Lähijohtaminen ja työhyvinvointi sosiaalialallaLaajuus (5 op)
Tunnus: 7S00EL98
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- tuntee johtamisteorioiden suuntauksia
- osaa arvioida henkilöstöjohtamisen osa-alueita ja niiden vaatimaa johtamisosaamista sekä omia työntekijyystaitojaan
- osaa nimetä tärkeimpiä lähijohtamisen työvälineitä
Sisältö
- Hyvän lähijohtamisen tunnusmerkit
- Eettisen johtamisen tunnuspiirteet
- Työntekijyystaitojen merkitys lähijohtamisessa
- Henkilöstöjohtamisen osa-alueet
- Työlainsäädäntö ja palvelusuhdeasiat
- Laadunhallinta sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Lisätiedot
Mahdollisuus engalnninkieliseen toteutukseen (avoin kv-vaihto-opiskelijoille).
Kesätoteutus tarkoitettu ensisijaisesti sosionomiopiskelijoille
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 31.10.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 16.11.2025
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Niina Koskela
Vastuuhenkilö
Niina Koskela
Ryhmät
-
22SOSosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tuntee johtamisteorioiden suuntauksia
- osaa arvioida henkilöstöjohtamisen osa-alueita ja niiden vaatimaa johtamisosaamista sekä omia työntekijyystaitojaan
- osaa nimetä tärkeimpiä lähijohtamisen työvälineitä
Sisältö (OJ)
- Hyvän lähijohtamisen tunnusmerkit
- Eettisen johtamisen tunnuspiirteet
- Työntekijyystaitojen merkitys lähijohtamisessa
- Henkilöstöjohtamisen osa-alueet
- Työlainsäädäntö ja palvelusuhdeasiat
- Laadunhallinta sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa
Lisätiedot (OJ)
Mahdollisuus engalnninkieliseen toteutukseen (avoin kv-vaihto-opiskelijoille).
Kesätoteutus tarkoitettu ensisijaisesti sosionomiopiskelijoille
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Aika ja paikka
TAMK ja oppimisympäristö Moodle 13.1.2025 - 16.11.2024.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Tehtävien arviontiin ottopäivät ovat keväällä 19.3, 16.4. (huom. keväällä valmistuvat: 16.4. pitää olla kaikki tehtävät arvioitavissa) 30.4 ja 26.5.2025.
Syksyn arviointiin ottopäivät varmistuvat, kun lukujärjestys varmistuu ja päivät ilmoitetaan Moodlessa.
Arviointiin otetaan koko tehtäväkokonaisuus kerralla.
Osaamisen varmistaminen toteutuu ryhmä- tai paritehtävien kautta. Erillistä tenttiä ei järjestetä.
Uusintamahdollisuudet toteutuvat arvioitavan tehtävävien täydennysmahdollisuutena, siinä tapauksessa, jos tehtävien palautettu versio ei yllä hyväksytyn tasolle. Täydennysten palautus sovitaan tehtävän arvioijan kanssa.
Muutoin uusintamahdollisuudessa menetellään tutkintosäännön mukaisesti.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arvosana on numeroin arvioitujen tehtävien keskiarvo.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Toteutussuunnitelman päivämäärät ja muut tiedot saattavat täydentyä 13.1.2025 mennessä lukkareiden varmistuttua.
Opintojakso suoritetaan lukukauden alussa (läsnäolo koskee 22SO opiskelijoita, mutta myös muut tervetulleita!) pidettävää orientaatio-opetuskertaa sekä erikseen sovittuja tehtäväohjauksia lukuunottamatta verkkototeutuksena. Orientaatio järjestetään lähiopetuksena ja lukukaudelle sovitaan etänä pidettäviä tehtäväohjauksia.
Oppimis- ja samalla kurssisuoritusten tehtävät tehdään yhteistoiminnallisissa pienryhmissä (3-4 hengen ryhmät), joiden tukena ovat kurssimateriaali sekä tehtävänannot.
