Siirry suoraan sisältöön

Ohjattu harjoittelu 1Laajuus (3 op)

Tunnus: 7K00GH91

Laajuus

3 op

Osaamistavoitteet

Opintojaksolla harjaannut ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja kohtaamisessa. Lisäksi opit reflektoimaan omaa osaamistasi monipuolisin keinoin.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
• harjaantuu toimimaan ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä
• harjaantuu ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja kohtaamisessa eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden/potilaiden kanssa
• harjaantuu tunnistamaan asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia lisääviä tekijöitä
• kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä tunnistaa eettisiä ongelmia
• tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen keskeisimmät lait ja asetukset
• osaa kirjoittaa asiatyylisen ongelmaperustaisen tekstin TAMKin raportointiohjeen pääperiaatteita noudattaen.

Sisältö

• vastuullisuus ja ammatillinen toiminta opinnoissa ja sairaanhoitajan työssä
• ammatillinen toiminta työyhteisössä, kollegiaalisuus ja työntekijyysosaaminen
• eri kulttuureista tulevat asiakkaat ja haavoittuvat asiakasryhmät
• omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
• oman toiminnan reflektointi ja eettisten ongelmien käsittely
• sosiaali- ja terveysalan keskeiset lait ja asetukset
• lähteisiin perustuva kirjoittaminen, ongelmaperustaisen tekstin rakenne

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty: Opiskelija
• toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
• harjaantuu toimimaan hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti
• harjaantuu ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden/potilaiden kanssa
• harjaantuu huomio oman toiminnan suunnittelun asiakkaan voimavarat huomioiden
• osaa reflektoida ja tunnistaa omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä eettisiä ongelmia
• tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita
• osaa noudattaa opintoihin liittyvän kirjoittamisen perusperiaatteita TAMKin raportointiohjeen mukaisesti.


Hylätty: Opiskelija
• ei toimi vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja jättää noudattamatta harjoittelun ohjeistuksia
• ei osaa toimia hyvien työyhteistaitojen mukaisesti
• ei kykene ammatilliseen tai hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten tai eri taustaisten asiakkaiden/ potilaiden kanssa
• ei harjaannu huomioimaan oman toiminnan suunnittelua asiakkaan voimavarat huomioiden
• ei osaa reflektoida ja tunnistaa omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä eettisiä ongelmia
• ei tunne hoitotyön ammattilaisen toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa
• ei osaa noudattaa opintoihin liittyvän kirjoittamisen perusperiaatteita TAMKin raportointiohjeen mukaisesti.

Ilmoittautumisaika

06.01.2025 - 31.01.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 30.05.2025

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Maiju Hirvonen
  • Riikka Huttunen
Vastuuhenkilö

Riikka Huttunen

Ryhmät
  • 25ASH1BL
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 25ASH1BL

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla harjaannut ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja kohtaamisessa. Lisäksi opit reflektoimaan omaa osaamistasi monipuolisin keinoin.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
• harjaantuu toimimaan ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä
• harjaantuu ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja kohtaamisessa eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden/potilaiden kanssa
• harjaantuu tunnistamaan asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia lisääviä tekijöitä
• kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä tunnistaa eettisiä ongelmia
• tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen keskeisimmät lait ja asetukset
• osaa kirjoittaa asiatyylisen ongelmaperustaisen tekstin TAMKin raportointiohjeen pääperiaatteita noudattaen.

Sisältö (OJ)

• vastuullisuus ja ammatillinen toiminta opinnoissa ja sairaanhoitajan työssä
• ammatillinen toiminta työyhteisössä, kollegiaalisuus ja työntekijyysosaaminen
• eri kulttuureista tulevat asiakkaat ja haavoittuvat asiakasryhmät
• omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
• oman toiminnan reflektointi ja eettisten ongelmien käsittely
• sosiaali- ja terveysalan keskeiset lait ja asetukset
• lähteisiin perustuva kirjoittaminen, ongelmaperustaisen tekstin rakenne

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty: Opiskelija
• toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
• harjaantuu toimimaan hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti
• harjaantuu ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden/potilaiden kanssa
• harjaantuu huomio oman toiminnan suunnittelun asiakkaan voimavarat huomioiden
• osaa reflektoida ja tunnistaa omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä eettisiä ongelmia
• tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita
• osaa noudattaa opintoihin liittyvän kirjoittamisen perusperiaatteita TAMKin raportointiohjeen mukaisesti.


Hylätty: Opiskelija
• ei toimi vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja jättää noudattamatta harjoittelun ohjeistuksia
• ei osaa toimia hyvien työyhteistaitojen mukaisesti
• ei kykene ammatilliseen tai hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten tai eri taustaisten asiakkaiden/ potilaiden kanssa
• ei harjaannu huomioimaan oman toiminnan suunnittelua asiakkaan voimavarat huomioiden
• ei osaa reflektoida ja tunnistaa omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä eettisiä ongelmia
• ei tunne hoitotyön ammattilaisen toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa
• ei osaa noudattaa opintoihin liittyvän kirjoittamisen perusperiaatteita TAMKin raportointiohjeen mukaisesti.

Aika ja paikka

Syyslukukausi 2024.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ohjattu harjoittelu 1: hyväksiluetaan aiemmalla osaamisella.
Osaaminen osoitetaan kontaktiopetukseen osallistumalla ja itsenäisellä työskentelyllä.

Oppimateriaalit

Abdrbo, A. 2017. Assessment of Nursing Students’ Communication Skills. Nursing Education Perspectives. 38 (3), 149-151.

Crawford, R., McGrath, B., Christiansen, A., Roach,D., Salamonson, Y., Wall. P. & Ramjan, L. 2020.
First year nursing students’ perceptions of learning interpersonal communication skills in their paid work:
A multi-site Australasian study. Nursing Eduction in Practice. 48, 1-7.

Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 

Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 559/1994 (sis. vaitiolovelvollisuus, salassapito)

Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. 8., uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro.

Mäkisalo-Ropponen, M. 2012. Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. 2. painos. Helsinki: SanomaPro.

Sairaanhoitajaliiton sosiaalisen median ohjeet
https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-sosiaalisen-median-ohjeet.pdf

TAMKin kirjallisen raportoinnin –ohjeet

Valvira https://www.valvira.fi/

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaislaajuus 3 opintopistettä eli 81 h. (yksi opintopiste on 27 h opiskelijan työtä).
Tämä sisältää aikaisemmin hankitun osaamisen osoittamisen osallistumalla kontaktiopetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn.
Lisäksi opiskelija osallistuu Kirjoitusviestinnän tunneilla ja pajoihin lukujärjestyksen mukaisesti.
Opintojaksolla tuotetaan kirjallinen essee workseed-oppimisalustalle.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija AHOToiopintojakso lähihoitajan tutkinnolla ja työkokemuksella.
Opiskelija osoittaa aiemman hankitun osaamisensa osallistumalla kontaktiopetukseen.
Opiskelija osallistuu myös kirjoitusviestinnän tunneille.
Lisäksi opiskelija osallistuu mahdollisuuksien mukaan joko järjestöpäivään syksyllä tai keväällä kv-viikkolle yhtenä sovittuna päivänä.

Mikäli opiskeilija on estynyt osallistumaan kontaktiopetukseen, hän tekee erillisen ohjeen mukaisesti reflektoivan esseen workseediin.

Ilmoittautumisaika

03.08.2024 - 01.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 31.12.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Kirsi Mattila
  • Maiju Hirvonen
Vastuuhenkilö

Kirsi Mattila

Ryhmät
  • 24ASH2CL
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 24ASH2CL

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla harjaannut ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja kohtaamisessa. Lisäksi opit reflektoimaan omaa osaamistasi monipuolisin keinoin.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
• harjaantuu toimimaan ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä
• harjaantuu ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja kohtaamisessa eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden/potilaiden kanssa
• harjaantuu tunnistamaan asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia lisääviä tekijöitä
• kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä tunnistaa eettisiä ongelmia
• tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen keskeisimmät lait ja asetukset
• osaa kirjoittaa asiatyylisen ongelmaperustaisen tekstin TAMKin raportointiohjeen pääperiaatteita noudattaen.

