX34
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 10 op
Osaamistavoitteet
Osaamistavoitteet:
1. Lapsen, nuoren ja perheen tukeminen
- osaa lapsilähtöistä työskentelyä, jossa keskeisenä lähtökohtana ovat lapsen ja nuoren kasvuun ja kehitykseen liittyvien tekijöiden ymmärtäminen, lapsen oikeudet ja suojelun tarve
- tunnistaa ikään ja erilaisiin elämänkulun siirtymävaiheisiin liittyvät haasteet ja mahdollisuudet
- osaa huomioida lapsen, nuoren ja perheiden erilaiset kulttuuritaustat
- tunnistaa ja ottaa puheeksi huolen aiheita
- osaa tehdä rakentavaa yhteistyötä lasten ja nuorten huoltajien kanssa
2. Työorientaatiot ja menetelmät
- osaa hyödyntää arjessa tapahtuvan terapeuttista ja pedagogista työorientaatiota ja rakentaa sen mukaisia käytäntöjä lapsen ja nuoren kasvun tukemiseksi
- tietää lapsikeskeisen suhteissa rakentuvan työskentelyn sekä lapsen ja nuoren osallisuuden vahvistamisen mahdollisuuksia
- osaa toimia haastavissa kasvatustilanteissa hyödyntäen positiivista ja arvostavaa pedagogiikka
- osaa tukea perheen toimijuutta perhetyössä ja ymmärtää lapsikeskeisen suojelun perhetyön ja vanhemmuuden tukemisen ytimenä
- osaa huomioida lasten/nuorten erilaiset traumataustat työskentelyssään
- osaa jäsentää varhaisen tuen periaatteita ja analysoida niiden soveltamistapoja lasten ja perheiden kanssa työskennellessä
- Ilmiöt ja erityiskysymykset
- tunnistaa lapsen kaltoinkohteluun sekä laiminlyöntiin, perheväkivaltaan liittyvät riskit
- osaa soveltaa erityiskysymyksiin liittyvää tutkimustietoa
3. Lapsiperheiden palvelujärjestelmät ja moniammatillinen verkostotyö
- tunnistaa päiväkodin ja koulun vastuun ja mahdollisuudet sekä lasten suojelun ennaltaehkäisevänä että lastensuojelun tukitoimena
- tuntee varhaisen tuen, erityistä tukea tarvitsevien lasten, nuorten ja perhepalveluiden keskeisen palvelujärjestelmän ja osaa ohjata asiakasta palveluiden piiriin
- osaa ohjata ja tukea lapsia ja perheitä arjen tilanteissa tarvittavan tuen piiriin
- tuntee ja tietää perhekeskustoimintamallin toimintaperiaatteet
Sisältö
- huolen puheeksiotto, lapset puheeksi, varhainen tuki, vanhemmuuden ja parisuhteen (ero- ja uusperheiden auttaminen) tuki, ehkäisevä väkivaltatyö
- lapsen ja nuoren kasvuun ja kehitykseen liittyvät tekijät, lapsen oikeudet ja suojelun tarve
- pedagoginen ja terapeuttinen työorientaatio
- lapsiperheiden palvelujärjestelmät ja perhekeskusmalli
- monikulttuurisuus
- perheen toimijuus ja vanhemmuuden tukeminen
- laiminlyönti, kaltoinkohtelu ja perheväkivalta
- lapsen ja perheen hyvinvoinnin, tilanteen ja tuen tarpeen kartoittaminen
- ennaltaehkäisevä – ja varhainen tuki
- positiivinen ja arvostava pedagogiikka
- kehityshaasteet ja siirtymävaiheet eri elämänkulun vaiheissa
- huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö
- kasvu- ja lähiympäristöt (neuvola, varhaiskasvatus ja koulu), kohtaamispaikat, perhekeskukset, perhepalvelut
- lapsen etu, lapsen ja perheen yksilöllisyys, osallisuus ja asiantuntijuus
- monitoimijaisuus, Luo luottamusta – suojele lasta verkkokurssi?, verkostotyö, palveluohjaus
- lasten oikeuksien sopimus, sosiaalihuoltolaki, dokumentointi, vaitiolovelvollisuus, tietojen luovuttaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian.Suhde tietoon: pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omia näkemyksiään ja kykenee soveltamaan teoreettista tietoa käytäntöön. Suhde tietoon: itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote. Suhde tietoon: erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty Ei tunnista eikä osaa määritellä alaan liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä tai keskeisten ilmiöiden tunnistaminen ja määrittely jää hyvin suppeaksi. Suhde tietoon: lainaava.