Lapsi- ja perhelähtöinen työ (10 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EX34-3014
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.11.2024 - 31.12.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 10.05.2025
Laajuus
10 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 35
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Tuija Landström
- Minna Nurminen
Ryhmät
-
24AVOSOVAKAVarhaiskasvatuksen opintoja 60 op
-
AVOINAMKAvoin amk
Tavoitteet (OJ)
Osaamistavoitteet:
1. Lapsen, nuoren ja perheen tukeminen
- osaa lapsilähtöistä työskentelyä, jossa keskeisenä lähtökohtana ovat lapsen ja nuoren kasvuun ja kehitykseen liittyvien tekijöiden ymmärtäminen, lapsen oikeudet ja suojelun tarve
- tunnistaa ikään ja erilaisiin elämänkulun siirtymävaiheisiin liittyvät haasteet ja mahdollisuudet
- osaa huomioida lapsen, nuoren ja perheiden erilaiset kulttuuritaustat
- tunnistaa ja ottaa puheeksi huolen aiheita
- osaa tehdä rakentavaa yhteistyötä lasten ja nuorten huoltajien kanssa
2. Työorientaatiot ja menetelmät
- osaa hyödyntää arjessa tapahtuvan terapeuttista ja pedagogista työorientaatiota ja rakentaa sen mukaisia käytäntöjä lapsen ja nuoren kasvun tukemiseksi
- tietää lapsikeskeisen suhteissa rakentuvan työskentelyn sekä lapsen ja nuoren osallisuuden vahvistamisen mahdollisuuksia
- osaa toimia haastavissa kasvatustilanteissa hyödyntäen positiivista ja arvostavaa pedagogiikka
- osaa tukea perheen toimijuutta perhetyössä ja ymmärtää lapsikeskeisen suojelun perhetyön ja vanhemmuuden tukemisen ytimenä
- osaa huomioida lasten/nuorten erilaiset traumataustat työskentelyssään
- osaa jäsentää varhaisen tuen periaatteita ja analysoida niiden soveltamistapoja lasten ja perheiden kanssa työskennellessä
- Ilmiöt ja erityiskysymykset
- tunnistaa lapsen kaltoinkohteluun sekä laiminlyöntiin, perheväkivaltaan liittyvät riskit
- osaa soveltaa erityiskysymyksiin liittyvää tutkimustietoa
3. Lapsiperheiden palvelujärjestelmät ja moniammatillinen verkostotyö
- tunnistaa päiväkodin ja koulun vastuun ja mahdollisuudet sekä lasten suojelun ennaltaehkäisevänä että lastensuojelun tukitoimena
- tuntee varhaisen tuen, erityistä tukea tarvitsevien lasten, nuorten ja perhepalveluiden keskeisen palvelujärjestelmän ja osaa ohjata asiakasta palveluiden piiriin
- osaa ohjata ja tukea lapsia ja perheitä arjen tilanteissa tarvittavan tuen piiriin
- tuntee ja tietää perhekeskustoimintamallin toimintaperiaatteet
Sisältö (OJ)
- huolen puheeksiotto, lapset puheeksi, varhainen tuki, vanhemmuuden ja parisuhteen (ero- ja uusperheiden auttaminen) tuki, ehkäisevä väkivaltatyö
- lapsen ja nuoren kasvuun ja kehitykseen liittyvät tekijät, lapsen oikeudet ja suojelun tarve
- pedagoginen ja terapeuttinen työorientaatio
- lapsiperheiden palvelujärjestelmät ja perhekeskusmalli
- monikulttuurisuus
- perheen toimijuus ja vanhemmuuden tukeminen
- laiminlyönti, kaltoinkohtelu ja perheväkivalta
- lapsen ja perheen hyvinvoinnin, tilanteen ja tuen tarpeen kartoittaminen
- ennaltaehkäisevä – ja varhainen tuki
- positiivinen ja arvostava pedagogiikka
- kehityshaasteet ja siirtymävaiheet eri elämänkulun vaiheissa
- huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö
- kasvu- ja lähiympäristöt (neuvola, varhaiskasvatus ja koulu), kohtaamispaikat, perhekeskukset, perhepalvelut
- lapsen etu, lapsen ja perheen yksilöllisyys, osallisuus ja asiantuntijuus
- monitoimijaisuus, Luo luottamusta – suojele lasta verkkokurssi?, verkostotyö, palveluohjaus
- lasten oikeuksien sopimus, sosiaalihuoltolaki, dokumentointi, vaitiolovelvollisuus, tietojen luovuttaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian.Suhde tietoon: pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omia näkemyksiään ja kykenee soveltamaan teoreettista tietoa käytäntöön. Suhde tietoon: itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote. Suhde tietoon: erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty Ei tunnista eikä osaa määritellä alaan liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä tai keskeisten ilmiöiden tunnistaminen ja määrittely jää hyvin suppeaksi. Suhde tietoon: lainaava.