Sisältö (OJ)

• vastuullisuus ja ammatillinen toiminta opinnoissa ja sairaanhoitajan työssä
• ammatillinen toiminta työyhteisössä, kollegiaalisuus ja työntekijyysosaaminen
• eri kulttuureista tulevat asiakkaat ja haavoittuvat asiakasryhmät
• omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
• oman toiminnan reflektointi ja eettisten ongelmien käsittely
• sosiaali- ja terveysalan keskeiset lait ja asetukset
• lähteisiin perustuva kirjoittaminen, ongelmaperustaisen tekstin rakenne

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty: Opiskelija
• toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
• harjaantuu toimimaan hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti
• harjaantuu ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden/potilaiden kanssa
• harjaantuu huomio oman toiminnan suunnittelun asiakkaan voimavarat huomioiden
• osaa reflektoida ja tunnistaa omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä eettisiä ongelmia
• tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita
• osaa noudattaa opintoihin liittyvän kirjoittamisen perusperiaatteita TAMKin raportointiohjeen mukaisesti.


Hylätty: Opiskelija
• ei toimi vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja jättää noudattamatta harjoittelun ohjeistuksia
• ei osaa toimia hyvien työyhteistaitojen mukaisesti
• ei kykene ammatilliseen tai hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten tai eri taustaisten asiakkaiden/ potilaiden kanssa
• ei harjaannu huomioimaan oman toiminnan suunnittelua asiakkaan voimavarat huomioiden
• ei osaa reflektoida ja tunnistaa omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä eettisiä ongelmia
• ei tunne hoitotyön ammattilaisen toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa
• ei osaa noudattaa opintoihin liittyvän kirjoittamisen perusperiaatteita TAMKin raportointiohjeen mukaisesti.

Aika ja paikka

19.08.2024 - 22.12.2024

Järjestöpäivä 4.11.2024

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei ole.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ohjattu harjoittelu 1 sisältää 1. lukukaudella yhden viikon käytännön harjoittelua ikäihmisten parissa, opetusta, oppimistilanteiden reflektiota ja ryhmätyöskentelyä lähiopiskeluna.

Oppimateriaalit

Abdrbo, A. 2017. Assessment of Nursing Students’ Communication Skills. Nursing Education Perspectives. 38 (3), 149-151.

Crawford, R., McGrath, B., Christiansen, A., Roach,D., Salamonson, Y., Wall. P. & Ramjan, L. 2020. First year nursing students’ perceptions of learning interpersonal communication skills in their paid work: A multi-site Australasian study. Nursing Eduction in Practice. 48, 1-7.

Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 

Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 559/1994 (sis. vaitiolovelvollisuus, salassapito)

Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. 8., uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro.

Mäkisalo-Ropponen, M. 2012. Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. 2. painos. Helsinki: SanomaPro.

Sairaanhoitajaliiton sosiaalisen median ohjeet https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-sosiaalisen-median-ohjeet.pdf

TAMKin kirjallisen raportoinnin –ohjeet

Valvira https://www.valvira.fi/

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Laajuus 81 h. Kokonaistuntimäärään sisältyy harjoittelujakson oppitunnit, kirjoitusviestinnän tunnit, ryhmätyöskentely ja harjoitteluyksikössä suoritettavat 36 tuntia.

Kokonaislaajuus 3 opintopistettä eli 81 h. (yksi opintopiste on 27 h opiskelijan työtä)

Kokonaistuntimäärään sisältyy:

Harjoittelujakson orientaatiotunti 4h

Ammatillista toimintaa ohjaava lainsäädäntö (4 h)

Harjoittelujakson reflektiot 8 h (esimerkiksi 4+4)

Kv-viikon tai Hoitotyön päivän tms. ohjelmaa 6 h (keväisin) tai Järjestöpäivä tms. syksyisin.

Harkkapaikan etsintä sekä arviointilomakkeen täyttö 5 h

Harjoitteluyksikössä suoritettava tuntimäärä on 36 h (yksi kokonainen viikko)

Kirjoitusviestintä 2 h + 2 h + 2 h pajat

Tehtävän tekemiseen 14 h (kansilehti, sisällysluettelo, 4 sivua asiatekstiä, lähdeluettelo) + todiste osallistumisesta Järjestöpäivään/KV-viikkoon.

Eli yhteensä 81 tuntia.

Sisällön jaksotus

Ohjattu harjoittelu 1 harjoittelun tarkoituksena on tutustua erilaisiin sosiaali- ja terveysalan ikäihmisten toimintayksikköihin ja harjaantua ammatillisessa vuorovaikutuksessa. Harjoittelu sisältää yhden viikon/36 h käytännön harjoittelua erikseen sovittuna aikana. Harjoitteluiden puuttuvat tunnit korvataan tunti tunnista.

Tunneilla on 100 % läsnäolovelvollisuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijalla on mahdollisuus AHOToida opintojakso, jos hänellä on tavoitteisiin soveltuva lähihoitajan tutkinto tai työkokemusta lähihoitajana tai vastaavana ja hän voi saavuttaa ko. opintojakson tavoitteet aiemmin hankkimallaan osaamisella. Opiskelija osoittaa aiemman hankitun osaamisensa hänelle osoitetulla kirjallisella tehtävällä, jonka hän toteuttaa TAMKin kirjallisten ohjeiden mukaisesti. Opiskelija osallistuu myös kirjoistuviestinnän tunneille. Lisäksi opiskelija osallistuu joko järjestöpäivään syksyllä tai keväällä kv-viikkolle yhtenä sovittuna päivänä.

Järjestöpäivä 4.11.2024

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehdään yksin tai pariharjoitteluna esimerkiksi julkisen, yksityisen tai kolmannen sektorin työelämäyhteistyökumppaneiden kanssa ikäihmisten parissa. Harjoittelupaikkoja ei varata Jobiilista vaan opiskelija hankkii harjoittelupaikan itse.

Kansainvälisyys

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla harjaannut ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja kohtaamisessa. Lisäksi opit reflektoimaan omaa osaamistasi monipuolisin keinoin.

Ilmoittautumisaika

12.08.2024 - 06.10.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 22.12.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Nisula
  • Piia Jokiranta
  • Eija Lähteenmäki
Vastuuhenkilö

Sanna Nisula

Ryhmät
  • 24SH2B
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 24SH2B

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla harjaannut ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja kohtaamisessa. Lisäksi opit reflektoimaan omaa osaamistasi monipuolisin keinoin.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
• harjaantuu toimimaan ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä
• harjaantuu ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja kohtaamisessa eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden/potilaiden kanssa
• harjaantuu tunnistamaan asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia lisääviä tekijöitä
• kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä tunnistaa eettisiä ongelmia
• tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen keskeisimmät lait ja asetukset
• osaa kirjoittaa asiatyylisen ongelmaperustaisen tekstin TAMKin raportointiohjeen pääperiaatteita noudattaen.

Sisältö (OJ)

• vastuullisuus ja ammatillinen toiminta opinnoissa ja sairaanhoitajan työssä
• ammatillinen toiminta työyhteisössä, kollegiaalisuus ja työntekijyysosaaminen
• eri kulttuureista tulevat asiakkaat ja haavoittuvat asiakasryhmät
• omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
• oman toiminnan reflektointi ja eettisten ongelmien käsittely
• sosiaali- ja terveysalan keskeiset lait ja asetukset
• lähteisiin perustuva kirjoittaminen, ongelmaperustaisen tekstin rakenne

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty: Opiskelija
• toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
• harjaantuu toimimaan hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti
• harjaantuu ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden/potilaiden kanssa
• harjaantuu huomio oman toiminnan suunnittelun asiakkaan voimavarat huomioiden
• osaa reflektoida ja tunnistaa omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä eettisiä ongelmia
• tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita
• osaa noudattaa opintoihin liittyvän kirjoittamisen perusperiaatteita TAMKin raportointiohjeen mukaisesti.


Hylätty: Opiskelija
• ei toimi vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja jättää noudattamatta harjoittelun ohjeistuksia
• ei osaa toimia hyvien työyhteistaitojen mukaisesti
• ei kykene ammatilliseen tai hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten tai eri taustaisten asiakkaiden/ potilaiden kanssa
• ei harjaannu huomioimaan oman toiminnan suunnittelua asiakkaan voimavarat huomioiden
• ei osaa reflektoida ja tunnistaa omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä eettisiä ongelmia
• ei tunne hoitotyön ammattilaisen toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa
• ei osaa noudattaa opintoihin liittyvän kirjoittamisen perusperiaatteita TAMKin raportointiohjeen mukaisesti.