Opiskelijat muodostavat itse ryhmät ja kirjaavat tiedot Moodle-alustalle.
22SO:n lukujärjestykseen sovitettu orientaatio ja tehtäväohjaus ma 20.1. klo 8:30-11:30.
Tehtäväohjaukset viestitään oppimisympäristössä ja niistä keskustellaan orientaatiossa.
Syksyn 2025 osalta orientaation tieto päivittyy ja se ilmoitetaan Moodlessa.
Oppimateriaalit
Opintojakson materiaali ja kurssikirjallisuus on Tuni Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia koostuen materiaalin läpikäymisestä, tehtävien työstämisestä ja pienryhmätyöskentelystä.
Koska koko kurssi on auki kerralla, on tärkeää, että opiskelija suunnittelee itse oman ajankäyttönsä ja tehtävien aikataulutuksen.
Sisällön jaksotus
Koko kurssi on auki kerralla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssilla on lähijohtajan haastattelutehtävä, lisäksi perehdytään laadunhallintaan ja turvallisuussuunnitelmaan työelämäyhteyksiä hyödyntäen.
Kansainvälisyys
Opintojaksolla on kv- kirjallisuuden lukuvinkki.
Ilmoittautumisaika
01.12.2023 - 31.10.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.12.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Noora Katajisto
Vastuuhenkilö
Noora Katajisto
Ryhmät
-
22ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tuntee johtamisteorioiden suuntauksia
- osaa arvioida henkilöstöjohtamisen osa-alueita ja niiden vaatimaa johtamisosaamista sekä omia työntekijyystaitojaan
- osaa nimetä tärkeimpiä lähijohtamisen työvälineitä
Sisältö (OJ)
- Hyvän lähijohtamisen tunnusmerkit
- Eettisen johtamisen tunnuspiirteet
- Työntekijyystaitojen merkitys lähijohtamisessa
- Henkilöstöjohtamisen osa-alueet
- Työlainsäädäntö ja palvelusuhdeasiat
- Laadunhallinta sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa
Lisätiedot (OJ)
Mahdollisuus engalnninkieliseen toteutukseen (avoin kv-vaihto-opiskelijoille).
Kesätoteutus tarkoitettu ensisijaisesti sosionomiopiskelijoille
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Aika ja paikka
8.1.-15.12.2024
Kurssi on mahdollista suorittaa missä tahansa vaiheessa vuotta.
Tehtäviä arvioidaan nonstop-mallilla noin kerran viikossa läpi vuoden.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arvosana on numeroin arvioitujen tehtävien keskiarvo.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssi suoritetaan kokonaisuudessa Moodlen verkkokurssina. Oppimis- ja samalla kurssisuoritusten tehtävät tehdään yhteistoiminnallisissa pienryhmissä (3-4 hengen ryhmät), joiden tukena ovat kurssimateriaali sekä tehtävänannot.
Opiskelijat muodostavat itse ryhmät ja kirjaavat tiedot Moodle-alustalle.
Oppimateriaalit
Kurssimateriaali on Tuni Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia koostuen materiaalin läpikäymisestä, tehtävien työstämisestä ja pienryhmätyöskentelystä.
Koska koko kurssi on auki kerralla, on tärkeää, että opiskelija suunnittelee itse oman ajankäyttönsä ja tehtävien aikataulutuksen.
Sisällön jaksotus
Koko kurssi on auki kerralla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssilla on lähijohtajan haastattelutehtävä.
Kansainvälisyys
-
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Ilmoittautumisaika
22.11.2023 - 30.06.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.07.2024
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Noora Katajisto
Vastuuhenkilö
Noora Katajisto
Ryhmät
-
21SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tuntee johtamisteorioiden suuntauksia
- osaa arvioida henkilöstöjohtamisen osa-alueita ja niiden vaatimaa johtamisosaamista sekä omia työntekijyystaitojaan
- osaa nimetä tärkeimpiä lähijohtamisen työvälineitä
Sisältö (OJ)
- Hyvän lähijohtamisen tunnusmerkit
- Eettisen johtamisen tunnuspiirteet
- Työntekijyystaitojen merkitys lähijohtamisessa
- Henkilöstöjohtamisen osa-alueet
- Työlainsäädäntö ja palvelusuhdeasiat
- Laadunhallinta sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa
Lisätiedot (OJ)
Mahdollisuus engalnninkieliseen toteutukseen (avoin kv-vaihto-opiskelijoille).
