Siirry suoraan sisältöön

Lähijohtaminen ja työhyvinvointi sosiaalialallaLaajuus (5 op)

Tunnus: 7S00EL98

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tuntee johtamisteorioiden suuntauksia
- osaa arvioida henkilöstöjohtamisen osa-alueita ja niiden vaatimaa johtamisosaamista sekä omia työntekijyystaitojaan
- osaa nimetä tärkeimpiä lähijohtamisen työvälineitä

Sisältö

- Hyvän lähijohtamisen tunnusmerkit
- Eettisen johtamisen tunnuspiirteet
- Työntekijyystaitojen merkitys lähijohtamisessa
- Henkilöstöjohtamisen osa-alueet
- Työlainsäädäntö ja palvelusuhdeasiat
- Laadunhallinta sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.

Lisätiedot

Mahdollisuus engalnninkieliseen toteutukseen (avoin kv-vaihto-opiskelijoille).
Kesätoteutus tarkoitettu ensisijaisesti sosionomiopiskelijoille

Ilmoittautumisaika

02.12.2024 - 31.10.2025

Ajoitus

13.01.2025 - 16.11.2025

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Niina Koskela
Vastuuhenkilö

Niina Koskela

Ryhmät
  • 22SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tuntee johtamisteorioiden suuntauksia
- osaa arvioida henkilöstöjohtamisen osa-alueita ja niiden vaatimaa johtamisosaamista sekä omia työntekijyystaitojaan
- osaa nimetä tärkeimpiä lähijohtamisen työvälineitä

Sisältö (OJ)

- Hyvän lähijohtamisen tunnusmerkit
- Eettisen johtamisen tunnuspiirteet
- Työntekijyystaitojen merkitys lähijohtamisessa
- Henkilöstöjohtamisen osa-alueet
- Työlainsäädäntö ja palvelusuhdeasiat
- Laadunhallinta sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa

Lisätiedot (OJ)

Mahdollisuus engalnninkieliseen toteutukseen (avoin kv-vaihto-opiskelijoille).
Kesätoteutus tarkoitettu ensisijaisesti sosionomiopiskelijoille

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.

Aika ja paikka

TAMK ja oppimisympäristö Moodle 13.1.2025 - 16.11.2024.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Tehtävien arviontiin ottopäivät ovat keväällä 19.3, 16.4. (huom. keväällä valmistuvat: 16.4. pitää olla kaikki tehtävät arvioitavissa) 30.4 ja 26.5.2025.

Syksyn arviointiin ottopäivät varmistuvat, kun lukujärjestys varmistuu ja päivät ilmoitetaan Moodlessa.

Arviointiin otetaan koko tehtäväkokonaisuus kerralla.

Osaamisen varmistaminen toteutuu ryhmä- tai paritehtävien kautta. Erillistä tenttiä ei järjestetä.

Uusintamahdollisuudet toteutuvat arvioitavan tehtävävien täydennysmahdollisuutena, siinä tapauksessa, jos tehtävien palautettu versio ei yllä hyväksytyn tasolle. Täydennysten palautus sovitaan tehtävän arvioijan kanssa.

Muutoin uusintamahdollisuudessa menetellään tutkintosäännön mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arvosana on numeroin arvioitujen tehtävien keskiarvo.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Toteutussuunnitelman päivämäärät ja muut tiedot saattavat täydentyä 13.1.2025 mennessä lukkareiden varmistuttua.

Opintojakso suoritetaan lukukauden alussa (läsnäolo koskee 22SO opiskelijoita, mutta myös muut tervetulleita!) pidettävää orientaatio-opetuskertaa sekä erikseen sovittuja tehtäväohjauksia lukuunottamatta verkkototeutuksena. Orientaatio järjestetään lähiopetuksena ja lukukaudelle sovitaan etänä pidettäviä tehtäväohjauksia.

Oppimis- ja samalla kurssisuoritusten tehtävät tehdään yhteistoiminnallisissa pienryhmissä (3-4 hengen ryhmät), joiden tukena ovat kurssimateriaali sekä tehtävänannot.
Opiskelijat muodostavat itse ryhmät ja kirjaavat tiedot Moodle-alustalle.