Aika ja paikka

Ohjattu harjoittelu 1 toteutuu viikolla 46.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei ole.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ohjattu harjoittelu 1 sisältää 1. lukukaudella yhden viikon käytännön harjoittelua ikäihmisten parissa, opetusta, oppimistilanteiden reflektiota ja ryhmätyöskentelyä lähiopiskeluna.

Oppimateriaalit

Abdrbo, A. 2017. Assessment of Nursing Students’ Communication Skills. Nursing Education Perspectives. 38 (3), 149-151.

Crawford, R., McGrath, B., Christiansen, A., Roach,D., Salamonson, Y., Wall. P. & Ramjan, L. 2020. First year nursing students’ perceptions of learning interpersonal communication skills in their paid work: A multi-site Australasian study. Nursing Eduction in Practice. 48, 1-7.

Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 

Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 559/1994 (sis. vaitiolovelvollisuus, salassapito)

Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. 8., uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro.

Mäkisalo-Ropponen, M. 2012. Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. 2. painos. Helsinki: SanomaPro.

Sairaanhoitajaliiton sosiaalisen median ohjeet https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-sosiaalisen-median-ohjeet.pdf

TAMKin kirjallisen raportoinnin –ohjeet

Valvira https://www.valvira.fi/

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Laajuus 81 h. Kokonaistuntimäärään sisältyy harjoittelujakson oppitunnit, kirjoitusviestinnän tunnit, ryhmätyöskentely ja harjoitteluyksikössä suoritettavat 36 tuntia.

Kokonaislaajuus 3 opintopistettä eli 81 h. (yksi opintopiste on 27 h opiskelijan työtä)

Kokonaistuntimäärään sisältyy:

Harjoittelujakson orientaatiotunti 4h

Ammatillista toimintaa ohjaava lainsäädäntö (4 h)

Harjoittelujakson reflektiot 8 h (esimerkiksi 4+4)

Kv-viikon tai Hoitotyön päivän tms. ohjelmaa 6 h (keväisin) tai Järjestöpäivä tms. syksyisin.

Harkkapaikan etsintä sekä arviointilomakkeen täyttö 5 h

Harjoitteluyksikössä suoritettava tuntimäärä on 36 h (yksi kokonainen viikko)

Kirjoitusviestintä 2 h + 2 h + 2 h pajat

Tehtävän tekemiseen 14 h (kansilehti, sisällysluettelo, 4 sivua asiatekstiä, lähdeluettelo) + todiste osallistumisesta Järjestöpäivään/KV-viikkoon.

Eli yhteensä 81 tuntia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijalla on mahdollisuus AHOToida opintojakso, jos hänellä on tavoitteisiin soveltuva lähihoitajan tutkinto tai työkokemusta lähihoitajana tai vastaavana ja hän voi saavuttaa ko. opintojakson tavoitteet aiemmin hankkimallaan osaamisella. Opiskelija osoittaa aiemman hankitun osaamisensa hänelle osoitetulla kirjallisella tehtävällä, jonka hän toteuttaa TAMKin kirjallisten ohjeiden mukaisesti. Opiskelija osallistuu myös kirjoistuviestinnän tunneille. Lisäksi opiskelija osallistuu joko järjestöpäivään syksyllä tai keväällä kv-viikkolle yhtenä sovittuna päivänä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehdään yksin tai pariharjoitteluna esimerkiksi julkisen, yksityisen tai kolmannen sektorin työelämäyhteistyökumppaneiden kanssa ikäihmisten parissa. Harjoittelupaikkoja ei varata Jobiilista vaan opiskelija hankkii harjoittelupaikan itse.

Kansainvälisyys

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Ohjattu harjoittelu 1 harjoittelun tarkoituksena on tutustua erilaisiin sosiaali- ja terveysalan ikäihmisten toimintayksikköihin ja harjaantua ammatillisessa vuorovaikutuksessa. Harjoittelu sisältää yhden viikon/36 h käytännön harjoittelua erikseen sovittuna aikana. Harjoitteluiden puuttuvat tunnit korvataan tunti tunnista.

Tunneilla on 100 % läsnäolovelvollisuus.

Ilmoittautumisaika

20.07.2024 - 18.08.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 22.12.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Anna-Mari Rautiola
  • Eija Lähteenmäki
Vastuuhenkilö

Anna-Mari Rautiola

Ryhmät
  • 24ASH2A
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla harjaannut ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja kohtaamisessa. Lisäksi opit reflektoimaan omaa osaamistasi monipuolisin keinoin.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
• harjaantuu toimimaan ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä
• harjaantuu ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja kohtaamisessa eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden/potilaiden kanssa
• harjaantuu tunnistamaan asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia lisääviä tekijöitä
• kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä tunnistaa eettisiä ongelmia
• tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen keskeisimmät lait ja asetukset
• osaa kirjoittaa asiatyylisen ongelmaperustaisen tekstin TAMKin raportointiohjeen pääperiaatteita noudattaen.

Sisältö (OJ)

• vastuullisuus ja ammatillinen toiminta opinnoissa ja sairaanhoitajan työssä
• ammatillinen toiminta työyhteisössä, kollegiaalisuus ja työntekijyysosaaminen
• eri kulttuureista tulevat asiakkaat ja haavoittuvat asiakasryhmät
• omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
• oman toiminnan reflektointi ja eettisten ongelmien käsittely
• sosiaali- ja terveysalan keskeiset lait ja asetukset
• lähteisiin perustuva kirjoittaminen, ongelmaperustaisen tekstin rakenne

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty: Opiskelija
• toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
• harjaantuu toimimaan hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti
• harjaantuu ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden/potilaiden kanssa
• harjaantuu huomio oman toiminnan suunnittelun asiakkaan voimavarat huomioiden
• osaa reflektoida ja tunnistaa omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä eettisiä ongelmia
• tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita
• osaa noudattaa opintoihin liittyvän kirjoittamisen perusperiaatteita TAMKin raportointiohjeen mukaisesti.


Hylätty: Opiskelija
• ei toimi vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja jättää noudattamatta harjoittelun ohjeistuksia
• ei osaa toimia hyvien työyhteistaitojen mukaisesti
• ei kykene ammatilliseen tai hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten tai eri taustaisten asiakkaiden/ potilaiden kanssa
• ei harjaannu huomioimaan oman toiminnan suunnittelua asiakkaan voimavarat huomioiden
• ei osaa reflektoida ja tunnistaa omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä eettisiä ongelmia
• ei tunne hoitotyön ammattilaisen toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa
• ei osaa noudattaa opintoihin liittyvän kirjoittamisen perusperiaatteita TAMKin raportointiohjeen mukaisesti.

Aika ja paikka

Ohjattu harjoittelu 1:n käytännön harjoittelu toteutuu opiskelijan valitsemana ajankohtana ensimmäisen lukukauden aikana.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei ole.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ohjattu harjoittelu 1 sisältää 1. lukukaudella yhden viikon käytännön harjoittelua ikäihmisten parissa, opetusta, oppimistilanteiden reflektiota ja ryhmätyöskentelyä lähiopiskeluna.

Oppimateriaalit

Abdrbo, A. 2017. Assessment of Nursing Students’ Communication Skills. Nursing Education Perspectives. 38 (3), 149-151.

Crawford, R., McGrath, B., Christiansen, A., Roach,D., Salamonson, Y., Wall. P. & Ramjan, L. 2020. First year nursing students’ perceptions of learning interpersonal communication skills in their paid work: A multi-site Australasian study. Nursing Eduction in Practice. 48, 1-7.

Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 

Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 559/1994 (sis. vaitiolovelvollisuus, salassapito)

Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. 8., uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro.

Mäkisalo-Ropponen, M. 2012. Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. 2. painos. Helsinki: SanomaPro.

Sairaanhoitajaliiton sosiaalisen median ohjeet https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-sosiaalisen-median-ohjeet.pdf

TAMKin kirjallisen raportoinnin –ohjeet

Valvira https://www.valvira.fi/

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Laajuus 81 h. Kokonaistuntimäärään sisältyy harjoittelujakson oppitunnit, kirjoitusviestinnän tunnit, ryhmätyöskentely ja harjoitteluyksikössä suoritettavat 36 tuntia.

Kokonaislaajuus 3 opintopistettä eli 81 h. (yksi opintopiste on 27 h opiskelijan työtä)

Kokonaistuntimäärään sisältyy:

Harjoittelujakson orientaatiotunti 2h.

