Siirry suoraan sisältöön

Lapsi- ja perhelähtöinen työ (10 op)

Toteutuksen tunnus: 7S00EX34-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.07.2020 - 31.07.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2021 - 31.05.2021
Toteutus on päättynyt.
Laajuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Riikkaelina Susipolku-Jensen
Minna Nurminen
Tuija Landström
Vastuuhenkilö
Riikkaelina Susipolku-Jensen
Opintojakso
7S00EX34

Osaamistavoitteet (Opintojakso)

Osaamistavoitteet: 
1. Lapsen, nuoren ja perheen tukeminen
- osaa lapsilähtöistä työskentelyä, jossa keskeisenä lähtökohtana ovat lapsen ja nuoren kasvuun ja kehitykseen liittyvien tekijöiden ymmärtäminen, lapsen oikeudet ja suojelun tarve
- tunnistaa ikään ja erilaisiin elämänkulun siirtymävaiheisiin liittyvät haasteet ja mahdollisuudet
- osaa huomioida lapsen, nuoren ja perheiden erilaiset kulttuuritaustat
- tunnistaa ja ottaa puheeksi huolen aiheita
- osaa tehdä rakentavaa yhteistyötä lasten ja nuorten huoltajien kanssa

2. Työorientaatiot ja menetelmät
- osaa hyödyntää arjessa tapahtuvan terapeuttista ja pedagogista työorientaatiota ja rakentaa sen mukaisia käytäntöjä lapsen ja nuoren kasvun tukemiseksi
- tietää lapsikeskeisen suhteissa rakentuvan työskentelyn sekä lapsen ja nuoren osallisuuden vahvistamisen mahdollisuuksia
- osaa toimia haastavissa kasvatustilanteissa hyödyntäen positiivista ja arvostavaa pedagogiikka
- osaa tukea perheen toimijuutta perhetyössä ja ymmärtää lapsikeskeisen suojelun perhetyön ja vanhemmuuden tukemisen ytimenä
- osaa huomioida lasten/nuorten erilaiset traumataustat työskentelyssään
- osaa jäsentää varhaisen tuen periaatteita ja analysoida niiden soveltamistapoja lasten ja perheiden kanssa työskennellessä
- Ilmiöt ja erityiskysymykset
- tunnistaa lapsen kaltoinkohteluun sekä laiminlyöntiin, perheväkivaltaan liittyvät riskit
- osaa soveltaa erityiskysymyksiin liittyvää tutkimustietoa
3. Lapsiperheiden palvelujärjestelmät ja moniammatillinen verkostotyö
- tunnistaa päiväkodin ja koulun vastuun ja mahdollisuudet sekä lasten suojelun ennaltaehkäisevänä että lastensuojelun tukitoimena
- tuntee varhaisen tuen, erityistä tukea tarvitsevien lasten, nuorten ja perhepalveluiden keskeisen palvelujärjestelmän ja osaa ohjata asiakasta palveluiden piiriin
- osaa ohjata ja tukea lapsia ja perheitä arjen tilanteissa tarvittavan tuen piiriin
- tuntee ja tietää perhekeskustoimintamallin toimintaperiaatteet

Sisältö (Opintojakso)

- huolen puheeksiotto, lapset puheeksi, varhainen tuki, vanhemmuuden ja parisuhteen (ero- ja uusperheiden auttaminen) tuki, ehkäisevä väkivaltatyö
- lapsen ja nuoren kasvuun ja kehitykseen liittyvät tekijät, lapsen oikeudet ja suojelun tarve
- pedagoginen ja terapeuttinen työorientaatio
- lapsiperheiden palvelujärjestelmät ja perhekeskusmalli
- monikulttuurisuus
- perheen toimijuus ja vanhemmuuden tukeminen
- laiminlyönti, kaltoinkohtelu ja perheväkivalta
- lapsen ja perheen hyvinvoinnin, tilanteen ja tuen tarpeen kartoittaminen
- ennaltaehkäisevä – ja varhainen tuki
- positiivinen ja arvostava pedagogiikka
- kehityshaasteet ja siirtymävaiheet eri elämänkulun vaiheissa
- huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö
- kasvu- ja lähiympäristöt (neuvola, varhaiskasvatus ja koulu), kohtaamispaikat, perhekeskukset, perhepalvelut
- lapsen etu, lapsen ja perheen yksilöllisyys, osallisuus ja asiantuntijuus
- monitoimijaisuus, Luo luottamusta – suojele lasta verkkokurssi?, verkostotyö, palveluohjaus
- lasten oikeuksien sopimus, sosiaalihuoltolaki, dokumentointi, vaitiolovelvollisuus, tietojen luovuttaminen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (Opintojakso)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian.Suhde tietoon: pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (Opintojakso)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Osaa perustella omia näkemyksiään ja kykenee soveltamaan teoreettista tietoa käytäntöön. Suhde tietoon: itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (Opintojakso)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ja/tai persoonallinen ote. Suhde tietoon: erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (Opintojakso)

