Palveluliiketoiminnan tutkinto-ohjelma: Palveluliiketoiminnan ajoitussuunnitelma lv 23-24
Tunnus: 21MRESTO
Kuvaus
Koulutuksessa saadaan koulutuksen kautta laaja-alaiset valmiudet toimia ravintola-alalla sekä ravitsemis- ja toimitilapalveluissa.Koulutuksesta valmistuneet restonomit ovat perehtyneet ravintolapalvelujen sekä ravitsemis- ja / tai toimitilapalvelujen toteuttamiseen, suunnitteluun, kehittämiseen, markkinointiin ja esimiestehtäviin. Heillä on valmiuksia toimia kielitaitoa vaativissa alan esimies-, neuvonta-, markkinointi-, tiedotus-, suunnittelu- ja koulutustehtävissä tai itsenäisinä yrittäjinä.
Koulutuksen arvoperusta on hyvinvointi-, estetiikka-, verkosto- ja vieraanvaraisuus osaamisessa, jonka pohjan muodostaa kyky tunnistaa asiakaskäyttäytymisen periaatteet ja käyttäytymisen muutokset. Hyvinvointiosaamista on terveellisten, turvallisten ja taloudellisesti kannattavien palvelujen tuottaminen asiakkaiden ja työyhteisön hyvinvointia edistäen. Keskeistä on toimialan tuntemus, kyky huomioida esteettiset näkökulmat palvelutoiminnassa ja ymmärtää vieraanvaraisuus alan keskeisenä arvona ja menestystekijänä.
Ensimmäisen vuoden jälkeen opiskelija osaa toteuttaa kansainvälistä ruokakulttuuria sekä ruoka- ja puhtauspalveluja vieraanvaraisesti ja tuloksellisesti sekä tarkastella toimialan kehittämistarpeita.
Hän arvioi ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan sekä toimii yhteisöllisesti tiedonrakentamisessa ja ymmärtää tiedon jakamisen merkityksen oman osaamisen edistämisessä. Hän ottaa vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista sekä ottaa työskentelyssä huomioon monenlaiset toimijat. Opiskelija osaa hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa. Hän etsii sekä luo uusia asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja. Opiskelija toimii työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa tehtävän edellyttämällä tavalla osana yhteisöä, kuten tiimiä tai projektiryhmää. Hän osaa johtaa omaa toimintaansa työelämässä tavoitteellisesti.
Toisen vuoden jälkeen opiskelija osaa ottaa vastuuta työyhteisön menestymiseen vaikuttavista inhimillisistä, taloudellisista ja toiminnallisista tekijöistä. Hän osaa kehittää kansainvälisen ruokakulttuurin sekä ruoka- ja /tai puhtauspalvelujen työkäytänteitä käyttäjälähtöisesti.
Opiskelija kykenee ratkaisemaan eteen tulevia uusia ja monitahoisia ongelmia ja osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissakin tilanteissa. Hän kykenee vaikuttamaan yhteisössä ja yhteiskunnallisesti eettisiin arvoihin perustuen ja osaamistaan hyödyntäen. Hän kykenee toimimaan työyhteisön jäsenenä ja edistämään yhteisön ja itsensä työhyvinvointia. Opiskelija ymmärtää digitalisaation merkityksen omalla alallaan ja hyödyntää alansa digitaalisia toimintaympäristöjä sekä edistää niiden kehitystä. Hän tuntee digitaalisiin ympäristöihin liittyviä riskejä ja ottaa ne huomioon omassa toiminnassaan. Hän ajattelee luovasti ja näkee vaihtoehtoisia ratkaisukeskeisiä tapoja toimia erilaisissa työelämän sekä poikkitieteellisissä tilanteissa. Opiskelija kykenee viestimään ja toimimaan eri kulttuureista tulevien ihmisten kanssa ja hallitsee oman alansa työtehtävissä tarvittavan kielitaidon. Hän omaa alansa kannalta riittävän talous- ja johtamisosaamisen ja valmiuden laajentaa tätä osaamista. Hän kykenee työn suunnitteluun, itsenäiseen työskentelyyn asiantuntija- ja esimiestehtävissä. Hän tunnistaa kestävään kehitykseen liittyviä paikallisia ja globaaleja kysymyksiä sekä niiden välisiä kytköksiä kestävän kehityksen ekologisella, sosiaalis-kulttuurisella ja taloudellisella ulottuvuudella.
Kolmannen ja neljännen vuoden jälkeen opiskelija osaa johtaa ja kehittää kansainvälistä ruokakulttuuria sekä ruoka- ja /tai puhtauspalveluja moni ammatillisuutta ja uutta teknologiaa hyödyntäen.