Kesätoteutus tarkoitettu ensisijaisesti sosionomiopiskelijoille
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Aika ja paikka
8.1.-21.7.2024
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arvosana on numeroin arvioitujen tehtävien keskiarvo.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssi suoritetaan kokonaisuudessa Moodlen verkkokurssina. Oppimis- ja samalla kurssisuoritusten tehtävät tehdään yhteistoiminnallisissa pienryhmissä (3-4 hengen ryhmät), joiden tukena ovat kurssimateriaali sekä tehtävänannot.
Opiskelijat muodostavat itse ryhmät ja kirjaavat tiedot Moodle-alustalle.
HUOM!
RYHMÄ 21SO:
Teillä läsnäolotunnit:
29.01.2024 08.30 - 11.45 D1-02 (Kahden kurssin yhdistetty orientaatio ja kurssin aloitus
14.02.2024 13.00 - 16.00 D1-02
Oppimateriaalit
Kurssimateriaali on Tuni Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia koostuen materiaalin läpikäymisestä, tehtävien työstämisestä ja pienryhmätyöskentelystä.
Koska koko kurssi on auki kerralla, on tärkeää, että opiskelija suunnittelee itse oman ajankäyttönsä ja tehtävien aikataulutuksen.
Sisällön jaksotus
Koko kurssi on auki kerralla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssilla on lähijohtajan haastattelutehtävä.
Kansainvälisyys
-
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Ilmoittautumisaika
18.05.2023 - 29.09.2023
Ajoitus
01.08.2023 - 01.12.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Hannele Laaksonen
Vastuuhenkilö
Niina Koskela
Ryhmät
-
21ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tuntee johtamisteorioiden suuntauksia
- osaa arvioida henkilöstöjohtamisen osa-alueita ja niiden vaatimaa johtamisosaamista sekä omia työntekijyystaitojaan
- osaa nimetä tärkeimpiä lähijohtamisen työvälineitä
Sisältö (OJ)
- Hyvän lähijohtamisen tunnusmerkit
- Eettisen johtamisen tunnuspiirteet
- Työntekijyystaitojen merkitys lähijohtamisessa
- Henkilöstöjohtamisen osa-alueet
- Työlainsäädäntö ja palvelusuhdeasiat
- Laadunhallinta sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa
Lisätiedot (OJ)
Mahdollisuus engalnninkieliseen toteutukseen (avoin kv-vaihto-opiskelijoille).
Kesätoteutus tarkoitettu ensisijaisesti sosionomiopiskelijoille
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Aika ja paikka
syksy 2023, Tuni Moodle sekä kaksi lähi- tai etäopetuskertaa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Uusintamahdollisuus ja uusintasuoritusten tehtävien arviointiin otto on kuukauden kuluttua ensimmäisestä tehtävien palautuspäivästä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arvosana on numeroin arvioitujen tehtävien keskiarvo.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssi toteutetaan pääosin verkkokurssina yhteistoiminnallisissa ryhmissä opiskellen ja tehtäviä suorittaen. Kurssilla on kaksi etäopetuskertaa.
Toteutuksen tiedot päivittyvät opintojakson alkuun mennessä.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali on oppimisympäristössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi 5 op = 135 h, joka koostuu kontaktikerroista, itsenäisestä verkko-opiskelusta sekä yhteistoiminnallisesta ryhmätyöskentelystä.
