Kätilön tutkinto-ohjelma: 24kl
Tunnus: 24KL
Kuvaus
KÄTILÖN OSAAMINEN
Kätilö (AMK) on seksuaali- ja lisääntymisterveyden sekä hoitotyön asiantuntija. Kätilö tukee ja hoitaa eri ikäistä ihmistä terveyden ja hyvinvoinnin ylläpitämisessä ja edistämisessä, sekä hoitaa sairastuneita ihmisiä kokonaisvaltaisesti näyttöön perustuen. Kätilön tehtävänä on toimia raskautta suunnittelevien, raskaana olevien, riskiraskauksien, synnyttävien, synnyttäneiden ja vastasyntyneiden sekä koko perheen terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi muuttuvassa monikulttuurisessa yhteiskunnassa. Kätilön ydinosaamista on myös gynekologinen hoitotyö ja naisen terveyden edistäminen koko elämänkulun aikana. Laadukas kätilötyö perustuu vahvaan teoreettiseen tietoon, eettiseen osaamiseen ja käden taitoihin, jotka saavutetaan pitkillä kätilötyön osaamisalueiden harjoittelujaksoilla.
Kätilö voi työskennellä monenlaisissa perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon ja kolmannen sektorin tehtävissä ja yksityisenä ammatin harjoittajana. Kätilö voi toimia erilaisissa suunnittelu- ja kehittämistehtävissä. Koulutus mahdollistaa työskentelyn myös kansainvälisissä tehtävissä.
Kätilö, AMK, tutkinnon laajuus on 270 opintopistettä ja tutkinnon suorittaminen kestää neljä ja puoli vuotta. Opiskelija suorittaa sairaanhoitajan ja kätilön tutkinnon.
Kätilön ammatillinen osaaminen perustuu tieteellisesti tutkittuun näyttöön. Kätilötyöllä on oma tietoperusta ja sitä tukevat muut tieteenalat kuten hoitotiede, lääketiede, luonnontieteet ja yhteiskunta- ja käyttäytymistieteet. Kätilön ammattietiikan arvoperustana ovat ihmisarvo, ihmiskäsitys ja asiakkaan oikeuksien huomioonottaminen. Kätilötyötä ohjaavat kokonaisvaltaisen hoidon periaatteet. Kätilötyö perustuu itsemääräämisoikeuden, tasa-arvon, yksilöllisyyden, terveyskeskeisyyden, vastuullisuuden, turvallisuuden, jatkuvuuden, perhekeskeisyyden ja omatoimisuuden periaatteisiin. Kätilötyötä ohjaavat kansainväliset kätilötyön eettiset ohjeet. Kätilötyön oppiminen on sekä aikaisemmin omaksutun tiedon ja toiminnan reflektiivistä, kriittistä ja eettistä arviointia että uuden oivaltamista ja omien asenteiden pohtimista.
Kätilön ammatillinen osaaminen rakentuu yleissairaanhoidosta vastaavan sairaanhoitajan yhtenäisten osaamisvaatimusten pohjalle. Nämä osaamisvaatimukset on määritelty valtakunnallisesti ja Euroopan tasolla ja ne muodostuvat osaamisesta, johon sisältyy ammatillisuus ja eettisyys, kommunikointi ja asiakaslähtöisyys, moniammatillisuus, terveyden edistäminen, johtaminen ja työntekijyysosaaminen, informaatioteknologia ja kirjaaminen, ohjaus- ja opetusosaaminen sekä omahoidon tukeminen, kliininen hoitotyö, näyttöön perustuva toiminta, tutkimustiedon hyödyntäminen ja päätöksenteko, yrittäjyys ja kehittäminen, laadun varmistus, sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmä sekä potilas- ja asiakasturvallisuus.
TAMKin sairaanhoitajakoulutukseen sisältyy edellä mainittujen kätilön osaamisalueiden lisäksi genomiosaamisen ja yksilöllistetyn hoidon osaaminen, digitaaliset kommunikointitaidot ja digitaalisten ratkaisujen hyödyntäminen hoitotyössä, hyvinvointiteknologiaosaamisen ja palveluammatin periaatteet. Opiskelija tunnistaa ja osaa hyödyntää ammatissaan myös kestävän kehityksen periaatteita.