Ammatillista toimintaa ohjaava lainsäädäntö ( 2h + kotitehtävä 2h)

Harjoittelujakson reflektiot 10 h (sisältää sekä läsnäolon koululla 6h, että ennakkotehtävän tekemisen 2h että verkossa käytävän keskustelun 2h)

Kv-viikon tai Hoitotyön päivän tms. ohjelmaa 6 h (keväisin) tai Järjestöpäivä tms. syksyisin.

Harkkapaikan etsintä sekä arviointilomakkeen täyttö 5 h

Harjoitteluyksikössä suoritettava tuntimäärä on 36 h (yksi kokonainen viikko)

Kirjoitusviestintä 2 h + 2 h + 2 h pajat

Tehtävän tekemiseen 14 h (kansilehti, sisällysluettelo, 4 sivua asiatekstiä, lähdeluettelo) + todiste osallistumisesta Järjestöpäivään/KV-viikkoon.

Eli yhteensä 81 tuntia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijalla on mahdollisuus AHOToida opintojakso, jos hänellä on tavoitteisiin soveltuva lähihoitajan tutkinto tai työkokemusta lähihoitajana tai vastaavana ja hän voi saavuttaa ko. opintojakson tavoitteet aiemmin hankkimallaan osaamisella. Opiskelija osoittaa aiemman hankitun osaamisensa hänelle osoitetulla kirjallisella tehtävällä, jonka hän toteuttaa TAMKin kirjallisten ohjeiden mukaisesti. Opiskelija osallistuu myös kirjoitusviestinnän tunneille.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehdään yksin tai pariharjoitteluna esimerkiksi julkisen, yksityisen tai kolmannen sektorin työelämäyhteistyökumppaneiden kanssa ikäihmisten parissa. Harjoittelupaikkoja ei varata Jobiilista vaan opiskelija hankkii harjoittelupaikan itse.

Kansainvälisyys

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Ohjattu harjoittelu 1 harjoittelun tarkoituksena on tutustua erilaisiin sosiaali- ja terveysalan ikäihmisten toimintayksikköihin ja harjaantua ammatillisessa vuorovaikutuksessa. Harjoittelu sisältää yhden viikon/36 h käytännön harjoittelua erikseen sovittuna aikana. Harjoitteluiden puuttuvat tunnit korvataan tunti tunnista.

Tunneilla on 100 % läsnäolovelvollisuus.

Muutokset toteutussuunnitelmaan ovat mahdollisia.

Ilmoittautumisaika

20.07.2024 - 24.09.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 22.12.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Gitte Taulo
  • Eija Lähteenmäki
  • Kirsi Mattila
Vastuuhenkilö

Kirsi Mattila

Ryhmät
  • 24SH2A
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 24SH2A

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla harjaannut ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja kohtaamisessa. Lisäksi opit reflektoimaan omaa osaamistasi monipuolisin keinoin.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
• harjaantuu toimimaan ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä
• harjaantuu ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja kohtaamisessa eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden/potilaiden kanssa
• harjaantuu tunnistamaan asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia lisääviä tekijöitä
• kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä tunnistaa eettisiä ongelmia
• tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen keskeisimmät lait ja asetukset
• osaa kirjoittaa asiatyylisen ongelmaperustaisen tekstin TAMKin raportointiohjeen pääperiaatteita noudattaen.

Sisältö (OJ)

• vastuullisuus ja ammatillinen toiminta opinnoissa ja sairaanhoitajan työssä
• ammatillinen toiminta työyhteisössä, kollegiaalisuus ja työntekijyysosaaminen
• eri kulttuureista tulevat asiakkaat ja haavoittuvat asiakasryhmät
• omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
• oman toiminnan reflektointi ja eettisten ongelmien käsittely
• sosiaali- ja terveysalan keskeiset lait ja asetukset
• lähteisiin perustuva kirjoittaminen, ongelmaperustaisen tekstin rakenne

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty: Opiskelija
• toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
• harjaantuu toimimaan hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti
• harjaantuu ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden/potilaiden kanssa
• harjaantuu huomio oman toiminnan suunnittelun asiakkaan voimavarat huomioiden
• osaa reflektoida ja tunnistaa omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä eettisiä ongelmia
• tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita
• osaa noudattaa opintoihin liittyvän kirjoittamisen perusperiaatteita TAMKin raportointiohjeen mukaisesti.


Hylätty: Opiskelija
• ei toimi vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja jättää noudattamatta harjoittelun ohjeistuksia
• ei osaa toimia hyvien työyhteistaitojen mukaisesti
• ei kykene ammatilliseen tai hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten tai eri taustaisten asiakkaiden/ potilaiden kanssa
• ei harjaannu huomioimaan oman toiminnan suunnittelua asiakkaan voimavarat huomioiden
• ei osaa reflektoida ja tunnistaa omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä eettisiä ongelmia
• ei tunne hoitotyön ammattilaisen toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa
• ei osaa noudattaa opintoihin liittyvän kirjoittamisen perusperiaatteita TAMKin raportointiohjeen mukaisesti.

Aika ja paikka

19.08.2024 - 22.12.2024

Harjoitteluviikko on vko 43.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei ole.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ohjattu harjoittelu 1 sisältää 1. lukukaudella yhden viikon käytännön harjoittelua ikäihmisten parissa, opetusta, oppimistilanteiden reflektiota ja ryhmätyöskentelyä lähiopiskeluna.

Oppimateriaalit

Abdrbo, A. 2017. Assessment of Nursing Students’ Communication Skills. Nursing Education Perspectives. 38 (3), 149-151.

Crawford, R., McGrath, B., Christiansen, A., Roach,D., Salamonson, Y., Wall. P. & Ramjan, L. 2020. First year nursing students’ perceptions of learning interpersonal communication skills in their paid work: A multi-site Australasian study. Nursing Eduction in Practice. 48, 1-7.

Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 

Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 559/1994 (sis. vaitiolovelvollisuus, salassapito)

Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. 8., uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro.

Mäkisalo-Ropponen, M. 2012. Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. 2. painos. Helsinki: SanomaPro.

Sairaanhoitajaliiton sosiaalisen median ohjeet https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-sosiaalisen-median-ohjeet.pdf

TAMKin kirjallisen raportoinnin –ohjeet

Valvira https://www.valvira.fi/

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Laajuus 81 h. Kokonaistuntimäärään sisältyy harjoittelujakson oppitunnit, kirjoitusviestinnän tunnit, ryhmätyöskentely ja harjoitteluyksikössä suoritettavat 36 tuntia.

Kokonaislaajuus 3 opintopistettä eli 81 h. (yksi opintopiste on 27 h opiskelijan työtä)

Kokonaistuntimäärään sisältyy:

Harjoittelujakson orientaatiotunti 4h

Ammatillista toimintaa ohjaava lainsäädäntö (4 h)

Harjoittelujakson reflektiot 8 h (esimerkiksi 4+4)

Kv-viikon tai Hoitotyön päivän tms. ohjelmaa 6 h (keväisin) tai Järjestöpäivä tms. syksyisin.

Harkkapaikan etsintä sekä arviointilomakkeen täyttö 5 h

Harjoitteluyksikössä suoritettava tuntimäärä on 36 h (yksi kokonainen viikko)

Kirjoitusviestintä 2 h + 2 h + 2 h pajat

Tehtävän tekemiseen 14 h (kansilehti, sisällysluettelo, 4 sivua asiatekstiä, lähdeluettelo) + todiste osallistumisesta Järjestöpäivään/KV-viikkoon.

Eli yhteensä 81 tuntia.

Sisällön jaksotus

Ohjattu harjoittelu 1 harjoittelun tarkoituksena on tutustua erilaisiin sosiaali- ja terveysalan ikäihmisten toimintayksikköihin ja harjaantua ammatillisessa vuorovaikutuksessa. Harjoittelu sisältää yhden viikon/36 h käytännön harjoittelua erikseen sovittuna aikana. Harjoitteluiden puuttuvat tunnit korvataan tunti tunnista.

Tunneilla on 100 % läsnäolovelvollisuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijalla on mahdollisuus AHOToida opintojakso, jos hänellä on tavoitteisiin soveltuva lähihoitajan tutkinto tai työkokemusta lähihoitajana tai vastaavana ja hän voi saavuttaa ko. opintojakson tavoitteet aiemmin hankkimallaan osaamisella. Opiskelija osoittaa aiemman hankitun osaamisensa hänelle osoitetulla kirjallisella tehtävällä, jonka hän toteuttaa TAMKin kirjallisten ohjeiden mukaisesti. Opiskelija osallistuu myös kirjoistuviestinnän tunneille. Lisäksi opiskelija osallistuu joko järjestöpäivään syksyllä tai keväällä kv-viikkolle yhtenä sovittuna päivänä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehdään yksin tai pariharjoitteluna esimerkiksi julkisen, yksityisen tai kolmannen sektorin työelämäyhteistyökumppaneiden kanssa ikäihmisten parissa. Harjoittelupaikkoja ei varata Jobiilista vaan opiskelija hankkii harjoittelupaikan itse.

