Siirry suoraan sisältöön

Ravitsemus- ja elintarviketurvallisuusLaajuus (5 op)

Tunnus: 8T00GK34

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Restonomien tehtäväkenttää ovat ammattikeittiötyöskentely, sen johtaminen, sekä ravitsemispalvelujen hankinta esimerkiksi erilaisiin tapahtumiin. Ruokapalvelun toteuttaminen asiakasturvallisesti edellyttää ravitsemuksen ja elintarvikehygienian perusteiden hyvää hallintaa.

Opiskelija:
− ymmärtää elintarvikelainsäädännön merkityksen ruoan turvallisuuden varmistajana.
− osaa selittää omavalvonnan kokonaisuuden ja sen merkityksen asiakasturvallisuudelle.
− osaa soveltaa asiakasturvallisen työskentelyn ja hygienian periaatteita ammattikeittiöllä.
− ymmärtää ruoan ravitsemuksellisen laadun vaatimukset ja sen yhteyden ruoan turvallisuuteen
- osaa soveltaa ravitsemussuosituksia ammatillisesti.

Sisältö

MITEN ravitsemussuositukset ohjaavat ruokapalveluliiketoimintaa?
MITEN elintarvikelainsäädäntö säätelee ravintola- ja ruokapalveluliiketoimintaa?

MITEN omavalvonta ohjaa työntekijän ja esihenkilön toimintaa?
MIKSI hygienia- ja allergeeniosaaminen on tärkeää restonomin toimintaympäristössä? 

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa määritellä omavalvontaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Opiskelija tunnistaa elintarvikelainsäädännön ja ravitsemussuositusten merkityksen.
Opiskelija tuntee erilaisia omavalvontaan liittyviä menettelytapoja ja suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Opiskelija toimii tiimin jäsenenä. Hän osaa tarkastella ja arvioida asioita omasta näkökulmastaan ja ottaen vastuun omasta suoriutumisestaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa soveltaa, vertailla ja jäsentää omavalvontaan liittyviä käsitteitä ja ymmärtää sitä ohjaavaa lainsäädäntöä.
Opiskelija osaa arvioida omavalvontaan liittyviä ongelmia lainsäädännön pohjalta. Hän osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa.
Opiskelija osaa soveltaa ja jäsentää ravitsemukselliseen laatuun liittyviä käsitteitä ja ymmärtää niitä ohjaavia suosituksia.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuen tiimin toimintaan kehittäen vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää elintarvikelainsäädännön merkityksen asiakasturvallisen työskentelyn johtamisessa.
Opiskelija osaa analysoida omavalvontaan liittyviä ongelmia käytännön tilanteissa. Hän osaa etsiä ja arvioida erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja ja toimintatapoja perustellusti.
Opiskelija osaa soveltaa ja analysoida ravitsemukselliseen laatuun liittyviä käsitteitä käytännössä ja ymmärtää niitä ohjaavia suosituksia käytännön tasolla.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen omaa ja tiimin vuorovaikutusta.

Ilmoittautumisaika

22.08.2024 - 23.10.2024

Ajoitus

25.10.2024 - 15.12.2024

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

30 - 50

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Jaana Sahlsten
  • Sanna Luoto
Vastuuhenkilö

Sanna Luoto

Ryhmät
  • 24MRESTO
    Palveluliiketoiminta, monimuotototeutus, syksy 2024

Tavoitteet (OJ)

Restonomien tehtäväkenttää ovat ammattikeittiötyöskentely, sen johtaminen, sekä ravitsemispalvelujen hankinta esimerkiksi erilaisiin tapahtumiin. Ruokapalvelun toteuttaminen asiakasturvallisesti edellyttää ravitsemuksen ja elintarvikehygienian perusteiden hyvää hallintaa.

Opiskelija:
− ymmärtää elintarvikelainsäädännön merkityksen ruoan turvallisuuden varmistajana.
− osaa selittää omavalvonnan kokonaisuuden ja sen merkityksen asiakasturvallisuudelle.
− osaa soveltaa asiakasturvallisen työskentelyn ja hygienian periaatteita ammattikeittiöllä.
− ymmärtää ruoan ravitsemuksellisen laadun vaatimukset ja sen yhteyden ruoan turvallisuuteen
- osaa soveltaa ravitsemussuosituksia ammatillisesti.