OPINTOJEN SISÄLTÖ JA ETENEMINEN
Kätilön osaaminen on määritelty kansallisesti ja kansainvälisesti. Sosiaali- ja terveysalan lupavalvontavirasto laillistaa kätilön tutkinnon suorittaneet Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä (559/94) mukaisesti sairaanhoitajaksi ja kätilöksi. TAMKin kätilökoulutus täyttää kätilö- ja sairaanhoitajakoulutusta koskevan Euroopan unionin direktiivien (2005/35/EY ja 2013/55/EU) vähimmäisvaatimukset ammattipätevyyden tunnistamisesta. EU-direktiivien lisäksi koulutuksessa otetaan huomioon International Confederation of Midwives (ICM) ja WHO:n suositukset. TAMKissa suoritettu kätilö- ja sairaanhoitajatutkinto on vertailukelpoinen EU-maiden vastaavien tutkintojen kanssa direktiivin (2013/55/EU) mukaisesti.
Kätilöopiskelijan osaaminen rakentuu syventyen ja opinnot on jäsennetty kolmeen vaiheeseen. Opintoja suoritetaan noin 60 opintopistettä vuodessa. Koulutus toteutuu suomenkielisenä kokopäiväopiskeluna, jossa osa opinnoista toteutetaan moniammatillisesti. Sairaanhoitajakoulutus sisältää 15 opintopistettä sosiaali- ja terveysalan yhteisiä opintoja. Osa opinnoista voidaan toteuttaa myös englanninkielisenä ja erilaisissa hankkeissa ja projekteissa.
Alkuvaiheen opintojen eli ensimmäisen lukukauden jälkeen opiskelija osaa sairaanhoitajan ammatin perusteet. Opiskelija osaa noudattaa omassa toiminnassaan terveydenhuoltoa koskevaa lainsäädäntöä ja hoitotyön eettisiä ohjeita. Opiskelija osaa tarkkailla ihmisen peruselintoimintoja ja tunnistaa potilaan hoitotyön tarpeita ja osaa käyttää turvallisesti tilanteeseen sopivia hoitotyön auttamismenetelmiä. Opiskelija osaa toteuttaa lääkehoitoa turvallisesti ja hallitsee lääkelaskut sekä osaa toteuttaa ikääntyneiden hoitotyötä. Opiskelija osaa ottaa huomioon moninaisuuden opiskelu- ja työyhteisössä. Opiskelija tietää genomitiedon perusteet.
Keskivaiheen opintojen eli lukukausien 2-5 aikana opiskelija kehittää kliinistä osaamistaan hoitotyön eri alueilla sekä osaa määrittää eri-ikäisten potilaiden/asiakkaiden hoitotyön tarpeita sekä suunnitella, toteuttaa ja arvioida näiden hoitotyötä yhteistyössä potilaiden/asiakkaiden ja heidän läheistensä kanssa. Opiskelija osaa tunnistaa ja ennakoida yksilön ja yhteisön terveysongelmia. Opiskelija käyttää eri tieteenalojen tietoa oman toimintansa perustana. Opiskelija osaa ohjata ja tukea potilaita/asiakkaita itsehoidossa sekä hyödyntää asiakaslähtöisiä digitaalisia sote-palveluja. Opiskelija osaa toimia moniammatillisessa yhteistyössä hoitotyön edustajana potilaan/asiakkaan edun mukaisesti. Opiskelija osaa arvioida kriittisesti omaa työtään. Kätilökoulutuksen viiden ensimmäisen lukukauden aikana rakennetaan kätilöosaamisessa tarvittava vahva sairaanhoitajan osaamisperusta, jonka jälkeen opinnot keskittyvät kätilötyön osaamisen opintoihin.