22SO:n lukujärjestykseen sovitettu orientaatio ja tehtäväohjaus ma 20.1. klo 8:30-11:30.
Tehtäväohjaukset viestitään oppimisympäristössä ja niistä keskustellaan orientaatiossa.
Syksyn 2025 osalta orientaation tieto päivittyy ja se ilmoitetaan Moodlessa.

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaali ja kurssikirjallisuus on Tuni Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia koostuen materiaalin läpikäymisestä, tehtävien työstämisestä ja pienryhmätyöskentelystä.
Koska koko kurssi on auki kerralla, on tärkeää, että opiskelija suunnittelee itse oman ajankäyttönsä ja tehtävien aikataulutuksen.

Sisällön jaksotus

Koko kurssi on auki kerralla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssilla on lähijohtajan haastattelutehtävä, lisäksi perehdytään laadunhallintaan ja turvallisuussuunnitelmaan työelämäyhteyksiä hyödyntäen.

Kansainvälisyys

Opintojaksolla on kv- kirjallisuuden lukuvinkki.

Ilmoittautumisaika

22.11.2023 - 30.06.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.07.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Noora Katajisto
Vastuuhenkilö

Noora Katajisto

Ryhmät
  • 21SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tuntee johtamisteorioiden suuntauksia
- osaa arvioida henkilöstöjohtamisen osa-alueita ja niiden vaatimaa johtamisosaamista sekä omia työntekijyystaitojaan
- osaa nimetä tärkeimpiä lähijohtamisen työvälineitä

Sisältö (OJ)

- Hyvän lähijohtamisen tunnusmerkit
- Eettisen johtamisen tunnuspiirteet
- Työntekijyystaitojen merkitys lähijohtamisessa
- Henkilöstöjohtamisen osa-alueet
- Työlainsäädäntö ja palvelusuhdeasiat
- Laadunhallinta sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa

Lisätiedot (OJ)

Mahdollisuus engalnninkieliseen toteutukseen (avoin kv-vaihto-opiskelijoille).
Kesätoteutus tarkoitettu ensisijaisesti sosionomiopiskelijoille

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.

Aika ja paikka

8.1.-21.7.2024

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

-

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arvosana on numeroin arvioitujen tehtävien keskiarvo.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kurssi suoritetaan kokonaisuudessa Moodlen verkkokurssina. Oppimis- ja samalla kurssisuoritusten tehtävät tehdään yhteistoiminnallisissa pienryhmissä (3-4 hengen ryhmät), joiden tukena ovat kurssimateriaali sekä tehtävänannot.
Opiskelijat muodostavat itse ryhmät ja kirjaavat tiedot Moodle-alustalle.

HUOM!
RYHMÄ 21SO:
Teillä läsnäolotunnit:
29.01.2024 08.30 - 11.45 D1-02 (Kahden kurssin yhdistetty orientaatio ja kurssin aloitus
14.02.2024 13.00 - 16.00 D1-02

Oppimateriaalit

Kurssimateriaali on Tuni Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia koostuen materiaalin läpikäymisestä, tehtävien työstämisestä ja pienryhmätyöskentelystä.
Koska koko kurssi on auki kerralla, on tärkeää, että opiskelija suunnittelee itse oman ajankäyttönsä ja tehtävien aikataulutuksen.

Sisällön jaksotus

Koko kurssi on auki kerralla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssilla on lähijohtajan haastattelutehtävä.