Sisällön jaksotus
Koko jakso tehtävineen on kerralla auki ja opintojakson aikataulu esim. tehtävien suhteen on katsottavissa Moodlesta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssilla on mahdollinen työelämävierailija ja oppimistehtävissä on henkilöstöjohtamisen / eettisen johtamisen haastattelutehtävä.
Kansainvälisyys
Opintojakson kirjallisuussuosituksissa on suomennoksen lisäksi alkuperäisteos
Brown, B. 2018. Dare to lead. Brave work, tough conversations, whole hearts. Random House UK
Lisäksi opintojaksolla tyhyvinvoinnin ja työturvallisuuden teemoissa esitellään Euroopan työterveys- ja työturvallisuusviraston verkkolähteitä tiedon hankinnan ja ajankohtaisten asioiden tutkimisen mahodllisuutena: www.osha.europa.eu/fi.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla huomioidaan TAMKin aiemman opetussuunnitelman mukaiset työhyvinvoinnin tai lähijohtamisen suoritukset ja näitä on mahdollisuus täydentää 5 op suoritukseen. Ohjeet tähän sekä näiden tehtävien pyytämiseen opettajalta löytyvät Moodlesta.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Ilmoittautumisaika
24.08.2023 - 31.10.2023
Ajoitus
23.05.2023 - 15.12.2023
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Yksikkö
Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Noora Katajisto
Vastuuhenkilö
Noora Katajisto
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tuntee johtamisteorioiden suuntauksia
- osaa arvioida henkilöstöjohtamisen osa-alueita ja niiden vaatimaa johtamisosaamista sekä omia työntekijyystaitojaan
- osaa nimetä tärkeimpiä lähijohtamisen työvälineitä
Sisältö (OJ)
- Hyvän lähijohtamisen tunnusmerkit
- Eettisen johtamisen tunnuspiirteet
- Työntekijyystaitojen merkitys lähijohtamisessa
- Henkilöstöjohtamisen osa-alueet
- Työlainsäädäntö ja palvelusuhdeasiat
- Laadunhallinta sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa
Lisätiedot (OJ)
Mahdollisuus engalnninkieliseen toteutukseen (avoin kv-vaihto-opiskelijoille).
Kesätoteutus tarkoitettu ensisijaisesti sosionomiopiskelijoille
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Aika ja paikka
28.8.-3.12.2023
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arvosana on numeroin arvioitujen tehtävien keskiarvo.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssi suoritetaan kokonaisuudessa Moodlen verkkokurssina. Oppimis- ja samalla kurssisuoritusten tehtävät tehdään yhteistoiminnallisissa pienryhmissä (3-4 hengen ryhmät), joiden tukena ovat kurssimateriaali sekä tehtävänannot.
Opiskelijat muodostavat itse ryhmät ja kirjaavat tiedot Moodle-alustalle.
Oppimateriaalit
Kurssimateriaali on Tuni Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia koostuen materiaalin läpikäymisestä, tehtävien työstämisestä ja pienryhmätyöskentelystä.
Koska koko kurssi on auki kerralla, on tärkeää, että opiskelija suunnittelee itse oman ajankäyttönsä ja tehtävien aikataulutuksen.
Sisällön jaksotus
Koko kurssi on auki kerralla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssilla on lähijohtajan haastattelutehtävä.
Kansainvälisyys
-
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Ilmoittautumisaika
01.12.2022 - 30.01.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.05.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Niina Koskela
Vastuuhenkilö
Susanna Seitsamo
Ryhmät
-
20SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tuntee johtamisteorioiden suuntauksia
- osaa arvioida henkilöstöjohtamisen osa-alueita ja niiden vaatimaa johtamisosaamista sekä omia työntekijyystaitojaan
- osaa nimetä tärkeimpiä lähijohtamisen työvälineitä
Sisältö (OJ)
- Hyvän lähijohtamisen tunnusmerkit
- Eettisen johtamisen tunnuspiirteet
- Työntekijyystaitojen merkitys lähijohtamisessa
- Henkilöstöjohtamisen osa-alueet
- Työlainsäädäntö ja palvelusuhdeasiat
- Laadunhallinta sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa
Lisätiedot (OJ)
Mahdollisuus engalnninkieliseen toteutukseen (avoin kv-vaihto-opiskelijoille).
