Lapsi- ja perhelähtöinen työ (10 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EX34-3015
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
16.09.2024 - 13.10.2024
Ajoitus
01.01.2025 - 13.03.2025
Laajuus
10 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 40
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hanneli Sinisalo
- Tuija Landström
- Minna Nurminen
Vastuuhenkilö
Minna Nurminen
Ryhmät
-
23SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
-
22SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
-
24ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
-
23ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Osaamistavoitteet:
1. Lapsen, nuoren ja perheen tukeminen
- osaa lapsilähtöistä työskentelyä, jossa keskeisenä lähtökohtana ovat lapsen ja nuoren kasvuun ja kehitykseen liittyvien tekijöiden ymmärtäminen, lapsen oikeudet ja suojelun tarve
- tunnistaa ikään ja erilaisiin elämänkulun siirtymävaiheisiin liittyvät haasteet ja mahdollisuudet
- osaa huomioida lapsen, nuoren ja perheiden erilaiset kulttuuritaustat
- tunnistaa ja ottaa puheeksi huolen aiheita
- osaa tehdä rakentavaa yhteistyötä lasten ja nuorten huoltajien kanssa
2. Työorientaatiot ja menetelmät
- osaa hyödyntää arjessa tapahtuvan terapeuttista ja pedagogista työorientaatiota ja rakentaa sen mukaisia käytäntöjä lapsen ja nuoren kasvun tukemiseksi
- tietää lapsikeskeisen suhteissa rakentuvan työskentelyn sekä lapsen ja nuoren osallisuuden vahvistamisen mahdollisuuksia
- osaa toimia haastavissa kasvatustilanteissa hyödyntäen positiivista ja arvostavaa pedagogiikka
- osaa tukea perheen toimijuutta perhetyössä ja ymmärtää lapsikeskeisen suojelun perhetyön ja vanhemmuuden tukemisen ytimenä
- osaa huomioida lasten/nuorten erilaiset traumataustat työskentelyssään
- osaa jäsentää varhaisen tuen periaatteita ja analysoida niiden soveltamistapoja lasten ja perheiden kanssa työskennellessä
- Ilmiöt ja erityiskysymykset
- tunnistaa lapsen kaltoinkohteluun sekä laiminlyöntiin, perheväkivaltaan liittyvät riskit
- osaa soveltaa erityiskysymyksiin liittyvää tutkimustietoa
3. Lapsiperheiden palvelujärjestelmät ja moniammatillinen verkostotyö
- tunnistaa päiväkodin ja koulun vastuun ja mahdollisuudet sekä lasten suojelun ennaltaehkäisevänä että lastensuojelun tukitoimena
- tuntee varhaisen tuen, erityistä tukea tarvitsevien lasten, nuorten ja perhepalveluiden keskeisen palvelujärjestelmän ja osaa ohjata asiakasta palveluiden piiriin
- osaa ohjata ja tukea lapsia ja perheitä arjen tilanteissa tarvittavan tuen piiriin
- tuntee ja tietää perhekeskustoimintamallin toimintaperiaatteet
Sisältö (OJ)
- huolen puheeksiotto, lapset puheeksi, varhainen tuki, vanhemmuuden ja parisuhteen (ero- ja uusperheiden auttaminen) tuki, ehkäisevä väkivaltatyö
- lapsen ja nuoren kasvuun ja kehitykseen liittyvät tekijät, lapsen oikeudet ja suojelun tarve
- pedagoginen ja terapeuttinen työorientaatio
- lapsiperheiden palvelujärjestelmät ja perhekeskusmalli
- monikulttuurisuus
- perheen toimijuus ja vanhemmuuden tukeminen
- laiminlyönti, kaltoinkohtelu ja perheväkivalta
- lapsen ja perheen hyvinvoinnin, tilanteen ja tuen tarpeen kartoittaminen
- ennaltaehkäisevä – ja varhainen tuki
- positiivinen ja arvostava pedagogiikka
- kehityshaasteet ja siirtymävaiheet eri elämänkulun vaiheissa
- huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö
- kasvu- ja lähiympäristöt (neuvola, varhaiskasvatus ja koulu), kohtaamispaikat, perhekeskukset, perhepalvelut
- lapsen etu, lapsen ja perheen yksilöllisyys, osallisuus ja asiantuntijuus
- monitoimijaisuus, Luo luottamusta – suojele lasta verkkokurssi?, verkostotyö, palveluohjaus
- lasten oikeuksien sopimus, sosiaalihuoltolaki, dokumentointi, vaitiolovelvollisuus, tietojen luovuttaminen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian.Suhde tietoon: pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omia näkemyksiään ja kykenee soveltamaan teoreettista tietoa käytäntöön. Suhde tietoon: itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote. Suhde tietoon: erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty Ei tunnista eikä osaa määritellä alaan liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä tai keskeisten ilmiöiden tunnistaminen ja määrittely jää hyvin suppeaksi. Suhde tietoon: lainaava.