Kansainvälisyys

-

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Ilmoittautumisaika

01.12.2023 - 31.10.2024

Ajoitus

01.01.2024 - 31.12.2024

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Noora Katajisto
Vastuuhenkilö

Noora Katajisto

Ryhmät
  • 22ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tuntee johtamisteorioiden suuntauksia
- osaa arvioida henkilöstöjohtamisen osa-alueita ja niiden vaatimaa johtamisosaamista sekä omia työntekijyystaitojaan
- osaa nimetä tärkeimpiä lähijohtamisen työvälineitä

Sisältö (OJ)

- Hyvän lähijohtamisen tunnusmerkit
- Eettisen johtamisen tunnuspiirteet
- Työntekijyystaitojen merkitys lähijohtamisessa
- Henkilöstöjohtamisen osa-alueet
- Työlainsäädäntö ja palvelusuhdeasiat
- Laadunhallinta sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa

Lisätiedot (OJ)

Mahdollisuus engalnninkieliseen toteutukseen (avoin kv-vaihto-opiskelijoille).
Kesätoteutus tarkoitettu ensisijaisesti sosionomiopiskelijoille

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.

Aika ja paikka

8.1.-15.12.2024
Kurssi on mahdollista suorittaa missä tahansa vaiheessa vuotta.
Tehtäviä arvioidaan nonstop-mallilla noin kerran viikossa läpi vuoden.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

-

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arvosana on numeroin arvioitujen tehtävien keskiarvo.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kurssi suoritetaan kokonaisuudessa Moodlen verkkokurssina. Oppimis- ja samalla kurssisuoritusten tehtävät tehdään yhteistoiminnallisissa pienryhmissä (3-4 hengen ryhmät), joiden tukena ovat kurssimateriaali sekä tehtävänannot.
Opiskelijat muodostavat itse ryhmät ja kirjaavat tiedot Moodle-alustalle.

Oppimateriaalit

Kurssimateriaali on Tuni Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia koostuen materiaalin läpikäymisestä, tehtävien työstämisestä ja pienryhmätyöskentelystä.
Koska koko kurssi on auki kerralla, on tärkeää, että opiskelija suunnittelee itse oman ajankäyttönsä ja tehtävien aikataulutuksen.

Sisällön jaksotus

Koko kurssi on auki kerralla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssilla on lähijohtajan haastattelutehtävä.

Kansainvälisyys

-

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Ilmoittautumisaika

18.05.2023 - 29.09.2023

Ajoitus

01.08.2023 - 01.12.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Hannele Laaksonen
Vastuuhenkilö

Niina Koskela

Ryhmät
  • 21ASO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tuntee johtamisteorioiden suuntauksia
- osaa arvioida henkilöstöjohtamisen osa-alueita ja niiden vaatimaa johtamisosaamista sekä omia työntekijyystaitojaan
- osaa nimetä tärkeimpiä lähijohtamisen työvälineitä

Sisältö (OJ)

- Hyvän lähijohtamisen tunnusmerkit
- Eettisen johtamisen tunnuspiirteet
- Työntekijyystaitojen merkitys lähijohtamisessa
- Henkilöstöjohtamisen osa-alueet
- Työlainsäädäntö ja palvelusuhdeasiat
- Laadunhallinta sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa

Lisätiedot (OJ)

Mahdollisuus engalnninkieliseen toteutukseen (avoin kv-vaihto-opiskelijoille).
Kesätoteutus tarkoitettu ensisijaisesti sosionomiopiskelijoille

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.

Aika ja paikka

syksy 2023, Tuni Moodle sekä kaksi lähi- tai etäopetuskertaa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Uusintamahdollisuus ja uusintasuoritusten tehtävien arviointiin otto on kuukauden kuluttua ensimmäisestä tehtävien palautuspäivästä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arvosana on numeroin arvioitujen tehtävien keskiarvo.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kurssi toteutetaan pääosin verkkokurssina yhteistoiminnallisissa ryhmissä opiskellen ja tehtäviä suorittaen. Kurssilla on kaksi etäopetuskertaa.

Toteutuksen tiedot päivittyvät opintojakson alkuun mennessä.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali on oppimisympäristössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssi 5 op = 135 h, joka koostuu kontaktikerroista, itsenäisestä verkko-opiskelusta sekä yhteistoiminnallisesta ryhmätyöskentelystä.

Sisällön jaksotus

Koko jakso tehtävineen on kerralla auki ja opintojakson aikataulu esim. tehtävien suhteen on katsottavissa Moodlesta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssilla on mahdollinen työelämävierailija ja oppimistehtävissä on henkilöstöjohtamisen / eettisen johtamisen haastattelutehtävä.