Kesätoteutus tarkoitettu ensisijaisesti sosionomiopiskelijoille
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Aika ja paikka
Kevät 2023, Tuni Moodle sekä kaksi lähiopetuskertaa.
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
Uusintamahdollisuus ja uusintasuoritusten tehtävien arviointiin otto on kuukauden kuluttua kevään ensimmäisestä tehtävien palautuspäivästä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arvosana on numeroin arvioitujen tehtävien keskiarvo.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssi toteutetaan pääosin verkkokurssina yhteistoiminnallisissa ryhmissä opiskellen ja tehtäviä suorittaen. Kurssilla on kaksi etäopetuskertaa.
Toteutuksen osat päivittyvät 19.1.2022 mennessä.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali on oppimisympäristössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi 5 op = 135 h, joka koostuu kontaktikerroista, itsenäisestä verkko-opiskelusta sekä yhteistoiminnallisesta ryhmätyöskentelystä.
Sisällön jaksotus
Koko jakso tehtävineen on kerralla auki ja opintojakson aikataulu esim. tehtävien suhteen on katsottavissa Moodlesta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssilla on mahdollinen työelämävierailija ja oppimistehtävissä on henkilöstöjohtamisen / eettisen johtamisen haastattelutehtävä. Opintojakson osallistujille suositellaan osallistumista 16.2.23 järjestettävään työelmätoriin ja tästä keskustellaan lähiopetuksessa.
Kansainvälisyys
Opintojakson kirjallisuussuosituksissa on suomennoksen lisäksi alkuperäisteos
Brown, B. 2018. Dare to lead. Brave work, tough conversations, whole hearts. Random House UK
Lisäksi opintojaksolla tyhyvinvoinnin ja työturvallisuuden teemoissa esitellään Euroopan työterveys- ja työturvallisuusviraston verkkolähteitä tiedon hankinnan ja ajankohtaisten asioiden tutkimisen mahodllisuutena: www.osha.europa.eu/fi.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla huomioidaan TAMKin aiemman opetussuunnitelman mukaiset työhyvinvoinnin tai lähijohtamisen suoritukset ja näitä on mahdollisuus täydentää 5 op suoritukseen. Ohjeet tähän sekä näiden tehtävien pyytämiseen opettajalta löytyvät Moodlesta.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Ilmoittautumisaika
18.05.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
22.08.2022 - 15.12.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Niina Koskela
Vastuuhenkilö
Niina Koskela
Ryhmät
-
21ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
-
19SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
-
20SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
-
20ASOSosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tuntee johtamisteorioiden suuntauksia
- osaa arvioida henkilöstöjohtamisen osa-alueita ja niiden vaatimaa johtamisosaamista sekä omia työntekijyystaitojaan
- osaa nimetä tärkeimpiä lähijohtamisen työvälineitä
Sisältö (OJ)
- Hyvän lähijohtamisen tunnusmerkit
- Eettisen johtamisen tunnuspiirteet
- Työntekijyystaitojen merkitys lähijohtamisessa
- Henkilöstöjohtamisen osa-alueet
- Työlainsäädäntö ja palvelusuhdeasiat
- Laadunhallinta sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa
Lisätiedot (OJ)
Mahdollisuus engalnninkieliseen toteutukseen (avoin kv-vaihto-opiskelijoille).
Kesätoteutus tarkoitettu ensisijaisesti sosionomiopiskelijoille
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Aika ja paikka
Syksy 2022 Tuni Moodle
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arvosana on numeroin arvioitujen tehtävien keskiarvo.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssi toteutetaan pääosin verkkokurssina yhteistoiminnallisissa ryhmissä opiskellen ja tehtäviä suorittaen. Kurssilla on kaksi etäopetuskertaa.
