Lapsi- ja perhelähtöinen työ (10 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EX34-3010
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 05.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.05.2023
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Petteri Väkiparta
- Minna Nurminen
- Tuija Landström
Vastuuhenkilö
Minna Nurminen
Ryhmät
-
21ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
-
21SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
-
20SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Osaamistavoitteet:
1. Lapsen, nuoren ja perheen tukeminen
- osaa lapsilähtöistä työskentelyä, jossa keskeisenä lähtökohtana ovat lapsen ja nuoren kasvuun ja kehitykseen liittyvien tekijöiden ymmärtäminen, lapsen oikeudet ja suojelun tarve
- tunnistaa ikään ja erilaisiin elämänkulun siirtymävaiheisiin liittyvät haasteet ja mahdollisuudet
- osaa huomioida lapsen, nuoren ja perheiden erilaiset kulttuuritaustat
- tunnistaa ja ottaa puheeksi huolen aiheita
- osaa tehdä rakentavaa yhteistyötä lasten ja nuorten huoltajien kanssa
2. Työorientaatiot ja menetelmät
- osaa hyödyntää arjessa tapahtuvan terapeuttista ja pedagogista työorientaatiota ja rakentaa sen mukaisia käytäntöjä lapsen ja nuoren kasvun tukemiseksi
- tietää lapsikeskeisen suhteissa rakentuvan työskentelyn sekä lapsen ja nuoren osallisuuden vahvistamisen mahdollisuuksia
- osaa toimia haastavissa kasvatustilanteissa hyödyntäen positiivista ja arvostavaa pedagogiikka
- osaa tukea perheen toimijuutta perhetyössä ja ymmärtää lapsikeskeisen suojelun perhetyön ja vanhemmuuden tukemisen ytimenä
- osaa huomioida lasten/nuorten erilaiset traumataustat työskentelyssään
- osaa jäsentää varhaisen tuen periaatteita ja analysoida niiden soveltamistapoja lasten ja perheiden kanssa työskennellessä
- Ilmiöt ja erityiskysymykset
- tunnistaa lapsen kaltoinkohteluun sekä laiminlyöntiin, perheväkivaltaan liittyvät riskit
- osaa soveltaa erityiskysymyksiin liittyvää tutkimustietoa
3. Lapsiperheiden palvelujärjestelmät ja moniammatillinen verkostotyö
- tunnistaa päiväkodin ja koulun vastuun ja mahdollisuudet sekä lasten suojelun ennaltaehkäisevänä että lastensuojelun tukitoimena
- tuntee varhaisen tuen, erityistä tukea tarvitsevien lasten, nuorten ja perhepalveluiden keskeisen palvelujärjestelmän ja osaa ohjata asiakasta palveluiden piiriin
- osaa ohjata ja tukea lapsia ja perheitä arjen tilanteissa tarvittavan tuen piiriin
- tuntee ja tietää perhekeskustoimintamallin toimintaperiaatteet
Sisältö (OJ)
- huolen puheeksiotto, lapset puheeksi, varhainen tuki, vanhemmuuden ja parisuhteen (ero- ja uusperheiden auttaminen) tuki, ehkäisevä väkivaltatyö
- lapsen ja nuoren kasvuun ja kehitykseen liittyvät tekijät, lapsen oikeudet ja suojelun tarve
- pedagoginen ja terapeuttinen työorientaatio
- lapsiperheiden palvelujärjestelmät ja perhekeskusmalli
- monikulttuurisuus
- perheen toimijuus ja vanhemmuuden tukeminen
- laiminlyönti, kaltoinkohtelu ja perheväkivalta
- lapsen ja perheen hyvinvoinnin, tilanteen ja tuen tarpeen kartoittaminen
- ennaltaehkäisevä – ja varhainen tuki
- positiivinen ja arvostava pedagogiikka
- kehityshaasteet ja siirtymävaiheet eri elämänkulun vaiheissa
- huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö
- kasvu- ja lähiympäristöt (neuvola, varhaiskasvatus ja koulu), kohtaamispaikat, perhekeskukset, perhepalvelut
- lapsen etu, lapsen ja perheen yksilöllisyys, osallisuus ja asiantuntijuus
- monitoimijaisuus, Luo luottamusta – suojele lasta verkkokurssi?, verkostotyö, palveluohjaus
- lasten oikeuksien sopimus, sosiaalihuoltolaki, dokumentointi, vaitiolovelvollisuus, tietojen luovuttaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian.Suhde tietoon: pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omia näkemyksiään ja kykenee soveltamaan teoreettista tietoa käytäntöön. Suhde tietoon: itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote. Suhde tietoon: erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty Ei tunnista eikä osaa määritellä alaan liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä tai keskeisten ilmiöiden tunnistaminen ja määrittely jää hyvin suppeaksi. Suhde tietoon: lainaava.