Opiskelija hankkii, käsittelee, arvioi, analysoi ja käyttää tietoa monipuolisesti, kriittisesti ja eettisesti. Hän kykenee vaikuttamaan yhteisössä ja yhteiskunnallisesti eettisiin arvoihin perustuen ja osaamistaan hyödyntäen. Opiskelija ymmärtää verkostojen merkityksen työelämässä ja omaa kyvyn kehittää omia verkostojaan. Hän toteuttaa tutkimus- ja kehittämistoimintaa soveltaen alan olemassa olevaa tietoa ja menetelmiä sekä tuottaa alalle uutta tietoja ja menetelmiä. Hän ymmärtää globaalien koko ihmiskuntaa koskevien ongelmien merkityksen sekä kehittämis- ja innovaatiotoiminnan tärkeyden niiden ratkaisemisessa. Hän omaa valmiuksia yrittäjyyteen. Opiskelija pystyy keskustelemaan tutkitusta tiedosta sekä ymmärtää erilaisten esitysten ja mediatekstien statuksen. Hän ymmärtää talouden ja johtamisen merkityksen omalla alallaan ja sen, miten talouden ja johtamisen kautta rakennetaan kilpailukykyä omalla alalla. Opiskelija seuraa aktiivisesti alansa kansainvälistä kehitystä ja ymmärtää sen vaikutukset ja mahdollisuudet. Hän osaa toimia tavoitteellisesti ja organisoida toimintaa kestävää kehitystä edistävien ratkaisujen löytämiseksi ja toteuttamiseksi.
Oppimista ja osaamista arvioidaan tarkastellen
- sosiaalisia taitoja
- tiedollista osaamista
- käytännön työtaitoja
- arviointiosaamista.
Opetussuunnitelman kehittäminen ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö on läsnä projektien kautta kaikissa opintojaksoissa ja työelämäyhteistyötä tehdään mm. kumppaneiden ja monimuoto-opiskelijoiden työyhteisöjen kanssa. Kumppanuussopimuksiin pyritään saamaan TAMKista useampien alojen edustus.
Lisätiedot
Opiskelijat voivat hakeutua ensimmäisen vuoden jälkeen myös Proakatemiaan suorittamaan yrittäjyysopintoja, mutta heidän on suoritettava ruotsin opinnot sekä 20 op palveluliiketoiminnan koulutuksen pakollisista opinnoista henkilökohtaisen suunnitelmansa mukaisesti. Avoimen amk:n opiskelijat voivat osallistua, mihin tahansa opintojaksoon, jos ryhmässä on tilaa ja edeltävät opinnot antavat siihen mahdollisuuden.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2023-2024 | 2024-2025 | 2025-2026 | 2026-2027 | Syksy 2023 | Kevät 2024 | Syksy 2024 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | Kevät 2026 | Syksy 2026 | 1. / 2023 | 2. / 2023 | 3. / 2024 | 4. / 2024 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
21MRESTO-1001 |
Ammattiopinnot
(Valitaan kaikki ) |
135 | |||||||||||||||||||||||||
8T00DQ52 | Ala tutuksi ! | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
8T00DQ54 | Raaka-aineesta palvelutuotteeksi | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
8T00DQ56 | Laatu ja turvallisuus restonomin vastuulla | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
8T00DQ58 | Palvelu vieraanvaraisuutena | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
8T00DQ60 | Digitaaliset järjestelmät toiminnan johtamisessa | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
8T00DQ62 | Esihenkilön työkalupakki | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
8T00DQ66 | Minä esihenkilönä | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
8T00DQ68 | Ideasta yritykseksi | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
8T00DQ70 | Uusia palveluja arvopohjaisesti | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
8T00EW29 | Tutkimustyön perusteita ja menetelmiä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
8T00DQ72 | Uudet viisasten kivet | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
8T00DQ74 | Oman asiantuntijuuden kehittäminen | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
8T00DQ76 | Tulevaisuudentila - tehdään yhdessä | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
8T00DQ64 | Palvelumaiseman suunnittelu | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
21MRESTO-1002 |
Palvelujen suunnittelu
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 | |||||||||||||||||||||||||
8T00EV82 | Gastronominen listasuunnittelu | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
8T00FA89 | Puhtauspalvelujen suunnittelu ja myynti | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
21MRESTO-1004 |
Kieliopinnot
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
8T00DQ94 | Professional English for the Service Industry | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
8T00DQ96 | Viestimällä tuloksiin | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
8T00DQ98 | Yrkessvenska för servicebranschen, Skriftlig | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
8T00DR00 | Yrkessvenska för servicebranschen, Muntlig | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||||||||
21MRESTO-1003 |
Harjoittelu
(Valitaan kaikki ) |
30 | |||||||||||||||||||||||||
8T00DQ90 | Harjoittelu 1 a | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
8T00DR04 | Harjoittelu 1 b | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||
8T00DQ92 | Harjoittelu 2 a | 15 | 7.5 | 7.5 | 7.5 | 7.5 | 3.8 | 3.8 | 3.8 | 3.8 | |||||||||||||||||
21MRESTO-1005 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
7F00FH00 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7F00FH01 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
7F00FH02 | Opinnäytetyön raportointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||||
21MRESTO-1006 |
Vapaasti valittavat
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | |||||||||||||||||||||||||
VE00DQ80 | Englanti, lähtötaso | 0 | |||||||||||||||||||||||||
VR00DQ82 | Ruotsi, lähtötaso | 0 | |||||||||||||||||||||||||
8T00DQ88 | Restonomin matematiikkaa | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||
8T00CP92 | Gastroturistina maailmalla | 8 | 8 | 8 | 4 | 4 | |||||||||||||||||||||
8T00FO72 | Monikulttuurisuus viestinnässä ja johtamisessa | 5 | |||||||||||||||||||||||||
T650B-5 | Nutritional Care | 6 | 6 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||
8T00CP93 | Functional facility design | 5 | |||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 68 | 64 | 67.5 | 17.5 | 28 | 40 | 41 | 23 | 25 | 42.5 | 17.5 | 14 | 14 | 20 | 20 | 20.5 | 20.5 | 11.5 | 11.5 | 12.5 | 12.5 | 21.3 | 21.3 | 8.8 | 8.8 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
TAMKin yhteiset osaamiset
Mitä jokaisen TAMKista valmistuvan opiskelijan pitää osata?