Kansainvälisyys

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla harjaannut ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja kohtaamisessa. Lisäksi opit reflektoimaan omaa osaamistasi monipuolisin keinoin.

Ilmoittautumisaika

20.07.2024 - 18.08.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 22.12.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

0 - 45

Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Sanna Eironen
  • Johanna Granlund
Vastuuhenkilö

Sanna Eironen

Ryhmät
  • 24ASH2B
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, monimuotototeutus

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla harjaannut ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja kohtaamisessa. Lisäksi opit reflektoimaan omaa osaamistasi monipuolisin keinoin.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
• harjaantuu toimimaan ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä
• harjaantuu ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja kohtaamisessa eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden/potilaiden kanssa
• harjaantuu tunnistamaan asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia lisääviä tekijöitä
• kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä tunnistaa eettisiä ongelmia
• tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen keskeisimmät lait ja asetukset
• osaa kirjoittaa asiatyylisen ongelmaperustaisen tekstin TAMKin raportointiohjeen pääperiaatteita noudattaen.

Sisältö (OJ)

• vastuullisuus ja ammatillinen toiminta opinnoissa ja sairaanhoitajan työssä
• ammatillinen toiminta työyhteisössä, kollegiaalisuus ja työntekijyysosaaminen
• eri kulttuureista tulevat asiakkaat ja haavoittuvat asiakasryhmät
• omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
• oman toiminnan reflektointi ja eettisten ongelmien käsittely
• sosiaali- ja terveysalan keskeiset lait ja asetukset
• lähteisiin perustuva kirjoittaminen, ongelmaperustaisen tekstin rakenne

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty: Opiskelija
• toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
• harjaantuu toimimaan hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti
• harjaantuu ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden/potilaiden kanssa
• harjaantuu huomio oman toiminnan suunnittelun asiakkaan voimavarat huomioiden
• osaa reflektoida ja tunnistaa omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä eettisiä ongelmia
• tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita
• osaa noudattaa opintoihin liittyvän kirjoittamisen perusperiaatteita TAMKin raportointiohjeen mukaisesti.


Hylätty: Opiskelija
• ei toimi vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja jättää noudattamatta harjoittelun ohjeistuksia
• ei osaa toimia hyvien työyhteistaitojen mukaisesti
• ei kykene ammatilliseen tai hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten tai eri taustaisten asiakkaiden/ potilaiden kanssa
• ei harjaannu huomioimaan oman toiminnan suunnittelua asiakkaan voimavarat huomioiden
• ei osaa reflektoida ja tunnistaa omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä eettisiä ongelmia
• ei tunne hoitotyön ammattilaisen toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa
• ei osaa noudattaa opintoihin liittyvän kirjoittamisen perusperiaatteita TAMKin raportointiohjeen mukaisesti.

Aika ja paikka

Ohjattu harjoittelu 1 toteutuu opiskelijan valitsemana ajankohtana ensimmäisen lukukauden aikana.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei ole.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ohjattu harjoittelu 1 sisältää 1. lukukaudella yhden viikon käytännön harjoittelua ikäihmisten parissa, opetusta, oppimistilanteiden reflektiota ja ryhmätyöskentelyä lähiopiskeluna.

Oppimateriaalit

Abdrbo, A. 2017. Assessment of Nursing Students’ Communication Skills. Nursing Education Perspectives. 38 (3), 149-151.

Crawford, R., McGrath, B., Christiansen, A., Roach,D., Salamonson, Y., Wall. P. & Ramjan, L. 2020. First year nursing students’ perceptions of learning interpersonal communication skills in their paid work: A multi-site Australasian study. Nursing Eduction in Practice. 48, 1-7.

Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 

Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 559/1994 (sis. vaitiolovelvollisuus, salassapito)

Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. 8., uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro.

Mäkisalo-Ropponen, M. 2012. Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. 2. painos. Helsinki: SanomaPro.

Sairaanhoitajaliiton sosiaalisen median ohjeet https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-sosiaalisen-median-ohjeet.pdf

TAMKin kirjallisen raportoinnin –ohjeet

Valvira https://www.valvira.fi/

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Laajuus 81 h. Kokonaistuntimäärään sisältyy harjoittelujakson oppitunnit, kirjoitusviestinnän tunnit, ryhmätyöskentely ja harjoitteluyksikössä suoritettavat 36 tuntia.

Kokonaislaajuus 3 opintopistettä eli 81 h. (yksi opintopiste on 27 h opiskelijan työtä)

Kokonaistuntimäärään sisältyy:

Harjoittelujakson orientaatiotunti 4h

Ammatillista toimintaa ohjaava lainsäädäntö (4 h)

Harjoittelujakson reflektiot 8 h

Kv-viikon tai Hoitotyön päivän tms. ohjelmaa 6 h (keväisin) tai Järjestöpäivä tms. syksyisin.

Harkkapaikan etsintä sekä arviointilomakkeen täyttö 5 h

Harjoitteluyksikössä suoritettava tuntimäärä on 36 h (yksi kokonainen viikko)

Kirjoitusviestintä 2 h + 2 h + 2 h pajat

Tehtävän tekemiseen 14 h (kansilehti, sisällysluettelo, 4 sivua asiatekstiä, lähdeluettelo) + todiste osallistumisesta Järjestöpäivään/KV-viikkoon.

Eli yhteensä 81 tuntia.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijalla on mahdollisuus AHOToida opintojakso, jos hänellä on tavoitteisiin soveltuva lähihoitajan tutkinto tai työkokemusta lähihoitajana tai vastaavana ja hän voi saavuttaa ko. opintojakson tavoitteet aiemmin hankkimallaan osaamisella. Opiskelija osoittaa aiemman hankitun osaamisensa hänelle osoitetulla kirjallisella tehtävällä, jonka hän toteuttaa TAMKin kirjallisten ohjeiden mukaisesti. Opiskelija osallistuu myös kirjoitusviestinnän tunneille.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehdään yksin tai pariharjoitteluna esimerkiksi julkisen, yksityisen tai kolmannen sektorin työelämäyhteistyökumppaneiden kanssa ikäihmisten parissa. Harjoittelupaikkoja ei varata Jobiilista vaan opiskelija hankkii harjoittelupaikan itse.

Kansainvälisyys

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Ohjattu harjoittelu 1 harjoittelun tarkoituksena on tutustua erilaisiin sosiaali- ja terveysalan ikäihmisten toimintayksikköihin ja harjaantua ammatillisessa vuorovaikutuksessa. Harjoittelu sisältää yhden viikon/36 h käytännön harjoittelua erikseen sovittuna aikana. Harjoitteluiden puuttuvat tunnit korvataan tunti tunnista.

Tunneilla on 100 % läsnäolovelvollisuus.

Ilmoittautumisaika

20.07.2024 - 06.10.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 22.12.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Ensihoitaja, kätilö ja terveydenhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma
  • Kätilön tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Maija Koivunen
  • Maija Korpikoski
  • Maiju Paldán
Vastuuhenkilö

Maija Koivunen

Ryhmät
  • 24TH
    Terveydenhoitajan tutkinto-ohjelma, 24TH
  • 24KL
    Kätilön tutkinto-ohjelma, 24KL

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla harjaannut ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja kohtaamisessa. Lisäksi opit reflektoimaan omaa osaamistasi monipuolisin keinoin.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
• harjaantuu toimimaan ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä
• harjaantuu ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja kohtaamisessa eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden/potilaiden kanssa
• harjaantuu tunnistamaan asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia lisääviä tekijöitä
• kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä tunnistaa eettisiä ongelmia
• tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen keskeisimmät lait ja asetukset
• osaa kirjoittaa asiatyylisen ongelmaperustaisen tekstin TAMKin raportointiohjeen pääperiaatteita noudattaen.