Kansainvälisyys

Opintojakson kirjallisuussuosituksissa on suomennoksen lisäksi alkuperäisteos
Brown, B. 2018. Dare to lead. Brave work, tough conversations, whole hearts. Random House UK

Lisäksi opintojaksolla tyhyvinvoinnin ja työturvallisuuden teemoissa esitellään Euroopan työterveys- ja työturvallisuusviraston verkkolähteitä tiedon hankinnan ja ajankohtaisten asioiden tutkimisen mahodllisuutena: www.osha.europa.eu/fi.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla huomioidaan TAMKin aiemman opetussuunnitelman mukaiset työhyvinvoinnin tai lähijohtamisen suoritukset ja näitä on mahdollisuus täydentää 5 op suoritukseen. Ohjeet tähän sekä näiden tehtävien pyytämiseen opettajalta löytyvät Moodlesta.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Ilmoittautumisaika

24.08.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

23.05.2023 - 15.12.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Verkossa tapahtuva opiskelu

Yksikkö

Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Noora Katajisto
Vastuuhenkilö

Noora Katajisto

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tuntee johtamisteorioiden suuntauksia
- osaa arvioida henkilöstöjohtamisen osa-alueita ja niiden vaatimaa johtamisosaamista sekä omia työntekijyystaitojaan
- osaa nimetä tärkeimpiä lähijohtamisen työvälineitä

Sisältö (OJ)

- Hyvän lähijohtamisen tunnusmerkit
- Eettisen johtamisen tunnuspiirteet
- Työntekijyystaitojen merkitys lähijohtamisessa
- Henkilöstöjohtamisen osa-alueet
- Työlainsäädäntö ja palvelusuhdeasiat
- Laadunhallinta sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa

Lisätiedot (OJ)

Mahdollisuus engalnninkieliseen toteutukseen (avoin kv-vaihto-opiskelijoille).
Kesätoteutus tarkoitettu ensisijaisesti sosionomiopiskelijoille

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.

Aika ja paikka

28.8.-3.12.2023

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

-

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arvosana on numeroin arvioitujen tehtävien keskiarvo.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kurssi suoritetaan kokonaisuudessa Moodlen verkkokurssina. Oppimis- ja samalla kurssisuoritusten tehtävät tehdään yhteistoiminnallisissa pienryhmissä (3-4 hengen ryhmät), joiden tukena ovat kurssimateriaali sekä tehtävänannot.
Opiskelijat muodostavat itse ryhmät ja kirjaavat tiedot Moodle-alustalle.

Oppimateriaalit

Kurssimateriaali on Tuni Moodlessa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 tuntia koostuen materiaalin läpikäymisestä, tehtävien työstämisestä ja pienryhmätyöskentelystä.
Koska koko kurssi on auki kerralla, on tärkeää, että opiskelija suunnittelee itse oman ajankäyttönsä ja tehtävien aikataulutuksen.

Sisällön jaksotus

Koko kurssi on auki kerralla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssilla on lähijohtajan haastattelutehtävä.

Kansainvälisyys

-

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Ilmoittautumisaika

01.12.2022 - 30.01.2023

Ajoitus

01.01.2023 - 31.05.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomi

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 50

Koulutus
  • Sosionomin tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Niina Koskela
Vastuuhenkilö

Susanna Seitsamo

Ryhmät
  • 20SO
    Sosionomin tutkinto-ohjelma, päivätoteutus

Tavoitteet (OJ)

Opiskelija
- tuntee johtamisteorioiden suuntauksia
- osaa arvioida henkilöstöjohtamisen osa-alueita ja niiden vaatimaa johtamisosaamista sekä omia työntekijyystaitojaan
- osaa nimetä tärkeimpiä lähijohtamisen työvälineitä

Sisältö (OJ)

- Hyvän lähijohtamisen tunnusmerkit
- Eettisen johtamisen tunnuspiirteet
- Työntekijyystaitojen merkitys lähijohtamisessa
- Henkilöstöjohtamisen osa-alueet
- Työlainsäädäntö ja palvelusuhdeasiat
- Laadunhallinta sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa

Lisätiedot (OJ)

Mahdollisuus engalnninkieliseen toteutukseen (avoin kv-vaihto-opiskelijoille).
Kesätoteutus tarkoitettu ensisijaisesti sosionomiopiskelijoille

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2) (OJ)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4) (OJ)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5) (OJ)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hylätty
Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.