Aika ja paikka
Toteutus 2.1 - 9.3.2025
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Yksilötentti
Uusinnat:
Ryhmätentti
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Koko opintojakson arvosana muodostuu arvioinnin perusteina olevien kaikkien osasuoritusten arvosanojen keskiarvosta. Kaikki osiot tulee olla hyväksytysti suoritettuna. Arvosanojen korotus tutkintosäännön mukaisesti, kaikki osasuoritukset korotettava.
- Läsnäolo lähiopetuskerroilla
- Ryhmätentti (0-5)
- Tutustumiskäyntien reflektointi (hyväksytty/hylätty)
- Verkkokurssit (hyväksytty/hylätty)
- Kirjatentit (0-5)
TAMKin yhteiset arviointikriteerit löytyvät Moodlesta
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
- ennakkotehtävät, flipped learning
- luennot ja keskustelut sekä etätyöskentely
- työelämävierailijat/-vierailut
- ryhmätyöskentely
- verkkotyöskentely
- kirjallisuus
Oppimateriaalit
Kirjatentti (yksilö):
- Sarvela K, Auvinen E, 2020, Yhteinen kieli, traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen
Ryhmätentti (ryhmä): Opetuskertojen materiaalit
Muut opettajien antamat materiaalit Moodlessa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaistyömäärä: 10 op x 27 h = 270 h
1. Kontaktiopetus + ennakkotehtävät 162 h (6 op)
2. Verkkokurssit (yksilö + ryhmä) 27 h (1 op)
3. Ryhmätentti (ryhmä) 27 h (2 op)
4. Kirjatentti (yksilö) 27 h (1 op)
Sisällön jaksotus
ALUSTAVA AIKATAULUTUS
Viikko1
Johdatus lapsen oikeuksiin – Turvaa lapsen oikeuksien toteutuminen verkkokoulutus
Viikko2
Orientaatio ja lapsen hyvinvointi
Monimuotoiset perheet
Asiakasprosessi
Viikko 3
Väkivaltatyö
Perheiden kohtaaminen ja vuorovaikutus
Viikko 4
Vanhemmuuden ja parisuhteen tukeminen
Viikko 5
Perheiden kanssa tehtävä työ
Viikko 6
Lapsi- ja perhelähtöinen työ koulussa ja verkossa
Työntekijän hyvinvointi,
Positiivinen pedagogiikka
Viikko 7
Monikulttuuristen lasten ja perheiden kanssa työskentely
Viikko 8
Lasten erityinen tuki
HIIHTOLOMA
Viikko 9
Kehittäminen ja laatu – seminaari Lastensuojelu-modulin kanssa yhdessä
Loppuyhteenveto
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opintojakso suoritetaan toteutussuunnitelman mukaisesti
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämän vierailijoita ja tutustuimiskäyntejä palvelukentälle.
Kansainvälisyys
Book Forsberg, H. & Kröger, T. 2010.Social Work and Child Welfare Politics : Through Nordic Lenses. Portland, OR: Policy Press, 2010. Print. Chapter 11: Pringle, K. Epilogue: on developing empowering child welfare systems and the welfare research needed to create them.