Toteutuksen osat päivittyvät 06/22 mennessä.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali on oppimisympäristössä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi 5 op = 135 h, joka koostuu kontaktikerroista, itsenäisestä verkko-opiskelusta sekä yhteistoiminnallisesta ryhmätyöskentelystä.
Sisällön jaksotus
Koko jakso tehtävineen on kerralla auki.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssilla on mahdollinen työelämävierailija ja oppimistehtävissä on henkilöstöjohtamisen / eettisen johtamisen haastattelutehtävä.
Kansainvälisyys
Opintojakson kirjallisuussuosituksissa on suomennoksen lisäksi alkuperäisteos
Brown, B. 2018. Dare to lead. Brave work, tough conversations, whole hearts. Random House UK
Lisäksi opintojaksolla tyhyvinvoinnin ja työturvallisuuden teemoissa esitellään Euroopan työterveys- ja työturvallisuusviraston verkkolähteitä tiedon hankinnan ja ajankohtaisten asioiden tutkimisen mahodllisuutena: www.osha.europa.eu/fi.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksolla huomioidaan TAMKin aiemman opetussuunnitelman mukaiset työhyvinvoinnin tai lähijohtamisen suoritukset ja näitä on mahdollisuus täydentää 5 op suoritukseen. Ohjeet tähän löytyvät Moodlesta.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Understand wide-ranging entities and the relationships between them. Analyze theory and practice and the relationships between phenomena. Combines pedagogical competence with professional context. Creative, developing, innovative approach. The relationship to knowledge is analytical, argumentative and analytical.
Ilmoittautumisaika
14.03.2022 - 05.04.2022
Ajoitus
23.05.2022 - 05.08.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Verkossa tapahtuva opiskelu
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 50
Opettaja
- Niina Koskela
Vastuuhenkilö
Outi Wallin
Ryhmät
-
22CAMPUSONLINECAMPUSONLINE
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tuntee johtamisteorioiden suuntauksia
- osaa arvioida henkilöstöjohtamisen osa-alueita ja niiden vaatimaa johtamisosaamista sekä omia työntekijyystaitojaan
- osaa nimetä tärkeimpiä lähijohtamisen työvälineitä
Sisältö (OJ)
- Hyvän lähijohtamisen tunnusmerkit
- Eettisen johtamisen tunnuspiirteet
- Työntekijyystaitojen merkitys lähijohtamisessa
- Henkilöstöjohtamisen osa-alueet
- Työlainsäädäntö ja palvelusuhdeasiat
- Laadunhallinta sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa
Lisätiedot (OJ)
Mahdollisuus engalnninkieliseen toteutukseen (avoin kv-vaihto-opiskelijoille).
Kesätoteutus tarkoitettu ensisijaisesti sosionomiopiskelijoille
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Aika ja paikka
23.5. - 5.8.2022
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arvosana on numeroin arvioitujen tehtävien keskiarvo.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssi on kesäopintojen verkkokurssi. Oppimis- ja samalla kurssisuoritusten tehtävät tehdään yhteistoiminnallisissa pienryhmissä, joiden tukena ovat kurssimateriaali sekä tehtävänannot.
Oppimateriaalit
Kurssimateriaali on Tuni Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia koostuen materiaalin läpikäymisestä, tehtävien työstämisestä ja pienryhmätyöskentelystä.
Sisällön jaksotus
Koko kurssi on auki kerralla.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssilla on lähijohtajan haastattelutehtävä.