Aika ja paikka

Kevät 2023, Tuni Moodle sekä kaksi lähiopetuskertaa.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Uusintamahdollisuus ja uusintasuoritusten tehtävien arviointiin otto on kuukauden kuluttua kevään ensimmäisestä tehtävien palautuspäivästä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kurssin arvosana on numeroin arvioitujen tehtävien keskiarvo.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Kurssi toteutetaan pääosin verkkokurssina yhteistoiminnallisissa ryhmissä opiskellen ja tehtäviä suorittaen. Kurssilla on kaksi etäopetuskertaa.

Toteutuksen osat päivittyvät 19.1.2022 mennessä.

Oppimateriaalit

Oppimateriaali on oppimisympäristössä

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssi 5 op = 135 h, joka koostuu kontaktikerroista, itsenäisestä verkko-opiskelusta sekä yhteistoiminnallisesta ryhmätyöskentelystä.

Sisällön jaksotus

Koko jakso tehtävineen on kerralla auki ja opintojakson aikataulu esim. tehtävien suhteen on katsottavissa Moodlesta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

-

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssilla on mahdollinen työelämävierailija ja oppimistehtävissä on henkilöstöjohtamisen / eettisen johtamisen haastattelutehtävä. Opintojakson osallistujille suositellaan osallistumista 16.2.23 järjestettävään työelmätoriin ja tästä keskustellaan lähiopetuksessa.

Kansainvälisyys

Opintojakson kirjallisuussuosituksissa on suomennoksen lisäksi alkuperäisteos
Brown, B. 2018. Dare to lead. Brave work, tough conversations, whole hearts. Random House UK

Lisäksi opintojaksolla tyhyvinvoinnin ja työturvallisuuden teemoissa esitellään Euroopan työterveys- ja työturvallisuusviraston verkkolähteitä tiedon hankinnan ja ajankohtaisten asioiden tutkimisen mahodllisuutena: www.osha.europa.eu/fi.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla huomioidaan TAMKin aiemman opetussuunnitelman mukaiset työhyvinvoinnin tai lähijohtamisen suoritukset ja näitä on mahdollisuus täydentää 5 op suoritukseen. Ohjeet tähän sekä näiden tehtävien pyytämiseen opettajalta löytyvät Moodlesta.

Arviointikriteerit - hylätty (0) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Opiskelijan osaamistavoitteet eivät toteudu tai toteutuvat vain osittain.
Sisällön hallinta on epäjohdonmukaista ja puutteellista tai/ja virheellistä. Suhde tietoon lainaava.

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Osaa tunnistaa ja määritellä alaan liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön sekä teorian. Suhde tietoon pääosin toteavaa ja kuvailevaa.

Arviointikriteerit - hyvä (3-4) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Jäsentää alaan liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden välisisiä suhteita. Osaa soveltaa käsitteitä ja teoriaa jäsentyneesti. Omaa kokemusten ja näkemysten reflektointia suhteessa teoriaan ja ammatilliseen osaamiseen. Suhde tietoon itsenäinen ote, problematisointia mukana.

Arviointikriteerit - kiitettävä (5) (Ei käytössä, kts Opintojakson Arviointikriteerit ylempänä)

Ymmärtää laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä suhteita. Analysoi teoriaa ja käytäntöjä sekä ilmiöiden välisiä suhteita. Yhdistää pedagogista osaamista ammatilliseen kontekstiin. Luova, kehittävä, innovatiivinen ote. Suhde tietoon erittelevä, argumentoiva ja analyyttinen.