Hylätty Ei tunnista eikä osaa määritellä alaan liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä tai keskeisten ilmiöiden tunnistaminen ja määrittely jää hyvin suppeaksi. Suhde tietoon: lainaava.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

- Luo luottamusta verkkokurssi tehtynä 6.2 mennessä
- Ryhmätentti auki moodlessa OSA 1 (Laane T & Saukkola K, 2017, Näe sydämellä , Luo arvostava yhteys lapseen) 25.2 klo8-21 (aikaa 4h)
- Ryhmätentti auki moodlessa OSA 2 (Juusola, M, 2017, Levottomat Aivot) 23.3 klo8-21 (aikaa 4h)
- Ryhmätentti auki moodlessa OSA 3 (Sarvela K, Auvinen E, 2020, Yhteinen kieli, traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen) 27.4 Klo8-21 (aikaa 4h)
- Palvelumuotoilutehtävien suunnitelma ryhmänä 18.2 mennessä
- Palvelumuotoilutehtävien palautus videoiden muodossa 6.5 mennessä
- Muiden videon kommentointi 10.5 mennessä

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Koko opintojakson arvosana muodostuu arvioinnin perusteina olevien kaikkien osasuoritusten arvosanojen keskiarvosta. Kaikki osiot tulee olla hyväksytysti suoritettuna. Arvosanojen korotus tutkintosäännön mukaisesti, kaikki osasuoritukset korotettava.

- Läsnäolo lähiopetuskerroilla (Poissaolot korvataan: ohje moodlessa)
- Ennakkotehtävät (hyväksytty/hylätty)
- Luo luottamusta, suojele lasta verkkokurssi (hyväksytty/hylätty)
- Palvelumuotoilutehtävä (0-5: 25% kokonaisarvosanasta)

- Ryhmätentti (0-5) TAMKin yhteiset arviointikriteerit löytyvät Moodlesta
Osa 1, Osa 2, Osa 3 = kukin 25% kokonaisarvosanasta

Ne, jotka tekevät 10op, tekevät
Palvelumuotoilutehtävän (0-5: 25% kokonaisarvosanasta) TAMKin yhteiset arviointikriteerit löytyvät Moodlesta(

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

- ennakkotehtävät
- luennot ja keskustelut sekä etätyöskentely
- flipped learning
- työelämävierailijat
- palvelumuotoilu
- ryhmätyöskentely
- verkkotyöskentely
- videotyöskentely
- kirjallisuus

Oppimateriaalit

Ryhmätentti:
- Laane T & Saukkola K, 2017, Näe sydämellä , Luo arvostava yhteys lapseen
- Juusola, M, 2017, Levottomat Aivot
- Sarvela K, Auvinen E, 2020, Yhteinen kieli, traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen

Palvelumuotoilutehtävä:
- Kurkistuksia pienten lasten kanssa tehtävään lastensuojelun kehittämistyöhön: https://pesapuu.fi/wp-content/uploads/2020/05/Kirahvit-julkaisu-2020.pdf
- Lapsikeskeinen palvelumuotoilu: https://www.pelastakaalapset.fi/lapsikeskeinen-palvelumuotoilu/
- Tapio Häyhtiö 2017. Osallisuutta sote-palveluihin palvelumuotoilemalla? https://kaks.fi/julkaisut/osallisuutta-sote-palveluihin-palvelumuotoilemalla/


