Siirry suoraan sisältöön

Ohjattu harjoittelu 1 (3 op)

Toteutuksen tunnus: 7K00GH91-3021

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

06.01.2025 - 31.01.2025

Ajoitus

06.01.2025 - 30.05.2025

Laajuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja

Toimipiste

TAMK Pääkampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 45

Koulutus

  • Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma

Opettaja

  • Terhi Tapaninen
  • Riikka Huttunen

Vastuuhenkilö

Riikka Huttunen

Ryhmät

  • 25ASH1BL
    Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 25ASH1BL

Tavoitteet (OJ)

Opintojaksolla harjaannut ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja kohtaamisessa. Lisäksi opit reflektoimaan omaa osaamistasi monipuolisin keinoin.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
• harjaantuu toimimaan ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä
• harjaantuu ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja kohtaamisessa eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden/potilaiden kanssa
• harjaantuu tunnistamaan asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia lisääviä tekijöitä
• kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä tunnistaa eettisiä ongelmia
• tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen keskeisimmät lait ja asetukset
• osaa kirjoittaa asiatyylisen ongelmaperustaisen tekstin TAMKin raportointiohjeen pääperiaatteita noudattaen.

Sisältö (OJ)

• vastuullisuus ja ammatillinen toiminta opinnoissa ja sairaanhoitajan työssä
• ammatillinen toiminta työyhteisössä, kollegiaalisuus ja työntekijyysosaaminen
• eri kulttuureista tulevat asiakkaat ja haavoittuvat asiakasryhmät
• omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
• oman toiminnan reflektointi ja eettisten ongelmien käsittely
• sosiaali- ja terveysalan keskeiset lait ja asetukset
• lähteisiin perustuva kirjoittaminen, ongelmaperustaisen tekstin rakenne

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)

Hyväksytty: Opiskelija
• toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
• harjaantuu toimimaan hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti
• harjaantuu ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden/potilaiden kanssa
• harjaantuu huomio oman toiminnan suunnittelun asiakkaan voimavarat huomioiden
• osaa reflektoida ja tunnistaa omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä eettisiä ongelmia
• tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita
• osaa noudattaa opintoihin liittyvän kirjoittamisen perusperiaatteita TAMKin raportointiohjeen mukaisesti.


Hylätty: Opiskelija
• ei toimi vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja jättää noudattamatta harjoittelun ohjeistuksia
• ei osaa toimia hyvien työyhteistaitojen mukaisesti
• ei kykene ammatilliseen tai hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten tai eri taustaisten asiakkaiden/ potilaiden kanssa
• ei harjaannu huomioimaan oman toiminnan suunnittelua asiakkaan voimavarat huomioiden
• ei osaa reflektoida ja tunnistaa omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä eettisiä ongelmia
• ei tunne hoitotyön ammattilaisen toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa
• ei osaa noudattaa opintoihin liittyvän kirjoittamisen perusperiaatteita TAMKin raportointiohjeen mukaisesti.

Aika ja paikka

Syyslukukausi 2024.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.

Arviointiasteikko

0-5

Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät

Ohjattu harjoittelu 1: hyväksiluetaan aiemmalla osaamisella.
Osaaminen osoitetaan kontaktiopetukseen osallistumalla ja itsenäisellä työskentelyllä.

Oppimateriaalit

Abdrbo, A. 2017. Assessment of Nursing Students’ Communication Skills. Nursing Education Perspectives. 38 (3), 149-151.

Crawford, R., McGrath, B., Christiansen, A., Roach,D., Salamonson, Y., Wall. P. & Ramjan, L. 2020.
First year nursing students’ perceptions of learning interpersonal communication skills in their paid work:
A multi-site Australasian study. Nursing Eduction in Practice. 48, 1-7.

Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 

Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 559/1994 (sis. vaitiolovelvollisuus, salassapito)

Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. 8., uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro.

Mäkisalo-Ropponen, M. 2012. Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. 2. painos. Helsinki: SanomaPro.

Sairaanhoitajaliiton sosiaalisen median ohjeet
https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-sosiaalisen-median-ohjeet.pdf

TAMKin kirjallisen raportoinnin –ohjeet

Valvira https://www.valvira.fi/

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaislaajuus 3 opintopistettä eli 81 h. (yksi opintopiste on 27 h opiskelijan työtä).
Tämä sisältää aikaisemmin hankitun osaamisen osoittamisen osallistumalla kontaktiopetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn.
Lisäksi opiskelija osallistuu Kirjoitusviestinnän tunneilla ja pajoihin lukujärjestyksen mukaisesti.
Opintojaksolla tuotetaan kirjallinen essee workseed-oppimisalustalle.

Lisätietoja opiskelijoille

Opiskelija AHOToiopintojakso lähihoitajan tutkinnolla ja työkokemuksella.
Opiskelija osoittaa aiemman hankitun osaamisensa osallistumalla kontaktiopetukseen.
Opiskelija osallistuu myös kirjoitusviestinnän tunneille.
Lisäksi opiskelija osallistuu mahdollisuuksien mukaan joko järjestöpäivään syksyllä tai keväällä kv-viikkolle yhtenä sovittuna päivänä.

Mikäli opiskeilija on estynyt osallistumaan kontaktiopetukseen, hän tekee erillisen ohjeen mukaisesti reflektoivan esseen workseediin.