Siirry suoraan sisältöön

Mediatuottamisen YAMK: Mediatuottamisen YAMK, aloitus syksy 2020

Tunnus: 20YMDT

Tutkinto:
Kulttuurialan ylempi ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Medianomi (ylempi AMK)

Laajuus:
60 op

Kesto:
1 vuotta (60 op)

Aloituslukukausi:
Syksy 2020

Kuvaus

MEDIATUOTTAMISEN KOULUTUSOHJELMA
Tutkintonimeke: Medianomi (ylempi AMK)
Laajuus ja kesto: 60 op, 1,5 vuotta

KOULUTUSOHJELMAN TUOTTAMA OSAAMINEN
Koulutuksen tavoitteena on tuottaja, jolla on valmiudet tutkia liiketoiminnan mahdollisuuksia ja kehittää uusia tuottamisen ja tekemisen tapoja media-alalla. Mediatuottaja osaa johtaa tuote- tai palvelukehitysprosesseja. Hän tietää erilaisten jakelukanavien vahvuudet ja roolit mediatuotteiden kokonaiskonseptissa. Tuottajalla on valmiudet rakentaa monialaisia ammattilais- ja alihankintaverkostoja kansainvälisessä toimintaympäristössä. Hän hallitsee tiedonhankinnan, tietää osaamisen johtamisen periaatteet ja kykenee soveltamaan johtamistietoa työssään. Hänellä on valmiudet kehittää yrityksensä liiketoimintaa ja suunnitella liiketoimintaa kansainvälisessä toimintaympäristössä.

Koulutus noudattaa korkeakoulututkinnoille asetettuja kansallisia (NQF) ja eurooppalaisia (EQF) tavoitteita.

VALMISTUVIEN TYÖELÄMÄÄN SIJOITTUMINEN:
Koulutus on tarkoitettu jo työelämässä toimiville media-alan ammattilaisille. Koulutus tähtää erityisesti oman ammattitaidon ja työuran kehittämiseen.

ARVOPERUSTA
Tuottajan tehtävänä on koota yhteen ja johtaa niin erilaisia yksilöitä kuin ammattiryhmiäkin. Luovan ja innovatiivisen työn lähtökohtana on erilaisuuden, moniarvoisuuden ja monikulttuurisuuden kunnioittamisen. Yksilö on aktiivinen ja vastuullinen toimija, joka voi valinnoillaan vaikuttaa kulttuurin prosesseihin. Media-alan ammattilaisuuteen sisältyy näin oman ammattietiikan ja mediaan liittyvien eettisten ja yhteiskunnallisten kysymysten pohtiminen. Vastuulliseen toimintaan kuuluu myös itsenäinen ja aktiivinen asenne opiskeluun.

OPETUKSEN TOTEUTTAMINEN
Koulutusohjelma on laajuudeltaan 60 pistettä. Se jakautuu 30 pisteen opinnäytetyöhön ja 25 pisteen syventäviin ammattiopintoihin, joiden painopistealueet ovat media-alan tuotekehitys, luovan työyhteisön johtaminen ja media-alan liiketoiminta. Opinnäytetyö on työelämälähtöinen kehittämisprojekti, josta laaditaan raportti.

Opinnot suoritetaan työn ohessa monimuoto-opintoina puolentoista vuoden aikana. Opintojen sopeutumista työaikoihin tuetaan verkkoympäristöllä ja etäopinnot muodostavat merkittävän osan opiskelusta. Koulutus ja opinnäytetöiden ohjaus toteutetaan läheisessä yhteistyössä media-alan yritysten kanssa.

OPINTOJEN RAKENNE
Syventävät ammattiopinnot 25 op
Vapaasti valittavat opinnot 5 op
Opinnäytetyö 30 op
Yhteensä 60 op

OPETUKSEN TOTEUTTAMINEN
Koulutuksessa hyödynnetään erilaisia opetusmenetelmiä. Lähiopetus järjestetään pääsääntöisesti kahtena peräkkäisenä arkipäivänä kerran kuussa syys-ja kevätlukukausina. Lähiopetusjaksoilla tapahtuva yhteisöllinen tiedon tuottaminen ja jakaminen on olennainen osa oppimista ja opiskelijoiden odotetaan osallistuvan lähiopetukseen. Opintojaksokohtaiset tarkemmat läsnäolovaatimukset määrittelee kunkin opintojakson opettaja. Koulutusohjelma on pääosin suomenkielinen.

Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö

Opetussuunnitelmaa kehitetään opiskelija- ja opettajapalautteen pohjalta sekä työelämän tarpeet huomioon ottaen. Myös opiskelijat itse ovat merkittävä osa työelämän asiantuntemusta.
Koulutus on tarkoitettu jo työelämässä toimiville media-alan ammattilaisille ja tähtää erityisesti oman ammattitaidon ja työuran kehittämiseen. Koulutus ja opinnäytetöiden ohjaus toteutetaan läheisessä yhteistyössä media-alan yritysten kanssa.