Yleissairaanhoidosta vastaavan sairaanhoitajan opintojen päälle rakentuvat kätilön ammatilliset opinnot; kätilötyön perusta, kätilötyön osaaminen ja kätilötyön kehittäminen. Kätilötyön osaaminen sisältää raskautta edeltävän ja raskauden aikaisen kätilötyön, kätilötyön syntymän aikana, gynekologisen kätilötyön, kätilötyön riskiraskauden aikana ja syntymän jälkeisen kätilötyön. Opiskelija osaa tehdä eettisesti päteviä, näyttöön perustuvia päätöksiä ja toimia ammatillisesti. Opiskelija osaa vastuullisesti kehittää kätilötyötä ja omaa toimintaansa. Opiskelija syventää osaamistaan kätilötyössä opinnäytetyön ja kehittämistehtävän avulla. Aidoissa asiakaskontakteissa tapahtuvaa ammattitaitoa edistävää harjoittelua on neljän ja puolen vuoden aikana yhteensä 18 jaksoa (112 opintopistettä).
Kuudennen lukukauden jälkeen opiskelija osaa ohjata perheitä raskautta suunnitellessa, seurata raskautta eri menetelmin ja ohjata raskaana olevaa perhettä fyysisissä muutoksissa ja vanhemmuuteen kasvussa. Opiskelija toteuttaa kätilötyötä synnytyksen aikana ja sen jälkeen ohjattuna. Opiskelija osaa seurata, ohjata ja hoitaa äitejä ja vastasyntyneitä sekä tukea perheitä synnytyksen jälkeisissä muutoksissa.
Seitsemännen ja kahdeksannen lukukauden jälkeen opiskelija hoitaa ohjattuna säännöllisiä synnytyksiä ja oppii toimimaan muuttuvissa tilanteissa. Hän osaa toteuttaa perhekeskeistä kätilötyötä riskiraskauksissa. Hän tunnistaa poikkeavuuksia raskauden ja synnytyksen aikana ja hoitaa niitä yhdessä eri alojen ammattilaisten kanssa. Opiskelija tukee ja ohjaa eri-ikäisiä naisia ja perheitä seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisessä. Opiskelija syventävää osaamistaan gynekologisessa hoitotyössä.
Viimeisen puolen vuoden aikana opiskelijan osaaminen vahvistuu kaikilla kätilötyön osa-alueilla, ja hän ennakoi, suunnittelee ja toteuttaa kätilötyötä. Hän oppii itsenäistä ongelman ratkaisua, harjoittelee päätöksen tekoa ja osoittaa kriittistä ja kehittävää ajattelua kätilötyössä.
Kätilön tutkinto-ohjelma sisältää englannin ja ruotsin kielen opintoja sekä viisi opintopistettä vapaasti valittavia opintoja. Opiskelijalla on vapaasti valittavissa opinnoissa TUNI ristiinopiskelumahdollisuus. Opiskelijoita kannustetaan opintojen aikana osallistumaan seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen hankkeisiin.
KÄTILÖKOULUTUKSEN PEDAGOGINEN PERUSTA
Kätilökoulutuksen pedagoginen perusta pohjaa TAMKin pedagogisiin periaatteisiin, jotka ovat oppimislähtöisyys, yhteisöllisyys ja osallistuvuus, kestävä tulevaisuus ja työelämän kehittämisasiantuntijuus sekä digitaalisuus ja kansainvälisyys.
Sairaanhoitaja- ja kätilökoulutus perustuu vahvasti oppimislähtöisyyteen, jossa yhdistyvät monipuolinen opetus ja joustavat kehittymisen mahdollisuudet. Koulutuksen aikana hyödynnetään laajasti työelämälähtöisiä oppimisympäristöjä osaamisperustaisesti. Opiskelijan on mahdollista opiskella monipuolisilla menetelmillä, jolloin opiskeluprosessissa tuetaan opiskelijan omaa osallistuvuutta ja toimijuutta. Koulutuksessa opiskelijalla on mahdollista hyödyntää aiemmin tai opintojen aikana hankittua osaamista osaksi opintojaan.
Hoitotyön opetusta toteutetaan monipuolisilla tavoilla erilaisissa oppimisympäristöissä. Pedagogisia menetelmiä ovat muun muassa lähiopetus, pienryhmäopetus, monimuoto-opetus, hybridi-opetus, aikataulutettu tai ajankohtaan sitomaton verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, simulaatiot, taitopajat ja ohjatut harjoittelut. Opetusta toteutetaan myös moniammatillisissa tiimeissä.
