Ohjattu harjoittelu 1 (3 op)
Toteutuksen tunnus: 7K00GH91-3021
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
06.01.2025 - 31.01.2025
Ajoitus
06.01.2025 - 30.05.2025
Laajuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja
Toimipiste
TAMK Pääkampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 45
Koulutus
- Sairaanhoitajan tutkinto-ohjelma
Opettaja
- Maiju Hirvonen
- Riikka Huttunen
Vastuuhenkilö
Riikka Huttunen
Ryhmät
-
25ASH1BLSairaanhoitajan tutkinto-ohjelma, 25ASH1BL
Tavoitteet (OJ)
Opintojaksolla harjaannut ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja kohtaamisessa. Lisäksi opit reflektoimaan omaa osaamistasi monipuolisin keinoin.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
• toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
• harjaantuu toimimaan ammatillisesti ja kollegiaalisesti työyhteisössä
• harjaantuu ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja kohtaamisessa eri-ikäisten, eri kulttuureista tulevien ja eri taustaisten asiakkaiden/potilaiden kanssa
• harjaantuu tunnistamaan asiakkaan voimavaroja ja hyvinvointia lisääviä tekijöitä
• kykenee reflektoiden tunnistamaan omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä tunnistaa eettisiä ongelmia
• tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen keskeisimmät lait ja asetukset
• osaa kirjoittaa asiatyylisen ongelmaperustaisen tekstin TAMKin raportointiohjeen pääperiaatteita noudattaen.
Sisältö (OJ)
• vastuullisuus ja ammatillinen toiminta opinnoissa ja sairaanhoitajan työssä
• ammatillinen toiminta työyhteisössä, kollegiaalisuus ja työntekijyysosaaminen
• eri kulttuureista tulevat asiakkaat ja haavoittuvat asiakasryhmät
• omien vuorovaikutustaitojen tunnistaminen ja arviointi
• oman toiminnan reflektointi ja eettisten ongelmien käsittely
• sosiaali- ja terveysalan keskeiset lait ja asetukset
• lähteisiin perustuva kirjoittaminen, ongelmaperustaisen tekstin rakenne
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty (OJ)
Hyväksytty: Opiskelija
• toimii vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja noudattaa harjoittelun ohjeistuksia
• harjaantuu toimimaan hyvien työyhteisötaitojen mukaisesti
• harjaantuu ammatilliseen ja hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten ja eri taustaisten asiakkaiden/potilaiden kanssa
• harjaantuu huomio oman toiminnan suunnittelun asiakkaan voimavarat huomioiden
• osaa reflektoida ja tunnistaa omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä eettisiä ongelmia
• tuntee sosiaali- ja terveysalan ammattien toimintaa ohjaavia keskeisimpiä lakeja sekä viranomaisvalvonnan periaatteita
• osaa noudattaa opintoihin liittyvän kirjoittamisen perusperiaatteita TAMKin raportointiohjeen mukaisesti.
Hylätty: Opiskelija
• ei toimi vastuullisesti harjoitteluympäristössä ja jättää noudattamatta harjoittelun ohjeistuksia
• ei osaa toimia hyvien työyhteistaitojen mukaisesti
• ei kykene ammatilliseen tai hoidolliseen vuorovaikutukseen eri-ikäisten tai eri taustaisten asiakkaiden/ potilaiden kanssa
• ei harjaannu huomioimaan oman toiminnan suunnittelua asiakkaan voimavarat huomioiden
• ei osaa reflektoida ja tunnistaa omaan ammatilliseen vuorovaikutukseen liittyviä vahvuuksia ja kehittämiskohteita sekä eettisiä ongelmia
• ei tunne hoitotyön ammattilaisen toimintaa ohjaavaa lainsäädäntöä eikä tunne sosiaali- ja terveysalan ammattien viranomaisvalvontaa
• ei osaa noudattaa opintoihin liittyvän kirjoittamisen perusperiaatteita TAMKin raportointiohjeen mukaisesti.
Aika ja paikka
Syyslukukausi 2024.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Arviointiasteikko
0-5
Opiskelumuodot ja opetusmenetelmät
Ohjattu harjoittelu 1: hyväksiluetaan aiemmalla osaamisella.
Osaaminen osoitetaan kontaktiopetukseen osallistumalla ja itsenäisellä työskentelyllä.
Oppimateriaalit
Abdrbo, A. 2017. Assessment of Nursing Students’ Communication Skills. Nursing Education Perspectives. 38 (3), 149-151.
Crawford, R., McGrath, B., Christiansen, A., Roach,D., Salamonson, Y., Wall. P. & Ramjan, L. 2020.
First year nursing students’ perceptions of learning interpersonal communication skills in their paid work:
A multi-site Australasian study. Nursing Eduction in Practice. 48, 1-7.
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992
Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä 559/1994 (sis. vaitiolovelvollisuus, salassapito)
Leino-Kilpi H. & Välimäki M. 2014. Etiikka hoitotyössä. 8., uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro.
Mäkisalo-Ropponen, M. 2012. Vuorovaikutustaidot sosiaali- ja terveysalalla. 2. painos. Helsinki: SanomaPro.
Sairaanhoitajaliiton sosiaalisen median ohjeet
https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-sosiaalisen-median-ohjeet.pdf
TAMKin kirjallisen raportoinnin –ohjeet
Valvira https://www.valvira.fi/
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaislaajuus 3 opintopistettä eli 81 h. (yksi opintopiste on 27 h opiskelijan työtä).
Tämä sisältää aikaisemmin hankitun osaamisen osoittamisen osallistumalla kontaktiopetukseen ja itsenäiseen työskentelyyn.
Lisäksi opiskelija osallistuu Kirjoitusviestinnän tunneilla ja pajoihin lukujärjestyksen mukaisesti.
Opintojaksolla tuotetaan kirjallinen essee workseed-oppimisalustalle.
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelija AHOToiopintojakso lähihoitajan tutkinnolla ja työkokemuksella.
Opiskelija osoittaa aiemman hankitun osaamisensa osallistumalla kontaktiopetukseen.
Opiskelija osallistuu myös kirjoitusviestinnän tunneille.
Lisäksi opiskelija osallistuu mahdollisuuksien mukaan joko järjestöpäivään syksyllä tai keväällä kv-viikkolle yhtenä sovittuna päivänä.
Mikäli opiskeilija on estynyt osallistumaan kontaktiopetukseen, hän tekee erillisen ohjeen mukaisesti reflektoivan esseen workseediin.