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
TAMKin uuden opsin mukaisesti etenevillä opiskelijolla ops -siirtymävaiheessa tällä opintojaksolla huomioidaan vanhan opsin mukaisia suorituksia lähijohtamisen 3 op tai työhyvinvoinnin 3 op opintojaksoista. Näihin liittyvät erillistehtävät tulee pyytää opettajalta erikseen 31.5.2022 mennessä. Ohjeet tähän on Moodlessa.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 14.02.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.05.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Niina Koskela
Vastuuhenkilö
Niina Koskela
Ryhmät
-
19SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tuntee johtamisteorioiden suuntauksia
- osaa arvioida henkilöstöjohtamisen osa-alueita ja niiden vaatimaa johtamisosaamista sekä omia työntekijyystaitojaan
- osaa nimetä tärkeimpiä lähijohtamisen työvälineitä
Sisältö (OJ)
- Hyvän lähijohtamisen tunnusmerkit
- Eettisen johtamisen tunnuspiirteet
- Työntekijyystaitojen merkitys lähijohtamisessa
- Henkilöstöjohtamisen osa-alueet
- Työlainsäädäntö ja palvelusuhdeasiat
- Laadunhallinta sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa
Lisätiedot (OJ)
Mahdollisuus engalnninkieliseen toteutukseen (avoin kv-vaihto-opiskelijoille).
Kesätoteutus tarkoitettu ensisijaisesti sosionomiopiskelijoille
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Aika ja paikka
Kevät 2022
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arvosana on numeroin arvioitujen tehtävien keskiarvo.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssilla on kaksi luentokertaa. Pääosin opintojakso suoritetaan verkko-opintoina yhteistoiminnallisissa ryhmissä opiskellen.
Oppimateriaalit
Kurssimateriaali ja lähdekirjallisuus ovat kuvattuina Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h, josta luentoja 6 h
Sisällön jaksotus
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Orientaatioluennolla työelämävieraana varhaiskasvatusjohtaja Kaisa Ojanen Hämeenkyröstä, kurssilla on lisäksi lähijohtajan haastattelutehtävä.
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssin suoritusohjeet päivittyvät Moodleen ja myös toteuksen osat päivittyvät ennen kurssin orientaatioluentoa. Kurssilla on erikseen sopien mahdollisuus yksilöllisen suoritustapaan aiempien lähijohtamisen tai työhyvinvoinnin kurssien suoritusten perusteella.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 07.02.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 20.05.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Niina Koskela
Vastuuhenkilö
Niina Koskela
Ryhmät
-
20ASOVASosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus, varhaiskasvatuksen suuntautumispolku
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tuntee johtamisteorioiden suuntauksia
- osaa arvioida henkilöstöjohtamisen osa-alueita ja niiden vaatimaa johtamisosaamista sekä omia työntekijyystaitojaan
- osaa nimetä tärkeimpiä lähijohtamisen työvälineitä
Sisältö (OJ)
- Hyvän lähijohtamisen tunnusmerkit
- Eettisen johtamisen tunnuspiirteet
- Työntekijyystaitojen merkitys lähijohtamisessa
- Henkilöstöjohtamisen osa-alueet
- Työlainsäädäntö ja palvelusuhdeasiat
- Laadunhallinta sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa
Lisätiedot (OJ)
Mahdollisuus engalnninkieliseen toteutukseen (avoin kv-vaihto-opiskelijoille).
Kesätoteutus tarkoitettu ensisijaisesti sosionomiopiskelijoille
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Aika ja paikka
Kevät 2022
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arvosana on numeroin arvioitujen tehtävien keskiarvo.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Opintojaksolla on kaksi luentokertaa. Kurssi opiskellaan pääsosin verkko-opintoina yhteistoiminnallisissa ryhmissä työskennellen.
Oppimateriaalit
Kurssimateriaali ja suositeltava kirjallisuus ovat mainittuina Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h
Sisällön jaksotus
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämävieraana toisella luentokerralla laatukoordinaattori Anna Jukantupa (Tampereen kaupungin psykososiaalisen tuen palvelut). Kurssilla on lisäksi lähijohtajan haastattelutehtävä.
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssin suoritusohjeet päivittyvät Moodleen ja myös toteuksen osat päivittyvät ennen kurssin orientaatioluentoa. Kurssilla on erikseen sopien mahdollisuus yksilöllisen suoritustapaan aiempien lähijohtamisen tai työhyvinvoinnin kurssien suoritusten perusteella.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Englanniksi