Sisältö (OJ)

• vastuullisuus ja ammatillinen toiminta opinnoissa ja sairaanhoitajan työssä
• ammatillinen toiminta työyhteisössä, kollegiaalisuus ja työntekijyysosaaminen
• eri kulttuureista tulevat asiakkaat ja haavoittuvat asiakasryhmät
• omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
• oman toiminnan reflektointi ja eettisten ongelmien käsittely
• sosiaali- ja terveysalan keskeiset lait ja asetukset
• lähteisiin perustuva kirjoittaminen, ongelmaperustaisen tekstin rakenne

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty: Opiskelija
• toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
• harjaantuu toimimaan hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti
• harjaantuu ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden/potilaiden kanssa
• harjaantuu huomio oman toiminnan suunnittelun asiakkaan voimavarat huomioiden
• osaa reflektoida ja tunnistaa omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä eettisiä ongelmia
• tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita
• osaa noudattaa opintoihin liittyvän kirjoittamisen perusperiaatteita TAMKin raportointiohjeen mukaisesti.


Hylätty: Opiskelija
• ei toimi vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja jättää noudattamatta harjoittelun ohjeistuksia
• ei osaa toimia hyvien työyhteistaitojen mukaisesti
• ei kykene ammatilliseen tai hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten tai eri taustaisten asiakkaiden/ potilaiden kanssa
• ei harjaannu huomioimaan oman toiminnan suunnittelua asiakkaan voimavarat huomioiden
• ei osaa reflektoida ja tunnistaa omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä eettisiä ongelmia
• ei tunne hoitotyön ammattilaisen toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa
• ei osaa noudattaa opintoihin liittyvän kirjoittamisen perusperiaatteita TAMKin raportointiohjeen mukaisesti.

Aika ja paikka

19.08.2024 - 22.12.2024

Harjoitteluviikko on vko 48.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei ole.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ohjattu harjoittelu 1 sisältää 1. lukukaudella yhden viikon käytännön harjoittelua eri ikäisten ihmisten parissa, opetusta, oppimistilanteiden reflektiota ja ryhmätyöskentelyä lähiopiskeluna.

Oppimateriaalit

Abdrbo, A. 2017. Assessment of Nursing Students’ Communication Skills. Nursing Education Perspectives. 38 (3), 149-151.

Crawford, R., McGrath, B., Christiansen, A., Roach,D., Salamonson, Y., Wall. P. & Ramjan, L. 2020. First year nursing students’ perceptions of learning interpersonal communication skills in their paid work: A multi-site Australasian study. Nursing Eduction in Practice. 48, 1-7.

Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 

Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 559/1994 (sis. vaitiolovelvollisuus, salassapito)

Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. 8., uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro.

Mäkisalo-Ropponen, M. 2012. Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. 2. painos. Helsinki: SanomaPro.

Sairaanhoitajaliiton sosiaalisen median ohjeet https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-sosiaalisen-median-ohjeet.pdf

TAMKin kirjallisen raportoinnin –ohjeet

Valvira https://www.valvira.fi/

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Laajuus 81 h. Kokonaistuntimäärään sisältyy harjoittelujakson oppitunnit, kirjoitusviestinnän tunnit, ryhmätyöskentely ja harjoitteluyksikössä suoritettavat 36 tuntia.

Kokonaislaajuus 3 opintopistettä eli 81 h. (yksi opintopiste on 27 h opiskelijan työtä)

Kokonaistuntimäärään sisältyy:

Harjoittelujakson orientaatiotunti 4h

Ammatillista toimintaa ohjaava lainsäädäntö (4 h)

Harjoittelujakson reflektiot 8 h (esimerkiksi 4+4)

Kv-viikon tai Hoitotyön päivän tms. ohjelmaa 6 h (keväisin) tai Järjestöpäivä tms. syksyisin.

Harkkapaikan etsintä sekä arviointilomakkeen täyttö 5 h

Harjoitteluyksikössä suoritettava tuntimäärä on 36 h (yksi kokonainen viikko)

Kirjoitusviestintä 2 h + 2 h + 2 h pajat

Tehtävän tekemiseen 14 h (kansilehti, sisällysluettelo, 4 sivua asiatekstiä, lähdeluettelo) + todiste osallistumisesta Järjestöpäivään/KV-viikkoon.

Eli yhteensä 81 tuntia.

Sisällön jaksotus

Ohjattu harjoittelu 1 harjoittelun tarkoituksena on tutustua erilaisiin sosiaali- ja terveysalan toimintayksikköihin ja harjaantua ammatillisessa vuorovaikutuksessa. Harjoittelu sisältää yhden viikon/36 h käytännön harjoittelua erikseen sovittuna aikana. Harjoitteluiden puuttuvat tunnit korvataan tunti tunnista.

Tunneilla on 100 % läsnäolovelvollisuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijalla on mahdollisuus AHOToida opintojakso, jos hänellä on tavoitteisiin soveltuva lähihoitajan tutkinto tai työkokemusta lähihoitajana tai vastaavana ja hän voi saavuttaa ko. opintojakson tavoitteet aiemmin hankkimallaan osaamisella. Opiskelija osoittaa aiemman hankitun osaamisensa hänelle osoitetulla kirjallisella tehtävällä, jonka hän toteuttaa TAMKin kirjallisten ohjeiden mukaisesti. Opiskelija osallistuu myös kirjoistuviestinnän tunneille. Lisäksi opiskelija osallistuu joko järjestöpäivään syksyllä tai keväällä kv-viikkolle yhtenä sovittuna päivänä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehdään yksin tai pariharjoitteluna esimerkiksi julkisen, yksityisen tai kolmannen sektorin työelämäyhteistyökumppaneiden kanssa. Harjoittelupaikkoja ei varata Jobiilista vaan opiskelija hankkii harjoittelupaikan itse.

Kansainvälisyys

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla harjaannut ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja kohtaamisessa. Lisäksi opit reflektoimaan omaa osaamistasi monipuolisin keinoin.

Ilmoittautumisaika

20.07.2024 - 09.10.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 22.12.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 52

Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Piia Jokiranta
  • Kirsi Toljamo
  • Maiju Hirvonen
Vastuuhenkilö

Kirsi Toljamo

Ryhmät
  • 24SH2C
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 24SH2C

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla harjaannut ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja kohtaamisessa. Lisäksi opit reflektoimaan omaa osaamistasi monipuolisin keinoin.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
• harjaantuu toimimaan ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä
• harjaantuu ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja kohtaamisessa eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden/potilaiden kanssa
• harjaantuu tunnistamaan asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia lisääviä tekijöitä
• kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä tunnistaa eettisiä ongelmia
• tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen keskeisimmät lait ja asetukset
• osaa kirjoittaa asiatyylisen ongelmaperustaisen tekstin TAMKin raportointiohjeen pääperiaatteita noudattaen.

Sisältö (OJ)

• vastuullisuus ja ammatillinen toiminta opinnoissa ja sairaanhoitajan työssä
• ammatillinen toiminta työyhteisössä, kollegiaalisuus ja työntekijyysosaaminen
• eri kulttuureista tulevat asiakkaat ja haavoittuvat asiakasryhmät
• omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
• oman toiminnan reflektointi ja eettisten ongelmien käsittely
• sosiaali- ja terveysalan keskeiset lait ja asetukset
• lähteisiin perustuva kirjoittaminen, ongelmaperustaisen tekstin rakenne

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty: Opiskelija
• toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
• harjaantuu toimimaan hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti
• harjaantuu ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden/potilaiden kanssa
• harjaantuu huomio oman toiminnan suunnittelun asiakkaan voimavarat huomioiden
• osaa reflektoida ja tunnistaa omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä eettisiä ongelmia
• tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita
• osaa noudattaa opintoihin liittyvän kirjoittamisen perusperiaatteita TAMKin raportointiohjeen mukaisesti.


Hylätty: Opiskelija
• ei toimi vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja jättää noudattamatta harjoittelun ohjeistuksia
• ei osaa toimia hyvien työyhteistaitojen mukaisesti
• ei kykene ammatilliseen tai hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten tai eri taustaisten asiakkaiden/ potilaiden kanssa
• ei harjaannu huomioimaan oman toiminnan suunnittelua asiakkaan voimavarat huomioiden
• ei osaa reflektoida ja tunnistaa omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä eettisiä ongelmia
• ei tunne hoitotyön ammattilaisen toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa
• ei osaa noudattaa opintoihin liittyvän kirjoittamisen perusperiaatteita TAMKin raportointiohjeen mukaisesti.

Aika ja paikka

19.08.2024 - 22.12.2024

Harjoitteluviikko on vko 48.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

Ei ole.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ohjattu harjoittelu 1 sisältää 1. lukukaudella yhden viikon käytännön harjoittelua ikäihmisten parissa, opetusta, oppimistilanteiden reflektiota ja ryhmätyöskentelyä lähiopiskeluna.