Sisältö (OJ)

MITEN ravitsemussuositukset ohjaavat ruokapalveluliiketoimintaa?
MITEN elintarvikelainsäädäntö säätelee ravintola- ja ruokapalveluliiketoimintaa?

MITEN omavalvonta ohjaa työntekijän ja esihenkilön toimintaa?
MIKSI hygienia- ja allergeeniosaaminen on tärkeää restonomin toimintaympäristössä? 

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa määritellä omavalvontaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Opiskelija tunnistaa elintarvikelainsäädännön ja ravitsemussuositusten merkityksen.
Opiskelija tuntee erilaisia omavalvontaan liittyviä menettelytapoja ja suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Opiskelija toimii tiimin jäsenenä. Hän osaa tarkastella ja arvioida asioita omasta näkökulmastaan ja ottaen vastuun omasta suoriutumisestaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa soveltaa, vertailla ja jäsentää omavalvontaan liittyviä käsitteitä ja ymmärtää sitä ohjaavaa lainsäädäntöä.
Opiskelija osaa arvioida omavalvontaan liittyviä ongelmia lainsäädännön pohjalta. Hän osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa.
Opiskelija osaa soveltaa ja jäsentää ravitsemukselliseen laatuun liittyviä käsitteitä ja ymmärtää niitä ohjaavia suosituksia.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuen tiimin toimintaan kehittäen vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää elintarvikelainsäädännön merkityksen asiakasturvallisen työskentelyn johtamisessa.
Opiskelija osaa analysoida omavalvontaan liittyviä ongelmia käytännön tilanteissa. Hän osaa etsiä ja arvioida erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja ja toimintatapoja perustellusti.
Opiskelija osaa soveltaa ja analysoida ravitsemukselliseen laatuun liittyviä käsitteitä käytännössä ja ymmärtää niitä ohjaavia suosituksia käytännön tasolla.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen omaa ja tiimin vuorovaikutusta.

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan virtuaalisesti Moodlessa. Kokonaisuus avautuu pe 25.10.2024 ja sulkeutuu 15.12.2024.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentin ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa.

Arviointiasteikko

0-5

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson alussa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 h opiskelijan työtä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT

Hakemus AHOT-näyttöön tulee tehdä 30.9.2024 mennessä HyväHot -järjestelmään. Hakemuksen käsittelijäksi osoitetaan Jaana Sahlsten.

AHOT-näyttö on mahdollista suorittaa 7.-13.10.2024 EXAM -järjestelmässä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

-

Kansainvälisyys

-

Ilmoittautumisaika

24.09.2024 - 20.10.2024

Ajoitus

21.10.2024 - 15.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Restonomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

45 - 60

Koulutus
  • Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Arja Luiro
  • Leila Kakko
  • Jaana Sahlsten
  • Sanna Luoto
Vastuuhenkilö

Jaana Sahlsten

Ryhmät
  • 24RESTO
    Palveluliiketoiminta 2024, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Restonomien tehtäväkenttää ovat ammattikeittiötyöskentely, sen johtaminen, sekä ravitsemispalvelujen hankinta esimerkiksi erilaisiin tapahtumiin. Ruokapalvelun toteuttaminen asiakasturvallisesti edellyttää ravitsemuksen ja elintarvikehygienian perusteiden hyvää hallintaa.

Opiskelija:
− ymmärtää elintarvikelainsäädännön merkityksen ruoan turvallisuuden varmistajana.
− osaa selittää omavalvonnan kokonaisuuden ja sen merkityksen asiakasturvallisuudelle.
− osaa soveltaa asiakasturvallisen työskentelyn ja hygienian periaatteita ammattikeittiöllä.
− ymmärtää ruoan ravitsemuksellisen laadun vaatimukset ja sen yhteyden ruoan turvallisuuteen
- osaa soveltaa ravitsemussuosituksia ammatillisesti.

Sisältö (OJ)

MITEN ravitsemussuositukset ohjaavat ruokapalveluliiketoimintaa?
MITEN elintarvikelainsäädäntö säätelee ravintola- ja ruokapalveluliiketoimintaa?

MITEN omavalvonta ohjaa työntekijän ja esihenkilön toimintaa?
MIKSI hygienia- ja allergeeniosaaminen on tärkeää restonomin toimintaympäristössä? 