Opiskelijalla on mahdollisuus tutkintoonsa sisältyen syventää osaamistaan osallistumalla englanninkieliseen opetukseen kotimaassa tai kansainvälisessä vaihdossa sekä muissa kansainvälisesti toteutetuissa opinnoissa. Tämän lisäksi opiskelija voi tehdä ohjattuja harjoitteluja kansainvälisessä vaihdossa.
Kätilökoulutuksen pedagogiikka keskittyy vahvasti yhdessä oppimiseen, jossa painottuvat yhteisöllisyys ja osallistavuus. Keskiössä on opiskelijaryhmän yhteisöllisen ja tiedollisen työskentelyn tukeminen. Opetuksessa keskitytään yhdessä pohdittuihin, eettisesti kestäviin ratkaisuihin. Toiminta sekä oppimisympäristöt tukevat moninaisuutta ja saavutettavuutta yhdenvertaisesti.
Kestävällä kehityksellä osana tulevaisuuden korkeakoulutusta tarkoitamme oppimista, joka muuttaa olemassaolon perusteita, ymmärrystämme ja käsityksiämme ihmisen ja luonnon keskinäisestä riippuvuudesta, ihmisyydestä, hyvinvoinnin tekijöistä sekä talouden roolista globaalissa yhteiskunnassa ja yhteisössä.
Kätilökoulutuksessa toimitaan aktiivisesti yhteistyössä työelämän kanssa. Työelämän kanssa käytävä vuoropuhelu mahdollistaa koulutuksen vastaamisen työelämän muuttuviin ja kehittyviin osaamistarpeisiin monialaisesti. Kätilötyön opiskelijalla on tärkeä rooli työelämän kehittämistyössä jo opintojen aikana. Opiskelija pystyy reflektoimaan oppimaansa, kehittymään ammatillisesti ja kehittämään hoitotyötä monipuolisesti jo opintojen aikana.
OPINTOJEN SUORITTAMISESSA NOUDATETAAN SEURAAVIA PERIAATTEITA
Ensimmäisen ja toisen lukukauden opinnoista on suoritettava 30 op ennen kolmannelle lukukaudelle siirtymistä, näiden 30 op tulee sisältää hyväksytty suoritus opintojaksosta lääkehoito ja lääkelaskut.
Ennen toista harjoittelua opiskelijan tulee osallistua Infektioiden ehkäisy, Lääkehoito ja lääkelaskut sekä Hoitotyön perusosaaminen opintojaksoon. Ennen neljättä harjoittelua tulee suorittaa hyväksytysti opintojaksot Infektioiden ehkäisy, Lääkehoito ja lääkelaskut sekä Hoitotyön perusosaaminen. Tämän lisäksi ennen ohjattuja harjoitteluita 4-9 opiskelijan tulee osallistua ohjatussa harjoittelussa toteutettavan hoitotyön alueen opintojaksoon (esim. ennen kirurgian harjoittelua tulee opiskelija osallistua kirurgisen potilaan hoitotyön opinjaksolle).
Kätilökoulutuksen ohjattujen harjoitteluiden 2-9 harjoittelupaikkoja valitessa huomioidaan harjoitteluiden sijoittuminen laaja-alaisesti hoitotyön eri alueille. Harjoitteluja tehdään eri-ikäisten potilaiden parissa perusterveydenhuollossa, erikoissairaanhoidossa, vuodeosastolla ja avoterveydenhuollossa (julkisessa tai yksityisessä terveydenhuollossa ja kolmannella sektorilla), huolehtien somatiikan ja mielenterveys- ja päihdehoitotyön osaamisen kehittymisestä.
Ennen opinnäytetyön aloittamista opiskelijan tulee olla osallistunut opintojaksoon tiedonlukutaito sekä suorittanut ohjatut harjoittelut 1-4.
Kätilön ammattiopintojen alkaessa kuudennella lukukaudella opiskelijalla tulee olla suoritettuna sairaanhoitajavaiheen ammattitaitoa edistävät harjoittelut 1-7 sekä sairaanhoitajavaiheen teoreettiset opinnot.