Eettinen osaaminen
Opiskelija |
Ala tutuksi ! |
Raaka-aineesta palvelutuotteeksi |
Laatu ja turvallisuus restonomin vastuulla |
Palvelu vieraanvaraisuutena |
Digitaaliset järjestelmät toiminnan johtamisessa |
Esihenkilön työkalupakki |
Minä esihenkilönä |
Ideasta yritykseksi |
Uusia palveluja arvopohjaisesti |
Uudet viisasten kivet |
Tulevaisuudentila - tehdään yhdessä |
Palvelumaiseman suunnittelu |
Harjoittelu 1 a |
Harjoittelu 1 b |
Harjoittelu 2 a |
Innovaatio-osaaminen
Opiskelija |
Raaka-aineesta palvelutuotteeksi |
Palvelu vieraanvaraisuutena |
Esihenkilön työkalupakki |
Minä esihenkilönä |
Ideasta yritykseksi |
Uusia palveluja arvopohjaisesti |
Uudet viisasten kivet |
Tulevaisuudentila - tehdään yhdessä |
Harjoittelu 2 a |
Kansainvälisyysosaaminen
Opiskelija |
Ala tutuksi ! |
Laatu ja turvallisuus restonomin vastuulla |
Esihenkilön työkalupakki |
Minä esihenkilönä |
Ideasta yritykseksi |
Uudet viisasten kivet |
Palvelumaiseman suunnittelu |
Professional English for the Service Industry |
Yrkessvenska för servicebranschen, Skriftlig |
Yrkessvenska för servicebranschen, Muntlig |
Harjoittelu 2 a |
Oppimisen taidot
Opiskelija |
Ala tutuksi ! |
Raaka-aineesta palvelutuotteeksi |
Laatu ja turvallisuus restonomin vastuulla |
Palvelu vieraanvaraisuutena |
Digitaaliset järjestelmät toiminnan johtamisessa |
Esihenkilön työkalupakki |
Minä esihenkilönä |
Ideasta yritykseksi |
Uusia palveluja arvopohjaisesti |
Uudet viisasten kivet |
Tulevaisuudentila - tehdään yhdessä |
Palvelumaiseman suunnittelu |
Professional English for the Service Industry |
Viestimällä tuloksiin |
Työyhteisöosaaminen
Opiskelija |
Ala tutuksi ! |
Laatu ja turvallisuus restonomin vastuulla |
Palvelu vieraanvaraisuutena |
Digitaaliset järjestelmät toiminnan johtamisessa |
Esihenkilön työkalupakki |
Minä esihenkilönä |
Uusia palveluja arvopohjaisesti |
Uudet viisasten kivet |
Tulevaisuudentila - tehdään yhdessä |
Professional English for the Service Industry |
Viestimällä tuloksiin |
Harjoittelu 1 a |
Harjoittelu 1 b |
Harjoittelu 2 a |
Luokittelemattomat |
Tutkimustyön perusteita ja menetelmiä |
Oman asiantuntijuuden kehittäminen |
Gastronominen listasuunnittelu |
Puhtauspalvelujen suunnittelu ja myynti |
Opinnäytetyön suunnittelu |
Opinnäytetyön toteutus |
Opinnäytetyön raportointi |
Englanti, lähtötaso |
Ruotsi, lähtötaso |
Restonomin matematiikkaa |
Gastroturistina maailmalla |
Monikulttuurisuus viestinnässä ja johtamisessa |
Nutritional Care |
Functional facility design |
Todistusjäsentely - amk-tutkinto (EQF 6)
Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen asetuksen mukaisesti perus- tai ammattiopintoihin, harjoitteluun, opinnäytetyöhön tai vapaasti valittaviin opintoihin.
Matkailu- ja palveluliiketoiminta