Aika ja paikka
Aloitus 27.1.2023 ja lopetus 14.4.2023
Perjantait etänä ja lauantait lähiopetuksena
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
- Verkkokurssit
- Yksilötentti auki moodlessa aj. 31.1.-30.4.2023,
1. uusintatentti aj. 6.-9.5.2023, 2. uusintatentti aj. 13.-16.5.2023
- Kehittämistehtävien suunnitelma ryhmänä
- Kehittämistehtävien palautus videoiden muodossa
- Muiden videon kommentointi
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Koko opintojakson arvosana muodostuu arvioinnin perusteina olevien kaikkien osasuoritusten arvosanojen keskiarvosta. Kaikki osiot tulee olla hyväksytysti suoritettuna. Arvosanojen korotus tutkintosäännön mukaisesti, kaikki osasuoritukset korotettava.
- Läsnäolo lähiopetuskerroilla
- Ennakkotehtävä ja välitehtävät (hyväksytty/hylätty)
- Verkkokurssit (hyväksytty/hylätty)
- Kehittämistehtävä (0-5: 50 % kokonaisarvosanasta)
- Yksilötentti (0-5: 50% kokonaisarvosanasta)
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- ennakkotehtävät
- luennot ja keskustelut sekä etätyöskentely
- flipped learning
- kehittämistehtävä
- ryhmätyöskentely
- verkkotyöskentely
- kirjallisuus
Oppimateriaalit
Yksilötentti:
- Sarvela K, Auvinen E, 2020, Yhteinen kieli, traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen
Kehittämistehtävä:
- Kurkistuksia pienten lasten kanssa tehtävään lastensuojelun kehittämistyöhön: https://pesapuu.fi/wp-content/uploads/2020/05/Kirahvit-julkaisu-2020.pdf
- Lapsikeskeinen palvelumuotoilu: https://www.pelastakaalapset.fi/lapsikeskeinen-palvelumuotoilu/
- Tapio Häyhtiö 2017. Osallisuutta sote-palveluihin palvelumuotoilemalla? https://kaks.fi/julkaisut/osallisuutta-sote-palveluihin-palvelumuotoilemalla/
Muita materiaaleja:
- Hietanen-Peltola M, Rautava M, Laitinen K, Autio E (toim.), 2019, Kohtaaminen keskiössä – Lapsi- ja nuorilähtöisyys opiskeluhuollon palveluissa
-Asiakas on aina oikealla ovella - Käsikirja lasten ja perheiden palveluiden muutokseen Pirkanmaalla. Tampereen kaupunki. 2018. Luvut 5 ja 13. https://www.pirkanmaa.fi/wp-content/uploads/Asiakas-on-aina-oikealla-ovella-K%C3%A4sikirja-Lasten-ja-perheiden-palvelujen-muutokseen.pdf
- Marjo Alatalo, Kari Lappi & Päivi Petrelius. Lapsikeskeinen suojelu ja perheen toimijuuden tukeminen lastensuojelun perhetyössä ja perhekuntoutuksessa. Kohti monitoimijaista, yhteistä perhetyötä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Työpaperi 21/2017. 71 sivua.
https://www.julkari.fi/handle/10024/134616
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaistyömäärä: 10 op x 27 h = 270 h
1. Yksilötentti ( 1 op)
2. Opetuskerrat ja ennakkotehtävät sekä itsenäinen työskentely moodlealustalla (4 op)
3. Verkkokurssit (2 op)
4. Kehittämistehtävä (3 op)
Sisällön jaksotus
Ennakkotehtävä itsenäisesti: Johdatus lapsen oikeuksiin – Turvaa lapsen oikeuksien toteutuminen verkkokoulutus
pe 27.1 klo 15.45-18.45 ETÄ Lapsen hyvinvointi ja perheiden monimuotoisuus
Välitehtävä pareittain: Perheiden kohtaaminen ja asiakasprosessi
la 18.2 klo 9.00 - 15.15 LÄHI Lasten ja perheiden kanssa työskentely
Välitehtävä pareittain: Monikulttuuristen perheiden kanssa tehtävä työ
la 11.3 klo 9.00 -11.45 LÄHI Vanhemmuuden ja parisuhteen tukeminen
Väiltehtävä pareittain: Erityistä tukea vaativat henkilöt
pe 14.4 klo 15.45 -18.45 ETÄ Työhyvinvointi
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso suoritetaan toteutussuunnitelman mukaisesti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opiskelijat suunnittelevat ryhmissä ja toteuttavat työelämän kanssa yhteistyössä kehittämistehtävän palvelumuotoilulla.