KANSAINVÄLISTYMINEN
Opiskelijalla on mahdollisuus tutkintoonsa sisältyen syventää osaamistaan osallistumalla englanninkieliseen opetukseen kotimaassa tai kansainvälisessä vaihdossa sekä muissa kansainvälisesti toteutetuissa opinnoissa. Tämän lisäksi opiskelija voi tehdä ammattitaitoa edistäviä harjoitteluja kansainvälisessä vaihdossa.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2024-2025 | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 | 2028-2029 | Syksy 2024 | Kevät 2025 | Syksy 2025 | Kevät 2026 | Syksy 2026 | Kevät 2027 | Syksy 2027 | Kevät 2028 | Syksy 2028 | 1. / 2024 | 2. / 2024 | 3. / 2025 | 4. / 2025 | 1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2026 | 4. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 | 3. / 2027 | 4. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2027 | 3. / 2028 | 4. / 2028 | 1. / 2028 | 2. / 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
24KL-1001 |
Sosiaali- ja terveysalan yhteiset ammattiopinnot
(Valitaan kaikki ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH56 | Minä ja me matkalla sosiaali- ja terveysalan ammattilaisiksi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH57 | Asiakaslähtöisesti kehittyvät sosiaali- ja terveyspalvelut | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH58 | Moniammatillinen kehittäminen ja johtaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
24KL-1002 |
Sairaanhoitajan ammatin perusteet
(Valitaan kaikki ) |
19 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
NN00GU79 | Opintojen ohjaus | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH60 | Genomitieto hoitotyössä | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH61 | Hoitotyön perusosaaminen | 9 | 9 | 9 | 4.5 | 4.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH62 | Lääkehoito ja lääkelaskut | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH63 | Infektioiden ehkäisy | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH64 | Anatomia ja fysiologia 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
24KL-1003 |
Kokonaisvaltainen hoitotyö
(Valitaan kaikki ) |
19 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH65 | Laskimonsisäinen nestehoito ja kliiniset laboratoriotutkimukset | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH66 | Hoitotyön dokumentointi | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH67 | Sisätauteja sairastavan ja palliatiivisen potilaan hoitotyö | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH68 | Farmakologia | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH69 | Luonnontieteelliset ja lääketieteelliset opinnot 1 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH70 | Anatomia ja fysiologia 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
24KL-1004 |
Operatiivinen hoitotyö
(Valitaan kaikki ) |
19 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH71 | Kirurginen hoitotyö | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH72 | Perioperatiivinen hoitotyö | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH73 | Luonnontieteelliset ja lääketieteelliset opinnot 2 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH74 | Anatomia ja fysiologia 3 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH75 | Terveyden edistäminen ja ohjausosaaminen | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH76 | Tiedonlukutaito | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
24KL-1005 |
Perhehoitotyö
(Valitaan kaikki ) |
22 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH77 | Lasten, nuorten ja vammaisten hoitotyö | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH79 | Mielenterveys- ja päihdehoitotyö | 7 | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH80 | Ikääntyneiden hoitotyö | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH81 | Hoitotyön osaamisen kehittyminen | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GQ25 | Lisääntymisterveys ja gynekologinen hoitotyö ja imetysohjaus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
24KL-1006 |
Hoitotyö muuttuvissa toimintaympäristöissä
(Valitaan kaikki ) |
14 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH82 | Tartuntataudit ja rokottaminen | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH83 | Hoitotyö sosiaali- ja terveyskeskuksessa | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH84 | Hoitotyön asiantuntijuuden kehittyminen | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH85 | Yrkessvenska i vården, muntlig | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH86 | Yrkessvenska i vården, skriftlig | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH87 | Professional English for Nursing and Health Care | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
24KL-1007 |
Kätilötyön perusta
(Valitaan kaikki ) |
6 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