Aika ja paikka
Toteutus 2.1 - 10.3.2023
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Yksilötentti avoinna Moodlessa 9.1 - 5.3.2023
Ryhmätentti 8.3 klo 13 - 17 Moodlessa
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Koko opintojakson arvosana muodostuu arvioinnin perusteina olevien kaikkien osasuoritusten arvosanojen keskiarvosta. Kaikki osiot tulee olla hyväksytysti suoritettuna. Arvosanojen korotus tutkintosäännön mukaisesti, kaikki osasuoritukset korotettava.
- Läsnäolo lähiopetuskerroilla
- Ryhmätentti (0-5)
- Lapsivaikutusten arviointi tehtävä ( 0 - 5)
- Verkkokurssit (hyväksytty/hylätty)
- Kirjatentit (0-5)
TAMKin yhteiset arviointikriteerit löytyvät Moodlesta
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- ennakkotehtävät, flipped learning
- luennot ja keskustelut sekä etätyöskentely
- työelämävierailijat/-vierailut
- ryhmätyöskentely
- verkkotyöskentely
- kirjallisuus
Oppimateriaalit
Kirjatentti (yksilö):
- Sarvela K, Auvinen E, 2020, Yhteinen kieli, traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen
Lapsivaikutusten arviointi (pari):
- Kansallinen lapsistrategia https://www.lapsenoikeudet.fi/kampanja/lapsistrategia/julkaisut/ tai
- MLL https://www.mll.fi/kumppaneille/kuntayhteistyo/lapsivaikutusten-arviointi/ tai
- Suomen UNICEF https://www.lapsiystavallinenkunta.fi/materiaalipankki tai
- Kuntaliitto https://www.kuntaliitto.fi/kehittaminen-jadigitalisaatio/johtaminen/kuntajohtaminen/paatosten-vaikutusten-ennakkoarviointi
Ryhmätentti (ryhmä): Opetuskertojen materiaalit
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaistyömäärä: 10 op x 27 h = 270 h
1. Kontaktiopetus + ennakkotehtävät 135 h (5 op)
2. Verkkokurssit (yksilö + ryhmä) 27 h (1 op)
3. Ryhmätentti (ryhmä) 27 h (2 op)
4. Lapsivaikutusten arviointitehtävä (pari) 27 h (1 op)
5. Kirjatentti (yksilö) 27 h (1 op)
Sisällön jaksotus
2.- 8.1 Johdatus lapsen oikeuksiin – Turvaa lapsen oikeuksien toteutuminen verkkokoulutus
10.1 klo 9 - 16 Orientaatio ja lapsen hyvinvointi (Minttu)
11.1 klo 13 - 16 ETÄ Monimuotoiset perheet (Minttu)
12.1 klo 9 - 16 Osallisuus (Petteri)
18.1 klo 9 - 16 Perheiden kohtaaminen, asiakasprosessi ja sosiaalihuoltolain mukaiset palvelut (Minttu)
19.1 klo 13 - 15.30 Tutustumiskäynti Perheiden talo, Itsenäisyydenkatu 21 B (Minttu)
24.1 klo 9 - 16 Perheiden kanssa tehtävä työ (Tuija)
25.1 klo 9 - 16 ITSENÄISESTI Lähisuhdeväkivalta
26.1 klo 9 - 16 Sosionomipäivä: Väkivaltatyö
31.1 klo 9 - 16 Vanhemmuuden ja parisuhteen tukeminen (Petteri)
6.2 klo 9 - 16 Mielenterveys- ja päihdemessut Artteli
7.2 klo 9- 16 Lapsi- ja perhelähtöinen työ koulussa ja verkossa (Tuija)
8.2 Monikulttuuristen lasten ja perheiden kanssa työskentely (Tuija)
15.2 klo 9 - 16 Erityistä tukea tarvitsevat henkilöt (Minttu)
16.2 klo 9 - 11.00 Ryhmän välireflektio ja Työelämätori klo 12.30 - 16
21.2 Työntekijän hyvinvointi (Tuija)
- R1 klo 9 - 12
- R2 klo 13 - 16
HIIHTOLOMA
7.3 klo 9 - 16 Seuraavan päivän seminaarin valmistelu
8.3 klo 10 - 12 Kehittäminen ja laatu – seminaari (Minttu)
8.3 klo 13 – 17 Ryhmätentti Moodlessa
9.3 klo 10 - 12 Loppuyhteenveto ja ryhmän loppureflektio (Minttu ja Tuija)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso suoritetaan toteutussuunnitelman mukaisesti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämän vierailijoita ja tutustuimiskäyntejä palvelukentälle.
Kansainvälisyys
Book Forsberg, H. & Kröger, T. 2010.Social Work and Child Welfare Politics : Through Nordic Lenses. Portland, OR: Policy Press, 2010. Print. Chapter 11: Pringle, K. Epilogue: on developing empowering child welfare systems and the welfare research needed to create them.