Lähijohtaminen ja työhyvinvointi sosiaalialalla (5 op)
Toteutuksen tunnus: 7S00EL98-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2021 - 14.02.2022
Ajoitus
01.01.2022 - 31.05.2022
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomi
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Niina Koskela
Vastuuhenkilö
Niina Koskela
Ryhmät
-
19SOSosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus
Tavoitteet (OJ)
Opiskelija
- tuntee johtamisteorioiden suuntauksia
- osaa arvioida henkilöstöjohtamisen osa-alueita ja niiden vaatimaa johtamisosaamista sekä omia työntekijyystaitojaan
- osaa nimetä tärkeimpiä lähijohtamisen työvälineitä
Sisältö (OJ)
- Hyvän lähijohtamisen tunnusmerkit
- Eettisen johtamisen tunnuspiirteet
- Työntekijyystaitojen merkitys lähijohtamisessa
- Henkilöstöjohtamisen osa-alueet
- Työlainsäädäntö ja palvelusuhdeasiat
- Laadunhallinta sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa
Lisätiedot (OJ)
Mahdollisuus engalnninkieliseen toteutukseen (avoin kv-vaihto-opiskelijoille).
Kesätoteutus tarkoitettu ensisijaisesti sosionomiopiskelijoille
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Aika ja paikka
Kevät 2022
Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat
-
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssin arvosana on numeroin arvioitujen tehtävien keskiarvo.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Kurssilla on kaksi luentokertaa. Pääosin opintojakso suoritetaan verkko-opintoina yhteistoiminnallisissa ryhmissä opiskellen.
Oppimateriaalit
Kurssimateriaali ja lähdekirjallisuus ovat kuvattuina Moodlessa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 h, josta luentoja 6 h
Sisällön jaksotus
-
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Orientaatioluennolla työelämävieraana varhaiskasvatusjohtaja Kaisa Ojanen Hämeenkyröstä, kurssilla on lisäksi lähijohtajan haastattelutehtävä.
Kansainvälisyys
-
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssin suoritusohjeet päivittyvät Moodleen ja myös toteuksen osat päivittyvät ennen kurssin orientaatioluentoa. Kurssilla on erikseen sopien mahdollisuus yksilöllisen suoritustapaan aiempien lähijohtamisen tai työhyvinvoinnin kurssien suoritusten perusteella.
Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.
Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.
Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.
Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)
Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.