7K00GJ47 | Johdatus kätilötyöhön | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GJ50 | Luonnontiede ja lääketiede kätilötyössä | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
24KL-1008 |
Kätilötyön osaaminen
(Valitaan kaikki ) |
19 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
7K00GJ51 | Raskautta edeltävä ja raskauden aikainen kätilötyö | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GJ52 | Kätilötyö syntymän aikana | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GJ53 | Kätilötyö epäsäännöllisessä synnytyksessä | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GJ54 | Kätilötyö riskiraskauden aikana | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GJ55 | Syntymän jälkeinen kätilötyö | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GJ56 | Gynekologinen kätilötyö | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GJ57 | Hoitotyön asiantuntijuuden kehittyminen, kätilötyö | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
24KL-1009 |
Kätilötyön kehittäminen
(Valitaan kaikki ) |
7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
7K00GJ58 | Kätilötyön kehittämistehtävä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GJ59 | Kätilö asiantuntijana | 2 | 2 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||||||||||||
24KL-1010 |
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu
(Valitaan kaikki ) |
110 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH91 | Ohjattu harjoittelu 1 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH92 | Ohjattu harjoittelu 2 | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH93 | Ohjattu harjoittelu 3 | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH94 | Ohjattu harjoittelu 4 | 7 | 7 | 7 | 3.5 | 3.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH95 | Ohjattu harjoittelu 5 | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH96 | Ohjattu harjoittelu 6 | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GJ60 | Ohjattu harjoittelu 7, Syntymän jälkeinen kätilötyö I | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GJ75 | Ohjattu harjoittelu 8 | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH99 | Ohjattu harjoittelu 9 | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GJ61 | Ohjattu harjoittelu 10, Kätilötyö raskauden aikana | 7 | 3.5 | 3.5 | 3.5 | 3.5 | 1.8 | 1.8 | 1.8 | 1.8 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GJ62 | Ohjattu harjoittelu 11, Kätilötyö syntymän aikana I | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GJ63 | Ohjattu harjoittelu 12, Syntymän jälkeinen kätilötyö II | 7 | 3.5 | 3.5 | 3.5 | 3.5 | 1.8 | 1.8 | 1.8 | 1.8 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GJ64 | Ohjattu harjoittelu 13, Kätilötyö syntymän aikana II | 9 | 9 | 4.5 | 4.5 | 2.3 | 2.3 | 2.3 | 2.3 | |||||||||||||||||||||||||
7K00GJ65 | Ohjattu harjoittelu 14, Kätilötyö riskiraskauden aikana I | 6 | 6 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||||||||||||
7K00GJ66 | Ohjattu harjoittelu 15, Gynekologinen kätilötyö | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
7K00GJ67 | Ohjattu harjoittelu 16, Kätilötyö riskiraskauden aikana II | 6 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GJ68 | Ohjattu harjoittelu 17, Kätilötyö syntymän aikana III | 6 | 3 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||
7K00GJ69 | Ohjattu harjoittelu 18, Kätilötyön syventävä osaaminen | 5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | 1.3 | ||||||||||||||||||||||||
24KL-1011 |
Vapaasti valittavat opinnot
(Valitaan kaikki ) |
5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
7K00GH88 | Vapaasti valittavat opinnot | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
24KL-1012 |
Opinnäytetyö
(Valitaan kaikki ) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
NN00HA83 | Opinnäytetyön suunnittelu | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
NN00HA84 | Opinnäytetyön toteutus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
NN00HA85 | Opinnäytetyön raportointi | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 270 | 62 | 58 | 67 | 69.5 | 13.5 | 31 | 31 | 31 | 27 | 28 | 39 | 38.5 | 31 | 13.5 | 15.5 | 15.5 | 15.5 | 15.5 | 15.5 | 15.5 | 13.5 | 13.5 | 14 | 14 | 19.6 | 19.6 | 19.4 | 19.4 | 15.6 | 15.6 | 6.8 | 6.8 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Todistusjäsentely - amk-tutkinto (EQF 6)
Jäsentely, jossa voidaan tuoda näkyväksi opintojaksojen jakautuminen asetuksen mukaisesti perus- tai ammattiopintoihin, harjoitteluun, opinnäytetyöhön tai vapaasti valittaviin opintoihin.
Euroopan neuvoston direktiivi
Kestävyys ja vastuullisuus -jäsentely
Kestävä tulevaisuus on yksi TAMKin pedagogisista periaatteista. Kestävän tulevaisuuden tärkeitä osatekijöitä ovat ekologinen, sosiaalinen, kulttuurinen ja taloudellinen kestävyys sekä tulevaisuusorientaatio. Kaikkia näkökulmia voidaan tarkastella yksilön, toimialan, yhteiskunnan tai globaalin näkökulman mittakaavoissa.