Lisätiedot

Medianomin ylempään AMK-tutkintoon johtavassa koulutuksessa pohjakoulutusvaatimuksena on Medianomi (AMK) -tutkinto tai muu soveltuva korkeakoulututkinto, esimerkiksi tradenomin, kuvataiteilijan tai insinöörin tutkinto, jos hakijan työtehtävät tai täydentävät opinnot ovat painottuneet media-alalle. Hakukelpoisuuteen vaaditaan kolme vuotta työkokemusta, joka on kertynyt haussa käytettävän tutkinnon jälkeen media- alalta.

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2020-2021 Syksy 2020 Kevät 2021 1. / 2020 2. / 2020 3. / 2021 4. / 2021
20YMDT-1001
Syventävät ammattiopinnot

(Valitaan kaikki )

25
20YMDT-1002
Mediaprojektien tuotekehitys

(Valitaan kaikki )

5
2M00FG39 Mediatuotteiden ja -palvelujen kehittäminen 5 5 5 2.5 2.5
20YMDT-1003
Media-alan liiketoiminta

(Valitaan kaikki )

15
2M00FG41 Sopimukset ja digitaalisen median immateriaalioikeudet 5 5 5 2.5 2.5
2M00FG43 Liiketoiminnan tutkiminen ja kehittäminen 5 5 5 2.5 2.5
2M00FG45 Mediakonseptien ja -tuotteiden kansainvälistäminen 5 5 5 2.5 2.5
20YMDT-1007
Vaihtoehtoiset syventävät YAMK-opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 5)

5
NY00EC51 Näyttöön perustuva toiminta 5
NY00EC55 Laadullinen ja toiminnallinen kehittämistutkimus 5
NY00EC53 Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät, vaikuttavuustutkimus (sis. SPSS) 5
NY00EC61 Talousjohtamisen perusteet 5
NY00EC57 Tulevaisuustutkimus, ennakointi ja innovointi 5
NY00EC63 Strategian ja muutoksen johtaminen sekä viestintä 5
NY00EC59 Henkilöstövoimavarojen johtaminen 5
NY00EC65 Teknologiaosaamisen johtaminen 5
NY00EC69 Asiakkuuksien hallinta 5
NY00EK72 Strateginen talousjohtaminen 5
NY00EC67 Projektiosaaminen 5
NY00EC71 Toiminnan kehittäminen palvelumuotoilun keinoin 5
NY00EH17 LEAN 5
NY00EK73 Tietojohtaminen 5
NY00EK74 Elämysmuotoilu osana asiakaskokemuksen kehittämistä 5
NY00EK75 Digitaalisten kanavien asiakashankinta 5
NY00EK76 Data-analyysi, datan visualisointi ja tekoäly 5
NY00FD95 Johtamisviestinnän analyysi 5
NY00FF85 Sustainability Management 5
20YMDT-1005
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan kaikki )

5
2M00FG71 Vapaasti valittavat opinnot 5
20YMDT-1006
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki )

30
2M00FG73 Opinnäytetyö 30 30 15 15 7.5 7.5 7.5 7.5
Yhteensä 60 50 20 30 10 10 15 15

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
20YMDT-1001
Syventävät ammattiopinnot

(Valitaan kaikki)

25
20YMDT-1002
Mediaprojektien tuotekehitys

(Valitaan kaikki)

5
2M00FG39 Mediatuotteiden ja -palvelujen kehittäminen 5
20YMDT-1003
Media-alan liiketoiminta

(Valitaan kaikki)

15
2M00FG41 Sopimukset ja digitaalisen median immateriaalioikeudet 5
2M00FG43 Liiketoiminnan tutkiminen ja kehittäminen 5
2M00FG45 Mediakonseptien ja -tuotteiden kansainvälistäminen 5
20YMDT-1007
Vaihtoehtoiset syventävät YAMK-opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 5)

5
NY00EC51 Näyttöön perustuva toiminta 5
NY00EC55 Laadullinen ja toiminnallinen kehittämistutkimus 5
NY00EC53 Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät, vaikuttavuustutkimus (sis. SPSS) 5
NY00EC61 Talousjohtamisen perusteet 5
NY00EC57 Tulevaisuustutkimus, ennakointi ja innovointi 5
NY00EC63 Strategian ja muutoksen johtaminen sekä viestintä 5
NY00EC59 Henkilöstövoimavarojen johtaminen 5
NY00EC65 Teknologiaosaamisen johtaminen 5
NY00EC69 Asiakkuuksien hallinta 5
NY00EK72 Strateginen talousjohtaminen 5
NY00EC67 Projektiosaaminen 5
NY00EC71 Toiminnan kehittäminen palvelumuotoilun keinoin 5
NY00EH17 LEAN 5
NY00EK73 Tietojohtaminen 5
NY00EK74 Elämysmuotoilu osana asiakaskokemuksen kehittämistä 5
NY00EK75 Digitaalisten kanavien asiakashankinta 5
NY00EK76 Data-analyysi, datan visualisointi ja tekoäly 5
NY00FD95 Johtamisviestinnän analyysi 5
NY00FF85 Sustainability Management 5
20YMDT-1005
Vapaasti valittavat opinnot

(Valitaan kaikki)

5
2M00FG71 Vapaasti valittavat opinnot 5
20YMDT-1006
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki)

30
2M00FG73 Opinnäytetyö 30