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Opiskelija osaa määritellä omavalvontaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Opiskelija tunnistaa elintarvikelainsäädännön ja ravitsemussuositusten merkityksen.
Opiskelija tuntee erilaisia omavalvontaan liittyviä menettelytapoja ja suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Opiskelija toimii tiimin jäsenenä. Hän osaa tarkastella ja arvioida asioita omasta näkökulmastaan ja ottaen vastuun omasta suoriutumisestaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Opiskelija osaa soveltaa, vertailla ja jäsentää omavalvontaan liittyviä käsitteitä ja ymmärtää sitä ohjaavaa lainsäädäntöä.
Opiskelija osaa arvioida omavalvontaan liittyviä ongelmia lainsäädännön pohjalta. Hän osaa valita eri vaihtoehdoista sopivimman menettelytavan ja perustella valintansa.
Opiskelija osaa soveltaa ja jäsentää ravitsemukselliseen laatuun liittyviä käsitteitä ja ymmärtää niitä ohjaavia suosituksia.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti ja sitoutuen tiimin toimintaan kehittäen vuorovaikutustaitojaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Opiskelija ymmärtää elintarvikelainsäädännön merkityksen asiakasturvallisen työskentelyn johtamisessa.
Opiskelija osaa analysoida omavalvontaan liittyviä ongelmia käytännön tilanteissa. Hän osaa etsiä ja arvioida erilaisia ratkaisuvaihtoehtoja ja toimintatapoja perustellusti.
Opiskelija osaa soveltaa ja analysoida ravitsemukselliseen laatuun liittyviä käsitteitä käytännössä ja ymmärtää niitä ohjaavia suosituksia käytännön tasolla.
Opiskelija osaa toimia yhteistyössä vastuullisesti, joustavasti ja rakentavasti kehittäen omaa ja tiimin vuorovaikutusta.

Aika ja paikka

21.10.-20.12.2024 TAMK Pääkampus

Maanantaisin klo 12.30-15.00
Torstaisin klo 9.00-11.30
Mahdollinen tiimityöskentely erikseen sovittavana ajankohtana.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tentin ajankohta ilmoitetaan opintojakson alussa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Oppimistehtävät:

1. Hygieniapassi (hyväksytty/täydennettävä)
2. Videointitehtävä tiiminä (0-5) / 30 % kokonaisarvosanasta
3. Pintapuhtauden laadunvalvonta tiiminä (hyväksytty/täydennettävä)
4. Ravitsemuksen case-tehtävä (0-5) / 30 % kokonaisarvosanasta
5. Tentti (0-5) / 40 % kokonaisarvosanasta

Tehtäväkohtaiset arviointikriteerit löytyvät opintojakson Moodle-työtilasta.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Oppiminen tapahtuu itsenäisenä opiskeluna, vuorovaikutteisilla luennoilla ja/tai webinaareissa ja yhteisöllisenä tiimityöskentelynä.

Oppimateriaalit

Kurssikirjat:

Koskinen, M. ym. Keittiöiden siivous- ja hygieniaopas : ruoan valmistus- ja tarjoilutilat. 2. uudistettu painos. Pori: Ympäristökustannus Oy, 2021. Print.
Voutilainen, E. ym. Ravitsemustaito. 1. p. Helsinki: Sanoma Pro, 2015. Print.

- Elintarvikelainsäädäntö
- TAMK Catering Studion omavalvontasuunnitelma
- Ravitsemussuositukset

Lisäksi muu opintojaksolla osoitettava (verkko)materiaali.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson on laajuudeltaan 5 op., mikä vastaa n. 135 h työkuormaa. Kuormittavuus voi vaihdella yksilöllisesti ennakko-osaamisesta riippuen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT

Hakemus AHOT-näyttöön tulee tehdä 23.9.2024 mennessä HyväHot -järjestelmään. Hakemuksen käsittelijäksi osoitetaan Jaana Sahlsten.

AHOT-näyttöön osallistumisen edellytys on voimassaoleva hygieniaosaamistodistus (hygieniapassi). Näytä hygieniaosaamistodistus Jaana Sahlstenille Minä esihenkilönä -opintojakson lähikerralla 23.9.2024 tuntien jälkeen.

AHOT-näyttö on mahdollista suorittaa 7.-13.10.2024 EXAM-järjestelmässä.