Oppimateriaalit

Abdrbo, A. 2017. Assessment of Nursing Students’ Communication Skills. Nursing Education Perspectives. 38 (3), 149-151.

Crawford, R., McGrath, B., Christiansen, A., Roach,D., Salamonson, Y., Wall. P. & Ramjan, L. 2020. First year nursing students’ perceptions of learning interpersonal communication skills in their paid work: A multi-site Australasian study. Nursing Eduction in Practice. 48, 1-7.

Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 

Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 559/1994 (sis. vaitiolovelvollisuus, salassapito)

Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. 8., uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro.

Mäkisalo-Ropponen, M. 2012. Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. 2. painos. Helsinki: SanomaPro.

Sairaanhoitajaliiton sosiaalisen median ohjeet https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-sosiaalisen-median-ohjeet.pdf

TAMKin kirjallisen raportoinnin –ohjeet

Valvira https://www.valvira.fi/

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Laajuus 81 h. Kokonaistuntimäärään sisältyy harjoittelujakson oppitunnit, kirjoitusviestinnän tunnit, ryhmätyöskentely ja harjoitteluyksikössä suoritettavat 36 tuntia.

Kokonaislaajuus 3 opintopistettä eli 81 h. (yksi opintopiste on 27 h opiskelijan työtä)

Kokonaistuntimäärään sisältyy:

Harjoittelujakson orientaatiotunti 4h

Ammatillista toimintaa ohjaava lainsäädäntö (4 h)

Harjoittelujakson reflektiot 8 h (esimerkiksi 4+4)

Järjestöpäivä 4.11.2024

Harkkapaikan etsintä sekä arviointilomakkeen täyttö 5 h

Harjoitteluyksikössä suoritettava tuntimäärä on 36 h (yksi kokonainen viikko)

Kirjoitusviestintä 2 h + 2 h + 2 h pajat

Tehtävän tekemiseen 14 h (kansilehti, sisällysluettelo, 4 sivua asiatekstiä, lähdeluettelo) + todiste osallistumisesta Järjestöpäivään/KV-viikkoon.

Eli yhteensä 81 tuntia.

Sisällön jaksotus

Ohjattu harjoittelu 1 harjoittelun tarkoituksena on tutustua erilaisiin sosiaali- ja terveysalan ikäihmisten toimintayksikköihin ja harjaantua ammatillisessa vuorovaikutuksessa. Harjoittelu sisältää yhden viikon/36 h käytännön harjoittelua erikseen sovittuna aikana. Harjoitteluiden puuttuvat tunnit korvataan tunti tunnista.

Tunneilla on 100 % läsnäolovelvollisuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijalla on mahdollisuus AHOToida opintojakso, jos hänellä on tavoitteisiin soveltuva lähihoitajan tutkinto tai työkokemusta lähihoitajana tai vastaavana ja hän voi saavuttaa ko. opintojakson tavoitteet aiemmin hankkimallaan osaamisella. Opiskelija osoittaa aiemman hankitun osaamisensa hänelle osoitetulla kirjallisella tehtävällä, jonka hän toteuttaa TAMKin kirjallisten ohjeiden mukaisesti. Opiskelija osallistuu myös kirjoistuviestinnän tunneille. Lisäksi opiskelija osallistuu joko järjestöpäivään syksyllä tai keväällä kv-viikkolle yhtenä sovittuna päivänä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehdään yksin tai pariharjoitteluna esimerkiksi julkisen, yksityisen tai kolmannen sektorin työelämäyhteistyökumppaneiden kanssa ikäihmisten parissa. Harjoittelupaikkoja ei varata Jobiilista vaan opiskelija hankkii harjoittelupaikan itse.

Kansainvälisyys

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla harjaannut ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja kohtaamisessa. Lisäksi opit reflektoimaan omaa osaamistasi monipuolisin keinoin.

Ilmoittautumisaika

09.08.2024 - 18.08.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Maiju Paldán
  • Sanna Paloposki
Vastuuhenkilö

Sanna Paloposki

Ryhmät
  • 24ASH2DL
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 24ASH2DL

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla harjaannut ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja kohtaamisessa. Lisäksi opit reflektoimaan omaa osaamistasi monipuolisin keinoin.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
• harjaantuu toimimaan ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä
• harjaantuu ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja kohtaamisessa eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden/potilaiden kanssa
• harjaantuu tunnistamaan asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia lisääviä tekijöitä
• kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä tunnistaa eettisiä ongelmia
• tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen keskeisimmät lait ja asetukset
• osaa kirjoittaa asiatyylisen ongelmaperustaisen tekstin TAMKin raportointiohjeen pääperiaatteita noudattaen.

Sisältö (OJ)

• vastuullisuus ja ammatillinen toiminta opinnoissa ja sairaanhoitajan työssä
• ammatillinen toiminta työyhteisössä, kollegiaalisuus ja työntekijyysosaaminen
• eri kulttuureista tulevat asiakkaat ja haavoittuvat asiakasryhmät
• omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
• oman toiminnan reflektointi ja eettisten ongelmien käsittely
• sosiaali- ja terveysalan keskeiset lait ja asetukset
• lähteisiin perustuva kirjoittaminen, ongelmaperustaisen tekstin rakenne

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty: Opiskelija
• toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
• harjaantuu toimimaan hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti
• harjaantuu ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden/potilaiden kanssa
• harjaantuu huomio oman toiminnan suunnittelun asiakkaan voimavarat huomioiden
• osaa reflektoida ja tunnistaa omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä eettisiä ongelmia
• tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita
• osaa noudattaa opintoihin liittyvän kirjoittamisen perusperiaatteita TAMKin raportointiohjeen mukaisesti.


Hylätty: Opiskelija
• ei toimi vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja jättää noudattamatta harjoittelun ohjeistuksia
• ei osaa toimia hyvien työyhteistaitojen mukaisesti
• ei kykene ammatilliseen tai hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten tai eri taustaisten asiakkaiden/ potilaiden kanssa
• ei harjaannu huomioimaan oman toiminnan suunnittelua asiakkaan voimavarat huomioiden
• ei osaa reflektoida ja tunnistaa omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä eettisiä ongelmia
• ei tunne hoitotyön ammattilaisen toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa
• ei osaa noudattaa opintoihin liittyvän kirjoittamisen perusperiaatteita TAMKin raportointiohjeen mukaisesti.

Aika ja paikka

Syyslukukausi 2024.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ohjattu harjoittelu 1: hyväksiluetaan aiemmalla osaamisella. Osaaminen osoitetaan kontaktiopetukseen osallistumalla ja itsenäisellä työskentelyllä.

Oppimateriaalit

Abdrbo, A. 2017. Assessment of Nursing Students’ Communication Skills. Nursing Education Perspectives. 38 (3), 149-151.

Crawford, R., McGrath, B., Christiansen, A., Roach,D., Salamonson, Y., Wall. P. & Ramjan, L. 2020. First year nursing students’ perceptions of learning interpersonal communication skills in their paid work: A multi-site Australasian study. Nursing Eduction in Practice. 48, 1-7.

Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 

Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 559/1994 (sis. vaitiolovelvollisuus, salassapito)

Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. 8., uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro.

Mäkisalo-Ropponen, M. 2012. Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. 2. painos. Helsinki: SanomaPro.

Sairaanhoitajaliiton sosiaalisen median ohjeet https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-sosiaalisen-median-ohjeet.pdf

TAMKin kirjallisen raportoinnin –ohjeet

Valvira https://www.valvira.fi/

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaislaajuus 3 opintopistettä eli 81 h. (yksi opintopiste on 27 h opiskelijan työtä). Tämä sisältää aikaisemmin hankitun osaamisen osoittamisen osallistumalla kontaktiopetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn. Lisäksi opiskelija osallistuu Kirjoitusviestinnän tunneilla ja pajoihin lukujärjestyksen mukaisesti.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija AHOToiopintojakso lähihoitajan tutkinnolla ja työkokemuksella. Opiskelija osoittaa aiemman hankitun osaamisensa osallistumalla kontaktiopetukseen. Opiskelija osallistuu myös kirjoistuviestinnän tunneille. Lisäksi opiskelija osallistuu mahdollisuuksien mukaan joko järjestöpäivään syksyllä tai keväällä kv-viikkolle yhtenä sovittuna päivänä.