Ennakkotehtävien materiaaleja:
- Hietanen-Peltola M, Rautava M, Laitinen K, Autio E (toim.), 2019, Kohtaaminen keskiössä – Lapsi- ja nuorilähtöisyys opiskeluhuollon palveluissa
- Eeva Timonen-Kallio, Laura Yliruka & Pekka Närhi. Lastensuojelun terapeuttisen laitoskasvatuksen mallinnus. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Työpaperi 23/2017. 47 sivua. Helsinki 2017. ISBN 978-952-302-867-8 (painettu);
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/132319/Tyo%cc%88paperi_2017_23_netti%20%282%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y
-Asiakas on aina oikealla ovella - Käsikirja lasten ja perheiden palveluiden muutokseen Pirkanmaalla. Tampereen kaupunki. 2018. Luvut 5 ja 13. https://www.pirkanmaa.fi/wp-content/uploads/Asiakas-on-aina-oikealla-ovella-K%C3%A4sikirja-Lasten-ja-perheiden-palvelujen-muutokseen.pdf
- Marjo Alatalo, Kari Lappi & Päivi Petrelius. Lapsikeskeinen suojelu ja perheen toimijuuden tukeminen lastensuojelun perhetyössä ja perhekuntoutuksessa. Kohti monitoimijaista, yhteistä perhetyötä. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Työpaperi 21/2017. 71 sivua.
https://www.julkari.fi/handle/10024/134616

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaistyömäärä: 10 op x 27 h = 270 h

1. Ryhmätentti (3 op)
2. Opetuskerrat ja ennakkotehtävät sekä itsenäinen työskentely moodlealustalla (3 op)
3. Luo luottamusta - Suojele lasta verkkokurssi (1 op)
4. Palvelumutoilutehtävä (3op)

Sisällön jaksotus

12.12 Klo12.30-13.00 Aloitusinfo (Riikkaelina, Minna ja Tuija)

pe 29.1 klo 15.45-18.45
Lapsi keskiössä, osallisuus + ennakkotehtävän purku (Riikkaelina ja Minttu)

la 30.1 klo 9.00-11.45
Asiakasprosessi (Minna)

ENNAKKOLUENTO: Perheiden monimuotoisuus (Minna)

la 20.2 klo 9.00- 11.45
Vanhemmuuden tuki (Tuija)

la 20.2 klo 12.30-15.15
Monikulttuurinen työote (Tuija)

la 13.3 klo 12.30-15.15
Kasvuympäristöt ja verkostotyö (Tuija)

HUOM! KE 31.3. Kaltoinkohteluun puuttuminen -webinaari - osallistu, jos pystyt (tähän ilmoittautuminen erikseen)

pe 23.4 klo 14.00 – 18.45
Myötätuntouupuminen ja jaksaminen (Riikkaelina)




pe 21.5 klo 14.00- 16.30 Riikkaelina
Avaamo maahanmuuttajavanhempien tukena
Terapeuttinen työorientaatio (ennakkoluentoina)



- Ryhmätentti auki moodlessa OSA 1 (Laane T & Saukkola K, 2017, Näe sydämellä , Luo arvostava yhteys lapseen) 25.2 klo8-21 (aikaa 4h)
- Ryhmätentti auki moodlessa OSA 2 (Juusola, M, 2017, Levottomat Aivot) 23.3 klo8-21 (aikaa 4h)
- Ryhmätentti auki moodlessa OSA 3 (Sarvela K, Auvinen E, 2020, Yhteinen kieli, traumatietoisuutta ihmisten kohtaamiseen) 27.4 Klo8-21 (aikaa 4h)


Moodleen tulevia teemoja:
- Osallisuus lasten, nuorten ja perheiden kanssa tehtävässä työssä
- Haastavat vuorovaikutustilanteet
- Positiivinen pedagogiikka
- Itsetuhoisuuden ymmärtäminen ja kohtaaminen
- Monikulttuurinen työ

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso suoritetaan toteutussuunnitelman mukaisesti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opiskelijat suunnittelevat ryhmissä ja toteuttavat työelämän kanssa yhteistyössä palvelumuotoilun.

Siirry alkuun