Mikäli opiskeilija on estynyt osallistumaan kontaktiopetukseen, hän tekee erillisen ohjeen mukaisesti reflektoivan esseen workseediin.

Ilmoittautumisaika

26.08.2024 - 24.09.2024

Ajoitus

25.09.2024 - 15.11.2024

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet
  • Suomi
Koulutus
  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
  • Riitta Lietsala
  • Maiju Hirvonen
Vastuuhenkilö

Riitta Lietsala

Ryhmät
  • 24SH2D
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 24SH2D

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla harjaannut ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja kohtaamisessa. Lisäksi opit reflektoimaan omaa osaamistasi monipuolisin keinoin.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
• harjaantuu toimimaan ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä
• harjaantuu ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja kohtaamisessa eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden/potilaiden kanssa
• harjaantuu tunnistamaan asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia lisääviä tekijöitä
• kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä tunnistaa eettisiä ongelmia
• tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen keskeisimmät lait ja asetukset
• osaa kirjoittaa asiatyylisen ongelmaperustaisen tekstin TAMKin raportointiohjeen pääperiaatteita noudattaen.

Sisältö (OJ)

• vastuullisuus ja ammatillinen toiminta opinnoissa ja sairaanhoitajan työssä
• ammatillinen toiminta työyhteisössä, kollegiaalisuus ja työntekijyysosaaminen
• eri kulttuureista tulevat asiakkaat ja haavoittuvat asiakasryhmät
• omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
• oman toiminnan reflektointi ja eettisten ongelmien käsittely
• sosiaali- ja terveysalan keskeiset lait ja asetukset
• lähteisiin perustuva kirjoittaminen, ongelmaperustaisen tekstin rakenne

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty: Opiskelija
• toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
• harjaantuu toimimaan hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti
• harjaantuu ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden/potilaiden kanssa
• harjaantuu huomio oman toiminnan suunnittelun asiakkaan voimavarat huomioiden
• osaa reflektoida ja tunnistaa omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä eettisiä ongelmia
• tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita
• osaa noudattaa opintoihin liittyvän kirjoittamisen perusperiaatteita TAMKin raportointiohjeen mukaisesti.


Hylätty: Opiskelija
• ei toimi vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja jättää noudattamatta harjoittelun ohjeistuksia
• ei osaa toimia hyvien työyhteistaitojen mukaisesti
• ei kykene ammatilliseen tai hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten tai eri taustaisten asiakkaiden/ potilaiden kanssa
• ei harjaannu huomioimaan oman toiminnan suunnittelua asiakkaan voimavarat huomioiden
• ei osaa reflektoida ja tunnistaa omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä eettisiä ongelmia
• ei tunne hoitotyön ammattilaisen toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa
• ei osaa noudattaa opintoihin liittyvän kirjoittamisen perusperiaatteita TAMKin raportointiohjeen mukaisesti.

Aika ja paikka

Ohjattu harjoittelu 1 toteutuu viikolla 43.

Tenttien ja uusintatenttien ajankohdat

ei ole.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/hylätty

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ohjattu harjoittelu 1 sisältää 1. lukukaudella yhden viikon käytännön harjoittelua ikäihmisten parissa, opetusta, oppimistilanteiden reflektiota ja ryhmätyöskentelyä lähiopiskeluna.

Oppimateriaalit

Abdrbo, A. 2017. Assessment of Nursing Students’ Communication Skills. Nursing Education Perspectives. 38 (3), 149-151.

Crawford, R., McGrath, B., Christiansen, A., Roach,D., Salamonson, Y., Wall. P. & Ramjan, L. 2020. First year nursing students’ perceptions of learning interpersonal communication skills in their paid work: A multi-site Australasian study. Nursing Eduction in Practice. 48, 1-7.

Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 

Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 559/1994 (sis. vaitiolovelvollisuus, salassapito)

Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. 8., uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro.

Mäkisalo-Ropponen, M. 2012. Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. 2. painos. Helsinki: SanomaPro.

Sairaanhoitajaliiton sosiaalisen median ohjeet https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-sosiaalisen-median-ohjeet.pdf

TAMKin kirjallisen raportoinnin –ohjeet

Valvira https://www.valvira.fi/

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Laajuus 81 h. Kokonaistuntimäärään sisältyy harjoittelujakson oppitunnit, kirjoitusviestinnän tunnit, ryhmätyöskentely ja harjoitteluyksikössä suoritettavat 36 tuntia.

Kokonaislaajuus 3 opintopistettä eli 81 h. (yksi opintopiste on 27 h opiskelijan työtä)

Kokonaistuntimäärään sisältyy:

Harjoittelujakson orientaatiotunti 4h

Ammatillista toimintaa ohjaava lainsäädäntö (4 h)

Harjoittelujakson reflektiot 8 h (esimerkiksi 4+4)

Kv-viikon tai Hoitotyön päivän tms. ohjelmaa 6 h (keväisin) tai Järjestöpäivä tms. syksyisin.

Harkkapaikan etsintä sekä arviointilomakkeen täyttö 5 h

Harjoitteluyksikössä suoritettava tuntimäärä on 36 h (yksi kokonainen viikko)

Kirjoitusviestintä 2 h + 2 h + 2 h pajat

Tehtävän tekemiseen 14 h (kansilehti, sisällysluettelo, 4 sivua asiatekstiä, lähdeluettelo) + todiste osallistumisesta Järjestöpäivään/KV-viikkoon.

Eli yhteensä 81 tuntia.

Sisällön jaksotus

Harjoittelujakson orientaatiotunti 4h: ke 25.9.2024 klo 11.00–15.00 (myös AHOToijat)

Ammatillista toimintaa ohjaava lainsäädäntö (4 h): ke 2.10.2024 klo 12.30–15.45 (myös AHOToijat)

Harjoittelujakson reflektiot 8 h: 11.10.2024 klo 08.30 - 11.45 ja 29.10.2024 klo 08.30 - 11.45

Kv-viikon tai Hoitotyön päivän tms. ohjelmaa 6 h (keväisin) tai Järjestöpäivä tms. syksyisin. (myös AHOToijat).

Harkkapaikan etsintä sekä arviointilomakkeen täyttö 5 h.

Harjoitteluyksikössä suoritettava tuntimäärä on 36 h (yksi kokonainen viikko).

Kirjoitusviestintä 2 h + 2 h + 2 h pajat: 07.10.2024 klo 08.15 - 09.45, 10.10.2024 klo 08.15 - 09.45 ja 7.11./ 13.11. (kts. lukujärjestyksestä, lähtötasotestin mukainen osalistuminen (myös AHOToijat)

Tehtävän tekemiseen 14 h (kansilehti, sisällysluettelo, 4 sivua asiatekstiä, lähdeluettelo) + todiste osallistumisesta Järjestöpäivään/KV-viikkoon.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelijalla on mahdollisuus AHOToida opintojakso, jos hänellä on tavoitteisiin soveltuva lähihoitajan tutkinto tai työkokemusta lähihoitajana tai vastaavana ja hän voi saavuttaa ko. opintojakson tavoitteet aiemmin hankkimallaan osaamisella. Opiskelija osoittaa aiemman hankitun osaamisensa hänelle osoitetulla kirjallisella tehtävällä, jonka hän toteuttaa TAMKin kirjallisten ohjeiden mukaisesti. Opiskelija osallistuu myös opintojakson orientaatiokertaan, lainsäädäntöä käsitteleville tunneille ja kirjoistuviestinnän tunneille. Lisäksi opiskelija osallistuu joko järjestöpäivään syksyllä tai keväällä kv-viikkolle yhtenä sovittuna päivänä.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Tehdään yksin tai pariharjoitteluna esimerkiksi julkisen, yksityisen tai kolmannen sektorin työelämäyhteistyökumppaneiden kanssa ikäihmisten parissa. Harjoittelupaikkoja ei varata Jobiilista vaan opiskelija hankkii harjoittelupaikan itse.

Kansainvälisyys

Ei ole.

Lisätietoja opiskelijoille

Ohjattu harjoittelu 1 harjoittelun tarkoituksena on tutustua erilaisiin sosiaali- ja terveysalan ikäihmisten toimintayksikköihin ja harjaantua ammatillisessa vuorovaikutuksessa. Harjoittelu sisältää yhden viikon/ 36 h käytännön harjoittelua erikseen sovittuna aikana. Harjoitteluiden puuttuvat tunnit korvataan tunti tunnista.

Tunneilla on 100 % läsnäolovelvollisuus.

Toteutussuunnitelma voi päivittyä vielä ennen orientaatiota.